Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 07:16


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 108 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: homoøpati
Indlæg: 12 jan 2018 17:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
copy paste : Den alternative medicin har stærk medvind i Tyskland, og til forskel fra Danmark går den etablerede lægeverden i stadig højere grad hånd i hånd med retninger som traditionel kinesisk medicin, akupunktur, naturlægemidler og homøopati. Hele 7000 tyske læger – eller fem procent af den samlede lægestand – har en tillægsuddannelse inden for homøopati, som de især bruger ved mildere sygdomme som forkølelser og mavebesvær. ( citat slut )

I tyskland kurere de også mild depression med Perikon, hvor i danmark ville man bruge SSRI medicin, så kan man så spørge sig selv om hvilket land der takler sygdom bedst..

Jeg siger ikke at homøopati er kuren mod kræft og kan helbrede alt, men jeg har brugt det, dog med stor skepsis da jeg ikke logisk kunne forstå hvorfor noget så fortyndet skulle kunne give en virkning. og trods min skepsis havde jeg fantastiske resultater, og har set gode resultatet på andre mennesker, f.eks mod akne og uren hud, indre uro og ande ubalancer.

Bare fordi medicinal industrien og danske læger maner det til jorden, betyder det ikke at det ikke virker, prøv tænk på cbd olie/cannabis olie, det er først blevet accepteret nu, kunne være homøopati blev accepteret i den nærmeste fremtid, prøv det på egen krop inden i dømmer det på hvad i har hørt og læst, hvis homøopati virker, så har medicinal industrien fandme et problem, overvej det lige....

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 17:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Alf'n skrev:
Jordforbindelse skrev:
Jeg læser med på det hele, godt nok spændende at se hvad folk har af teoretiske såvel som praktiske informationer/viden om lattergas, er blevet meget klogere, men jeg er stadig godt nok i tvivl om hvad det snask der kommer i sifon'en er, om det smøreolie, metalstøv, eller helt tredje part farlig kemi .... alt i alt super spændende at følge med i.

Ikke for endnu engang at køre topic helt af sporet, men det der med at udtale sig om ting man ikke ved noget om nemlig homøopati:

copy paste : Den alternative medicin har stærk medvind i Tyskland, og til forskel fra Danmark går den etablerede lægeverden i stadig højere grad hånd i hånd med retninger som traditionel kinesisk medicin, akupunktur, naturlægemidler og homøopati. Hele 7000 tyske læger – eller fem procent af den samlede lægestand – har en tillægsuddannelse inden for homøopati, som de især bruger ved mildere sygdomme som forkølelser og mavebesvær. ( citat slut )

I tyskland kurere de også mild depression med Perikon, hvor i danmark ville man bruge SSRI medicin, så kan man så spørge sig selv om hvilket land der takler sygdom bedst..

Jeg siger ikke at homøopati er kuren mod kræft og kan helbrede alt, men jeg har brugt det, dog med stor skepsis da jeg ikke logisk kunne forstå hvorfor noget så fortyndet skulle kunne give en virkning. og trods min skepsis havde jeg fantastiske resultater, og har set gode resultatet på andre mennesker, f.eks mod akne og uren hud, indre uro og ande ubalancer.

Bare fordi medicinal industrien og danske læger maner det til jorden, betyder det ikke at det ikke virker, prøv tænk på cbd olie/cannabis olie, det er først blevet accepteret nu, kunne være homøopati blev accepteret i den nærmeste fremtid, prøv det på egen krop inden i dømmer det på hvad i har hørt og læst, hvis homøopati virker, så har medicinal industrien fandme et problem, overvej det lige....

Alt er skrevet i postitiv indstilling og med smil på læben, håber at få positiv respons tilbage på dette indlæg, selvom mange nok vil fare op og belære mig om hvor dumt det lyder med homøopati...


Jeg tror mere at det er det ceremonielle i handlingen, altså at indtage sin medicin, der er det kurererne i mange tilfælde, end det er den egentlige tilstedeværelse af det ønskede molekyle i ens organisme, særligt når vi snakker homoøpati.
Sagt med andre ord - det er placebo effekt.
Du kan altid oprette nye tråde.


Jeg har set hunde som bliver paniske nytårs aften, hvor med homøopati medicin er de helt rolige og uden at gø og ryste, placebo kan vel ikke forekomme ved dyr ?

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 17:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Jordforbindelse skrev:
Jeg har set hunde som bliver paniske nytårs aften, hvor med homøopati medicin er de helt rolige og uden at gø og ryste, placebo kan vel ikke forekomme ved dyr ?


Jeg mener det var i Mind Fields (med Michael fra Vsauce), hvor de for nylig talte om en undersøgelse, hvor der var vist, at netop hunde kunne opleve placebo effekt. :)

Jeg kan desværre ikke linke til artiklen de henviser til, men jeg tror det var i afsnit 6 sæson 2 der hed "The Power of Suggestion".

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 19:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Leah skrev:
Jordforbindelse skrev:
Jeg har set hunde som bliver paniske nytårs aften, hvor med homøopati medicin er de helt rolige og uden at gø og ryste, placebo kan vel ikke forekomme ved dyr ?


Jeg mener det var i Mind Fields (med Michael fra Vsauce), hvor de for nylig talte om en undersøgelse, hvor der var vist, at netop hunde kunne opleve placebo effekt. :)

Jeg kan desværre ikke linke til artiklen de henviser til, men jeg tror det var i afsnit 6 sæson 2 der hed "The Power of Suggestion".


