Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 08:06


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 aug 2017 08:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 dec 2016 18:38
Indlæg: 35
Hey alle. Jeg har gået og døjet med en del søvnbesvær, er som regel vågen om natten og falder i søvn når det er morgen, og søvnen er ca 1-3 time. Men jeg har læst mig og hørt mig til, at melatonin skulle være godt.

Spørgsmålet er, hvad er jeres erfaring med det, og er det sikkert og købe det online, og er det vanedannende?


PS; Gider ingen sovepille som gør en afhængig.


Vh

_________________
Timendi causa est nescire


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2017 09:20 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2485
Geografisk sted: Inside the animal
Når det kommer til søvn, synes jeg hurtigt alverdens substanser og andet kan blive vanedannende, og at man hurtigt til at tænke, at man ikke kan falde ordenligt i søvn/sove ordentligt uden. Så jeg vil anbefale dig at blive træt på en mere naturlig måde end kosttilskud. Melatonin kan måske hjælpe dig til en start, men det bliver nemt en sutteklud. I øvrigt er det ikke som sådan sløvende.

Dyrker du motion og andet der kunne gøre dig fysisk træt? Ellers får du min største anbefaling på dét i stedet.
Har du noget at stå op efter?

Melatonin er vendt flere gange her på boardet, så der er sikkert en del erfaringer her; http://bfy.tw/DU4B

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2017 09:38 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Melatonin kan være virkelig godt til, at normalisere døgnrytmen. Det er dog "bare" et højt skud 'naturligt' søvnhormon. Suppler med gode søvn vaner: Ingen sen træning, ingen TV/Tablet/Smartphone i timerne inden du går i seng, læs en bog og nøjes med, at bruge din seng til at sove i.

Det er på recept i DK og ret svært at få. Det sælges dog frit i Tyskland.

Bivirkninger er næsten ikke-eksisterende og afhængighed fysisk umuligt. Undlad dog, at bruge det mere end en dag eller 2. Kroppen lære hurtigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017 23:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2016 19:16
Indlæg: 149
Døjer man med søvn forstyrrelser, så er det generelt virksomt at ophøre med sodavand, energidrikke, sort te og kaffe nogen timer inden tid er. Jeg har selv bokset med indslumringsbesvær. Efter mange milde og drastiske forsøg fandt jeg frem til, at det faktisk drejede sig om alle mine vaner og ritualer om dagen og timerne op til sengetid. Alle de råd jeg læser her i tråden er vigtige brikker, der kan sætte dit søvnbesvær i skakmat. Desuden er naturlig søvn bare så meget mere tilfredsstillende end søvn fremskyndet og drevet af sovemidler. Bestemte berolignede urter kan man godt benytte, som et supplement, men uden benarbejde kan man slupre te i sig til man sprækker.
Melatonin er fantastisk for døgnrytmen, især hvis det indtages efter de optimale forhold, men slå en omkuld så man ser dyner er et forsøg forgæves. Jeg er selv blevet medicinsk behandlet med melatonin. Præparatet hed Circadin og var depottabletter på 2 mg, som skulle indtages to timer før sengetid ifølge ordinationen.
... men se da på den positive side af sagen - du er i det mindste ikke en træt type ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2017 12:11 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2016 19:22
Indlæg: 7
Har taget melatonin dagligt i måske 10 år. Jeg tror det "re-setter" døgnrytmen.

Det vigtigste lader til at være, at tage det på nogenlunde samme tid hver dag.

Jeg tager 2 mg, IKKE-depot, sublingualt - som for mig virker bedre end 3+ mg og 1 mg.

Hvis jeg glemmer at tage det, og klokken er blevet efter midnat, så springer jeg for det meste min dose over.

Det er ikke vanedannende i den forstand at det giver cravings, hvis man springer over nogle dage.
Ved ikke hvordan det er, at lade være med at tage det over en længere periode. Jeg kan godt lide det, og er bare blevet ved med at tage det.

Jeg har stadigvæk jævnlige søvn problemer, hvilket nok kommer fra nogle af alle de substanser jeg tager + afvigelse fra fornuftige ting at gøre + naturlige rytmer + et stort psykisk element i det.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team