Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 22:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
Hej venner!

Jeg skal i biologi (3.g- B niv) skrive en rapport om rusmidler. Stoffet jeg har valgt, at skrive om er DMT.

De punkter jeg har indtil videre:
Rusmidler og afhænginghed
psykisk afhængighed
fysisk afhængighed

Belønningssystemet og general virkemekanisme af stoffer i kroppen
skinner-box dyreforsøg
Alexander shulgin

DMTs virkening- krop og hjerne

DMTs persona ( evt uddrag af triprapporter)

Artikel man redegør for.

Men det kunne være fedt med nogle forslag til flere og mere fyldestgørende punkter.

MvH Piraten :cool:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor har du valgt at beskæftige dig så meget med afhængighed af dmt?
Der er mange andre stoffer med højere afhængighedspotentiale, og samtidig er det nok det mindst interessante ved dmts crazy opførsel

Medlem
Brugeravatar

Det er bare general afhængighed af rusmidler, og ikke nødvendigvis Dmts potentiale for samme. Det er i sammenhæng med de efterfølgende punkter om belønningssystemet :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg synes i hvert fald du bør have med at n,n-DMT er et meget simpelt molekyle der sandsynligvis findes i højere eller lavere grad i alt levende, da det er få steps fra tryptofan - ligesom serotonin og melatonin f.eks..

Hvilket punkt du skal putte det ind under ved jeg dog ikke, men måske noget omkring strukturelle ligheder?

Medlem
Brugeravatar

Tak for inputtet blazR! helt klart! havde faktisk selv tænk mig ihvertfald at nævne det ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Det har jeg faktisk også skulle, altså skrive en rapport om rusmidler da jeg havde biologi på B niveau for nogle år siden. Jeg skrev en okay lille rapport om coke da det var noget jeg havde prøvet et par gange dengang.
Det hænger ikke sammen det der med at skrive så meget om afhængighed da DMT ikke er noget man bliver afhængig af så vidt jeg har forstået. Så er alkohol langt slemmere på det punkt da man også bliver fysisk afhængig af det hvis man kommer ud i et misbrug af det. Hash er da også noget man kan blive afhængig af men man bliver heller ikke rigtigt fysisk afhængig af det. Man kan vende kroppen så meget til det at man vænner sig til at blive dæmpet af hashen. Jeg har prøvet at tage en kold tyrker fra hash efter at have røget overdrevet meget af det i en periode. Der syntes jeg at jeg følte mig lidt små syg i en dag. Som en forkølelse eller noget i den stil. Så er det mere den psykiske afhængighed jeg har kæmpet med. Og noget jeg har været i allerhøjeste grad i løbet af de over ti år hvor jeg har røget hash, og det gør jeg stadig den dag idag.
venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
DMT har jeg aldrig prøvet men jeg har da læst nogle rigtigt syrede trip rapporter om det. Indianerne der bruger det siger at det åbner op for den astrale dimension i en, altså den dimension hvor der er bla. er ånder. Jeg ved ikke om de stadig sælger det i den der urteforretning der lå inde på studiestrædet. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve.
Venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er afsnittet om afhængighed ikke med henblik DMT som sådan, men mere overordnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu hvor du har så meget fokus på afhængighed i din opgave, tror jeg der vil være en meget bedre rød tråd hvis du valgte at fokusere på et stof som man rent faktisk kan blive afhængig af. Din opgave er utroligt usammenhængende når du først redegør for DMT og derefter begynder at snakke om afhængighed. Hvorfor ikke fokusere på et stærkt vanedannende stof? F.eks. heroin eller et stimulans. Det kunne også være alkohol eller THC. Du kan sikkert meget nemmere score en høj karakter, hvis du vælger et stof, som din lære rent faktisk ved hvad er. Jeg synes ikke din opgave lige pt. er ret sammenhængende. Jeg ville foreslå at gøre det sådan her:

* Redegør for dit stof (Hvad er det? Hvordan virker det? Hvor udbredt er det? osv osv osv.
* Redegør for dens virkemekanisme og belønningssystemet.
* Afhængighed: Fysisk/psykisk
* Evt. forsøg som f.eks. Skinners
* Rapporter og artikler

Lidt hurtigt sat op, der kan selvfølgeligt komme meget mere på alt efter hvilken karakter du stræber efter og hvor stor/vigtig opgaven er. Det virker bare, for mig, mere overskueligt hvis du stiller den sådan her op.

Er det en AT-opgave? Hvis ja, hvilke fag?

