Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 08:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,

Kan i komme med nogle kloge forslag/ideer til hvordan jeg kommer godt igang med meditation?

Baggrunden er min nattesøvn til tider er ret forstyrret, nogle gange falder jeg først i søvn ved 3-tiden.
Sådan har det været siden jeg stoppede med tjald. Har ellers aldrig haft problemer med min søvn før, så det er ikke fedt.

Anyway, nu jeg ligger der og ikke kan sove, kan jeg jo ligeså godt få noget ud af tiden!

Har prøvet med Niels Larsens "Sov når du vil", og nogle andre lignende.
Har bl.a. prøvet nogle på engelsk af ca. 1 times længde, der også gik på at slappe af i hele kroppen, som jeg mest bare synes gjorde mig arrig at høre på.

Flere har også rådet mig til at bruge meditation som at slappe af og måske endda falde i søvn på.. Men famler ret meget rundt i blinde, det er ikke noget jeg har brugt før.. Så vil sætte stor pris på lidt retning :).

Dedikeret medlem

Du ligger dig ned, og så lader du være med noget. Du kommer nok til at ligge og tænke en masse, "gør jeg det rigtigt?" og den slags, men giv slip, bare lad være, og du skal ikke prøve eller noget, bare giv slip, se hvad der sker. Det kan være rigtigt svært, men det er så simpelt som det, lig mærke til du prøver at gøre noget, eller tænker, og giv slip på det, og bare lad det ligge. Og når det så er lykkedes dig, så pas på med ikke at falde i fælden med at prøve at gøre som da du mediterede igår, eller prøve at få det rart eller at slappe af, det skal du også give slip på, det er for mig selv det sværeste, bare giv slip hver gang noget dukker op, især hvis du bliver irriteret på dig selv over at du ikke kan, alt du kan tænke over det, er en fælde.

Edit: Nåre ja, og hvis du ikke er så vant til det, så vær tilstede i din krop, bare lig og mærk dig selv, men uden at analysere på det.

Medlem

Tak for svaret.

Synes jeg har forsøgt det du skriver de sidste 2 måneder.

Ja, ligger og kommer til at tænke en masse. Har brugt at forestille mig et blankt stykke papir, som værktøj til ikke at tænke på alt muligt.

Det er gået OK bl.a. med Niels Larsens "Sov når du vil". Men båndet løber jo ud på et tidspunkt og så ligger jeg der lysvågen.

Har overvejet lidt om arbejde med åndedrættet er en vej at gå, men ved ikke hvordan det skal gribes an..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
De gange jeg har gjort i det, har jeg fokuseret meget på mit åndedrag. Til sidst tænker man ikke over det og man slår sig selv fra. Kan sammenlignes lidt med det punkt lige før man sover, hvor man er i en tilstand af vægtløshed

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem

Hvis du ryger en del hash hver dag, og er meget rutinemenneske, så kan det være derfor, det var helt umuligt for mig dengang jeg røg. Men det korte og det lange er, at det handler meget om at give slip på hovedet, og lade opmærksomheden flyde ned i hele kroppen og kan man ikke det, så er det umuligt. Så prøv næste gang du gør det, at ligge mærke til om du er lidt anspændt omkring issen, og så slap af, bare aaaah, ikke noget med at forestille sig noget, så bruger du hovedet og det går fløjten, det handler om flydende opmærksomhed, der skal ud i hele dig, og ikke kun hovedet. Det er meget som det med papiret, altså med at holde opmærksomheden på én ting, men min erfaring er at det fungere bedst med at man bruger sig selv, og ikke et mentalt billede, hvis man skal bruge noget, kroppen falder så dejligt til ro når man ligger mærke til at man har den. Mht. åndedræt, så synes jeg også det er en udmærket start, hvis det fungere for dig, men man kan så nemt blive fanget i tankegangen om man nu trækker vejret rigtigt, og hov er det nu mig eller kroppen der gør det osv. Men det er faktisk også lidt ligemeget, meditation for mig er netop at lære ikke hele tiden at lade sig bestemme over at den evige kritik ens tanker kan finde på, og give slip Jeg har selv brugt nogle år på at lære at gøre det rigtigt, så lad være med at blive sur hvis du ikke kan. Held og lykke med det.

Medlem

Hej, og tak igen for input :)

Jeg ryger ikke hash. Egentlig er mit søvnproblem - og deraf mit ønske om at lære meditation - først opstået efter jeg stoppede med at ryge hash for ca. 2 måneder siden.

Forstår godt pointen om at give slip, så det var ikke spildt at du gentog den:wink:.
Har nok oplevet det trick med et blankt papir som gavnligt, fordi det i det mindste er bedre end tankemylder.

Jeg kører videre med åndedrættet som fokus.
Det er helt fint der går lang tid før jeg lærer det, pt har jeg masser af tid om natten.

Mvh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]