Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 11:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 09 jan 2018 20:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Imp skrev:
Hvorfor skulle det rent rationelt give mere mening? De reaktioner, du skriver op, giver ikke noget residua. Alle produkterne er gasser. Der er i øvrigt ret mørkt indeni en sifon og en patron, så jeg kan ikke se, hvorfor fotolysen skulle ske i nogen væsentlig grad :)

Forklaringen på den olieagtige substans skal nok findes i produktionen af sifonen eller patronerne og måske i deres analysecertifikat (hvis et sådant eksisterer). Men indtil vi har noget konkret viden, kan vi jo kun gætte om, hvad det er.

Fordi at det for mig er meningsløst at påstå at producenterne tilsætter et smøreolie når ikke det fremgår nogen som helst steder. Vi er trods alt så heldige at vi befinder os på en del af kloden hvor det for fødevare og ting tilegnet indvortesbrug, er et lovkrav at fremskrive de indgående komponenter. Levnedsmiddellovgivningen forlanger altså en varedeklartion på alt der lovligt skal kunne forhandles.
Man kunne ligesåvel påstå at det er illuminati og aliens der har indgået en alliance, hvor de langsomt forsøger at omdanne vores respiratoriskesystem til et højere nitrogen optag. Det er absurd - derfor er det mere meningsgivende, at rationelt begrunde sin overbevisning ud fra verificerbar teori. Det er et eller andet sted ren logik.

Det er heller ikke alle reaktionerne fra billedet der fremkommer, jeg delte bare billedet for at spare tid.
Jeg tror du overse de egentlige reaktionsbetingelser i dette her eksempel. Men strengt teoretisk vil et antal fortoner altså ramme plet i ventilhullet og være med til at fremme den fotokemiske proces. Den er dog overhovedet ikke relevant (lige nu). Relevante er der dog de betragtninger man kan gøre sig om de kinetiske og termodynamiske produkter, da disse er styret af reaktions betingelserne.

De reaktioner der fremkommer er:
N2O + O -> 2 NO
NO reagerer videre med O3 (ozon) og danner NO2:
NO + O3 -> NO2 + O2

NO2 har et smeltepunkt på −11,2 °C og et kogepunkt 21,2 °C, hvilket vil sige at det i intervallet [-11,2;21,2] befinder sig på væskeform. I en siffon, der flittigt bruges, falder temperaturen gerne til omkring frysepunktet, hvorfor der derfor er mulighed for fremkomsten af denne rødbrune "olie", da NO2 altså vil være en væske ved denne temperatur. Tillige kan der ses en form for brunt afsæt, hvis man over en kolbe med salpetersyre og kobber (reaktion der danner NO2) holder et stykke papir.

EDIT: Jeg har fundet et studie på erowid som jeg lige vil dele: https://erowid.org/chemicals/nitrous/ni ... cle2.shtml
De finder ikke ud af hvad det er - men vil give jer ret i at det bestemt også er andet end evt. NO2


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2018 22:22 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Citat:
Fordi at det for mig er meningsløst at påstå at producenterne tilsætter et smøreolie når ikke det fremgår nogen som helst steder. Vi er trods alt så heldige at vi befinder os på en del af kloden hvor det for fødevare og ting tilegnet indvortesbrug, er et lovkrav at fremskrive de indgående komponenter. Levnedsmiddellovgivningen forlanger altså en varedeklartion på alt der lovligt skal kunne forhandles.
Man kunne ligesåvel påstå at det er illuminati og aliens der har indgået en alliance, hvor de langsomt forsøger at omdanne vores respiratoriskesystem til et højere nitrogen optag. Det er absurd - derfor er det mere meningsgivende, at rationelt begrunde sin overbevisning ud fra verificerbar teori. Det er et eller andet sted ren logik.


Nu er jeg ikke så meget inde i levnedsmiddellovgivningen, men tæller lattergas egentlig som et levnedsmiddel? Det er jo bare et E nummer/tilsætningsstof og så vidt jeg ved behøver det ingen særlig varedeklaration. Ikke at jeg ved noget om det.
Hvordan vil du verificere din teori i øvrigt?

