Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 19:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mig bevidst er det monoamin oxidase hæmmere der netop gør det til changa.

hallucinogen.dk findes en lang liste med både fødevare og rusmidler der ikke må indtages under påvirkningen af MAOI, som jeg nedenfor har indsat;
Citat:
Ting du IKKE må spise med MAOi MAO-hæmmerne er kendt for deres interaktioner med mange ting som fødevarer, medicin og rusmidler. Generelt skal en MAO-hæmmer ikke kombineres med et stof, der 1) bliver nedbrudt af MAO-enzymerne, eller 2) øger mængden af serotonin eller dopamin. Lad os gennemgå madvarerne, medicinen og rusmidlerne, som man IKKE må indtage. Vær opmærksom på, at følgende IKKE er den komplette liste.

Kostplanen skal overholdes i mindst 12 timer før og 12 timer efter indtagelse af MAO-hæmmer! Vær opmærksom på, at det med visse MAO-hæmmere, der har en lang halveringstid, kræves at kostplanen overholdes i meget længere tid end 12 timer før og efter. Pas på dig selv, og husk: MAO-hæmmere er et seriøst og potentielt livstruende medikament, hvis brugt forkert. Er du i tvivl, så kontakt din læge eller vores spørgekasse.

Madvarer
Bemærk, at alle ufriske madvarer ikke må blandes med en MAO-hæmmer
- Bønner, soyabønner
- Ost
- Fisk og skaldyr
- Kød
- Nødder, peanuts
- Supper
- Sauerkraut
- Spinat
- Frugter
- Tørrede frugter

Medicin og kosttilskud
- Ginseng
- Proteinpulver
- Proteinekstrakter
- Antidepressiv medicin (SSRI): Fontex, Citalopram, Dapoxetine, Fluoxetine, Fluvoxamine, Paroxetine, Sertraline.
- Antidepressiv medicin: TCA (tricykliske antidepressanter)
- Antidepressiv medicin: TeCA (tetracykliske antidepressanter)
- Antipsykotisk medicin
- Enhver serotonin/dopamin/adrenalin/noradrenalin Reuptake inhibitors (SSRI, SNRI, NDRI, NRI)
- 5-HTP
- L-DOPA
- L-Phenylalanine
- L-Tryptophan
- L-Tyrosine.
- Andre slags MAO-hæmmere
- Dextromethorphan ("Dexofan", hostemedicin)

Rusmidler
- Alkoholiske drikke (alkohol, øl, vin, sprut)
- Alkoholfri øl (kan indeholde tyramin)
- AMT og 5-MeO-AMT (virker som MAO-hæmmere)
- AET og 5-MeO-AET (virker som MAO-hæmmere)
- Tryptaminer (LSD, LSA, psilocybinsvampe, etc)
- Phenethylaminer (meskalin, 2C-stofferne, amfetaminer)
- Amfetaminer (amfetamin, methamfetamin, MDMA (ecstasy), MDA, MDE, etc)
- Stimulanser (kokain, koffein, guarana, efedra, etc)
- Ketamin
- Dextromethorphan ("Dexofan", hostemedicin), virker som SSRI
- 2C-E (siges at være en MAO-B hæmmer. Tests afventer)
- 2C-T-7 (en påstået MAO-hæmmer pga. flere dødsfald)
- 2C-T-21 (en påstået MAO-hæmmer pga. komplikationer - ubekræftet)
- 4-MTA (virker som MAO-hæmmer)
- PMA, PMMA, og PMEA (virker som MAO-hæmmere)
- Yohimbe

Ligeledes angives der hvad MAOI er - og gør rent fysiologisk
Citat:
Hvad er MAO-hæmmere (MAOi)?
MAOi står for Monoamin Oxidase inhibitor, og kaldes for en "MAO-hæmmer" på dansk. En MAO-hæmmer er et stof som nedsætter aktiviteten af MAO-enzymerne i kroppen. MAO-enzymernes funktion er at deaktivere og nedbryde (metabolisere) monoaminer. Derved stiger koncentrationen af monoaminerne i kroppen, når en MAO-hæmmer indtages.

MAO-hæmmere findes både som medicin (piller eller tabletter) og i plantemateriale, såsom blade, bark eller frø, men enkelte rusmidler og medicin kan også fungere som MAO-hæmmere, selvom intentionen bag rusmidlet eller medicinen er en hel anden.

