Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 16:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy

Jeg har kigget lidt på 5-HTP Swanson Ultra 100mg, da det ikke kun er godt efter en narkotur, men ifølge min kammerat et vidunder middel der generalt har giver ham en bedre til tilværelse.
Men inde på den side jeg fandt dem stod der at man ikke skulle tage dem på antidepressiv medicin.
Da jeg modtager adhd piller som giver en dopamin udløsning og tager dem dagligt, kan jeg så stadig godt tage 5-htp??? HJÆLP!! :peace:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg ville passe på med at tage 5-HTP på daglig basis. Størstedelen af det bliver til Serotonin før det passere blod-hjerne-barrieren hvilket medføre en belastning af det kardiovaskulære system (pga 5HT2B agonisme). Hvis man vil tage det dagligt så vil jeg anbefale at man tager noget EGCG (grøn te ekstrakt har et højt indhold af dette) sammen med sin 5HTP da dette resultere i at en større del af 5HTP'en bliver til Serotonin i hjernen frem for i blodet uden for hjernen = større effekt og mindre bivirkninger.

At blande det med CNS stimulanser vil jeg ikke mene er en god ide da ens kardiovaskulære system allerede er belastet af disse. Især ikke hvis der er tale om Amfetamin, men jeg ville personligt hellere ikke blande det med Methylphenidat (Ritalin).

Administrerende Direktør
Brugeravatar

5-HTP bliver almindeligvis kun anbefalet som pre- og postload i forbindelse med MDMA. Kig evt. i denne tråd: https://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6450

Jeg ved ikke noget om potentielle negative interaktioner mellem methylphenidat og 5-HTP.

Junior medlem

Tak for hurtige svar, jeg får Methylphenidat 54mg om dagen hvis det kan give et mere præcist svar på følgende :

Hvis man kun tager f.eks. 1 i ugen vil det stadig give en positiv effekt samt mindske bivirkningerne?
Jeg tager en gang imellem kiks / emma så det ville være rart at have liggende.
Og selv hvis jeg holder pause fra emma / kiks så tror jeg stadig det ville være en rar effekt, men er 1 til strækkelig så eller 2-3? Hvad siger folk?? Og er det stadig en belastning som du nævner hvis jeg kører på Methylphenidat?

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Uden at ville lægge hovedet på blokken tror jeg ikke, at der i sig selv er kontraindikationer forbundet med kombinationen af 5-htp og methylphenidat. Men harm reduction omkring brug af MDMA er altid en god idé.

Hvis du nøjes med løbende at tage en enkelt kapsel 5-htp (hvilken dose i øvrigt?) om ugen, tror jeg ikke du vil mærke noget. Hvis du ønsker at bruge 5-htp som led i et terapeutisk forløb, må du hellere undersøge nøjere, hvilke erfaringer andre har gjort sig. Kig fx på fora for folk med depression eller lignende.

Junior medlem

Tak skal du have det skal jeg checke op på.
De er 100mg dem jeg fandt og kiggede på, men jeg har efterfølgende læst videre og fundet ud af at det er ulovligt i Danmark, er det noget der rent faktisk bliver taget i tolden eller hvad har folk af erfaring??

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Hvis du laver en bestilling fra et rigtigt apotek i EU, er min personlige erfaring, at du ikke behøver at bekymre dig.

Junior medlem

Okay tak for svarene så :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]