Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia,

Jeg er studerende ved religionsvidenskab på Københavns Universitet, og er i færd med at forberede et bachelorprojekt der handler om brugen af entheogener/psykedelika i nutidig shamanistisk praksis.

I den forbindelse er jeg meget interesseret i at komme i kontakt med danske shamaner, eller grupper/cirkler, der bruger bevidsthedsudvidende virkemidler aktivt. Jeg tænkte, at Psychedelia.dk var det rigtige sted at spørge.

Hvis du kender nogen vil jeg sætte stor pris på din hjælp. Skriv eventuelt en personlig besked hvis du gerne vil være diskret. Jeg er selv en erfaren bruger af diverse entheogener, hvorfor der ikke er nogen stigma eller fordomme forbundet med mit projekt.

Tusind tak for enhver hjælp :)

Mvh,
Oskar

MODS: Hvis jeg har postet i det gale subforum er I mere end velkomne til at flytte tråden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
jeg ved ikke lige hvor meget der findes af sådan nogen indenfor landets grænser, men der er masser af links til dokumentarer herinde, så måske kan hjælpe dig på vej :)

EDIT: og der også en triprapport herinde om en der besøgte en shaman i sydamerika, og havde et DMT-trip med en shaman som guide.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
shamaner er der nok ikke så mange af herinde, men folk der har trippet på N,N-DMT, ayahuasca osv er der nok en del af - tror det er de oplevelser trådstarter søger

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
jeg vil ikke kalde mig shaman men jeg bruger (salvia, cannabis, brugmansia) til at meditere på og træde ind i åndeverdenen især kombinationen med 1 times intens bong rygning og derefter 0,1 - 0,2 salvia til virkelig at føle jeg lever ;D

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
Der findes shamaner, og shamanlærlinge her i landet. Jeg har en ven som er i lære, men de bruger ikke nogle substanser.

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Junior medlem

Hey, tak for de mange hurtige svar.

Jeg har sådan set den info jeg skal bruge hvad angår shamanisme og psykedelika, men det er måske ikke helt dumt at se på nogle af de mere spirituelt vinklede triprapporter man eventuelt kunne finde herinde. Man kunne betragte dem som kilder

Og ja, der er tilsyneladende en del shamaner i DK. De fleste af dem tager dog afstand fra brugen af psykedelika, de ser det mere som en hindring for indsigt end en vej til det. Men der MÅ næsten være nogen derude :)

Zh4d0w: Hvis det ikke lykkedes mig opstøve nok shaman-informanter, kan det godt være at jeg vælger at udvide mit emne til 'spirituel' brug af psykedelika. Det kunne være brugen af psykedelika i en form for holistisk forståelsesramme, trips som et middel til transcendent indsigt i sig selv/verden o.l. Er det noget lignende du beskriver, og tror du det er udbredt i Danmark?

Tak for hjælpen folkens!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg tror det er meget udbredt blandt folk der tager psykedelia, at de bruger de som noget spirituelt. Men jeg tror også at der er mange af dem der ikke formår at omdanne oplevelsen til noget de kan bruge i deres liv når de er ædru. Jeg kunne især forestille mig at der findes mange forskellige idealer om hvad en psykedelisk oplevelse indebærer. For nogen er det farver, for andre er det dybde osv. Hvis du nu lavede en kvalitativ interviewform, så var vi nok nogen herinde der hellere end gerne ville udfylde den :)

EDIT: og brug hellere formuleringen 'spirituel' da det er mindre begrænsende end 'shamanistisk'. Det er jo ikke alle der har den samme religiøse overbevisning

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Oskar: jeg sender dig en privat besked.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.

EDIT: og der også en triprapport herinde om en der besøgte en shaman i sydamerika, og havde et DMT-trip med en shaman som guide.

Har du et link til den triprapport, den lyder sgu spændende. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
viewtopic.php?f=46&t=27783

EDIT: BTW synes jeg du skal prøve at skrive en PM til Fanny.

Junior medlem

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=46&t=27783

EDIT: BTW synes jeg du skal prøve at skrive en PM til Fanny.

Ikke dårligt, tak. Fanny er en bruger herinde?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jep, her er hun: memberlist.php?mode=viewprofile&u=1408

Junior medlem

Hvis det ikke lykkedes mig opstøve nok shaman-informanter, kan det godt være at jeg vælger at udvide mit emne til 'spirituel' brug af psykedelika. Det kunne være brugen af psykedelika i en form for holistisk forståelsesramme, trips som et middel til transcendent indsigt i sig selv/verden o.l. Er det noget lignende du beskriver, og tror du det er udbredt i Danmark?

