Citat:
Jeg synes ikke at min indstilling er farlig, hvis den var det, var jeg blevet skør for lang tid siden.
Hvor længe har du da indtaget psykedeliske stoffer på jævnlig basis?
Jeg syntes at mange af dine udtalelser (vel og mærke ikke kun i denne tråd) lugter langt væk af en person som indtager disse stoffer ofte men som ikke har mange års erfaring og hvis jeg har ret i den antagelse, så har du ikke noget grundlag for at konkludere at du var 'blevet skør for lang tid siden'. Det ville du som sådan hellere ikke have om du så havde 30 års erfaring da det kan være på dit 31. år at tingene tager en uhensigtsmæssig drejning. Terence Mckenna er et godt eksempel på dette.
Citat:
Jeg synes du modsiger dig selv ved at sige, det er en farlig indstilling at have, men samtidig siger du, at man med en vis ret kan sige, at medicinen ikke viser dig noget forkert.
Jeg syntes også at det er en farlig indstilling at have, at alt hvad man skulle blive vist på et trip er rigtigt. Det er det vel i den forstand at hvis det kan opleves, så er det men det er langt fra ensbetydende med at man skal tage alt til sig som værende den endegyldige sandhed.
I min optik, er et af de suverænt vigtigste værktøjer en hver bruger af disse substanser kan være i besiddelse af netop evnen til at stille sig kritisk spørgende og undersøgende over for alt. Det er en evne som de psykedeliske substanser om noget er i stand til at stimulere udviklingen af, men ofte ikke når det gælder den psykedeliske rejse, hvilket kan være ret så problematisk.
Det er mit indtryk, at rigtig mange brugere af de psykedeliske substanser, typisk storforbrugere, gemmer sig bag en facade af pseudo-spiritualitet hvor hedonisme i virkeligheden er grundlaget for deres indtag. Det at indtage psykedeliske stoffer udelukkende for nydelsen er desuden ikke noget jeg som sådan er i mod, det er bare ikke den vej jeg selv har valgt at gå. Så længe man bare er bevidst om hvorfor man gør som man gør og er indforstået med de mulige konsekvenser heraf, så må det være op til individet selv at vælge hvordan de vil bruge dem.
Citat:
Ærligt talt synes jeg, mange af jer bare er skide bange for psykedeliske stoffer, fordi at I har haft en dårlig oplevelse, I ikke har fået bearbejdet korrekt.
Hvem har nævnt noget om at være bange?
Jeg selv har til dato ikke haft en oplevelse som jeg opfattede som værende negativ, ikke engang ubehagelig i hovedtræk. Jeg havde mit første trip for små 9 år siden. Dog har jeg som regel haft godt med tid imellem hver oplevelse, så de fleste der har trippet jævnligt i 9 år vil have haft betydeligt flere trips end jeg selv har.
Jeg bilder dog ikke mig selv ind at jeg ikke før eller siden vil løbe ind i problemer, for det sker for stort set alle, hvis forbruget spænder over lang tid.
Dermed, passer jeg ikke ind i den kasse du her sætter op og alligevel er jeg af den overbevisning at alt hvad man oplever på trip, skal bearbejdes med en høj grad af kritisk sans. Hvis jeg eksempelvis får en eller anden form for indsigt under et trip, så stiller jeg mig altid kritisk undersøgende over for denne efterfølgende, netop fordi jeg er klar over at jeg kan have fejltolket budskabet eller tillagt noget en mening som ikke er passende. De psykedeliske substanser har desværre en tendens til at få os mennesker til at overfortolke sanseindtryk og tillægge dem en mening som de måske aldrig burde have haft. Som når jeg snakker med et andet menneske eller læser et indlæg, der forsøger jeg også altid at skille skidt fra kanel og den psykedeliske oplevelse er ingen undtagelse og ej hellere bør den være det.
Citat:
Det vil altid være brugeren det er galt med. Stoffer er bare stoffer som før sagt, og som Gone siger. På samme måde som biler heller ikke er farlige, når der ikke bliver kørt i dem. Det er jo først når man synes det er farligt, at det bliver. Nemlig pga. angsten.
Først og fremmest, så holder din analogi ikke. En bil er rigtigt nok ikke farlig når den ikke er i brug på samme måde som diverse psykoaktive substanser hellere ikke er det. I bilens tilfælde er du dog i helle så snart du er færdig med at køre i den, hvilket langt fra kan siges om de psykedeliske stoffer da de er i stand til at katalysere mere eller mindre permanente ændringer i ens personlighed og især, opfattelse, på godt
og ondt.
Derudover, så syntes jeg at du underkender nogle af de mest centrale problem stillinger ved brug af psykedeliske substanser, hvis du ærligt mener at de først bliver problematiske for brugeren når man selv opfatter dem som værende det. Der er set utallige eksempler på mennesker, typisk folk som tripper meget ofte i høje doser, som ender med at få forvrænget deres virkelighedssans (i mangel på bedre ord) i en sådan grad at de bliver ude af stand til at fungere i den fysiske verden på en hensigtsmæssig måde - og det er nu engang den som man er tvunget til at opholde sig i størstedelen af tiden. De har ikke nødvendigvis angst eller føler at deres forbrug er problematisk. Typisk er det dog at alle andre omkring dem kan se at det er det og ofte kommer de også selv frem til den konklusion før eller siden. Folk der for alvor er psykotiske, er typisk ikke selv klar over at kæden er hoppet af for dem.
HPPD skal man selvfølgeligt hellere ikke glemme. I slemme tilfælde kan det være invaliderende og igen, er det ikke noget som nødvendigvis skyldes angst eller problematiske trips. Det er faktisk mit klare indtryk at det oftest skyldes simpelt overforbrug mere end noget andet.
Jeg vil gerne lige tilføje, at jeg er enig i flere af de ting du har skrevet Ø men jeg syntes det var mere relevant for debatten at svare på de ting som jeg er uenig i fremfor at poste nogle 'thumps up' smileys eller tilsvarende.