Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 21:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg bruger meget af min tid på at læse herinde, da jeg synes euforiserende stoffer er meget spændende, fordi det nærmest er lidt science fiction, og der er mere mellem himmel og jord. Og jeg synes meget ofte jeg stubler over unge der spørger om vejledning til det ene og det andet, hvor de 99% af gangene bliver mødt af de her "gamle mennesker" som tror de ved bedst - altså, det er fair nok at have en mening, men er det ikke en smule ignorant, at sidde og være efter folk der er yngre end en selv for at spørge ind til forskellige emner? Hvorfor ikke vejlede dem, og forklarer dem PRÆCIS hvad det er de går ind til, og lade dem selv træffe deres valg, i stedet for at sidde og lege forældre på internettet, og så nægte dem oplysninger?

Unge er unge, de tager stoffer uanset hvad man gør, så kan man sgu lige så godt vejlede dem, og hjælpe dem på vej.

Bare lidt til tænkeboksen!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Kan godt se hvad du siger, men der er også en grænse for hvornår der kan vejledes - tror du misforstår at "være forældre" med at vi oprigtig rådgiver folk til at lade være eller at søge hjælp.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Nægte dem oplysninger? Oplysninger er jo lige netop det man giver dem. "Du er ung og din hjerne er i gang med at udvikle sig, så det er dumt at ryge cannabis, da det sløver den mentale udvikling." At man så ikke kan give oplysninger om, hvordan man overtaler sin mor til at hun er helt 10-4 og en skumfidus på, at hendes søn på 16 år ryger hash, så det ikke fordi man nægter dem det, så det fordi man ikke har dem.

Senest rettet af rootmood 22 nov 2012 22:34, rettet i alt 1 gang.

Medlem

I stedet for bare at sige "Så det er dumt at ryge cannabis" så forklar ham/hende det i form af et link, eller noget fakta - ellers kommer det meget hurtigt til at lyde som de unge mod de erfarne, og jeg synes begge parter kan bidrage til fællesskabet herinde :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Folk herinde vejleder generelt også unge mennesker, men vi opfordre dem samtidig til at vente. Det er ikke for sjov at det gang på gang bliver gentaget at det ikke er sundt for 16 årige at suge den fede hver weekend, eller nappe kikzzz - selvom at disse unge mennesker tror de har åh så godt styr på tingene.. Selvom tonen til tider godt kan blive skarp, måske skrappere end nødvendigt, så er hjemmesidens formål stadig harm reduction, og i sidste ende vil vi hinanden det bedste.

Der er intet galt i at være nysgerrig, og interesseret i det ukendte - det er ganske normalt, menneskeligt, ja sundt endda.. Men problemet med specielt unge mennesker er, at følelserne løber løbsk med dem, og blokere for fornuften - men det forstår vi godt, vi "gamle" har også været unge engang. Egentlig så prøver vi bare på at forhindre at de yngre generetioner undgår at begå de samme fejltagelser som vi har gjort, og på den måde få et "nemmere" liv uden så mange psykiske, som fysiske mén.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ville være åndssvagt at sige det er dumt at ryge cannabis, når man selv sidder og gør det. Men at forklare vedkommende, at det er risikabelt at eksperimentere med hash, svampe osv. i en ung alder, er da den bedste rådgivning ala skadesreduktion man kan give, og det synes jeg også folk gør hver gang en lignende tråd kommer. Forstår ikke helt kritikken

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Da jeg tror, vi snakker om samme tråd, så blev der også tydeligt forklaret, hvorfor det var dumt at ryge cannabis.

edit: og når jeg mener dumt, så mener jeg ikke det generelt er dumt at ryge cannabis, men at når man ikke er ældre, så er det en dum idé at ryge den fede da sindet er fuldt i gang med at udvikle sig og rusen fra cannabis kan sløve denne udvikling.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Jeg tror folk føler et stort ansvar når man selv har været samme vej.
Fordi man har lært af sine fejl, føler man naturligvis at det er en pligt at føre den erfaring videre.

Hvad der bliver glemt er, at nogle gange skal man begå disse "fejl" før man kan lære det - det er bare ikke det samme at høre en andens historie.

