Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 00:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ligustervænget
hej alle :)

Jeg vil lige høre nogen af jer faglærte hvad der er af muligheder for uddannelser inden for kemi, psykologi og biologi?
Jeg har googlet og kigget lidt men vil gerne have nogen mere direkte råd hvis man kan sige det sådan.. Grunden til min interesse for dette er startet pågrund af at jeg så en dokumentar om Sasha Shulgin for et par år siden og siden dengang har jeg tænkt mange tanker omkring hvad vi mennesker og verden egentlig er lavet af og hvordan fødevare osv. egentlig påvirker vores krop og hjerne. Det kan godt være det lyder langt ude men bare det at bladene på træerne bevæger sig i en mild brise kan få mig til at tænke tanker om hvad det hele er lavet af. Jeg er ikke religiøs, ihvertfald ikke i den forstand at jeg er kristen/jøde/muslim osv. men jeg finder det på en måde spirituelt og guddommeligt at tænke over hvordan det hele hænger sammen, men jeg forstår det ikke og det vil jeg gerne :)

Men jeg har aldrig været videre god til matematik(måske doven) og jeg har ingen 9ende klasse eksamen eller erfaring med kemi udover de ting jeg har læst herinde og på erowid som jeg så efterhånden har forstået at jeg ikke kan bruge til meget uden at kunne forstå kemi. Men det har altid været mit mål at være kok eller slagter men efter jeg har prøvet kræfter med mange forskellige praktikker og skole perioder må jeg erkende at det ikke er mig. Men fødevare og ernæring interreserer mig rigtig meget så ville stadig gerne have noget og gøre med det.
Endvidere har jeg været i misbrugs behandling af et par gange og efter de oplevelser der og de psykedeliske oplevelser jeg har haft efterfølgende har også fået mig til at hungre efter en viden om at forstå hvordan hjernen fungerer.
Jeg har læst rigtig meget om dopamin og serotonin og nogenlunde forstået hvad de mener men så alligevel ikke fordi jeg ikke ved hvad det egentlig er der foregår med det dopamin osv.

Jeg ved ik om nogen kan give mig nogen råd til hvad jeg skal spørge min UU vejleder om eller om jeg overhovedet behøver hendes hjælp :)

Admin
Brugeravatar

I første omgang er det en god idé at få taget din 9. klasses eksamen. Det giver adgang til HF, hvor du kan få fag som matematik, kemi og fysik på gymnasieniveau. Måske finder du ud af, at du godt kan finde ud af det alligevel. Da jeg startede i gym var det som sproglig, fordi jeg ikke troede jeg kunne finde ud af matematik. Jeg havde kedet mig enormt meget gennem folkeskolen. Jeg klarede mig karaktermæssigt dårligt til eksamen, fordi jeg ikke gad lave noget i skoletiden. Men da jeg kom i gymnasiet fandt jeg ud af, jeg sagtens kunne finde ud af matematik. Så jeg skiftede til matematisk linje og klarede mig rigtigt godt i fag som matematik og kemi. Det er nok der (HF), du kan få en idé om en videregående uddannelse er noget for dig. Jeg har selv været enormt glad for at tage en videregående uddannelse indenfor organisk/fysisk kemi. Det gir en stor forståelse for verden omkring en og gør det meget lettere at sætte sig ind i videnskabelige emner, der ikke lige er ens spidskompetence.

Det kræver selvfølgelig en indsats at blive bedre til noget. Uanset hvor meget talent man måtte have. Men hvis man er dedikeret og interesseret, kommer man rigtigt langt.

Held og lykke med det hele!
/Deres studievejleder

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
I første omgang er det en god idé at få taget din 9. klasses eksamen. Det giver adgang til HF, hvor du kan få fag som matematik, kemi og fysik på gymnasieniveau. Måske finder du ud af, at du godt kan finde ud af det alligevel. Da jeg startede i gym var det som sproglig, fordi jeg ikke troede jeg kunne finde ud af matematik. Jeg havde kedet mig enormt meget gennem folkeskolen. Jeg klarede mig karaktermæssigt dårligt til eksamen, fordi jeg ikke gad lave noget i skoletiden. Men da jeg kom i gymnasiet fandt jeg ud af, jeg sagtens kunne finde ud af matematik. Så jeg skiftede til matematisk linje og klarede mig rigtigt godt i fag som matematik og kemi. Det er nok der (HF), du kan få en idé om en videregående uddannelse er noget for dig. Jeg har selv været enormt glad for at tage en videregående uddannelse indenfor organisk/fysisk kemi. Det gir en stor forståelse for verden omkring en og gør det meget lettere at sætte sig ind i videnskabelige emner, der ikke lige er ens spidskompetence.

Det kræver selvfølgelig en indsats at blive bedre til noget. Uanset hvor meget talent man måtte have. Men hvis man er dedikeret og interesseret, kommer man rigtigt langt.