Men de her nødhjælps dråber hedder de ( homøopatiske ) blev dryppet på maden som hunden spiste, hvordan skulle den kunne opfatte hvad der blev puttet i dens mad ? og i år fik den lidt ekstra dråber ( min mosters hund ) og den gik helt kold, lå nærmest og sov hele nytårsaften, hvor den før plejede at ryste og gø helt tosset, altså det fint i kan fortælle hvad i har læst og hørt, men så længe i ikke selv har afprøvet homøopatisk medicin til dyr eller jer selv, så kan jeg ikke se hvordan folk kan udråbe det som fup og fidus.

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 19:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
COPY PASTE

Homøopati er en alternativ behandlingsform, hvor små doser specifikt udvalgte lægemidler stimulerer patienten, så kroppen og sindet kan genfinde sin sunde balance.

Princippet i behandlingen er, at et homøopatisk lægemiddel, som fremkalder bestemte sygdomssymptomer under lægemiddel afprøvning på et rask menneske, også kan behandle disse symptomer hos et sygt menneske.

( COPY PASTE )

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 20:49 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 dec 2014 13:24
Indlæg: 26
Er ikke ekspert på homøopati, men synes godt nok man skal være skeptisk. Princippet bag "behandlingen" går ud på at lave en blanding af vand og et eller andet aktivt stof som skal trigge kroppen til at heale sig selv (ikke ulig vacciner), men blandingen fortyndes så meget, at der fysisk umulig kan være noget akivt stof tilbage.

"Homeopathic products are made from minerals, botanical substances, and several other sources. If the original substance is soluble, one part is diluted with either nine or ninety-nine parts of distilled water and/or alcohol and shaken vigorously (succussed); if insoluble, it is finely ground and pulverized in similar proportions with powdered lactose (milk sugar). One part of the diluted medicine is then further diluted, and the process is repeated until the desired concentration is reached. Dilutions of 1 to 10 are designated by the Roman numeral X (1X = 1/10, 3X = 1/1,000, 6X = 1/1,000,000). Similarly, dilutions of 1 to 100 are designated by the Roman numeral C (1C = 1/100, 3C = 1/1,000,000, and so on). Most remedies today range from 6X to 30X, but products of 30C or more are marketed.

A 30X dilution means that the original substance has been diluted 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 times. Assuming that a cubic centimeter of water contains 15 drops, this number is greater than the number of drops of water that would fill a container more than 50 times the size of the Earth"

https://www.quackwatch.org/01QuackeryRe ... homeo.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 21:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
SpotlessMind skrev:
Er ikke ekspert på homøopati, men synes godt nok man skal være skeptisk. Princippet bag "behandlingen" går ud på at lave en blanding af vand og et eller andet aktivt stof som skal trigge kroppen til at heale sig selv (ikke ulig vacciner), men blandingen fortyndes så meget, at der fysisk umulig kan være noget akivt stof tilbage.

"Homeopathic products are made from minerals, botanical substances, and several other sources. If the original substance is soluble, one part is diluted with either nine or ninety-nine parts of distilled water and/or alcohol and shaken vigorously (succussed); if insoluble, it is finely ground and pulverized in similar proportions with powdered lactose (milk sugar). One part of the diluted medicine is then further diluted, and the process is repeated until the desired concentration is reached. Dilutions of 1 to 10 are designated by the Roman numeral X (1X = 1/10, 3X = 1/1,000, 6X = 1/1,000,000). Similarly, dilutions of 1 to 100 are designated by the Roman numeral C (1C = 1/100, 3C = 1/1,000,000, and so on). Most remedies today range from 6X to 30X, but products of 30C or more are marketed.

A 30X dilution means that the original substance has been diluted 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 times. Assuming that a cubic centimeter of water contains 15 drops, this number is greater than the number of drops of water that would fill a container more than 50 times the size of the Earth"

https://www.quackwatch.org/01QuackeryRe ... homeo.html


Jamen fedt du har den matematiske beregning med, så skulle alt dokumentation ligsom være tilgængelig i tråden tak for det.

Det er godt du er skeptisk, så tager man ikke ting for gode varer, men at være så skeptisk at man tror man kender sandheden ud fra sin egen logik, dette ville einstein nok kalde for dumhed ;-)

man skal ikke tro på det man høre fra andre, før man har selv har erfaret det på egen krop, alle jeg kender familie og venner bruger homoøpati, det er meget udbredt på Steiner skoler, jeg har sågar fjernet en hæmoride med homøopatisk creme, den der hedder traumeel.

http://sund-forskning.dk/artikler/baneb ... -traumeel/

Læs selv sund forskning, dette er et homoøpatisk creme, og den virker !!!

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 22:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Der er vel efterhånden ingen tvivl om at placebo virker. Kroppen har en fantastisk evne til at hele sig selv, og nogle mekanismer kan aktiveres ved simpel "tro" ( placebo effekt )

http://projekter.aau.dk/projekter/da/st ... d1083756d8).html

Det er så blot et spørgsmål om hvordan en placebo effekt aktiveres uden at skulle "snyde" folk med woodoo opeationer hvor kraftknuder trækkes ud med de bare hænder, healing, krystaller, homopatiske produkter og alt muligt andet.

Man bliver altså lidt træt når der argumenteres for mirakel effekt på forkølese, dårlig mave og hemorider - - Det er alt sammen noget som på normalt raske personer forsvinder af sig selv ( også uden en homøpatisk dråbe vand til mange hundred kroner.