Jeg selv (samt nogle af dem jeg af og til tripper med) benytter psykedeliske substanser til netop dette, så jeg tror, du vil få meget mere held ud ad den tangent (kontra shamanisme-vinklen) :). Hvorvidt det er udbredt har jeg ingen anelse om-- størstedelen af de personer der benytter psykedeliske substanser, jeg har kendskab til, bruger det (desværre) udelukkende til at koge over og se farver, fremfor at dykke ned i sig selv.

Admin
Brugeravatar

Er der noget galt i at bruge psykedeliske stoffer "for sjov"?

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Hvis det ikke lykkedes mig opstøve nok shaman-informanter, kan det godt være at jeg vælger at udvide mit emne til 'spirituel' brug af psykedelika. Det kunne være brugen af psykedelika i en form for holistisk forståelsesramme, trips som et middel til transcendent indsigt i sig selv/verden o.l. Er det noget lignende du beskriver, og tror du det er udbredt i Danmark?

Jeg selv (samt nogle af dem jeg af og til tripper med) benytter psykedeliske substanser til netop dette, så jeg tror, du vil få meget mere held ud ad den tangent (kontra shamanisme-vinklen) :). Hvorvidt det er udbredt har jeg ingen anelse om-- størstedelen af de personer der benytter psykedeliske substanser, jeg har kendskab til, bruger det (desværre) udelukkende til at koge over og se farver, fremfor at dykke ned i sig selv.

Er det ikke individuelt hvad man vil opnå med sit trip? Er det forkert brug af psykedeliske stoffer hvis man "kun" bruger dem til at få sin verden vendt på hovedet og det pisse fedt over det?

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Junior medlem

Jeg personligt finder et trip for trippets skyld meningsløs, og jeg selv tripper kun, hvis jeg har et formål med det. Selvfølgelig var dette ikke min indgangsvinkel til psykedeliske stoffer (da man naturligvis ikke aner hvad man går ind til), men der skulle ikke specielt mange ture til, før jeg så potentialet i substanserne (og ikke mindst i mig selv).
Psykedelika er ikke sjove (som i rutsjebane-sjov), hvorfor de ikke skal benyttes sådan. De personer, jeg refererer til med min desværre-parentes, er ligeglade om de får kokain eller lsd til weekenden - de dyrker rusmidler fordi det er sejt, og fordi andre skal vide at de gør det. Og ja, dette synes jeg der er noget galt i. Jeg ved godt, at jeg burde have tilføjet dette i min forrige kommentar, men ærligt talt, så troede jeg ikke udtrykket "koge over" kunne tolkes positivt (uanset hvor stof-orienteret jargonen er herinde), hvorfor jeg undlod det.
At bruge psykedelika til personlighedsbearbejdning samt religionsdannelse er jeg dog slet ikke i tvivl om er dets naturlige formål.

McKellen
Jo da, det er da individuelt. Jeg forstår ikke din anden formulering.

Admin
Brugeravatar

Psykedelika er ikke sjove (som i rutsjebane-sjov), hvorfor de ikke skal benyttes sådan.

Hvad nu hvis nogen synes, det er sjovt at tage psykedelika? Jeg kan ikke selv se noget galt i at tage psykedelika for fornøjelsens skyld :)

Tenks skrev:
At bruge psykedelika til personlighedsbearbejdning samt religionsdannelse er jeg dog slet ikke i tvivl om er dets naturlige formål.

Så du mener, at der engang var en gud, der skabte naturlige, psykedeliske stoffer til dette formål?

Til trådstarter: Undskyld jeg hijacker din tråd :)

-Jimmy Carter

Junior medlem

Du skelner mellem fornøjeligt og sjovt. Jeg bruger det også (dybest set) for min egen fornøjelses skyld, men det er slet ikke ensbetydende med det er sjovt. Jeg skriver selv rutsjebane-sjov i mit andet indlæg -- bruger du psykedelika på lige fod med en tur i Tivoli? Vi kan komme ud i en latterlig diskussion om ordet sjov her, men jeg tror bestemt du ved hvad jeg mener. Vil jeg have det sjovt tager jeg i biografen eller Tivoli. Vil jeg fornøjes er alle muligheder åbne (da dette dybest set blot kræver en positiv oplevelse).