Ang. doseringen ville jeg afgøre det ud fra mængden.

Jeg selv har kun prøvet at ryge changa en enkelt gang, og der puttede jeg omtrent 200 mg bestående af 15% DMT i en joint, og røg den med en ven, hvor vi begge fik en mærkbar effekt, men langt fra et gennembrud.

God fornøjelse!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ingen årsag!

Det lyder til at være hvad det bør være - men der findes utallige af MAOI urter. Min blanding bestod af passionsblomst & b.caapi/yage.
Halvt om halvt - jeg havde til frokost spist en salat hvori der både var bønner og lidt rosin. Det var dog sidst på aftenen vi røg, men tror ikke der endnu var gået 12 timer.
Jeg følte dog intet ubehag- tværtimod! :D Men umiddelbart kan det være en plausibel mulighed. Jeg har dog knækket mig engang, ret voldsomt, efter comedown på et ret ekstremt freebase DMT trip. Jeg var endnu ikke på baseline, men da peaket aftog, og jeg ikke længere, bevidst, kunne opholde mig i hyperspace fløj det lige ud. Jeg nåede dog at gribe min papirkurv - der heldigvis havde en pose i.

Jeg er lidt forvirret -men trods det har jeg det okay :D
-Hvordan går du og har det? :hjerte:

Senest rettet af Alf'n 24 aug 2016 19:42, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Nu er det sikkert individuelt, men personligt har jeg aldrig overholdt nogen kostplaner i forbindelse med changa rygning, har faktisk før indtaget rødt kød og øl umiddelbart før rygningen.

Mener jeg læste på dmt-nexus engang at maoi ikke er et problem røget, da maoi har med fordøjelsen at gøre. (sidder lige på tønden og skriver, så orker ikke lige finde det frem :p)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Deus vult skrev:
Nu er det sikkert individuelt, men personligt har jeg aldrig overholdt nogen kostplaner i forbindelse med changa rygning, har faktisk før indtaget rødt kød og øl umiddelbart før rygningen.

Mener jeg læste på dmt-nexus engang at maoi ikke er et problem røget, da maoi har med fordøjelsen at gøre. (sidder lige på tønden og skriver, så orker ikke lige finde det frem :p)

Jeg har samme opfattelse! Men sidder i skolen og kan heller ikke lige finde noget på det nu.

Har selv røget changa en gang og der overholdte ingen af os en kostplan og ingen af os havde noget fysisk ubehag, det skulle da lige være smagen så. Kender flere folk som kaster op, når de ryger dmt, for dem har det noget med smagen at gøre bl.a.

Tror også godt selv jeg kunne knække mig af en changa joint, fy for satan den smag er ikke rar i så lang tid.

Angående dosering, tror jeg bare at du bliver nødt til at prøve dig lidt frem, da der er så mange variabler her.

Sidst jeg røg Changa, overholdt jeg heller ikke kostplanen, og bemærkede ingen negative effekter. Brækkede mig heller ikke dengang.

Jeg brækker mig ellers tit, når jeg ryger DMT, og for mig er det ikke smagen der gør det, men selve oplevelsen. Jeg oplever det som rensende for krop og psyke. Selve smagen af DMT kan jeg godt lide, og duften af det er endnu bedre :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Deus vult skrev:
Mener jeg læste på dmt-nexus engang at maoi ikke er et problem røget, da maoi har med fordøjelsen at gøre.

Det giver simpelthen ingen mening i mit hoved.
Det må være monoamin oxidasen der er ansvarlig for nedbrydningen af DMT’en i blodbanen. Monoamin oxidase er på wikipedia angivet til at være et enzym ansvarligt for oxideringen af aminer - hvilket omdanner det pågældende molekyle til et aldehyd og ammonium. Inhibitorens funktion er her at inaktivere monoamin oxidasen således at tryptaminet ikke nedbrydes. Da tryptamin er et monoaminsk alkaloid.
Årsagen til at det derfor frarådes at indtage bestemte fødevare må derfor være at kroppe simpelthen bliver ude af stand til at nedbryde, eller fordøje dem - hvilket formegentligt kan medføre en masse ubehag og maveproblemer. Af samme årsag frarådes utroligt mange andre stoffer da de ligeså heller ikke kan nedbrydes - hvilket altså betyder at deres psykoaktive og fysiologiske egenskaber forlænges.
Af selv samme årsag anvender man det til DMT :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]