Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 22:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Perikon
Medlem
Brugeravatar

Nogen som har erfaring med naturmedicinen Perikon Velzina.?

Om det hjælper mig depression og nedtrykthed ?

Titel: Re: Perikon
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Brugte det i en periode for omkring 10 år siden, og som jeg husker det gav det ikke mig nogle nævneværdig effekt. Når det så er sagt så tror jeg det kommer meget an på hvor slem ens depression er, samt hvad der skyldes en depression.

Der er massere som roser perikon som et fantastisk middel mod depression, så der er ingen tvivl om at det kan hjælpe for nogen.

Jeg syntes at der er nogle kombinationer af medicin og perikon som ikke er så hensigtsmæssig, men kan ikke lige huske det på stående fod, men får du ikke nogen medicin i forvejen, så ville jeg da klart anbefale at prøve perikon.

Du skal dog give det en ordentlig chance for at se om det virker, prøv tage det dagligt i en måned eller to og se hvordan du har det.

Det værste der kan ske er at du har brugt lidt penge, det bedste der kan ske er at det virker for dig og du har fået det bedre.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebronx
Jeg har ingen erfaring med det selv, men fik det engang anbefalet af en psykolog som et alternativ til antidepressiver. Som BasicReality også påpeger, så tror jeg at du skal tage det gennem længere tid for at opnå virkning, ligesom jeg også mener at man skal trappe stille ud af det (- måske tager jeg fejl her!).

Mht kombinationer med medicin, så ved jeg kun at Perikon/Perikum påvirker effekten af hormonel prævention, dvs. P-piller og minipiller.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Goose89 skrev:
Nogen som har erfaring med naturmedicinen Perikon Velzina.?

Om det hjælper mig depression og nedtrykthed ?

Perikon kan i nogle tilfælde have en positiv effekt på humøret. Det er dog langt fra alle som får nogen nævneværdig effekt ud af det.
Noget at være opmærksom på, hvis man vil indtage perikon, er at der er en del interaktioner at tage hensyn til, hvoraf nogle kan være ret relevante.
Citat:
Perikon

Et af de naturlægemidler, der har været mest omtalt på grund af interaktioner, er Perikon (Perikum). Et eller flere af indholdsstofferne i Perikon aktiverer en bestemt type leverenzymer, som er involveret i omdannelsen af mange lægemidler. Det drejer sig blandt andet om Digoxin, der anvendes af patienter med hjertesygdom, Cyclosporin, der anvendes hos transplanterede patienter, Theophyllin, der er et astmamiddel, forskellige blodfortyndende præparater, P-piller og forskellige virushæmmende midler, der bruges til behandling af patienter med HIV-infektion.

Hvis man tager et naturlægemiddel, der indeholder Perikon samtidig med, at man tager et af disse lægemidler, opstår der i sjældne tilfælde en nedsat virkning af lægemidlerne.

Når det er sagt, så vil det oftere have en bedre effekt, at finde ud af hvorfor man er depressiv eller nedtrykt for at bearbejde problemets rod.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Har aldrig prøvet det selv gennem længere tid, men en ven jeg stoler på har fortalt at han helt undgår den smule vinterdepression han døjer med efter at han begyndte at tage det.

Tror jeg vil eksperimentere lidt med det i den kommende tid.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]