Vores oplevelser former os! Ingen burde frarådes muligheder for personlig udvikling.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Citat:
Egentlig så prøver vi bare på at forhindre at de yngre generetioner undgår at begå de samme fejltagelser som vi har gjort, og på den måde få et "nemmere" liv uden så mange psykiske, som fysiske mén.

Citat:
Hvad der bliver glemt er, at nogle gange skal man begå disse "fejl" før man kan lære det - det er bare ikke det samme at høre en andens historie.

Kunne ikke være mere enig. Tror de fleste her på psy, har været igennem en form for "misbrug" eller i hvert fald fortrudt en stofrelateret ting eller to gennem livet. Vi lære jo af vores fejl, og vil gerne have at andre undgår dem, så derfor ender det ofte med at vi lyder som forældrene.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Man kunne også give de unges omgang med stoffer, skylden for krigen mod stofferne.
Det er jo altid de stakkels børn, der er skal beskyttes, mens forbuddet går ud over voksne ansvarlige mennesker.

Jeg synes alle her gør et formidabelt arbejde for at oplyse ærligt omkring farerne og tak for det.
Husk, at der skal være plads til alle herinde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
I modsætning til lovgivningen og folkeskolen truer vi ikke de unge fra at prøve ved at få en panser på besøg eller løfte pegefingeren. Den holdning jeg har med unge der kommer ind og dem herinde der vejleder dem, er at de unge lærer at RESPEKTERE stoffet. Alt fra hovedpinepiller til heroin skal respekteres og der er konsekvenser ved at bruge dem alle, ikke bare for dem, men for alle.

Faktisk hver tråd jeg ser med gutter på de der 15-16 år der vil prøve fjolletobak eller andet, starter som regel med en post der siger "tænk dig om en ekstra gang fordi derfor og derfor" kontra det korte og kontant NEJ man får alle andre steder.

Jeg lærte fx. at rulle joints af en der var to år yngre end mig selv da jeg var 20, min første joint fik jeg da jeg var en 15-16 år, dog uden den viden Psy siden har givet mig. For mig set er et kun godt at ungerne finder Psy og får den viden jeg ikke fik selv i sin tid.

Kaktus Klausen kommer med et godt argument, det er som regel unges respektløse omgang med stoffer er giver et forbud in the first place, fordi lille John havnede på hospitalet af den cocktail stoffer han indtog til en fest. Hvorfor indtog han den cocktail? fordi han ikke vidste at når man tager X, så er det farligt at indtage Y.

Visse steder i Sydamerika er man lidt inde på det rigtige... visse stammer der anvender kaktus i deres ritualer har også deres børn med fra de er en 7-8 år gamle, og ja, de kommer også til at trippe på kaktus, her er det en naturlig del af vejledningen og viderebringelsen af stammens kultur og traditioner under trygge rammer, da forældrene og shamanen ved hvad de har med at gøre.

så min mening: Psy siger ja, men med måde, selvom samfundet siger nej. Stoffer kan gøre rimelig stor skade på en krop der ikke er færdigudviklet, og langt mere på én der ikke ved noget om stofferne der ryger indenbords.... her er misinformation og propaganda ikke svaret. De unge lytter alligevel ikke til det, men det er i det mindste en chance for at de unge lytter til dem der har haft med det at gøre.

Medlem
Brugeravatar

Billede

Uhm.... are we being trolled?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Det er helt klart bedre at man informerer om stoffer end at nægte oplysninger . Det bliver til en løftet pegefinger hvis den unge spørger på en forkert måde. Der var en ung en der spurgte om hvordan man fixer. Så kan man så spørge sig selv om det er klogt at vejlede denne unge gut. Jeg kom vist til at informere om hvordan man fixer. totalt dårlig stil nu når jeg tænker over det. Jeg har aldrig fixet og det er jeg kun glad for at jeg ikke har gjort. Det er jo ikke så godt at vågne i dommervagten, og det er der desværre risiko for hvis man roder med de stoffer, især hvis man fixer. Jeg vil komme til at have meget dårlig samvittighed hvis jeg finder ud af at han er på nålen nu ham den unge gut.
venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Det er helt klart bedre at man informerer om stoffer end at nægte oplysninger . Det bliver til en løftet pegefinger hvis den unge spørger på en forkert måde. Der var en ung en der spurgte om hvordan man fixer. Så kan man så spørge sig selv om det er klogt at vejlede denne unge gut. Jeg kom vist til at informere om hvordan man fixer. totalt dårlig stil nu når jeg tænker over det. Jeg har aldrig fixet og det er jeg kun glad for at jeg ikke har gjort. Det er jo ikke så godt at vågne i dommervagten, og det er der desværre risiko for hvis man roder med de stoffer, især hvis man fixer. Jeg vil komme til at have meget dårlig samvittighed hvis jeg finder ud af at han er på nålen nu ham den unge gut.
venlig hilsen
Martin