/Deres studievejleder

Adgang til HF kræver da en 10. klasse? Eller er jeg forkert på den?

Beklager, hvis det er flueknepperi.

Junior medlem
Brugeravatar

Imp skrev:

/Deres studievejleder

Tak for svaret, jeg har os tænkt mig at tage 9ende færdig først på VUC men er det nødvendigt at tage 10ende med for at starte på det HF du snakker om?
Jeg tænker også at jeg vil få en meget bedre forståelse, ikke bare på hvad det er for nogen stoffer jeg tager. Men også hvad det egentlig er alle de forskellige aminosyrer i min protein shake egentlig er for noget. Jeg kanhuske jeg var meget facineret af Walter White i Breaking Bad og den måde han præsenterede det at fremstille meth - Han gjorde det bare, fordi han vidste hvordan og jeg kunne virkelig godt tænke mig at have den slags "all-round" viden omkring alle de forskellige substanser i verden. Jeg har dog ingen ambitioner om at opnå den slags viden bare lige sådan og fremstille meth eller andre stoffer af den slags for ik og sige nogensinde. Men med sådan en all-round viden ville jeg også forstå meget mere omkring de forskellige stoffer der er tilgængelige derude og al den debat der er på de forskellige forums og dermed kunne sortere bullshitterne fra for jeg har fanme erfaret at der er meget gætværk i omløb..
men ihvertfald tak for svaret, lige et ekstra spørsmål - Hvad ville der være af job muligheder inde for organisk kemi?
Og inde for organsik kemi lærer man så også om hjernens funktion og kroppen og naturen eller ville jeg skulle læse en del ved siden af ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

MrSikker skrev:
Tak for svaret, jeg har os tænkt mig at tage 9ende færdig først på VUC men er det nødvendigt at tage 10ende med for at starte på det HF du snakker om?

Ja, 10. klasse er et krav for HF. Beklager. f.eks. skriver www.kvuc.dk dette:

Citat:
de generelle krav er:
du har afsluttet folkeskolens 10. klasse med tilfredsstillende resultat, eller
du har afsluttet dansk, engelsk og matematik på D-niveau (AVU) med tilfredsstillende resultat, eller
du har afsluttet folkeskolens 9. klasse med et godt resultat og har yderligere uddannelse.

Så hvis du opfylder et af disse krav, kan du komme ind på HF enkeltfag. Kravene til 2-årigt fuldt HF er lignende, omend ikke helt de samme.

Junior medlem
Brugeravatar

йети skrev:
MrSikker skrev:

Ja, 10. klasse er et krav for HF. Beklager. f.eks. skriver http://www.kvuc.dk dette:

Citat:
de generelle krav er:
du har afsluttet folkeskolens 10. klasse med tilfredsstillende resultat, eller
du har afsluttet dansk, engelsk og matematik på D-niveau (AVU) med tilfredsstillende resultat, eller
du har afsluttet folkeskolens 9. klasse med et godt resultat og har yderligere uddannelse.

Så hvis du opfylder et af disse krav, kan du komme ind på HF enkeltfag. Kravene til 2-årigt fuldt HF er lignende, omend ikke helt de samme.

så må jeg jo bare det tid længere på skolebænken, ingen har bildt mig ind det sku være nemt jo ;)
Men tak for svaret :) !

Medlem
Brugeravatar

Hvis du er klar på en udfordring ser jeg ingen grund til at STX eller HTX ikke er en mulighed. Har selv gået på HTX, og ja, det var hårdt, men der er så stor fokus på naturvidenskab, at alt er meget mere spændende, hvis det er det der fanger dig. Selv fag som samfundsfag, dansk og teknologihistorie (historiefaget på HTX) bliver ofte drejet over i en naturvidenskabelig retning. I stedet for at "klæde dig på til lidt af hvert" med en almen uddannelse, bliver du bevidst klædt på til et liv som ingeniør, opfinder eller forsker.
Du får også automatisk lov at gange dit snit med 1,08 (hvilket vidst kræver 6 A-fag på STX?), simpelthen fordi du har nogle hundrede skoletimer mere over de 3 år, samt selvfølgelig en ordentlig sjat lektier.
Før nogen siger at det er for hårdt, vil jeg lige påpege at jeg på ingen måde selv var gymnasieklar da jeg startede der, men jeg kom ud på den anden side med gode karakterer og er ikke et sekund i tvivl om, at jeg fortsætter i samme retning.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er da glad for at høre at du kom ud med gode karakter trods du ikke følte dig klar. For jeg synes det lyder uoverskueligt lige nu men en del kan ændre sig når jeg lige kommer ind i rutinen med skole igen og kvitter bongen. Tak for svaret, hvad med hjernens funktion det hører vel ikke under naturvidenskab eller lignende emner overhovedet tænker jeg - er det noget man vil kunne læse om på HTX/STX ?

