Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:36


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 jan 2020 01:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Jeg har i en alder af 27 fundet ud af at jeg vil til at have mig en solid uddannelse. *Klap klap mig selv på skulderen*

Og jeg er i den forbindelse jeg er meget interesseret i at høre jeres holdninger til det at studere med et sporadisk og nogenlunde fornuftigt stofforbrug. Jeg ville nemlig savne ravesne og hyggeaftenerne en hel del. I hvor høj grad går det egentlig ud over indlæringsevne, koncentration osv.? Har du selv gennemført en uddannelse og taget stoffer ind i mellem? Kom gerne med stofspecifikke eksempler!

På forhånd tak
:peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2020 01:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Jeg tror det er meget personligt og samtidig afhængig af hvilke stoffer og hvor ofte.

Jeg færdiggør en længere videregående uddannelse til sommer, forhåbentlig ( :D ), og jeg har da også haft plads til at feste og tage stoffer.

Tænk på det sådan her: Studiestart og generelt hele studietiden er for mange folk lig med druk og fest torsdag, fredag og lørdag hver uge. Når det kan lykkedes for så mange folk, så skulle det også være muligt at kunne tage noget MDMA hver tredje måned til technofest samtidig med man kan fuldføre sit studie.

Men igen, jeg tror det er MEGET afhængig af hvem man er. Hvis du har en uges nedtur efter hver tur og du kører hver lørdag... så er det jo selvsagt, det ikke kommer til at gå. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2020 09:56 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
^ This.

Og kan du mærke det påvirker dig for meget, så må du jo være ærlig og stoppe ASAP. Det er lidt det, der kan være svært.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2020 14:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Altså jeg i hvert fald også snart en kandidat, samtidig med at jeg har nydt mange slags rusmidler og taget til raves. Men altså engang imellem må jeg da takke nej til raves/hyggeaftner pga. eksamen eller andet studierelateret.

For mig var det faktisk studiet der gjorde at jeg stoppede med at ryge cannabis dagligt, hvilket jeg er glad for i retrospekt. Men det kræver selvfølgelig at man finder det rigtige studie, der motivere en til ikke at havne i sine vaners vold.

Derudover tror jeg også der er forskel på studier, for mig er det f.eks. sværere at tænke logisk efter en ordentlig cannabis koger, end det er at tænke analytisk over et kulturelt fænomen. Hvor andre måske har det omvendt. Tror det er vigtigt at man vælger en uddannelse hvor sværhedsgraden og ens ambitionsniveau er i ligevægt. Altså hvis man gerne vil rave hver weekend, skal man måske ikke gå efter at bliver astronaut eller hjernekirurg.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2020 15:31 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Først droppede jeg ud af uni fordi jeg brugte mere tid på Christians havn og til raves og lign rundt i Kbh.
Flyttede tilbage til Danmark og brugte 4 år på at gennemføre en uddannelse, hvor det vigtigste var at være skæv og finansiere min skævhed.
Det lærte jeg meget ved men ikke så meget relevant i forhold til min uddannelse.

Jeg tænker havde jeg dyrket mit eget grønt og ikke solgt, så ville det ikke have gået særligt meget ud over uddannelsen, men dobbelt job og jævnlige ture til Kbh - land og rige rundt gjorde det svært og holde fokus.
Bøvl med rockere og tilfældigt kriminalitet er sku ik vejen frem når læring bør stå som første prioritet.
Så med måde og gerne selvforsynet må være mit råd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2020 15:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Jeg røg fede igennem store dele af min kandidat, ikke altid dagligt, men oftest var det. Tror det afhænger meget af det stof man indtager, hvor ofte og hvordan det påvirker én løbene. Det fungerede ikke godt for mig at være skæv når jeg skulle læse nyt stof, eller skrive. Det var rart til at koble af, eller hvis jeg havde skriveblokade og samtidig havde god tid til efterredigering. Det kan sagtens lade sig gøre at komme igennem en uddannelse, med et fornuftigt forbrug, og det kan endda lade sig gøre med et forholdsvist ufornuftigt ét.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 18:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Super dejligt at læse jeres svar og høre om jeres succesfulde liv :). Det er åbenbart ikke så slemt som det bliver fremstillet, lader det til. Jeg har bestilt en bog om programmering på biblioteket så nu lader jeg det komme an på en prøve. Hvis jeg kan skrive et program kan jeg også skrive en opgave. Hvis jeg kender mig selv ret. Jeg er optimistisk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 18:42 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Key for mig har været natural studydrugs, ellers havde jeg simpelthen taget for meget skade af teenage hashrygning, knarksugning, og generelt druk.