Citat:
De reaktioner der fremkommer er:
N2O + O -> 2 NO
NO reagerer videre med O3 (ozon) og danner NO2:
NO + O3 -> NO2 + O2

NO2 har et smeltepunkt på −11,2 °C og et kogepunkt 21,2 °C, hvilket vil sige at det i intervallet [-11,2;21,2] befinder sig på væskeform. I en siffon, der flittigt bruges, falder temperaturen gerne til omkring frysepunktet, hvorfor der derfor er mulighed for fremkomsten af denne rødbrune "olie", da NO2 altså vil være en væske ved denne temperatur. Tillige kan der ses en form for brunt afsæt, hvis man over en kolbe med salpetersyre og kobber (reaktion der danner NO2) holder et stykke papir.


Har du prøvet at lugte til NO2? Jeg har aldrig oplevet noget, der minder om den lugt i forbindelse med brug af lattergas. Den er altså ret ubehagelig og markant. Hvis der er så meget NO2 til stede i en sifon, at det ligefrem kan kondensere som en olie, vil jeg vove at påstå man dør af at inhalere indholdet. Fra wiki:

Citat:
...levels above 100 ppm can cause death due to asphyxiation from fluid in the lungs.


Hvis vi putter 7.5 g lattergas i en sifon (indholdet af en patron), så skal vi bruge ca 750 µg NO2 i en sifon for at have en dødelig koncentration i gassen derinde. Ved den koncentration vil lugten nok være meget voldsom. Man kan lugte det i ret lave koncentrationer.

Hvor skal ozonen i øvrigt komme fra? Ved havniveau er der kun omkring 10 ppb i atmosfæren. Og nok endnu mindre i sifonen, når den er fyldt med den dejligste gas :eyes:

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2018 22:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Ja - det kan jeg godt se, den holder ikke.
Tænkte at man ville kunne påvise dets tilstedeværelse på en eller anden vis.
Imp skrev:
Nu er jeg ikke så meget inde i levnedsmiddellovgivningen, men tæller lattergas egentlig som et levnedsmiddel? Det er jo bare et E nummer/tilsætningsstof og så vidt jeg ved behøver det ingen særlig varedeklaration. Ikke at jeg ved noget om det.
Hvordan vil du verificere din teori i øvrigt?

Nej, det gør det formentlig ikke. Det antog jeg på baggrund af at det anvendes til fødevare, ligesom kuldioxid. Jeg fandt det følgende på en dansk producents hjemme side
Citat:
Dinitrogenoxid MED LINE® – Gasser til medicinsk brug, der er klassificeret som lægemiddel og som kræver enten markedsførings- eller udleveringstilladelse. Disse gasser opfylder lægemiddellovens §2 i anvendelsen.
Dinitrogenoxid PHARMA® – Gasser der ikke er klassificeret som lægemiddel under lægemiddellovens §2. Disse gasser opfylder farmakopeen men falder uden for definitionen.
Dinitrogenoxid LAB LINE® - gas till laboratorier.
Dinitrogenoxid TECH LINE® – gas af standard kvalitet.

Spørgsmålet bliver vel så bare hvilken kvalitet den gas der sælges i patroner er.

I har ret. Jeg tager det i mig igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2018 01:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Normalt vejer et stykke toilet papir 0,557 gram (gennemsnit over 2,785g/5styks). Efter at have ligge i sifonen, 5 stykker + 10 N2O patroner vejer det 2.825, men kan ikke se noget olie på det. Metabilismen for N2O er på 0.004% hvilket vil sige at kun meget lidt bliver omdannet til andre stoffer og optaget i kroppen.
Det betyder også at man udånder præcis lige så meget gas som man indånder, hvilket har fået mig til at tænke på om man kan sortere CO2 fra N2O, og man vil så have en gas evighedsmaskine. Har også spekuleret i at købe Nos som til biler, men det er blandet med sulfur dioxid, så det skal vaskes/opløses i vand for at kunne bruges.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2018 04:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Herminator skrev:
Normalt vejer et stykke toilet papir 0,557 gram (gennemsnit over 2,785g/5styks). Efter at have ligge i sifonen, 5 stykker + 10 N2O patroner vejer det 2.825, men kan ikke se noget olie på det.


