Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Faldt lige over den her engelske minidokumentar i dag. Handler om heroin - og krokodilmisbrug i det sydøstlige rusland. Viser et samfund i forfald, med mennesker uden nogen gnist i øjnene. Intet håb. Hele byer som domineres af misbruget. Sørgeligt.

http://www.dr.dk/tv/se/vice/vice-sibiri ... de#!/25:21

Heroin er fanme et djævelsk stof.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Nå er DR nu begyndt at vise Vice. Håber de viser den med pigen der boede i en missilbase ombygget til LSD lab, den er vild den Vice doku

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Heroin er ikke djævelen selv. Det er der ingen stoffer som er. Usselt misbrug er bare symptomer på menneskeligt forfald.

og var der virkelig en grund til at oploade den her, og ikke i doku-tråden?

Medlem

Vil ikke helt kalde det Vice laver for dokumentarer, og det er heller ikke altid den bedste journalistik der ligger bag.
Med det sagt, så er nogle af de historier som de viser meget interessante - og mange af dem omhandler stoffer, den kriminelle underverden, eller krudt og kugler.

Har godt set den historie før, og den er på mange måder deprimerende. Hvis du vil se en i samme dur fra Vice, som måske er lettere at relatere og tættere på os her i Europa, så er der også denne her: https://www.youtube.com/watch?v=aIbpt1aDFqM
Den foregår i den ellers engang så stolte industriby Swansea, som i dag kæmper med store sociale problemer, og her i videoen følger man nogle af de mange unge teenagere i byen som er på heroin eller misbruger andre ting.

Jeg tror du kan finde alle deres videoer inde på deres youtube kanal, mange af dem er dog mest sjov og ballade :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vil ikke helt kalde det Vice laver for dokumentarer

Selvfølgelig er det inden for dokumentarfilmgenren, hvad vil du ellers klassificerer den som? Det er hvertfald ikke spillefilm, reality eller tv-nyheder eller kunstfilm.

Medlem
Brugeravatar

Vil ikke helt kalde det Vice laver for dokumentarer, og det er heller ikke altid den bedste journalistik der ligger bag.

Vil jeg give dig 100% ret i - historien kunne have været fortalt noget bedre og mere professionelt. Stadig en spændende historie dog.

Heroin er ikke djævelen selv. Det er der ingen stoffer som er. Usselt misbrug er bare symptomer på menneskeligt forfald.

og var der virkelig en grund til at oploade den her, og ikke i doku-tråden?

Må nok indrømme at jeg ikke vidste der var en doku-tråd. Er enig med dig i at man ikke kan lægge skylden for et misbrug på heroin selv. Men når det så er sagt, findes der jo ingen andre stoffer der på samme måde kan bringe en hel by i forfald.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Altså det er da hel klart dokumentar, lige meget hvor ringe det er. Da det på ingen måde kan være nogen af de andre genre inden for tv/film.
Jeg vil vove at påstår at det er en dybdeborende dokumentar, hvis vi skal gå så langt som at klassificerer hvilken subgenre der er tale om.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ikke ret dybdeborende ift. den doku jeg så om de grønlandske olieforekomster....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

nej, helt ærligt, den er virkelig ret overfladisk. jeg har endnu ikke set en dokumentar om krokodil som får forklaret ordentligt hvad det egentlig er for et kemikalie, og hvordan det syntetiseres.

hun skøjter bare sådan lidt rundt i det her wasteland af junkier, prostituerede og fucked up narkokulter, som din almene katastrofeliderlige sensationsnarkoman. det lader ikke til at fremkalde nogen dybere reflektion.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

der jo ingen andre stoffer der på samme måde kan bringe en hel by i forfald.

jeg kan komme i tanke om et par dokuer om det midtvestlige USA's Methamfetaminproblem, som du burde se. Montana Meth f.eks...

dessuden så tror jeg forfaldet er startet før narkoens indtog. forfaldet startede med Sovjetunionens fald, der givetvis har efterladt nogle af Ruslands provinsområder i en rådvild tilstand. Provinsbyer er i højere grad end globaliserede metropoler, båret oppe af et lokal- og nationalpatriotisk sammenhold, og liberalismen er på mange måder en antitese til dette. Den historie om at Al-Queda skulle have en bevidst strategi om at underminere fjenden med Heroin forekommer mig lidt vel konspiratorisk. Narkotraffickers forsøger jo altid at sælge deres stof, og jo kortere det skal transporteres jo bedre. Det kombineret med en grænse som umuligt kan kontrolleres og områdets store problem med korrupt politi og lav kontrol, gør det naturligvis til at oplagt marked for narkosalg. det er ikke så svært at regne ud, bare man husker på en ting: money runs the game.