EDIT: Der bør selvfølgeligt også være et afsnit om DMTs oprindelse og hvordan det er blevet brugt før i tiden hos f.eks. shamaner. Dette punkt bør være det aller første.

Senest rettet af Arthur Spooner 05 sep 2012 10:52, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er afsnittet om afhængighed ikke med henblik DMT som sådan, men mere overordnet.

Det giver ingen mening at skrive om afhængighed generelt, hvis du skriver en opgave som handler om DMT. Så skulle det være fordi du vil forklare at man ikke kan blive afhængig af DMT, pga. tolerances. Derefter kan du selvfølgeligt sætte det op overfor andre stoffer hvor det er muligt at blive afhængig. Men det burde ikke fylde ret meget, hvis din opgave primært handler om DMT.

Medlem
Brugeravatar

Opgave beskrivelsen ser sådan her ud:

Citat:
Hvad karakteriserer et rusmiddel og hvorfor bliver man afhængig
herunder redegørelse for belønningssystemet og hvorledes rusmidler generelt virker i kroppen
Hvordan virker dit specifikke rusmiddel i kroppen? I hjernen?

Beskriv fysiologiske og evt. psykologiske påvirkninger. Opture og nedture.
Fin en artikel om dit rusmiddel og redegør for den. Vedlæg den i rapporten (eks. videnskab.dk og søg rusmidler el. lign.)

Det er da meget muligt, at jeg har misforstået noget. Men sådan som jeg ser det skal jeg komme ind på afhængighed, som dog ikke nødvendigvis skal handle om det stof der skrives om i rapporten.

Jeg giver dig ret i, at det er/ var ret roddet sat op, og det bliver også ændret.
Nej det er ikke AT.
Jeg er glad for svarene :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Hvad karakteriserer et rusmiddel og hvorfor bliver man afhængig
herunder redegørelse for belønningssystemet og hvorledes rusmidler generelt virker i kroppen
Hvordan virker dit specifikke rusmiddel i kroppen? I hjernen?

Beskriv fysiologiske og evt. psykologiske påvirkninger. Opture og nedture.
Fin en artikel om dit rusmiddel og redegør for den. Vedlæg den i rapporten (eks. videnskab.dk og søg rusmidler el. lign.)

"Hvad karakteriserer et rusmiddel" Sikke da et åndsvagt spørgsmål :)

Men som opgaven nævner, så skal du komme ind på hvorfor man bliver afhængighed. Jeg holder stadig på at der vil være en bedre tråd i din opgave, hvis du vælger et stof som man rent faktisk kan blive afhængig af. Hvis du f.eks. vælger heroin: Start med at karakterisere det, forklar hvorfor man bliver afhængig, redegør for hvordan det virker i belønningssystemet og i kroppen. Derefter kan du nemt finde en masse gode rapporter i forlængelse til dit valgte stof.

Jeg forstår slet ikke den opgave beskrivelse. "hvorledes rusmidler generelt virker i kroppen". Det er godt nok nået af en lang opgave du skal skrive her :) Er det meningen at du skal finde alle rusmidler som eksistere og beskrive hvordan de hver især virker i kroppen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Så skulle det være fordi du vil forklare at man ikke kan blive afhængig af DMT, pga. tolerances.

Så vidt jeg har forstået, udvikles der ikke tolerance overfor DMT. Det har nok noget med dets guddomelighed at gøre (vigtigt at få med i rapporten)

DMT er et fint valg, men der lægges op til et stof som heroin, kokain osv. ifg. spørgsmålene, men som Spooner også nævner er det nogle dårlige spørgsmål. Mildest talt

Rapporter kan du få fra Rick Strassman. Det er en noget bedre tilgang end bare læse triprapporter fra tilfældige brugere

Citat:
One unfortunate male volunteer experienced anal rape by crocodiles on a 0.4 mg/kg DMZ dose.

:lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Så skulle det være fordi du vil forklare at man ikke kan blive afhængig af DMT, pga. tolerances.

Så vidt jeg har forstået, udvikles der ikke tolerance overfor DMT. Det har nok noget med dets guddomelighed at gøre (vigtigt at få med i rapporten)

:lol:

Hm. Nu bliver jeg faktisk i tvivl

viewtopic.php?f=1&t=37545&p=508483&hilit=dmt+tolerance#p508483

Medlem

Hvordan påvirker DMT elverne?
ligesom kvantefysik - påvirker det dem at vi ser dem??
grin grin
bare for sjov desværre

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]