Det vand som kommer ud af en vandhane, det enkelte H2O molekyle, har i de xxxxx år det år eksisteret været i kontakt med andre vand molekyler der har været i kontakt med andre vandmolekyler der har været i kontakt med andre vandmolekyler osv - altdå det har været i kontakt med alle de stoffer som eksistere i verden - hvorfor i h.. skulle en bestemt H2O molekyle der har været i kontakt med en H20 molekyle der har været i kontakt osv, med et eller andet homøopatisk stof være en medicin. OK hvis det er tilfældet så er alt vand homøopatisk medicin - drik din medicin fra vandhanen og bliv rask.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018 22:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Ryhudaso skrev:
Der er vel efterhånden ingen tvivl om at placebo virker. Kroppen har en fantastisk evne til at hele sig selv, og nogle mekanismer kan aktiveres ved simpel "tro" ( placebo effekt )

http://projekter.aau.dk/projekter/da/st ... d1083756d8).html

Det er så blot et spørgsmål om hvordan en placebo effekt aktiveres uden at skulle "snyde" folk med woodoo opeationer hvor kraftknuder trækkes ud med de bare hænder, healing, krystaller, homopatiske produkter og alt muligt andet.

Man bliver altså lidt træt når der argumenteres for mirakel effekt på forkølese, dårlig mave og hemorider - - Det er alt sammen noget som på normalt raske personer forsvinder af sig selv ( også uden en homøpatisk dråbe vand til mange hundred kroner.

Det vand som kommer ud af en vandhane, det enkelte H2O molekyle, har i de xxxxx år det år eksisteret været i kontakt med andre vand molekyler der har været i kontakt med andre vandmolekyler der har været i kontakt med andre vandmolekyler osv - altdå det har været i kontakt med alle de stoffer som eksistere i verden - hvorfor i h.. skulle en bestemt H2O molekyle der har været i kontakt med en H20 molekyle der har været i kontakt osv, med et eller andet homøopatisk stof være en medicin. OK hvis det er tilfældet så er alt vand homøopatisk medicin - drik din medicin fra vandhanen og bliv rask.


Prøv læs med her http://sund-forskning.dk/artikler/baneb ... -traumeel/

copy paste : TAASS studiet konkluderer, at der er evidens for at topisk anvendelse af Traumeel® er et effektiv alternativ til topisk Diclofenac ved behandling af akut ankelforstuvning. Studiet komplementerer den eksisterende evidens, at Traumeel er en effektiv og godt tålt behandlingsmulighed ved akutte muskel-skeletale sygdomme, hvor der optræder inflammation

Homoøpati er meget mere end Placebo, og igen så argumentere du uden at have noget evidens for det du siger, eller erfaring der kan begrunde dine udsagn andet end din egen logik og det du har læst...

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 00:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 dec 2014 13:24
Indlæg: 26
Jordforbindelse skrev:
SpotlessMind skrev:
Er ikke ekspert på homøopati, men synes godt nok man skal være skeptisk. Princippet bag "behandlingen" går ud på at lave en blanding af vand og et eller andet aktivt stof som skal trigge kroppen til at heale sig selv (ikke ulig vacciner), men blandingen fortyndes så meget, at der fysisk umulig kan være noget akivt stof tilbage.

"Homeopathic products are made from minerals, botanical substances, and several other sources. If the original substance is soluble, one part is diluted with either nine or ninety-nine parts of distilled water and/or alcohol and shaken vigorously (succussed); if insoluble, it is finely ground and pulverized in similar proportions with powdered lactose (milk sugar). One part of the diluted medicine is then further diluted, and the process is repeated until the desired concentration is reached. Dilutions of 1 to 10 are designated by the Roman numeral X (1X = 1/10, 3X = 1/1,000, 6X = 1/1,000,000). Similarly, dilutions of 1 to 100 are designated by the Roman numeral C (1C = 1/100, 3C = 1/1,000,000, and so on). Most remedies today range from 6X to 30X, but products of 30C or more are marketed.

A 30X dilution means that the original substance has been diluted 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 times. Assuming that a cubic centimeter of water contains 15 drops, this number is greater than the number of drops of water that would fill a container more than 50 times the size of the Earth"

https://www.quackwatch.org/01QuackeryRe ... homeo.html


Jamen fedt du har den matematiske beregning med, så skulle alt dokumentation ligsom være tilgængelig i tråden tak for det.

Det er godt du er skeptisk, så tager man ikke ting for gode varer, men at være så skeptisk at man tror man kender sandheden ud fra sin egen logik, dette ville einstein nok kalde for dumhed ;-)

man skal ikke tro på det man høre fra andre, før man har selv har erfaret det på egen krop, alle jeg kender familie og venner bruger homoøpati, det er meget udbredt på Steiner skoler, jeg har sågar fjernet en hæmoride med homøopatisk creme, den der hedder traumeel.

http://sund-forskning.dk/artikler/baneb ... -traumeel/

Læs selv sund forskning, dette er et homoøpatisk creme, og den virker !!!


Du har helt ret i, at jeg vurderer mit bedste bud på sandheden ud fra min egen logik - præcis ligesom du, og alle andre mennesker :wink:

Min logiske tankerække i den her sag ser ca. sådan her ud:
1. Hvis man tager et aktivt stof og fortynder med en hel masse vand, er det ikke ret sandsynligt at det virker længere

2. Homøopatiske behandlingsmidler består oftest af meget, meget, meget fortyndede blandinger, der kun indeholder sporelementer af de aktive stoffer (dette anerkender jeg fuldt ud er en generalisering - der findes givetvis mindre fortyndede homøopatiske behandlingsmidler derude, men hvad er i grunden så forskellen på dem, og enhver anden urtesalve?)