Hahahahahahaa. Selvfølgelig mener jeg ikke noget om nogen Gud. Hvor i alverden har du det fra? Jeg har et meget abstrakt religionsbillede, meget langt fra de traditionelle gudebilleder etc. Jeg skriver netop, at psykedeliske substanser skal bruges til at bearbejde eksempelvis ens religion. Hvad man finder ud af er individuelt (og jeg personligt er endnu ikke kommet frem til noget der minder om en almægtig skaber el.lign., faktisk snarere tværtimod, for konkret at besvare dit spørgmål om psykedelika på vor jord :b).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Citat:
Er det forkert brug af psykedeliske stoffer hvis man "kun" bruger dem til at få sin verden vendt på hovedet og det pisse fedt over det?

Med ovenstående sætning mener jeg ganske enkelt, at min egen opfattelse af verdenen bliver vendt på hovedet i den forstand at de mest ligegyldige ting i "daglig dagen"(som for eksempel: sofaer, laser pointers, bolde, husdyr, træer, buske osv.) pludselig bliver helt fantastiske ting og hvad der før var super spændende(som for eksempel: gode bøger, diverse computer spil, velskrevne avis artikler, store sports begivenheder osv.) bliver skide uintressant og firkantetede. Dette er hvad jeg for meste oplever.
Men kan lige så godt være ærlig og sige at jeg ikke har gjort mig særligt mange psykedeliske oplevelser endnu, og at jeg sagtens kan se hvad du mener at folk bare tripper for at trippe, og substansen og kategorien af stoffet er underordnet, og at det måske ikke er den mest begavede måde at omgås stoffer på.
Men når dette så er sagt, må jeg også lige tilføje at en af de primære grunde til at jeg tager psykedeliske stoffer er for min egen fornøjelse og underholdnings skyld. Jeg oplever da også nogen ting som jeg efter trippet, som jeg bruger tid på at tænke over, og som jeg finder lærerige, og til tider ændre på min generalle opfattelse af virkeligheden.

Ps. undskyld for lange sætninger og kringlede formuleringer, er utrolig træt pga. af en lang weekend i sommerhus, men ville gerne lige svare med det samme. Og som Imp også var inde på, så undskyld til trådstarter for at dreje tråden i en helt anden retning :roll:

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Admin
Brugeravatar

Du skelner mellem fornøjeligt og sjovt. Jeg bruger det også (dybest set) for min egen fornøjelses skyld, men det er slet ikke ensbetydende med det er sjovt. Jeg skriver selv rutsjebane-sjov i mit andet indlæg -- bruger du psykedelika på lige fod med en tur i Tivoli?

Pretty much. Mit brug af psykedeliske stoffer er i princippet ikke så forskelligt fra brug af andre stoffer. Det er noget, jeg bruger til at krydre en i forvejen god oplevelse som fester, koncerter, festivaller. Har da haft mange dybe oplevelser, men det er efterhånden begrænset, hvor mange af dem jeg får længere. Jeg synes, jeg kan nå en langt højere grad af bevidsthedsudvidelse, når jeg er ædru :)
Men selvf kommer det an på, hvilket stof det er. Mere ekstreme stoffer som DPT eller 5-meo-dmt ku jeg aldrig forestille mig at tage for fornøjelsens skyld. På det punkt kan jeg godt følge dig i, at der er nogle psykedeliske stoffer, man ikke kan tage for sjov. Eller der er sikkert nogen der kan, bare ikke mig.

Tenks skrev:
Hahahahahahaa. Selvfølgelig mener jeg ikke noget om nogen Gud. Hvor i alverden har du det fra? Jeg har et meget abstrakt religionsbillede, meget langt fra de traditionelle gudebilleder etc. Jeg skriver netop, at psykedeliske substanser skal bruges til at bearbejde eksempelvis ens religion. Hvad man finder ud af er individuelt (og jeg personligt er endnu ikke kommet frem til noget der minder om en almægtig skaber el.lign., faktisk snarere tværtimod, for konkret at besvare dit spørgmål om psykedelika på vor jord :b).

Jeg fik bare den idé, da du skrev "dets naturlige formål." Du lyder heller ikke som en, med et traditionelt religionsbillede :)
Lød som om, psykedeliske stoffer var her af en grund og nogen havde plantet dem der, for at vi kunne bruge dem til religionsdannelse. Jeg misforstod dig nok bare.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]