Medlem

Altså det er da hel klart dokumentar, lige meget hvor ringe det er. Da det på ingen måde kan være nogen af de andre genre inden for tv/film.
Jeg vil vove at påstår at det er en dybdeborende dokumentar, hvis vi skal gå så langt som at klassificerer hvilken subgenre der er tale om.

Jeg ser godt din pointe, og dokumentarisme som begreb kan vel favne alt som er hentet i det virkelige liv.
Indenfor tv-dokumentarisme giver det dog fint mening at skelne mellem reportagen og dokumentaren.

Men det er også ligegyldigt, og der er helt sikkert forskellige syn på det..

Medlem
Brugeravatar

der jo ingen andre stoffer der på samme måde kan bringe en hel by i forfald.

jeg kan komme i tanke om et par dokuer om det midtvestlige USA's Methamfetaminproblem, som du burde se. Montana Meth f.eks...

Tror jeg fik udtrykt mig lidt for kort. Nej ikke kun heroin kan skabe store samfundsmæssige problemer, crack og meth er sandelig da også slemme på den konto. Og man kan aldrig give narkotikaen nogen skyld alene. Det man får ud af dokumentaren er i min optik heller ikke hvor slemt heroin er. I stedet ser jeg, på de 20 min indslaget varer, en russisk samfundsmodel som, 20 år efter sovjets fald, har spillet fallit - for ja, samfundet har helt sikkert allerede været i forfald inden narkoen har gjort sit store indtog. Det er jo nemlig forfaldet der gør, at narkoen kan tage overhånd i et samfund. Når man hører om slumområder som disse, hvor alt for mange mennesker lever usselt, er det alt for nemt for stoffer som heroin (eller crack, meth) at blive flugten fra en ringe liv. Heroin er jo ikke nødvendigvis farligt i sig selv, før det kombineres med et svagt samfund.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

^^lige præcis. vi skal huske på at heroin virker nøjagtigt som morfin, men blot er mere fedtopløseligt. morfin er et vidunderlægemiddel uden hvilket kirurgi og smertelindring ville være meget dårligt stedt. Heroin er (når det er rent) fysisk harmløst, hvis det indgives af en kyndig person under ordentlige forhold. Mange læger har skjulte misbrug af morfika som har meget få konsekvenser for deres liv og helbred.

det er også bemærkelsesværdigt at dokumentarens engelske titel ikke nævner et ord om heroin, og den ene heroinmisbruger som er interviewet ser fuldstændig normal og rask ud. resten fokuserer på de meget sølle krokodilhoveder.

Medlem
Brugeravatar

^True true, heroin/diacetylmorfin er ikke mere farligt rent fysisk set end morfin. Desomorfin (den aktive opiat i krokodil) er jo heller ikke er farlig i sig selv, det er alle de satans biprodukter ved krokodilhovedernes hjemmesyntese der æder deres kroppe.

Medlem

Nå er DR nu begyndt at vise Vice. Håber de viser den med pigen der boede i en missilbase ombygget til LSD lab, den er vild den Vice doku

Lol Krystle Cole, pigen som bliver "interviewet", er MEGET hadet på diverse psykedeliske forums.

Det er hende der er NeuroSoup på YouTube. Hun hjalp en mand med at torturere en 18-årig dreng (hængte hans nosser op i en telefontråd, sprøjtede DMT ind i hans pik og andre klamme ting) i 2002, og slap kun for straf fordi hun samarbejdede med DEA omkring det der LSD-lab.

Dedikeret medlem

Hun lyder da til at være et jævnt dårligt menneske.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Medlem

De fleste folk er jævnt enige om at hun er en manipulerende psykopat. Der er også et eller andet "off" ved hende, hvis i prøver at se hendes videoer som "NeuroSoup".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De fleste folk er jævnt enige om at hun er en manipulerende psykopat. Der er også et eller andet "off" ved hende, hvis i prøver at se hendes videoer som "NeuroSoup".

^This. Hun er sat helt af

Samfundsforfald

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]