Tænker umiddelbart at dette er vand fra luften der er kondenseret, da kammeret bliver ret koldt når gassen kommer ind. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 11:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Også min tanke, vejede det lige da havde taget papiret ud, og så igen efter et par minutter for at se hvor meget der fordamper. Der er i princippet ikke noget der stopper en fra at putte en væske i sifonen, så bliver gas og eventuelle olie-rester opløst i vandet. Man kan faktisk også putte aæt muligt frådern i den, GAStronomi på højt plan! :eyes:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 11:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
@Herminator - sprøjter vandet så ikke bare med ud? :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 11:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Kun hvis man vender tuden ned ad, så man bestemmer slev om man vil have fløde eller gas. Man får et lille sprøjt væske gangen efter man har suget en mundfuld væske, eller kommer der kun nogle få klatter skum i munden, hvis man suger til :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 13:55 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Nu er debatten godt nok død, men jeg ville lige tilføje, at de reaktioner du gar bragt, Alf'n, nok primært finder sted højere oppe i atmosfæren. Hvor der er mere O3 og uv.

Selvfølgelig er alt en ligevægt, og måske der er et par enkle molekyler NO i gassen (det er der også i luft generelt). Det er bare lidt irrelevant, og også hvorfor homeøpati er så latterligt et koncept.

On topic: Man kan godt skille CO2 og N2O fra hinanden, men det er dyrt at skabe så lav temperatur / kraftig kompressor.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 14:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Really, en kompressor er da ikke specielt dyr? Helt sikkert noget der skal eksperimenteres med!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 15:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg havde noget lidt kraftigere, end en "Harald Nyborg" kompressor i tankerne. Efter at have læst lidt, må jeg dog erkende, at det nok ikke er muligt.

Man bruger åbenbart nogle 'specielle' væsker, samt højt tryk, til at skille N2O og CO2. Det er ikke rigtig et hobby projekt. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018 20:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Randomname skrev:
Nu er debatten godt nok død, men jeg ville lige tilføje, at de reaktioner du gar bragt, Alf'n, nok primært finder sted højere oppe i atmosfæren. Hvor der er mere O3 og uv.

Selvfølgelig er alt en ligevægt, og måske der er et par enkle molekyler NO i gassen (det er der også i luft generelt). Det er bare lidt irrelevant, og også hvorfor homeøpati er så latterligt et koncept.

Afgjort - og som Leah siger, kræves der en mængde lys til at frembringe oxygen radikalet, særligt hvis det skal forekomme i sådan en grad at det er måleligt, hvilket må være den egentlige forudsætning. Og ja, som både du og Imp påpeger, er der ikke tilstrækkeligt med ozon tilstede hernede, til at reaktionen vil forløbe tilstrækkeligt længe så at der ville være nok i siffonen til at det kunne observeres.
Truth to be told - anede jeg ikke at det var dødelig giftigt ved så lav en koncentration, så derfor antog jeg at jeg havde gennemskuet et mønster i fht. den sammenhæng vi her omtaler. Tillige forestillede jeg mig at man rent kinetisk kunne fremtvinge en hvis fremkomst af NO2. - Men nej, det må være synteserester eller smøreolie som i siger. Ellers var vi vidst allesammen kradset af :eyes:
Metalsplinterne tænker jeg dog stammer fra forseglingen af patronen.

@Herminator - kan du ikke bare købe en beholder af pharma kval?


edit: Jeg undrer mig lidt over hvorfor man ville putte smøremiddel i en beholder med en inert gas - urenheder?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 14:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg tænker, at det er smøremiddel fra maskinen, der fylder og forsegler hver patron, der får lidt snask med i beholderen. Metal-støv kommer så fra friktion i bevægelige dele i maskinen. Fødevare har også en hvis procent tilladt smøreolie (mineralsk olie), så det giver mening for mig. Det er nok også noget mere harmløst at spise end at indånde.

