Jeg var ikke bekendt med Dean Radin. Jeg har set den ene video, læst lidt om ham (fx
What if Dean Radin is right? - spoiler; det tror han ikke) og fundet noget af den litteratur han henviser til. Fx fremhæver han, hvordan hans data er blevet uafhængigt bekræftet af bla. Wolfgang Baer. Baer er selv lidt af en pseudovidenskabsmand, men jeg ved ikke det store om ham. Dog kan det ses, at han i sin gennemgang af D. Radins data i artiklen
Independent verification of psychophysical interactions with a double-slit interference pattern konkludere:
"These analyses of the interference pattern showed a small but consistent bias that indicates human thought interaction with material may be measurable and real.
However, physical noise in the system is too high to justify such conclusions. In addition, a speculative outline of a psychophysical theory is provided that suggests specific instructions designed to guide the mental concentration, which may amplify the physical interference effect in future experiments.
Before concluding that a psychophysical effect has been measured by these experiments, it is recommended that experiments using a substantially lower noise power supply, timing control, and instructions based on applicable quantum interpretations be conducted."
Med andre ord, er der ingen konklusioner at drage fra al den data. Jeg forventer at det vil vise sig, at dette er umuligt at demonstrere uden meget store 'sample sizes'. Det er dog et interessant forsøg, og han rejser interessante pointer, selvom han har en svag argumentation der konstant afhænger af stråmænd. Min umiddelbare tanke er dog, at hvis der var en effekt, var den blevet fundet forlængst. De fleste dobbelt-spalte forsøg har, trods alt, været omringet af fysikere der intenst tænkte på dem og undrede sig og visualiserede. Den typiske progression er et "Hm, det var underligt"-øjeblik og det, at dette er udeblevet gennem så mange årtier (vel ~100 år) vidner måske om, at der ikke er den store effekt at finde. Med mindre man, som i Dean Radins tilfælde, kompilerer tusindevis af data punkter for, at få en afvigelse fra baseline på 0.00185%. (Værdien er ikke en joke eller hån, det er den reele forskel mellem "concentration" og "relaxation" i studiet.)
John Abruzzi skrev:
Jeg ser ikke en eventuel eksistens af psi som værende et brud på fysikken, nærmere som en grundlæggende brik der mangler. Jeg forestiller mig at en teoretisk forståelse for psi vil give os et helt andet billede af hvad kvantemekanik og virkelighed er.
Undskyld min direktehed, men hvad er din baggrund for den påstand? Ikke for at være harsk og forudfattet, men jeg tænker at du har en ligeså ikke eksisterende forståelse for kvantemekanik som Alf'n (Bare rolig, selvom jeg har læst flere bøger og stiftet bekendtskab med kvantemekanik igennem uddannelse, fatter jeg heller ikke en meter af det, udenfor matematisk kontekst - og selv dér er det ret begrænset).
Hvis man, som Dean Radin foreslår i sin video, vil smide "psy-fænomener" ned som basis for sin forståelse af verden, har man, for mig at se, enorme problemer. Vi burde ikke observere nogen tvetydighed omkring det i så fald; vi burde se beviser for det over det hele. I en sådan verden ville paranormalitet ikke være forvist til mørke kroge der - indtil videre - kun blive mindre og mindre som tiden går. Derimod ville paranormalitet være normalitet. Vi ville kunne synligt, mærkbart og utvetydig kunne påvirke verden omkring os gennem tanke. Det er et lidt for nemt forsøg, at sige: Fysik kan ikke forklare psi - så måske kan psi forklare fysikken.
Det er ikke min mening at sige, at der ikke er flere ufattelig fascinerende ting at opdage om den verden vi befinder os i, blot at vi gerne må være kritiske omkring, hvad vi lader kvalificere som værd at kigge nærmere på. I den totale sum, er jeg sikker på, at ingen sten forbliver uvendt. Det er blot et spørgsmål om rækkefølgen.
John Abruzzi skrev:
Det jeg mener med (2) er, at der indtilvidere ikke kan laves identiske eksperimenter inden for parapsykologi fordi eksperimenterne foregår med mennesker. Mennesker er kun approksimationer af hinanden. Dette er for mig at se årsagen til at nogen eksperimenter ikke kan reproduceres. Når man snakker om reproducerbarhed antager man grundlæggende at et system kan reproduceres.
Det sjove er jo, at blød videnskab som psykologi (specielt studier i opførsel, læring eller pædagogik) kan undersøg mennesker generelt og finde tydelige resultater. Naturligvis stadig langt mere tvivlsomme end indenfor "rigtig" videnskab, men dog stadig signifikante og definitive. Det kan de, fordi der er en rigid metodologi og fordi der er et resultat at finde. Alle enkelt studier jeg kunne finde, som skulle underbygge psi-fænomener, er alt for vage til, at retfærdiggøre konklusion. Den typiske RV-model er jo af formen: "A skal se gennem B's øjne. B køre et sted hen og A skal tegne eller beskrive dette sted. B står på strøget i københavn. A siger: Der er vand tæt på, der er mennesker og bygninger, du er gået langt for at komme der til, der er noget grønt i nærheden. B konkludere: Ah ja, havet er tæt på, der er ikke langt til en park og her er bygninger og mennesker - tydeligt positivt resultat".