3. Pga punkt 1 og 2 finder jeg rigtig god grund til at være skeptisk over for homøopati

4. Der er masser af forskning der støtter op om, at homøopati ikke har meget andet end placeboeffekt, og at studier der finder resultater, oftest har meget få deltagere, eller på andre måder ikke lever op til god, videnskabelig praksis.

Her er et metastudie af 1800 homøopatiske studier, som ikke finder nogen evidens for homøopatisk behandling: https://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/p ... _paper.pdf
Her er en lidt mere letlæst artikel, der gennemgår metastudiet: https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180954534/

Dårlige studier findes selvfølgelig også inden for den konventionelle medicinske verden, men når man luger ud i de dårlige studier, findes der stadig effekter af konventionel medicin, mens homøopatiske midler ikke har megen effekt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16125589

Jeg læste artiklen om Traumeel - og jeg vil da ikke udelukke at Traumeel virker,. Nu var der godt nok ikke noget link til den oprindelige forskningsartikel, så jeg er lidt nysgerrig på, om der var en placebo kontrolgruppe? Hvis ikke kunne effekterne af Traumeel såvel som NSAR gel være placebo effekter, da alle behandlingsmidler i studiet giver ca. samme effekt på smertelindring - som jeg lige læser resultaterne i artikelen i hvert fald.

Vil gerne understrege, at jeg er ikke ude på at slå dig i hovedet, eller afskrive din eller din families oplevelser med homøopati. Hvis det virker for jer, så virker det for jer! Jeg er bare skeptisk omkring den bagvedliggende videnskab for homøopati, og anekdoter er rigtig svære at vurdere noget som helst ud fra :) Måske er I særligt modtageligt? Måske er det placebo? Måske bruger i nogle homøopatiske behandlingsmidler, der har høje nok koncentrationer af de aktive stoffer til, at der rent faktisk er en effekt? Måske noget helt fjerde? Det har jeg simpelthen ingen forudsætning for at vide :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 01:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Virker ikke til at de numrer er noget der overkommer et signifikansniveau der vil noget, da det kunne være helt tilfældigt hvordan og hvorledes de har været hjulpet af de forskellige midler.

Googlede lige "ankle sprain recovery time reddit" og faldte over denne her tråd https://www.reddit.com/r/ultimate/comme ... _recovery/ hvor flere kommentere på at deres ankler har healet efter 4-6 uger af sig selv + virker ikke til at de numrer er noget der overkommer et signifikansniveau der vil noget, da det kunne være helt tilfældigt hvordan og hvorledes de har været hjulpet af de forskellige midler.

"På 7. dagen var der median-procentreduktioner i VAS smertescoren for alle 3 grupper:

Traumeel salve (60,6 % reduktion)
Traumeel gel (71,1 % reduktion)
Diclofenac gel (68,9 % reduktion)"

Så ja, jeg er ikke solgt. Har tilgengæld en del bekendtskaber som har haft god erfaring med akupunktur, men igen, placiiibiii effect and all.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 01:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Har faktisk kærestet med hende der laver sund forskning- dejlig kvinde forøvrigt. Men eftersom homøopati er rent vand virker det selvfølglig kun på grund af placebo virkningen. Det rigtig sjove ved det er, at nu mere du fortynder det, nu “kraftigere” er virkningen. Hvis der overhovedet rent statistisk ikke er et enerste molekyle tilbage af det givne stof, kan jeg ved gudgrød ikke fatte med min logiske sans, at nogen vil smide penge efter det.
Perikon er ikke homøopati men plantemedicin- medmindre man fortynder det til ingenting, så er det homøopati.
Tror sgu jeg går en tur ud til Øresund og smider en spids nøgenhat i, kommer tilbage til næste år og tager en dråbe, og får et psykedelisk gennembrud der siger spar to til alt jeg tidligere har oplevet.
Magen til pengemaskine skal man lede længe efter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 01:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
SpotlessMind skrev:
Jordforbindelse skrev:
SpotlessMind skrev:
Er ikke ekspert på homøopati, men synes godt nok man skal være skeptisk. Princippet bag "behandlingen" går ud på at lave en blanding af vand og et eller andet aktivt stof som skal trigge kroppen til at heale sig selv (ikke ulig vacciner), men blandingen fortyndes så meget, at der fysisk umulig kan være noget akivt stof tilbage.

"Homeopathic products are made from minerals, botanical substances, and several other sources. If the original substance is soluble, one part is diluted with either nine or ninety-nine parts of distilled water and/or alcohol and shaken vigorously (succussed); if insoluble, it is finely ground and pulverized in similar proportions with powdered lactose (milk sugar). One part of the diluted medicine is then further diluted, and the process is repeated until the desired concentration is reached. Dilutions of 1 to 10 are designated by the Roman numeral X (1X = 1/10, 3X = 1/1,000, 6X = 1/1,000,000). Similarly, dilutions of 1 to 100 are designated by the Roman numeral C (1C = 1/100, 3C = 1/1,000,000, and so on). Most remedies today range from 6X to 30X, but products of 30C or more are marketed.

A 30X dilution means that the original substance has been diluted 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 times. Assuming that a cubic centimeter of water contains 15 drops, this number is greater than the number of drops of water that would fill a container more than 50 times the size of the Earth"

https://www.quackwatch.org/01QuackeryRe ... homeo.html


Jamen fedt du har den matematiske beregning med, så skulle alt dokumentation ligsom være tilgængelig i tråden tak for det.

