Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej psy.

Jeg skriver fordi jeg har overhørt en samtale omkring mig. Og det lyder som at der vil blive taget en narkotest på mig. Inden jeg fortsætter skal jeg lige nævne, at jeg ryger mellem 0,2 og 0,5 gram hash om dagen, og har gjort det i 3-4 år med nogen få korte pauser imellem, så den er jo positiv.... (Er 22 år gammel)
Nu til mit spørgsmål, hvad er mine "rettigheder", og hvordan skal jeg forholde mig, hvis nu jeg har hørt korrekt, og de kommen med en urinprøve? Og hvad kan firmaet stille af krav/konsekvenser når den nu kommer til at stå positiv.
Har kun et halvt år inden jeg skal til svendeprøve, og vil nævne at jeg altid overholder mødetider/aftaler, og jeg er der ofte et par timer ekstra efter fyraften, da vi tit har travlt.

På forhånd tak.
Mvh
Altid420!

Medlem

Vil lige sige undskyld for post i forkert underforum. Kom lige til at kigge en ekstra gang

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det kommer an på, hvad retsgrundlaget for testen er. Hvis du fx ved din ansættelse er blevet oplyst om, at din arbejdsgiver løbende foretager stikprøvekontrol af medarbejdere, er retsgrundlaget for en kontrol rent juridisk i orden. Andre eksempler kunne være:

- at ovenstående står udspecificeret i dit ansættelsesbrev
- at arbejdsgiver som en del af den kollektive eller lokale overenskomstaftale med dit fagforbund har sikret sig retten til at foretage narko- og/eller alkoholtest af medarbejderne (snak med din tillidsrepræsentant eller ring direkte til fagforeningen)
- at dit arbejde involverer betydelige sikkerhedsrisici for dig selv og/eller andre

Listen er ikke udtømmende...

Din arbejdsgiver har ikke automatisk igennem sin ledelsesret lov til at narkoteste dig. Og hvis ikke han/hun (eller dennes repræsentant) kan præsentere en gyldig hjemmel (fx at det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt for driften af virksomheden), kan du nægte at lade dig teste (det kan du under alle omstændigheder, men det er klart, at du kan blive sanktioneret for det, hvis arbejdsgiver har hjemmel til at foretage testen). I den sammenhæng kan du henvise til privatlivets fred, at testen krænker din personlige integritet eller lignende.

Hvis du bliver bedt om at afgive test uden arbejdsgiver vil forklare hvorfor, vil jeg under alle omstændigheder råde dig til at få fat i din TR med det samme. eller evt. få kontakt til din fagforenings jurister, der kan klarlægge processen for dig. Dit fagforbund kan således også have lavet kollektive aftaler omkring hvilke sanktionsmuligheder har, hvis du tester positivt (fx første positive test = advarsel; andet positive test = fyring).

Hvis nu den er helt gal og du ikke kan komme udenom en test uden at blive bortvist fra arbejdspladsen, kan du jo forsøge at snakke med din arbejdsgiver om situationen. Der kan du vælge flere forskellige strategier:

- Læg kortene på bordet og argumenter for, at det ikke går ud over din indsats på arbejdspladsen (du overholder mødetider og -aftaler, arbejder gerne over når der er travlt mv.)
- Forklar at cannabis kan spores i kroppen i meget lang tid og at testen ikke afspejler, at du er påvirket mens du er på arbejde.

Endelig er der jo forskellige mere eller mindre kreative måder man kan snyde urinprøver på. Hvis du bliver desperat, kan du jo prøve at søge rundt på Nettet efter sådan nogle råd.

Held og lykke med det hele!

Medlem

Mange gange tak for dit svar! :)
Der står intet i min kontrakt om tests, og de eneste ude på det firma der er under overenskomst er os lærlinge. Men skal da lige ha læst lidt omkring min overenskomst.
Hvis min boss kommer og spørger til mit for/misbrug har jeg tænkt mig at være ærlig omkring det, da jeg tvivler på det nogenside ville hjælpe at lyve.
Men nu må vi se hvad der sker, om jeg hørte rigtigt og de vil teste mig.

Skriver herinde når/hvis der sker noget, så kan du følge lidt med.

Takker igen
Mvh
Altid420!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]