Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 10:46


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2018 19:14 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2018 16:46
Indlæg: 4
Hej Psychedelia.
Jeg har i en længere periode(omkring et halvt år), haft store problemer med søvn. Jeg har "selvmedicineret" med bl.a. phenibut i høje doseringer uden virkning. Det eneste der virker nogenlunde er hash, men det gør mig så ude af stand til at studere i selve rusen, og den efterfølgende dag.
Desuden har jeg prøvet både baldrian og tryptofan + motion (det er hvad lægen anbefalede) uden virkning.
Mit spørgsmål er om i har nogle erfaringer med noget som kan hjælpe på søvnen, uden at påvirke en negativt dagen efter.

(tager desuden rosenrodsekstrakt og tyrosin dagligt hvis det gør nogen forskel)

På forhånd tak
Eik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 19:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Er du stresset? Prøv at systematiser dit studie, og giv dig selv tid til fritid, gerne i timerne før du skal sove. Man kan hurtigt komme til at ligge søvnløs med tanker for studiet og ens fremtid, men det hjælper en del.

Lav evt. en regel om ikke at indtage koffein efter et bestemt tidspunkt, f.eks. klokken 16. Hold faste vågnetidspunkter, hvis du holder fast i hvornår du vågner om morgenen, og står op uanset om du har fået 1 eller 10 timers søvn, er det meget nemmere at få en søvnrytme etableret. Det er meget nemmere end at lave et fast tidspunkt at gå i seng, hvor man som regel ikke kan sove, og ligger og stresser over dét, og hvad man ellers kunne bruge tiden til. Jeg vil som udgangspunkt frafråde søvndyssende medicin. Det har det med at trætte én dagen efter (selv badrian) og så er man hurtigt igen med at drikke for meget kaffe dagen efter, og så har man alligevel problemet næste nat. Motion og faste tid på dagen hvor man står op, er klart det der har virket bedst på mine søvnproblemer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 19:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 aug 2012 19:57
Indlæg: 269
Du kan afprøve meditation og udstrækning inden sengetid. Find evt. en guided meditation på omkring 10 min, som du forsøger at falde i søvn til. Det har virket rigtig godt for mig, da jeg havde natarbejde og havde problemer med at sove, når jeg havde fri. Dog lyder dit søvnproblem en anelse mere kompliceret, men giv det et skud, det er klar den mest naturlige måde at gøre det på, hvor det ikke påvirker dig negativt dagen efter :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 20:00 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2018 16:46
Indlæg: 4
Tak for svarene!
Bismann:
Jeg har cuttet alt koffein efter omkring kl. 15, og har et fast tidspunkt at vågne i hverdagene - 7.15.
Problemet er at jeg er kommet så langt bagud med søvnen, at jeg tager alle de timer jeg kan. Jeg føler mig dog aldrig udhvilet, da jeg vågner flere gange om natten, og simpelthen ikke kan sove igennem. Jeg er netop nu igang med en større opgave der skrives hjemme, og kan alligevel ikke få noget sammenhængende søvn - man bliver sindssyg uden søvn. Så derfor leder jeg desperat efter søvndyssende medicin/måder at få ordentlig søvn.

DDSIT:
Tak for rådet, synes dog ikke meditation hjælper på hvad man nu har til at foregå inde i hovedet, desværre :(


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 20:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Det lyder meget genkendeligt, og ja man bliver skør uden ordentlig søvn. Det med at sove i sjatter, gør imo. kun ondt værre. Hold dig vågen indtil et bestemt tidspunkt om aftenen, f.eks. 22.00, kan du ikke sove dér, er det fair at være vågen og ikke noget man skal stresse over, men hvis du ikke sover mellem 7.15-22.00 men udelukkende fra 22.00-7.15, så burde du hurtigt få etableret en rytme. Det kan godt være det bliver en træls uge, men så burde det hjælpe på det.

Ift. det med aldrig at vågne udhvilet, så prøv at få tjekket om du har søvnapnø (hvis du er i risikogruppen), ellers ville mit bud være stress, og at det var på tide at få mere styr på omstændighederne omkring studiet, og hvordan du forholder dig til det mere hensigtsmæssigt, og får mulighed for at slappe af, og ikke bare fortsætte tankerne, når man tror man holder 'fri'.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 20:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Hvis du sørger for at tage din Rosenrod inden kl.16 er det bedst da den er stimulerende og hvis jeg tager en inden søvn sover jeg ikke før 5 timer efter.