Drikker ikke længere men studerer en kandidat pt. og kører Kava-klub ved siden og holder fordrag og underviser lidt ved siden af om urter og helhedsorienteret tilgang så det kan bestemt noget.

Key er at holde cortisol nede, og genopbygge mere end du bryder ned eks. vha. alkohol.

Adaptogener er hjælpfulde der, men et cool alternativ til eks. studydrugs også kaldet natural adderal kan være behjælpeligt når du skal holde fokus langt tid eller præstere på kort tid og hjernen bare er grød.
Mucuna Pruriens Ekstrakt dosis er 100-200 mg og koster under en krone pr gram . (eBay)

5-htp kan hvis man har rullet sig hjerneskadet i MDMA også hjælpe til restaureringen af seretonin igen, og kan i små doser også være fantastisk til at øge kreativitet når man skriver opgave har jeg erfaret.

Ellers er listen for generel maintenence as usual Bacopa, Ashwagandha, Rhodiola Rosea, Ginseng, Lions Mane, mf. Tages gerne en måned i streg før de akkumulative effekter virkelig sparker røv.

One ounce of prevention is worth one pound of cure remember.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 19:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Lille Rødhætte skrev:
Super dejligt at læse jeres svar og høre om jeres succesfulde liv :). Det er åbenbart ikke så slemt som det bliver fremstillet, lader det til. Jeg har bestilt en bog om programmering på biblioteket så nu lader jeg det komme an på en prøve. Hvis jeg kan skrive et program kan jeg også skrive en opgave. Hvis jeg kender mig selv ret. Jeg er optimistisk!


Kan anbefale at starte med processing (bygger på java, men har en masse hjælpefunktioner) eller p5.js, hvis man hurtigt vil se visuelle fremskridt i programmering.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 21:46 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg brugte også stoffer igennem det meste af min studietid. Hovedsageligt stimulanter og psykedeliske stoffer. Jeg holdt dog nogle længere pauser. Men jeg følte ikke, min performance var ringere i de perioder, jeg tog stoffer. Det var mest i weekenderne, jeg brugte og jeg lod det som udgangspunkt ikke gå udover læsning.

Som nogle af de andre siger, vil det være meget individuelt, hvor meget det påvirker ens evne til at studere. Folk er jo indrettet forskelligt og hyppighed/mængde vil helt sikkert spille en rolle. Men vi kan vist godt punktere myten om, at det nødvendigvis påvirker uddannelse negativt at bruge stoffer. Hvis du ikke er i et misbrug, tror jeg ikke det meste stofbrug vil påvirke dig mere end weekenddruk. Og det er en væsentlig del af studetiden for de fleste studerende.

Hvis du føler, det er ved at have negative konsekvenser for dit studium, så ville jeg overveje at stoppe. Eller i det mindste holde det til ferierne. Jeg synes ihvertfald ikke, det er værd at ofre sine (andre) passioner for stoffer :D

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2020 03:27 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Generelt mange gode pointer her.

Jeg vil blot tilføje, at det individuelle ikke kan understreges nok. En stor del af min uddannelse omhandler kemi og molekylærbiologi, her fandt jeg at selv et dagligt cannabis forbrug ikke var specielt hæmmende. Jeg fungerer godt visuelt og cannabis hæmmede ikke min evne til at "se" og forstå komplekse mekanismer eller lære en masse stof udenad nævneværdigt.
Da jeg senere lavede et filosofisk skift, fandt jeg at cannabis komplet spolerede dybe analytiske tanker for mig. Selv i ugerne efter et par dage med tungt forbtug, var kvaliteten af mine tanker markant dårligere - og krævede mere arbejde.

Der er virkelig ikke noget sort/hvidt svar, og balancen er sikkert "nemmere" med stoffer der forlader kroppen hurtigere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2020 01:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Det er vel først når studietiden er slut og det virkelige voksen arbejdsliv starter, at stofferne skal lægges på hylderne :roll:

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2020 16:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
snufkin skrev:
Det er vel først når studietiden er slut og det virkelige voksen arbejdsliv starter, at stofferne skal lægges på hylderne :roll:


Snarere tværtimod. Jeg tror de fleste der har lidt erfaring ude på arbejdsmarkedet har en del opgaver de gentager ofte, samt en masse rutine i at løse dem. Samtidig har man også en større modenhed omkring bruge af stoffer.