Det er godt du er skeptisk, så tager man ikke ting for gode varer, men at være så skeptisk at man tror man kender sandheden ud fra sin egen logik, dette ville einstein nok kalde for dumhed ;-)

man skal ikke tro på det man høre fra andre, før man har selv har erfaret det på egen krop, alle jeg kender familie og venner bruger homoøpati, det er meget udbredt på Steiner skoler, jeg har sågar fjernet en hæmoride med homøopatisk creme, den der hedder traumeel.

http://sund-forskning.dk/artikler/baneb ... -traumeel/

Læs selv sund forskning, dette er et homoøpatisk creme, og den virker !!!


Du har helt ret i, at jeg vurderer mit bedste bud på sandheden ud fra min egen logik - præcis ligesom du, og alle andre mennesker :wink:

Min logiske tankerække i den her sag ser ca. sådan her ud:
1. Hvis man tager et aktivt stof og fortynder med en hel masse vand, er det ikke ret sandsynligt at det virker længere

2. Homøopatiske behandlingsmidler består oftest af meget, meget, meget fortyndede blandinger, der kun indeholder sporelementer af de aktive stoffer (dette anerkender jeg fuldt ud er en generalisering - der findes givetvis mindre fortyndede homøopatiske behandlingsmidler derude, men hvad er i grunden så forskellen på dem, og enhver anden urtesalve?)

3. Pga punkt 1 og 2 finder jeg rigtig god grund til at være skeptisk over for homøopati

4. Der er masser af forskning der støtter op om, at homøopati ikke har meget andet end placeboeffekt, og at studier der finder resultater, oftest har meget få deltagere, eller på andre måder ikke lever op til god, videnskabelig praksis.

Her er et metastudie af 1800 homøopatiske studier, som ikke finder nogen evidens for homøopatisk behandling: https://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/p ... _paper.pdf
Her er en lidt mere letlæst artikel, der gennemgår metastudiet: https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180954534/

Dårlige studier findes selvfølgelig også inden for den konventionelle medicinske verden, men når man luger ud i de dårlige studier, findes der stadig effekter af konventionel medicin, mens homøopatiske midler ikke har megen effekt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16125589

Jeg læste artiklen om Traumeel - og jeg vil da ikke udelukke at Traumeel virker,. Nu var der godt nok ikke noget link til den oprindelige forskningsartikel, så jeg er lidt nysgerrig på, om der var en placebo kontrolgruppe? Hvis ikke kunne effekterne af Traumeel såvel som NSAR gel være placebo effekter, da alle behandlingsmidler i studiet giver ca. samme effekt på smertelindring - som jeg lige læser resultaterne i artikelen i hvert fald.

Vil gerne understrege, at jeg er ikke ude på at slå dig i hovedet, eller afskrive din eller din families oplevelser med homøopati. Hvis det virker for jer, så virker det for jer! Jeg er bare skeptisk omkring den bagvedliggende videnskab for homøopati, og anekdoter er rigtig svære at vurdere noget som helst ud fra :) Måske er I særligt modtageligt? Måske er det placebo? Måske bruger i nogle homøopatiske behandlingsmidler, der har høje nok koncentrationer af de aktive stoffer til, at der rent faktisk er en effekt? Måske noget helt fjerde? Det har jeg simpelthen ingen forudsætning for at vide :wink:


Og det kan jeg godt forstå du er, jeg var selv meget skeptisk indtil jeg prøvede det på egen krop.
http://www.naturli.dk/brevkasse/virker-homoeopati/

Jeg kan finde tilsvarende sider på nettet som siger det modsatte af dig, så stol ik på det du læser på nettet, når der er så mange modstridende poler, og medicinal industrien og deres lobbyisme skal man ikke undervurdere

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 01:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
I kan smide placebo-kortet så mange gange i vil, det forklare ikke hvordan Homøopati virker på alle de hunde jeg har kendskab til, hvor det er tilsat vandet og fodret, hvor placebo er udelukket, og jeg har selv gennemgået en større behandling med Homøopati og det virkede.

Jeg vil understrege at dem som udtaler sig, som om de ved alt om dette emne uden at have prøvet det på egen krop, der vil jeg være meget skeptisk overfor de udsagn der bliver lagt på bordet, det som om folk bruger lidt logik også det første de kan læse på google og voila, så ved man alt i verden, uden at prøve det på egen krop.
find nogle studier som viser at homøopati ikke virker, også kan jeg komme med tilsvarende artikler med folk som siger det virker, og hvor står vi så i debatten ?

Hvorfor tror i Tyskland har så meget fokus på Homøopati, de har special læger som helbreder folk med Homøopati... just sayin

OG NEJ det er ikke bare ren vand, det tager år at blive Homøopat, og processen i at fremstille medicinen er kompleks, det er meget firkantet det i argumentere med.
argument som at dosen er så lille så den i jeres logik ikke burde virke, er ikke god nok til mig, stadig idag er der næsten ingen læger der vil udskriver cannabis medicin fordi der som i siger om Homøopati : Der er ikke evidens for det virker... tænk lige 2 gange over det inden i dømmer homøopati.

Har i hørt om energi, energi felter og at vand har hukommelse, og at vi består af 60%vand, hvorfor skulle plantens energi ikke kunne forandre vores og helbrede os ??

_________________
Bonzai guru


Senest rettet af ''Bruger-Slettet'' 13 jan 2018 02:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 01:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Der er jo ikke rigtigt lagt i ovnen til debat i dit indledende indlæg, virker mere som deling af erfaring, hvilket også er perfekt jo, især da der har hjulpet dig.