En der spørger til hvordan man fixer, er kommet til et punkt hvor denne person vil gøre det uanset om du fortæller hvordan man gør det ordentligt eller ej. Jeg frekventerer en del andre, mindre HR orienterede boards, der blandt andet henvender sig til deciderede narkomaner, og der er meget ofte tråde hvor folk søger info omkring teknik. I disse tråde er der også altid en masse der hyler op om at det er det forkerte valg, at de selv fortyder det osv, men det hjælper ikke en skid. Folk der seriøst overvejer at fixe, har allerede et så heftigt (mis)brug at det enten er begyndt at knibe med pengene, eller at de simpelthen ikke får en ordentlig rus fra deres stof længere; ellers ville de aldrig kunne finde på at fikse... Med andre ord er de allerede pisse afhængige. Af denne er grund er det eneste fornuftige at vejlede omkring ordentlig teknik for at minimere skaderne(HARM REDUCTION). Selvfølgelig skal der også informeres om hvor langt ude man kommer, når man vælger at fixe, men at undlade at fortælle om hvordan man undgår at ødelægge sin krop ved fixning i et desperat håb om at det vil holde den spørgende fra det, er ufatteligt naivt, og kan i værste tilfælde føre til at personen kommer til at skade sig selv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Det er ret unuanceret at sætte folk i bås på den måde. Jeg er sikker på at visse grupper af de lægestuderende eller andre der uddanner sig inde for sundhedssektoren finder nålen interessant, specielt hvis de har adgang til helt rene stoffer. Da det er en mere klinisk fremgangs metode, og der ligger noget professionalisme i at kunne injekte sig selv forsvarligt.

Ikke at jeg ville anbefale nogen nålen, men man skal bare ikke dømme folk alt for hurtigt, det er ignorant.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg synes også svarene i de fleste tråde er som de skal være. Det hjælper ikke at sige lad være. Det hjælper at sige lad være fordi...
Det er så samtidig vigtigt at man forklarer hvordan det skal gøres hvis den yngre person alligevel vælger at omgå det gode råd.

Jeg røg hash første gang med en der havde læst rundt omkring herinde. Dengang var jeg 16 og jeg er lykkelig over at han kunne forklare mig at jeg ikke behøvedes at tage mange sug. Han forklarede mig de positive så vel som negative sider. Derfor kunne jeg tage et valg, hvor jeg ikke kom galt af sted. Jeg røg bare lidt og blev ikke rigtig skæv.

Medlem
Brugeravatar

^ Det er ret unuanceret at sætte folk i bås på den måde. Jeg er sikker på at visse grupper af de lægestuderende eller andre der uddanner sig inde for sundhedssektoren finder nålen interessant, specielt hvis de har adgang til helt rene stoffer. Da det er en mere klinisk fremgangs metode, og der ligger noget professionalisme i at kunne injekte sig selv forsvarligt.

Ikke at jeg ville anbefale nogen nålen, men man skal bare ikke dømme folk alt for hurtigt, det er ignorant.

En lægestuderende har nok ikke behov for hjælp til at give sig selv en IV injektion, og vil derfor ikke spørge på et forum som dette, lol...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Skrev jeg det nogen steder? Nej det erindre jeg ikke.

"Folk der seriøst overvejer at fixe, har allerede et så heftigt (mis)brug at det enten er begyndt at knibe med pengene, eller at de simpelthen ikke får en ordentlig rus fra deres stof længere; ellers ville de aldrig kunne finde på at fikse..."

Jeg siger det igen, ufatteligt unuanceret menneskesyn at have.

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja nemlig, de gamle ved bedst.
og det Flux. sagde!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]