Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 19:58


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 dec 2017 15:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 dec 2017 15:03
Indlæg: 1
Hej :-)

Min psykiater synes, at jeg skal starte med Quetiapin, men jeg ved ikke rigtigt, da jeg har læst, at der er en del bivirkninger.

Jeg får på nuværende tidspunkt Lisdexamfetamin og Venlafaxin mod hhv. ADHD og depression/angst, men da jeg har rigtig meget uro i hovedet og før har været grænsepsykotisk, er jeg nu blevet anbefalet Quetiapin.

For nogle år siden fik jeg Lyrica i en periode, og tog desværre rigtig meget på af dem, og derfor er jeg bange for, at det samme sker med Quetiapin.

Er der nogen med Quetiapin-erfaringer, der kan fortælle noget om de eventuelle bivirkninger, som I har oplevet? Har I taget på?

:D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2017 15:34 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 nov 2017 05:02
Indlæg: 27
Jo nu skal du høre.

Jeg lider af paranoid skizofreni og har førhen fået ordineret Seroquel (quetiapin).
Min daglige dosis var 1200 mg depot og ved siden af fik jeg 25 mg pn. jeg skulle tage efter behov, som berolignende og søvninducerende. Jeg tog præparatet igennem to år.

Der er massere af bivirkninger. Den jeg i særlig grad mærkede var sedation. Quetiapin er det mest slukkende andengenerations anti-psykotika på markedet og det er det, der er hele salgstalen bag det. Jeg kunne uden problem, igennem de første måneder jeg var på præparatet sove 15 timer dagligt. Efter der bygges tolerance og kroppen bliver vant til at være sederet, begynder kroppen selv at kompensere og sedationen aftager. Den søvninducerende virkning de små 25 mg's har, virker dog fortsat. Følte jeg på noget tidspunkt jeg ikke ville være vågen længere, kunne jeg æde 4 stk. af 25 mg, for efter en halv time at falde HELT i søvn. Dagen efter vil du føle dig tom i hovedet. Mange har før beskrevet Quetiapin som "zombie-medicin" og jeg er fuldstændig enig. Det var først da jeg blev taget af det, jeg begyndte at kunne "mærke" mig selv igen.

Der er mange mennesker der tager på af medicinen, men jeg oplevede selv ingen betydelig vægtøgning. Alle reagerer forskelligt på medicinen. Jeg kender folk der fuldstændig har fået ødelagt deres selvtillid af den vægtøgning præparatet på dem har forsaget. Det er ikke det mest opfedende anti-psykotika der er på markedet. Førstepladsen går til Olanzapin, et præparat jeg også forhen har været ordineret.

Den sidste bivirkning jeg kæmpede meget med, var mundtørhed. Dette forsager et dårligt klima for ens tænder og de bliver dårligere og dårligere, jo længere du tager medicinen.


Om jeg synes du skal tage imod medicinen, kommer an på hvor meget du vil blive ordineret. 25 mg pn. er altid lækre at have liggende, da det kan slå selv den hårdeste speedbender ihjel. Anti-psykotisk effekt opstår først når du kommer over 400 mg, så hvis du vil slå et syretrip effektivt ihjel, er det den dosis du skal op i.


Håber du kan bruge mine erfaringer til noget :)
God jul,
KUASHI


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2017 17:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Vil bare lige komme med den anbefaling at bruge CBD olie mod angst og depression, altså som en hjælp, et ekstra kosttilskud om man vil kalde det, ikke at det skal erstatte noget som helst, eller forandre det du gør nu.

vil bare sige at for mig er CBD olie næsten tæt på et mirakel kur mod det som trigger min angst og depressive sider, føler jeg meget bedre kan rumme min angst og lære at leve med den når jeg tager CBD olie, da jeg ikke tog CBD olie så var min angst altoverskyggende, og kunne tage mig flere timer at komme ud af et mildt angstanfald, hvor nu er det som om jeg ikke bliver overvældet af min angst, alt dette kan jeg takke CBD olie for.
min angst førte til depression fordi angst kan være meget invaliderende hvis det sluger en op i et flammehav af frygt og vrede.

Jeg har ingen idé om CBD kan gøre det samme for dig som det har gjort for mig, men det kan ikke skade at prøve.

God bedring, og held og lykke med behandlingen. god jul

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2017 18:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Så vidt jeg husker så går quetiapin ind og stopper amfetamins virkning, så kan ikke forstå de vil give dig det oveni lisdex, det virker ret underligt for mig.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 dec 2017 06:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Buttkraken skrev:
Så vidt jeg husker så går quetiapin ind og stopper amfetamins virkning, så kan ikke forstå de vil give dig det oveni lisdex, det virker ret underligt for mig.

Det er også rigtigt, men det man skal huske når man har med stoffer at gøre som har en bred receptorprofil (det har antipsykotika generelt), det er at man ved at regulere dosis kan styre hvilke dele af receptorprofilen der kommer stærkest til udtryk. Nogle receptorer har quetiapin høj affinitet for - de kommer til udtryk ved selv lave doser - og først ved højere doser får man hele paletten. Derfor kan det give god mening fx i den lave 25mg dosis. Det er sådan set også det KUASHI skriver.

Det afhænger helt af indikationen, hvilket UnicornBeliever ikke har skrevet noget om. Jeg synes dog at kunne fornemme at det faktisk er noget psykosetilstand. Måske håber psykiateren at de to stoffer vil skiftes til at sidde i receptoren eller at det vil være crika 50/50, så de opvejer hinanden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 dec 2017 19:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2013 11:44
Indlæg: 361
Geografisk sted: Syd for månen.
Sæt penge af til tandlæge og ny garderobe, man siger de to ting er store bivirkninger.

Har selv kun prøvet enkelte gange og de virkede som hårde sovepiller.

Min læge siger at jeg bør holde mig fra dem. Andre har måske flere positive ting at sige om det emne.

_________________
https://youtu.be/dyqyVKSJiOM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 69 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team