Citat:
medicinal industrien og deres lobbyisme skal man ikke undervurdere


Ganske enig. Minder mig om et John Oliver afsnit, hvor en salgskvinde for et opiat-firma, blev instrueret i at svare "Uh-huh" hvis hun blev spurgt om skadelig side-effekter. Finten var at "uh-huh" ikke var et explicit ja, derved, no problem.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 02:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
fudge skrev:
Der er jo ikke rigtigt lagt i ovnen til debat i dit indledende indlæg, virker mere som deling af erfaring, hvilket også er perfekt jo, især da der har hjulpet dig.

Citat:
medicinal industrien og deres lobbyisme skal man ikke undervurdere


Ganske enig. Minder mig om et John Oliver afsnit, hvor en salgskvinde for et opiat-firma, blev instrueret i at svare "Uh-huh" hvis hun blev spurgt om skadelig side-effekter. Finten var at "uh-huh" ikke var et explicit ja, derved, no problem.


Mit indlæg giver da lige præcis grobund for debat fordi folk er uenige med mig i om Homøopati virker, og jeg mener det virker det har jeg erfaret på egen krop, og gået 10år i skole hvor det er helt normalt at bruge mod alle mulige slags skavanker.

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 02:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 dec 2014 13:24
Indlæg: 26
Jordforbindelse skrev:
I kan smide placebo-kortet så mange gange i vil, det forklare ikke hvordan Homøopati virker på alle de hunde jeg har kendskab til, hvor det er tilsat vandet og fodret, hvor placebo er udelukket, og jeg har selv gennemgået en større behandling med Homøopati og det virkede.

Jeg vil understrege at dem som udtaler sig, som om de ved alt om dette emne uden at have prøvet det på egen krop, der vil jeg være meget skeptisk overfor de udsagn der bliver lagt på bordet, det som om folk bruger lidt logik også det første de kan læse på google og voila, så ved man alt i verden, uden at prøve det på egen krop.
find nogle studier som viser at homøopati ikke virker, også kan jeg komme med tilsvarende artikler med folk som siger det virker, og hvor står vi så i debatten ?

Hvorfor tror i Tyskland har så meget fokus på Homøopati, de har special læger som helbreder folk med Homøopati... just sayin

OG NEJ det er ikke bare ren vand, det tager år at blive Homøopat, og processen i at fremstille medicinen er kompleks, det er meget firkantet det i argumentere med.
argument som at dosen er så lille så den i jeres logik ikke burde virke, er ikke god nok til mig, stadig idag er der næsten ingen læger der vil udskriver cannabis medicin fordi der som i siger om Homøopati : Der er ikke evidens for det virker... tænk lige 2 gange over det inden i dømmer homøopati.

Har i hørt om energi, energi felter og at vand har hukommelse, og at vi består af 60%vand, hvorfor skulle plantens energi ikke kunne forandre vores og helbrede os ??


Hehe, jeg er godt klar over, at jeg ikke ligefrem har succes med at overbevise dig, ligesom du heller ikke overbeviser mig, men synes det er rigtig fint, at vi har debatten her alligevel, for så kan andre jo læse med, og få lidt argumenter fra hver side af debatten ;)

Vi to er dog grundlæggende set uenige i, hvad der udgør et argument. Du henviser til dine egne oplevelser, og diverse alternative behandleres hjemmesider. Jeg vil gerne have noget evidens baseret på randomiserede, dobbelt-blændede eksperimenter eller metastudier af sådanne eksperimenter, som er fagfællebedømt og publiceret i naturvideskabelige journaler, da man ellers ikke har mulighed for at udelukke placebo eller andre forstyrrende faktorer. Derfor snakker vi grundlæggende også lidt forbi hinanden, og tror måske vores udveksling har nået sit logiske endepunkt :)

Jeg smider lige et par sidste kommentarer inden jeg går i seng - de kan læses eller ignoreres helt som man lyster :lol:
Godnat og tak for en livlig debat!

- Ang medicinalindustrien: Ja, medicinalindustrien har uden tvivl deres økonomiske interesser. Men det har alternative behandlere så sandelig også, så de er ingen garanti for saglig videnskab. Derfor er det jo altid vigtigt at være kildekritisk, og kigge på de konkrete studier/hjemmesider man henviser til, og se hvilke metoder de egentlig har brugt til at opnå den viden de postulerer med. Anekdoter?
Observationsstudier? Eksperiementer? Er metoden i orden i forhold til forskellige validitetskriterier osv?

- Ang. vand-hukommelse: Jeg er bekendt med teorien vand-hukommelse. Den giver ingen mening efter min bedste vurdering :) Hvis vand har så effektiv hukommelse efter at have været i kontakt med så lidt stof, hvorfor får jeg så ikke eksplosiv diarré af at drikke vand fra hanen, fordi mit grundvand engang har rørt ved en død grævling i 1783 ? Hvis du forstår hvad jeg mener. Der er jo en finit mængde vand på planeten, så det har jo været i kontakt med alverdens skidteras i al den tid det har cirkuleret :lol:

- Ang. dyr og placebo: Der er stadig to muligheder for placebo effekt ifht dyr: Du kan som dyre-ejer godt påvirke dit dyr ved den måde du opfører dig over for dyret på i forbindelse med behandlingen. Du kan også selv være påvirket af, at du ved, at du har givet dyret en behandling, når du vurderer at dit dyr har det bedre. Siger ikke at det er tilfældet for dig, men igen kan jeg ikke rigtig udelukke det, da jeg kun har en anekdote at forholde mig til.