Apropos NO, er det, trods en høj giftighed (ligesom NO2), faktisk et biologisk udbredt stof og både et autokrint og parakrint signalstof samt med til at desinficere mavens indhold. Hjertemedicin som nitroglycerin virker ved, at danne NO / NO2. (Dagens random molekylærbiologiske fact)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 16:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Jeg læser med på det hele, godt nok spændende at se hvad folk har af teoretiske såvel som praktiske informationer/viden om lattergas, er blevet meget klogere, men jeg er stadig godt nok i tvivl om hvad det snask der kommer i sifon'en er, om det smøreolie, metalstøv, eller helt tredje part farlig kemi .... alt i alt super spændende at følge med i.

Ikke for endnu engang at køre topic helt af sporet, men det der med at udtale sig om ting man ikke ved noget om nemlig homøopati:

copy paste : Den alternative medicin har stærk medvind i Tyskland, og til forskel fra Danmark går den etablerede lægeverden i stadig højere grad hånd i hånd med retninger som traditionel kinesisk medicin, akupunktur, naturlægemidler og homøopati. Hele 7000 tyske læger – eller fem procent af den samlede lægestand – har en tillægsuddannelse inden for homøopati, som de især bruger ved mildere sygdomme som forkølelser og mavebesvær. ( citat slut )

I tyskland kurere de også mild depression med Perikon, hvor i danmark ville man bruge SSRI medicin, så kan man så spørge sig selv om hvilket land der takler sygdom bedst..

Jeg siger ikke at homøopati er kuren mod kræft og kan helbrede alt, men jeg har brugt det, dog med stor skepsis da jeg ikke logisk kunne forstå hvorfor noget så fortyndet skulle kunne give en virkning. og trods min skepsis havde jeg fantastiske resultater, og har set gode resultatet på andre mennesker, f.eks mod akne og uren hud, indre uro og ande ubalancer.

Bare fordi medicinal industrien og danske læger maner det til jorden, betyder det ikke at det ikke virker, prøv tænk på cbd olie/cannabis olie, det er først blevet accepteret nu, kunne være homøopati blev accepteret i den nærmeste fremtid, prøv det på egen krop inden i dømmer det på hvad i har hørt og læst, hvis homøopati virker, så har medicinal industrien fandme et problem, overvej det lige....

Alt er skrevet i postitiv indstilling og med smil på læben, håber at få positiv respons tilbage på dette indlæg, selvom mange nok vil fare op og belære mig om hvor dumt det lyder med homøopati...

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 16:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Jordforbindelse skrev:
Jeg læser med på det hele, godt nok spændende at se hvad folk har af teoretiske såvel som praktiske informationer/viden om lattergas, er blevet meget klogere, men jeg er stadig godt nok i tvivl om hvad det snask der kommer i sifon'en er, om det smøreolie, metalstøv, eller helt tredje part farlig kemi .... alt i alt super spændende at følge med i.

Ikke for endnu engang at køre topic helt af sporet, men det der med at udtale sig om ting man ikke ved noget om nemlig homøopati:

copy paste : Den alternative medicin har stærk medvind i Tyskland, og til forskel fra Danmark går den etablerede lægeverden i stadig højere grad hånd i hånd med retninger som traditionel kinesisk medicin, akupunktur, naturlægemidler og homøopati. Hele 7000 tyske læger – eller fem procent af den samlede lægestand – har en tillægsuddannelse inden for homøopati, som de især bruger ved mildere sygdomme som forkølelser og mavebesvær. ( citat slut )

I tyskland kurere de også mild depression med Perikon, hvor i danmark ville man bruge SSRI medicin, så kan man så spørge sig selv om hvilket land der takler sygdom bedst..