Medlem
Brugeravatar

Bongen må du nok droppe - hverdagsstoners klarer den som regel ikke.
Jeg læste Kemi A, Biologi B, og der får man undervisning i hjernen, neuroner, deres opbygning og generelle funktion. Lavede endda et biologiforsøg, hvor vi skulle teste vores forskellige intelligensser under påvirkning af alkohol.
Du kan ikke kun skrive om hjernen, men du kan dreje dine opgaver imod det, hvis du vil. På HTX er projektfag stort, altså fag hvor du har meget løse rammer, og stort set selv bestemmer hvad du vil lave forsøg og skrive om, inden for et stort emne. Du skal vælge et projektfag på 3. år, hvor du læser det op på A niveau på det ene år, hvilket vil sige at næsten halvdelen af din undervisning i 3.g bliver i ét fag. Hvis du vælger procesteknologi kan du vælge at lave lave medicin, hvilket jeg selv gjorde nogle gange. Og til det skal du skrive og forstå medicinens virkning på et forholdsvist højt niveau.
Nu ved jeg ikke meget om HF, men tvivler sgu på at hjernens funktioner er specielt meget i fokus.

Men som sagt, kan du ikke kun skrive om hjernen i alle fag, du må forberede dig på nogle småkedelige timer og opgaver, ligemeget hvilken uddannelse du vælger.

Junior medlem
Brugeravatar

Igen tak for svaret er glad for at få nogen råd. Men det lyder godt med at jeg ikke kun skal arbejde med hjernens funktion jeg vil gerne lære "lidt af hvert" altså jeg vil gerne gøre det ordenligt og gøre noget ud af det, men ja bongen skal væk af flere andre grunde også hehe men den er ikke min bedste ven mere :b

Admin
Brugeravatar

Okay, jeg vidste faktisk ikke, at man skulle have noget udover 9. klasses eksamen for at komme på HF. I stand corrected :)

Citat:
lige et ekstra spørsmål - Hvad ville der være af job muligheder inde for organisk kemi?
Og inde for organsik kemi lærer man så også om hjernens funktion og kroppen og naturen eller ville jeg skulle læse en del ved siden af ?

Der kan være mange forskellige jobmuligheder. Der er klart flest job indenfor analyse. Dvs arbejde med at analysere medicin, plast, kosmetik, fødevarer eller andet internt hos et firma f.eks. eller i det offentlige. Hos det offentlige kan man også f.eks. komme til at arbejde ved retskemi og analysere beslaglagte stoffer og medicin. Med et sidefag til kemi kan man også blive gymnasielærer, hvis man godt kan lide at undervise. En tredje retning er organisk syntesekemiker, hvor man selv er med til at planlægge og udføre synteser af nyt medicin eller nye materialer. Men det har lange udsigter at få et job som syntesekemiker i de store medicinfirmaer som Novo Nordisk eller Lundbek. Der er mange, meget kvalificerede folk til få stillinger.

Hvis man laver noget med organisk kemi på sin uddannelse vælger man ofte nogle yderligere fag. Det kan f.eks. være at tage nogle fag i biokemi og fysiologi, som gir dig indblik i hjernens og kroppens funktion.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Du behøver ikke bryde hovedet så meget med alt det endnu. Mange retninger kan lappe kraftigt over hinanden, og det er egentligt ikke vigtigt at din bachelor lige bliver kemi. Flere naturvidenskabelige fag, og specielt molekylærbiologi og fysik kan drejes kraftigt i retning af kemi (og kemi omvendt over i en biokemisk eller fysisk retning). Derefter kan du altid tage kandidaten i kemi - eller noget 3., skulle du finde det interessant. Det kræver blot du har taget tilvalg i den retning. Typisk kræves 60 relevante ECTS (1 fag i et semester er 10 ECTS og en bachelor rummer 180).

Hvis du vil i en retning der går i dybden med neurobiologi, kræver det du får stykket noget sammen der kommer omkring anatomi og fysiologi fag, da disse typisk er forudsætninger. Men det kommer jo alt sammen an på, hvilket universitet du ender på - og hvor godt du kan tale din sag. Intet er skrevet i sten.

Med det du skriver, vil jeg dog anbefale dig at udforske en mere biologisk retning. Organisk kemi bliver hurtigt distanceret fra biologi, og mange kemi fag er relativt matematisk tunge og ikke lige lette at visualisere da kvantemekanik ofte spiller ind. (Oversigten ligger under fanen "Uddannelsens opbygning")

Jeg gjorde mig den ulejlighed lige at finde oversigter med sammensætningen af de tre fag jeg nævte, som udbudt af AU:
Fysik
Kemi
Molekylærbiologi

Oversigterne er interaktive, klikker du på et fag, omstilles du til kursuskataloget. Herfra kan du igen klikke på faget, for at se en beskrivelse af, hvad man forventes at lære på kurset.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]