-Ang cannabis: Forskellen på cannabis og homøopati er, at der ikke er nogen aktive stoffer tilbage i de stærkt fortyndede homøopatiske behandlingsmidler. Cannabis kunne potentielt have alle mulige effekter (hvis man ikke fortynder det med 10000 L vand :lol: )- det er bare ikke så velundersøgt, så mange læger er ikke skideglade for at skulle udskrive det i blinde og håbe på det bedste. De er underlagt et ansvar, og kan komme i store problemer, hvis deres behandling fejler. De dækker bare deres røv indtil vi ved mere om cannabis effekter som lægemiddel. Forståeligt nok - det tror jeg selv jeg ville gøre - men selvfølgelig ærgerlig for de patienter, som reelt har gavn af det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 03:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
SpotlessMind skrev:
Jordforbindelse skrev:
I kan smide placebo-kortet så mange gange i vil, det forklare ikke hvordan Homøopati virker på alle de hunde jeg har kendskab til, hvor det er tilsat vandet og fodret, hvor placebo er udelukket, og jeg har selv gennemgået en større behandling med Homøopati og det virkede.

Jeg vil understrege at dem som udtaler sig, som om de ved alt om dette emne uden at have prøvet det på egen krop, der vil jeg være meget skeptisk overfor de udsagn der bliver lagt på bordet, det som om folk bruger lidt logik også det første de kan læse på google og voila, så ved man alt i verden, uden at prøve det på egen krop.
find nogle studier som viser at homøopati ikke virker, også kan jeg komme med tilsvarende artikler med folk som siger det virker, og hvor står vi så i debatten ?

Hvorfor tror i Tyskland har så meget fokus på Homøopati, de har special læger som helbreder folk med Homøopati... just sayin

OG NEJ det er ikke bare ren vand, det tager år at blive Homøopat, og processen i at fremstille medicinen er kompleks, det er meget firkantet det i argumentere med.
argument som at dosen er så lille så den i jeres logik ikke burde virke, er ikke god nok til mig, stadig idag er der næsten ingen læger der vil udskriver cannabis medicin fordi der som i siger om Homøopati : Der er ikke evidens for det virker... tænk lige 2 gange over det inden i dømmer homøopati.

Har i hørt om energi, energi felter og at vand har hukommelse, og at vi består af 60%vand, hvorfor skulle plantens energi ikke kunne forandre vores og helbrede os ??


Hehe, jeg er godt klar over, at jeg ikke ligefrem har succes med at overbevise dig, ligesom du heller ikke overbeviser mig, men synes det er rigtig fint, at vi har debatten her alligevel, for så kan andre jo læse med, og få lidt argumenter fra hver side af debatten ;)

Vi to er dog grundlæggende set uenige i, hvad der udgør et argument. Du henviser til dine egne oplevelser, og diverse alternative behandleres hjemmesider. Jeg vil gerne have noget evidens baseret på randomiserede, dobbelt-blændede eksperimenter eller metastudier af sådanne eksperimenter, som er fagfællebedømt og publiceret i naturvideskabelige journaler, da man ellers ikke har mulighed for at udelukke placebo eller andre forstyrrende faktorer. Derfor snakker vi grundlæggende også lidt forbi hinanden, og tror måske vores udveksling har nået sit logiske endepunkt :)

Jeg smider lige et par sidste kommentarer inden jeg går i seng - de kan læses eller ignoreres helt som man lyster :lol:
Godnat og tak for en livlig debat!

- Ang medicinalindustrien: Ja, medicinaindustrien har uden tvivl deres økonomiske interesser. Men det har alternative behandlere så sandelig også, så de er ingen garanti for saglig videnskab. Derfor er det jo altid vigtigt at være kildekritisk, og kigge på de konkrete studier/hjemmesider man henviser til, og se hvilke metoder de egentlig har brugt til at opnå den viden de postulerer med. Anekdoter?
Observationsstudier? Eksperiementer? Er metoden i orden i forhold til forskellige validitetskriterier osv?

- Ang. vand-hukommelse: Jeg er bekendt med teorien vand-hukommelse. Den giver ingen mening efter min bedste vurdering :) Hvis vand har så effektiv hukommelse efter at have været i kontakt med så lidt stof, hvorfor får jeg ikke eksposiv diarré af at drikke vand fra hanen, fordi mit grundvand engang har rørt ved en død grævling i 1783 ? Hvis du forstår hvad jeg mener. Der er jo en finit mængde vand på planeten, så det har jo været i kontakt med alverdens skidteras i al den tid det har cirkuleret :lol:

- Ang. dyr og placebo: Der er stadig to muligheder for placebo effekt ifht dyr: Du kan som dyre-ejer godt påvirke dit dyr ved den måde du opfører dig over for dyret på i forbindelse med behandlingen. Du kan også selv være påvirket af, at du ved, at du har givet dyret en behandling, når du vurderer at dit dyr har det bedre. Siger ikke at det er tilfældet for dig, men igen kan jeg ikke rigtig udelukke, da jeg kun har en anekdote at forholde mig til.

-Ang cannabis: Forskellen på cannabis og homøopati er, at der ikke er nogen aktive stoffer tilbage i de stærkt fortyndede homøopatiske behandlingsmidler. Cannabis kunne potentielt have alle mulige effekter (hvis man ikke fortynder det med 1000 L vand :lol: )- det er bare ikke så velundersøgt, så mange læger er ikke skideglade for at skulle udskrive i blinde og håbe på det bedste. De er underlagt et ansvar, og kan komme i store problemer, hvis deres behandling fejler. De dækker bare deres røv indtil vi ved mere om cannabis effekter som lægemiddel. Forståeligt nok - tror jeg selv jeg ville gøre - men selvfølgelig ærgerlig for dem, som reelt har gavn af det.