I psykologi kan du fx sige "Jeg vil vide, hvad der sker, når jeg bruger en terapeutisk protokol på nogle personer med en given lidelse. Resultatet af dette kan sammenlignes med, hvad der sker med en gruppe med samme lidelse, som ikke får terapeutisk behandling. Resultatet kan vurderes ud fra forskellen i udviste symptomer med de ubehandlede som baseline."
I RV-studier kunne en parallel være, at droppe metodologien jeg tidligere kritiserede og emulere den ovennævnte. Fx: "A sidder i et rum og skal gennem RV sige, hvad B ser. I situation 1 sidder B i et rum ved siden af og kigger på en gul firkant stablet på en grøn femkant som er omringet af lyserøde trekanter. I situation 2 ser B på en hvid væg." Hvis der i dette eksempel kunne vises en forskel mellem situation 1 og 2, var der pludseligt noget at komme efter. Problemet er måske bare, at der ikke ville være nogen forskel, når alle parametre pludseligt er under kontrol og et korrekt svar er konkretiseret.
EDIT: Jeg har lige set dit svar Plejadesstjerne, svaret kommer med i en redigering.
En intervention, lige frem
Du udtaler, at du synes det er trist, hvis diskussionen skal forfalde til blot at omhandle hvorvidt en subjektiv erfaring på stoffer kan kobles til en teori om telepati som en fysisk transmission. Er der dog noget andet sted at ende, givet det valgte udgangspunkt? Dette er hvad jeg søgte at imødegå, med mit første og andet indlæg i denne tråd. Når man vælger ordet "telepati", er der nogle konnotationer som er universelle for begrebet. Telepati er forstået som det, at bevidstheden kan have en effekt på den omkringliggende verden, uden om en fysisk ageren med kroppen.
Jeg er helt enig i, at denne diskussion er langt mere interessant og givende, hvis man ikke ender i, at prøve at konkretisere pseudovidenskab. Ud fra din egen beskrivelse, virker det for mig som at du heller ikke ser din oplevelse som telepati, i en ordret forstand. Man kan synes, at det blot er semantik, men jeg ville foreslå at benævne fænomenet, som her i tråden søges at beskrives som "telepati", med fx "kohærens" - en sammenhørighed. Dette ord har ikke konnotationer af en objektiv effekt, men kan alene være en subjektiv og vilkårlig opfattelse af, at opleve verden på en mere direkte og ufiltreret måde, hvor definitionen af "selv" og "verden" bliver mindre defineret.
Du spørger: Er kærlighed intet andet, end en kemisk reaktion i hjernen - jeg spørger; er en flamme intet andet, end elektroner der flyttes mellem molekyler? I begge tilfælde er svaret både ja, og nej. Videnskab kan sagtens belyse den samme sag fra mange sider og meget få dele af videnskab er så binære, som du giver udtryk for. Fra mit perspektiv, er de fysiske omstændigheder for den kemiske reaktion vi kan kalde 'kærlighed', af langt flere facetter og komponenter, end min subjektive oplevelse af kærlighed. For slet ikke at glemme hele det evolutionære aspekt i, overhovedet at have den evne, at kunne blive forelsket eller føle kærlighed. Men nok om det; du har aldeles ret i, at der er mange flere interessante ting forbundet med (også) den psykedeliske oplevelse, end kun at søge en mekanistisk forståelse af den!
Samtidig, må det dog også være klart, at uden en forståelse for, hvorfor man oplever verden som man gøre, under påvirkning af psykedelika, bliver de refleksioner der forsages af rusen sværere at kunne sætte i en kontekst. Man kunne snakke om etik, men er følelsen af øget kohærens og empati, som påvirker ens subjektive tilgang til etikken, så et følge af at være mere eller mindre 'oplyst'? Hvad der giver ændringen, vil bringe mere med sig, end hvad de rodløse tanker som ændringen inducerer gør. Ikke fordi de tanker og refleksioner ikke er af stor vigtighed, men fordi de er begrænset til subjektet.
Ingen ville vel heller argumentere, at en neurobiologisk forståelse gør psykiatri irrelevant eller vice versa. Den ene er primært orienteret mod årsager og mekanistiske forklaringer, hvor den anden arbejder med det kumulative resultat af alle de mindre dele.
Du har ikke røget af den forkerte pibe. Den subjektive oplevelse af psykedelika er, efter hvad jeg er bekendt med, den absolut eneste måde, rigtigt at få mulighed for at udforske verden direkte. Ikke som et menneske, eller en krop, men som et sind. Den mest blottede måde, at føle verden på. Det rejser bestemt en vifte af vigtige spørgsmål, der som sagt ikke lader sig beskrive men kun erfare. Ligesom kærlighed kun kan erfares. En mekanistisk forklaring giver ikke en konkret følelse.