De sælger en blanding af Baldrian og Citronmelisse på Apotekerne eller Matas som virker godt for mig, tag gerne 2-4 stk. pr dose en halv time inden seng.

Prøv evt. denne blanding også. https://www.ebay.com/itm/5-HTP-Passion- ... :rk:1:pf:0

Ellers kan et skud Kava Kava også give en god søvn hvis du bare vælger en potent søvndyssende strain, og kan også give lidt eufori hvis du også får det ud af Cannabisen og det er en ønskværdig effekt.

Ellers ingen lys eller sukker 1 time før sengetid, kom ned i gear inden, drik noget god urte-te evt. en specifikt for søvn. Nogle gange kan en god hviler også være næsten lige så restituerende for kroppen som søvn, men det kræver at du ligger og slapper helt af og nyder det i stedet for når man ligger og stresser over at man ikke kan sove og bekymringer om morgendagen træder ind.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2018 12:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Bismann skrev:
Motion og faste tid på dagen hvor man står op, er klart det der har virket bedst på mine søvnproblemer.


Motion og faste sengetider er også uden tvivl det bedste der har virket på mig, de dage hvor jeg har haft dårlig søvn. Motion og frisk luft er nok det der skal til. Det er hvertfald det jeg har gjort.

Men det er 1 time eller mere der skal til. Under en time er i underkanten synes jeg. Så gerne to timers hårdt fysisk arbejde; så sover jeg som en baby.

Derudover så skal man være varsom med hvad man gør i timerne op til man skal sove. Ingen sukker og helst ingen mad faktisk. Overhovedet ingen skærme eller blåt lys. Væk med smartphonen og slut fjerneren. Ingen stressende ting og selvfølgelig ingen kaffe. Derudvoer plejer jeg at bruge et eller andet vildt kedeligt at læse lige inden jeg skal sove.


Så har jeg også før reklameret med støj som søvndyssende og beroligende middel. Det har jeg indimellem haft stor gavn af. Det er dog ikke altid jeg falder i søvn af det, men det virker altid meget beroligende på mig. Jeg har haft nogen meget vilde oplevelser, jeg har beskrevet i nogen andre posts.

Du kan jo prøve det af:

https://www.youtube.com/watch?v=gpvznAiKblU&t=5671s

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2018 14:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
https://www.youtube.com/watch?v=pwaWilO_Pig

Ham Matthew Walker er en guldmine af viden omkring søvn.
Ting du kan gøre:
Gå i seng og stå op samme tid hver dag - også i weekenden
Sove i et slightly koldt rum - tager du fx et varmt bad og kommer op i dit kolde rum, så vil det formentlig hjælpe med indslumringen.
Fuldstændig mørkelagt rum og dertil tilføjes gerne intet skærmlys en time inden du skal sove (måske er 30-40 minutter fint, you'll figure it out).
Motion er altid godt til at hjælpe på kroppens regulering af stort set alt, så jo mere jo bedre.

Magnesium, helst i citrat eller cheleret form (https://www.amazon.co.uk/dp/B00E3S51HM/ref=pe_3187911_189395841_TE_dp_1) sammen med zink inden du skal sove - noget med at det holder på vandet bedre.. Og magnesium indgår i sådan 80% af kroppens funktioner, og mange kunne sikkert have godt af ekstra magnesium af den årsag.

Og det allersværeste: det er fucking træning der gør det. Som med alt andet er det træning - altså træning i bedre søvnmønstre. Øvelse gør mester og det er en process gennem hele livet at blive god til :- )

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2018 15:21 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2018 16:46
Indlæg: 4
Tak for alle svarene!
Synes dog jeg har taget (næsten) alle forholdregler til mig: Ingen skærme mindst 1 time før jeg skal sove, har endda altid blå lys slået fra på telefonen. Spiser aldrig sent, hverken sukker eller andet. Sover kun om natten, virkelig sjældent at jeg sover om dagen. Ligger i et mørkt og koldt rum, og motionerer oftest mere end en time om dagen. Det er også derfor jeg bliver så arrig over ikke at få en ordentlig søvn, synes virkelig snart jeg har gjort alt :|
Nafets:
Tager den blanding hver aften, ingen effekt desværre.

Spaffeh:
Tager magnesium dagligt også.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2018 15:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
eik - skal gerne være cheleteret magnesium tho.. Dem fra matas får du ik møj ud 'a

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team