Dette svar var simpelthen så fyldestgørende at det var helt rart at læse, og jeg havde fuldkommen samme tankegang før at jeg oplevede hvad homøopatien kunne gøre for mig eller min mosters hund, kan godt se dit argument med at man behandler hunden som om den bliver helbredt af dråberne og derved opnår en helbredende placebo, dette kan jeg slet ikke udelukke, og jeg sår da også ekstra tvivl om hvorvidt Homøopati rent faktisk er andet end placebo, jeg er nok ½om½ med et ben i begge verdener, hvis en person er syg vil jeg ikke som det første råde til brugen af homøopati, men jeg vil ikke udelukke at det virker, ( placebo eller ej ) hvis det er det som skal til for at tricke placebo effekten som så helbreder folk, så har det stadig gjort sit job hvis du forstår. hvis det er sådan det forholder sig.

-Ang cannabis er vi lidt uenige, fordi cannabis er ikke blevet anderkendt som lægemiddel før i i nyere tid, og er stadig svært ved at slå igennem som en helbredende olie, rigtig mange er stadig skeptiske overfor cannabis, ligsom du er overfor Homøopati, hvilket er med god grund, vi har ikke gode nok undersøgelser om det, det må jeg da erkende, det er svært at finde et ordentligt svar.

Og ja logisk set er vi nået til vejs ende, fordi det er umuligt for os at bevise noget ud over vores logik og hvad vi kan læse os til, jeg vil dog stadig forholde mig til de virkninger jeg har set og oplevet, som gør at jeg ikke bare kan udelukke at det virker, får det gjorde det, spørgsmålet er så hvor kraftigt placebo kan være, kan vi tænke sygdom væk med placebo og vanddråber ?? ?

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 03:10 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg hopper lidt ind fra siden. Som jeg ser homøopati, så er der to muligheder:

1: Vi forstår verden som bestående af atomer, arrangeret i bla. molekyler. Disse molekyler kan have en effekt på andre molekyler og denne effekt kommer af, at molekylerne kommer i kontakt. Flere molekyler betyder mere kontakt og mere kontakt er lig en større effekt. Dette er den måde, moderne videnskab forstår verden på. I denne forståelse af verden, har homøopati ingen måde at kunne virke på. Det er ligeså konceptuelt langt ude, som at have en blanding af tyngdekraft og anti-tyngdekraft. Det er et paradoks.

2: Homøopati virker rent faktisk, og den forståelse af verden, der de sidste 200-300 år kun er blevet cementeret bedre fast some værende mere og mere troværdig, er faktisk fundamentalt forkert.


I min verden, skal der mere end et par dårligt udførte studier, med fund der tangere tilfældighed, for at skrotte den kollektive fysiske videnskab og tusinde af studier, der viser homøopati er uden effekt.
Der er mange forklaringer på, at man kan tro noget virker uden at virke. Der er hundrede af forskellige bias og ang. hundebedøvelse, så tænker jeg egentlig, at det er meget oplagt at der bare var noget bedøvende i væsken.

Ingen kan afgøre, hvilke effekter du har følt eller set. Man må dog forholde sig, til de to muligheder der er. Jeg tror ikke, at homøopati virker mere end akupunktur og de andre alternative behandlinger, der vinder frem i lyset af tusinde studier der viser ingen effekt, og få der viser en meget ringe effekt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018 04:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
hvem siger 200 års forskning er til vores fordel, hvis det er medicinalindustrien der har undertykt alle alternative behandlingsformer og erklæret klapJagt på alt som ikke kan bevises i et reagensglas ?

Overvej lige at over 7000 er højt uddannede special læger indenfor Homøopati ansat af tysk regering, hvorfor skulle de tage fejl og du have ret ?? kan du så komme med et klogt svar på det ? eller skal vi bare tro på det du skriver fordi det sagligt virker rigtigt ? hvorfor skulle du ikke tage fejl husk på at 5% af alle tyske læger vil fortælle dig du tager fejl, måske flere, men 5% er hvertfald uddannet i det, endnu flere vil bekræfte at det virker, vi snakker mange tusinde uddannede læger som vil fortælle dig at homøopati virker....

Eller er alle tyskere bare nogle idioter der ikke fatter en skid om videnskab ? de har meget mere økologi og vegetar venlighed end noget andet land nærmest, deres sundheds system er i topklasse, bedre end i danmark faktisk, prøv undersøg dette, så et sundhedsvæsen bedre end det danske er fortaler for homøopati, det forekommer slet ikke underligt i dine tanker ?

Berlingske copy paste : BERLIN: Ingen taler om behandlingsgaranti i Tyskland - og heller ikke om »kvalitet« i sygehusvæsenet. Det er der ingen grund til. Der er ingen ventelister, behandlingen er almindeligvis i top, og det er reglen snarere end undtagelsen, at man har en fast læge, så man ikke hver dag vågner op til et nyt ansigt.

De gode forhold skyldes dels tradition, dels en anden opbygning af sundhedsvæsenet. Tyskerne ville aldrig finde sig i den danske udgave af sundhedsvæsenet, fordi de er vant til, at det fungerer. De er også forkælede. Der er en overproduktion af læger og et apotek på hvert gadehjørne. Speciallæger konkurrerer hårdt og er lykkelige for at få kunder. ( citat slut )

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 108 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team