Mig bevidst er det monoamin oxidase hæmmere der netop gør det til changa.
På
hallucinogen.dk findes en lang liste med både fødevare og rusmidler der ikke må indtages under påvirkningen af MAOI, som jeg nedenfor har indsat;
Citat:
Ting du IKKE må spise med MAOi MAO-hæmmerne er kendt for deres interaktioner med mange ting som fødevarer, medicin og rusmidler. Generelt skal en MAO-hæmmer ikke kombineres med et stof, der 1) bliver nedbrudt af MAO-enzymerne, eller 2) øger mængden af serotonin eller dopamin. Lad os gennemgå madvarerne, medicinen og rusmidlerne, som man IKKE må indtage. Vær opmærksom på, at følgende IKKE er den komplette liste.
Kostplanen skal overholdes i mindst 12 timer før og 12 timer efter indtagelse af MAO-hæmmer! Vær opmærksom på, at det med visse MAO-hæmmere, der har en lang halveringstid, kræves at kostplanen overholdes i meget længere tid end 12 timer før og efter. Pas på dig selv, og husk: MAO-hæmmere er et seriøst og potentielt livstruende medikament, hvis brugt forkert. Er du i tvivl, så kontakt din læge eller vores spørgekasse.
Madvarer
Bemærk, at alle ufriske madvarer ikke må blandes med en MAO-hæmmer
- Bønner, soyabønner
- Ost
- Fisk og skaldyr
- Kød
- Nødder, peanuts
- Supper
- Sauerkraut
- Spinat
- Frugter
- Tørrede frugter
Medicin og kosttilskud
- Ginseng
- Proteinpulver
- Proteinekstrakter
- Antidepressiv medicin (SSRI): Fontex, Citalopram, Dapoxetine, Fluoxetine, Fluvoxamine, Paroxetine, Sertraline.
- Antidepressiv medicin: TCA (tricykliske antidepressanter)
- Antidepressiv medicin: TeCA (tetracykliske antidepressanter)
- Antipsykotisk medicin
- Enhver serotonin/dopamin/adrenalin/noradrenalin Reuptake inhibitors (SSRI, SNRI, NDRI, NRI)
- 5-HTP
- L-DOPA
- L-Phenylalanine
- L-Tryptophan
- L-Tyrosine.
- Andre slags MAO-hæmmere
- Dextromethorphan ("Dexofan", hostemedicin)
Rusmidler
- Alkoholiske drikke (alkohol, øl, vin, sprut)
- Alkoholfri øl (kan indeholde tyramin)
- AMT og 5-MeO-AMT (virker som MAO-hæmmere)
- AET og 5-MeO-AET (virker som MAO-hæmmere)
- Tryptaminer (LSD, LSA, psilocybinsvampe, etc)
- Phenethylaminer (meskalin, 2C-stofferne, amfetaminer)
- Amfetaminer (amfetamin, methamfetamin, MDMA (ecstasy), MDA, MDE, etc)
- Stimulanser (kokain, koffein, guarana, efedra, etc)
- Ketamin
- Dextromethorphan ("Dexofan", hostemedicin), virker som SSRI
- 2C-E (siges at være en MAO-B hæmmer. Tests afventer)
- 2C-T-7 (en påstået MAO-hæmmer pga. flere dødsfald)
- 2C-T-21 (en påstået MAO-hæmmer pga. komplikationer - ubekræftet)
- 4-MTA (virker som MAO-hæmmer)
- PMA, PMMA, og PMEA (virker som MAO-hæmmere)
- Yohimbe
Ligeledes angives der hvad MAOI er - og gør rent fysiologisk
Citat:
Hvad er MAO-hæmmere (MAOi)?
MAOi står for Monoamin Oxidase inhibitor, og kaldes for en "MAO-hæmmer" på dansk. En MAO-hæmmer er et stof som nedsætter aktiviteten af MAO-enzymerne i kroppen. MAO-enzymernes funktion er at deaktivere og nedbryde (metabolisere) monoaminer. Derved stiger koncentrationen af monoaminerne i kroppen, når en MAO-hæmmer indtages.
MAO-hæmmere findes både som medicin (piller eller tabletter) og i plantemateriale, såsom blade, bark eller frø, men enkelte rusmidler og medicin kan også fungere som MAO-hæmmere, selvom intentionen bag rusmidlet eller medicinen er en hel anden.
Ang. doseringen ville jeg afgøre det ud fra mængden.
Jeg selv har kun prøvet at ryge changa en enkelt gang, og der puttede jeg omtrent 200 mg bestående af 15% DMT i en joint, og røg den med en ven, hvor vi begge fik en mærkbar effekt, men langt fra et gennembrud.
God fornøjelse!