Som studerende er man ofte ung, og er i gang med at mase læring ind i hjernen med et skohorn, så dér har man virkelig brug for at være skarp.

For de fleste tror jeg derfor det ville være bedst at vente med stofferne.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2020 04:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008 23:18
Indlæg: 301
Som nogle af de andre også kommer ind på: hvis du på nogen som helst måde føler at dit stof indtag har en negativ indvirkning på dit studie, så STOP ASAP! Det kan desværre bare være rigtig svært, men det er simpelthen så ufatteligt dumt at vægte narko over ens uddannelse. Det kan slet ikke understreges nok hvor umådeligt fucking åndssvagt det er at smide ens uddannelse i skralderen fordi at man gerne vil være skæv. Man kommer til at fortryde det grumt senere hen i livet. Hellere hold styr på trangen og hold dit forbrug på et meget fornuftigt plan mens du studerer. Du har masser af tid til at fucke dit liv op med narko efter du har noget stående på papiret. Bare tænk på at det kun er midlertidigt at du studerer, det er en super vigtig investering i dit liv så tag det nu seriøst. Det er kun en midlertidig periode af dit liv, og du har friheden til at tage lige så meget narko du vil bagefter, med den fordel at du nu har et solidt fundament som du velfortjent har kæmpet dig til. Et fundament der gør at du er bedre stillet, muligvis også en formindsket risici for at fucke dit liv op med rusmidler fordi du nu måske har et mindre behov for virkelighedsflugt og måske også har et større selvværd pga man har præsteret at færdiggøre en uddannelse.
Så ja... Kan kun stærkt anbefale at du tager dit studie seriøst og ikke lader stoffernes dragende natur overtage dig selvom det kan være utrolig svært.

Som de andre også siger er det helt vildt forskelligt fra person til person hvor deres "produktivitetsgrænse" går. Hvor meget af hvilket rusmiddel der skal til før livet begynder at sejle lidt og det går ud over studiet(/den generelle livskvalitet) er vidt forskelligt fra person til person.
Det er lidt ligesom spørgsmålet, "hvad er det farligste stof?". Det er dybt afhængigt af den enkelte person. For nogle er kokain det farligste stof fordi det er deres DOC, fordi det var det stof der fangede brugeren mest og havde de største konsekvenser. Men for andre er kokain et kedeligt stof og på ingen måde farligt for dem. Derimod kan det muligvis være heroin eller en vilkårlig benzo der er det farligste stof for dem, og et helt andet stof for en tredje person.


Jeg kender folk hvis liv falder totalt fra hinanden hvis de begynder at ryge weed. Faktisk så slemt at personen vitterligt ikke KAN andet end at ligge i sengen og ryge den ene joint efter den anden så snart personen er faldet i. Personen ender altid med at aflyse ALLE sine møder og aftaler og ikke lave andet end at ligge og spille videospil, bestille mad fra just-eat og bare lave så lidt som overhovedet muligt. Umuligt at være social, umuligt at dyrke motion, umuligt at fastholde et studie.
På den anden side havde jeg et misbrug af cannabis, heroin og alkohol og havde oveni det et fornuftigt og sporadisk forbrug af diverse substanser (såsom LSD, ketamin, MDMA etc) samtidig med at jeg tog datamatikeruddannelsen. Jeg mødte enten op pisse hamrende skæv eller stiv. Da jeg drak alkohol (stoppede helt efter 3. semester og har ikke drukket siden) drak jeg det fra jeg stod op til jeg gik i seng, hvilket betød at jeg også drak i frikvarterene inde på toilettet eller udenfor skolens matrikel. Mødte op på skolen med en pose der fucking klirrede når jeg gik pga alle flaskerne - pisse ligeglad med mig selv og konsekvenserne af mine handlinger. Tog dope før jeg tog i skole og sad nogle gange og koksede for sygt og kunne knapt holde mig selv vågen. Faldt på et tidspunkt af min stol midt i timen pga jeg var så væk. Røg nogle gange dope i skoletiden, men jeg var nervøs når jeg tog det på toiletterne fordi sølvpapir larmer, og var bange for at nogen kunne lugte det. Kort sagt så sejlede mit liv for sindssygt, havde endda et selvmordsforsøg og alt muligt. Det var en hård tid for mig.
Alligevel var jeg en af de dygtigste på skolen. Blev rost af lærerne, klassekammeraterne ville altid være i gruppe med mig, blev ofte valgt til at skulle fremlægge min løsning overfor klassen, fik en crazy lækker praktikplads (og fik tilbudt job derfra bagefter studiet), fik kun 12 taller bortset fra 2 gange. Acede endda min afsluttende eksamen med 12 selvom jeg var dopesick.