Jeg siger ikke at homøopati er kuren mod kræft og kan helbrede alt, men jeg har brugt det, dog med stor skepsis da jeg ikke logisk kunne forstå hvorfor noget så fortyndet skulle kunne give en virkning. og trods min skepsis havde jeg fantastiske resultater, og har set gode resultatet på andre mennesker, f.eks mod akne og uren hud, indre uro og ande ubalancer.

Bare fordi medicinal industrien og danske læger maner det til jorden, betyder det ikke at det ikke virker, prøv tænk på cbd olie/cannabis olie, det er først blevet accepteret nu, kunne være homøopati blev accepteret i den nærmeste fremtid, prøv det på egen krop inden i dømmer det på hvad i har hørt og læst, hvis homøopati virker, så har medicinal industrien fandme et problem, overvej det lige....

Alt er skrevet i postitiv indstilling og med smil på læben, håber at få positiv respons tilbage på dette indlæg, selvom mange nok vil fare op og belære mig om hvor dumt det lyder med homøopati...


Jeg tror mere at det er det ceremonielle i handlingen, altså at indtage sin medicin, der er det kurererne i mange tilfælde, end det er den egentlige tilstedeværelse af det ønskede molekyle i ens organisme, særligt når vi snakker homoøpati.
Sagt med andre ord - det er placebo effekt.
Du kan altid oprette nye tråde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 17:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Alf'n skrev:
Jordforbindelse skrev:
Jeg læser med på det hele, godt nok spændende at se hvad folk har af teoretiske såvel som praktiske informationer/viden om lattergas, er blevet meget klogere, men jeg er stadig godt nok i tvivl om hvad det snask der kommer i sifon'en er, om det smøreolie, metalstøv, eller helt tredje part farlig kemi .... alt i alt super spændende at følge med i.

Ikke for endnu engang at køre topic helt af sporet, men det der med at udtale sig om ting man ikke ved noget om nemlig homøopati:

copy paste : Den alternative medicin har stærk medvind i Tyskland, og til forskel fra Danmark går den etablerede lægeverden i stadig højere grad hånd i hånd med retninger som traditionel kinesisk medicin, akupunktur, naturlægemidler og homøopati. Hele 7000 tyske læger – eller fem procent af den samlede lægestand – har en tillægsuddannelse inden for homøopati, som de især bruger ved mildere sygdomme som forkølelser og mavebesvær. ( citat slut )

I tyskland kurere de også mild depression med Perikon, hvor i danmark ville man bruge SSRI medicin, så kan man så spørge sig selv om hvilket land der takler sygdom bedst..

Jeg siger ikke at homøopati er kuren mod kræft og kan helbrede alt, men jeg har brugt det, dog med stor skepsis da jeg ikke logisk kunne forstå hvorfor noget så fortyndet skulle kunne give en virkning. og trods min skepsis havde jeg fantastiske resultater, og har set gode resultatet på andre mennesker, f.eks mod akne og uren hud, indre uro og ande ubalancer.

Bare fordi medicinal industrien og danske læger maner det til jorden, betyder det ikke at det ikke virker, prøv tænk på cbd olie/cannabis olie, det er først blevet accepteret nu, kunne være homøopati blev accepteret i den nærmeste fremtid, prøv det på egen krop inden i dømmer det på hvad i har hørt og læst, hvis homøopati virker, så har medicinal industrien fandme et problem, overvej det lige....

Alt er skrevet i postitiv indstilling og med smil på læben, håber at få positiv respons tilbage på dette indlæg, selvom mange nok vil fare op og belære mig om hvor dumt det lyder med homøopati...


Jeg tror mere at det er det ceremonielle i handlingen, altså at indtage sin medicin, der er det kurererne i mange tilfælde, end det er den egentlige tilstedeværelse af det ønskede molekyle i ens organisme, særligt når vi snakker homoøpati.
Sagt med andre ord - det er placebo effekt.
Du kan altid oprette nye tråde.


viewtopic.php?f=85&t=54350

har oprettet tråd for dem som vil snakke homøopati :D
Mit svar ligger derinde Alf'n hvis det skulle have interesse ? :)

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team