Jeg kan egentligt ikke lide at blære mig og er ikke typen der kan lide at snakke højt om mine bedrifter. Men lige det her er jeg altså vanvittigt stolt over, er for en gangs skyld ikke en totalt fuckup. Jeg har kæmpet i fucking mange år for at færdiggøre en uddannelse, og har glædet mig for vildt til at gøre mig selv og min familie stolt. Og det formåede jeg så endelig at gøre, og det samtidig med at jeg havde alle mulige forskellige problemer at kæmpe med. Jeg er så fucking stolt over at jeg holdt ud, at jeg efter så fucking mange år endelig har formået at færdiggøre en uddannelse. Formået at få et rigtigt job for første gang i mit liv, og det er endda hos et "kendt" (nok kun indenfor IT branchen) dansk firma med søde kollegaer, god arbejdskultur og en god løn. Shit ej, jeg er lige kommet ud på et sidespor, har det ikke så godt lige for tiden så det hjælper mig faktisk lidt at minde mig om hvor langt jeg er nået i mit liv. Hvor hårdt jeg har kæmpet..

Anyways, så pointen er sådan set bare at det er seriøst vidt forskelligt fra person til person om de er istand til at færdiggøre en uddannelse samtidig med at de tager stoffer.
Bare tag det stille og roligt, hold nogle lange fornuftige pauser mellem dit stof indtag. Prøv så vidt muligt at undgå et hverdags/ugentligt for/misbrug. Følg med i skolen!! Nej seriøst, prøv at undgå at slack alt for meget, prøv at undgå at komme bagud. Når først man er kommet bagud kan det være ret svært at komme tilbage igen. Så pas på med at falde i den fælde hvor man har misset 1 dag, og så pjækker man den næste gang man har et bestemt fag fordi man føler det er pinligt/spild af tid at dukke op fordi man ikke har fået indhentet det faglige man missede den anden dag. Lige pludseligt så hænger man altså i den fordi der er kommet så meget materiale man mangler at komme igennem at man bliver helt handlingslammet, så virkelig gør dit bedste, tag dit studie seriøst og undgå at falde bagud (hvis du gør så indhent det ASAP for din egen skyld). Du kommer til at takke dig selv hvis du kan få opbygget en slags rutine der kan sørge for at du konsistent er produktiv igennem studiet. Den viden du får tilegnet dig er kumulativ. Du gør det bare lettere for dig selv ved at tage studiet dybt seriøst fra starten og ikke kun når deadlinen for en opgave kryber sig skræmmende tæt på! Desuden vil jeg også råde dig til at prøve at være med rent socialt da det kan være en motivation og hjælp til at komme igennem studiet. Der er desværre rigtig mange eksempler på folk der dropper ud af studiet pga de ikke trives socialt, så hvis du har mod på det så vær med i de sociale tiltag dit studie og/eller din klasse (hvis der da overhovedet er sådan en på dit studie) tilbyder.


Det er så min holdning og erfaring mht stoffer og studier, jeg håber du kunne bruge det til noget. Ønsker dig alt det bedste, super fedt at høre at du er kommet frem til at du er klar til at starte på en uddannelse! Må man spørge hvad slags studie det er du tænker at starte på?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2020 10:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Rigtig skarpt indlæg T-1337, er enig i alle dine pointer. Og skide sejt at du har klaret dig så godt, og på trods af det misbrug du havde kørende sideløbende. Det er nok de færreste der ville kunne klare sig igennem det, mens de skulle bakse med sådan noget samtidig

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2020 15:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
T-1337 skrev:
post



hallo fuck du er sej. Og rigtig godt eksempel på hvor meget ude at skide man kan være, samtidig med at man gennemfører et studie. Det kan jo selvfølgelig ikke anbefales, at nogen gør som dig, men det lyder virkelig også som en unik situation. Jeg synes det er helt for vildt at læse din post.. Hold ud med det hele og god vind med det IT-job der. fucking awesome

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2020 18:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Sejt gået T-1337 min eneste topkarakter fik jeg da jeg havde 3 måneders pause i forbindelse med at jeg prøvede og blive clean til afslutningen så jeg kunne starte sober på arbejde.
Det gik ikke helt som planlagt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team