Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 12:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 sep 2020 13:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 sep 2020 17:37
Indlæg: 1
Opslaget er godkendt af Psychedelias Pressegruppe

Vil du være med i et projekt om oplevelser med terapi? Jeg leder efter personer der bruger stoffer som har været i terapi og har lyst til at blive interviewet om oplevelsen. Jeg leder også efter personer der specifikt relateret til stofbrug har valgt terapi fra eller er startet men har valgt ikke at fortælle terapeuten om stofbruget. Alle deltagere vil være anonyme.

For personer der har været i terapi:
Terapi inkluderer her psykiatrien, psykologer, psykoterapeuter og den slags. Men jeg er også interesseret i den kontakt der kan være inden – så feks screeningssamtaler, kontakt til en læge for at få henvisning eller kontakt til en sekretær. Jeg vil gerne høre om både negative, positive og neutrale oplevelser. Årsagen til terapien kan have været hvad som helst, så det kan være både behandling for angst, psykoedukation om ADHD eller misbrugsbehandling eller alt muligt andet. Det er vigtigt at terapien er foregået i Danmark og at du har fortalt terapeuten om at du bruger stoffer (men du behøver ikke at have fortalt om feks alle typer eller omfanget). Det er ligemeget hvornår terapien er foregået og hvor mange forskellige forløb du har haft. Det kan være alle typer af stoffer du bruger, i en hvilken som helst mængde og det betyder heller ikke noget hvor ofte.
Hvis du gerne vil være med så skriv til mig her på siden eller over signal på 20150421, så vi kan aftale nærmere omkring tidspunkt for interview.

For personer der har valgt terapi fra eller ikke har fortalt terapeuten om stofbrug:
Terapi inkluderer her psykiatrien, psykologer, psykoterapeuter og den slags. Jeg forestiller mig at du på et tidspunkt seriøst har overvejet at starte i terapi, men har valgt ikke at gøre det og at dit stofbrug på en eller anden måde har været med i overvejelserne eller at du er startet, men specifikt har valgt ikke at fortælle terapeuten om dit forbrug. Det kan være alle typer af stoffer du bruger, i en hvilken som helst mængde og det betyder heller ikke noget hvor ofte.
Hvis du gerne vil være med, så skriv lidt om dine overvejelser og upload dem til mig her (når man uploader skal man udfylde et navn, jeg opfordrer til at man ikke bruger sit eget – det navn man indtaster er det eneste jeg kan se ud over det der uploades. Ingen andre end mig kan se det der uploades) https://alumni-my.sharepoint.com/:f:/g/ ... Tv4-iAjDbQ Du kan feks skrive lidt om hvad der var grunden til at du overvejede terapi og hvorfor du droppede det eller valgte ikke at fortælle om dit forbrug. Husk at inkludere nogle kontaktoplysninger i det du uploader, hvis jeg gerne må kontakte dig med opfølgende spørgsmål, hvis du gerne vil have mulighed for at læse projektet eller hvis jeg gerne senere må kontakte dig med henblik på at bruge dit bidrag i et større projekt (mit speciale). Du er også velkommen til at skrive til mig her på siden eller over signal på 20150421 hvis du feks har spørgsmål.

Det var det overordnede overblik. Alle detaljerne omkring projektet, udførelsen og din sikkerhed kommer her:

Alle interviews og bearbejdning af data bliver udført af mig. Jeg er i gang med en kandidat i psykologi på Københavns Universitet med fokus på klinisk psykologi. Jeg interesserer mig især for klientcentreret terapi og skadesreducerende tilgange, altså hvordan man bedst muligt kan arbejde ud fra klientens mål med terapien og på klientens præmisser. I en klinisk praksis møder man virkelig mange klienter der bruger stoffer, så derfor synes jeg at det er ærgerligt at der ikke er noget dansk forskning i hvordan den gruppe lige nu mødes i terapien og om der er nogle ting der generelt opleves som positive eller negative.

Den her del af projektet er et pilotprojekt, så i denne omgang håber jeg på at interviewe 2-4 personer. Jeg forestiller mig at interviewene bliver af 30-45 minutters længde og kommer til at foregå online over en sikker platform (jeg planlægger at gøre det over whereby, men hvis du har andre ønsker så kigger jeg gerne på dem, vi kan feks også ringe til hinanden over signal).

Interviewene vil være fokuseret på at du fortæller om en (eller flere) oplevelser med et behandlingssystem og at jeg stiller uddybende spørgsmål. Interviewene skal helst foregå indenfor den næste måned (altså i oktober 2020), men det er relevant indtil december. Jeg vil gerne med din tilladelse optage lyd af interviewet. Lydoptagelserne skal bruges til at jeg kan nedskrive (transkribere) indholdet og vil hurtigst muligt blive slettet. I det transkriberede vil du være anonym og jeg sørger for at personhenførbare oplysninger er maskeret (hvis du feks kommer til at omtale din folkeskole ved navn vil det blive ændret til "folkeskole i mellemstor dansk by" - den slags ting). Den samme maskering og anonymitet gælder for de skriftlige beretninger jeg modtager.

Selve projektet er til en opgave på min kandidat i psykologi. I første omgang er det altså ikke noget super stort eller imponerende projekt, men jeg håber på at kunne bruge projektet som grundlag for mit speciale, hvor jeg har bedre mulighed for at gå i dybden med det. Grunden til at jeg her inkluderer to grupper med forskellig relation til terapi er for at mindske risikoen for blinde vinkler i projektet. Din deltagelse vil (i anonymt og maskeret format) blive brugt i en opgave som min vejleder læser og i et oplæg der bliver holdt for 30 medstuderende. Efter interviewet spørger jeg dig om det er okay at jeg kontakter dig senere med henblik på om jeg må inkludere deltagelsen i specialet også. Hvis du her svarer ja opbevarer jeg dine kontaktoplysninger indtil specialet (efteråret 2021). Hvis du svarer nej sletter jeg dine kontaktoplysninger så snart jeg er færdig med projektet (i starten af januar 2021). Samme tidshorisonter gælder for skriftlige bidragsydere. Alle kontaktoplysninger bliver opbevaret sikkert på et krypteret harddrive. Hvis du ikke er komfortabel med at jeg kontakter dig igen senere er din deltagelse stadig et værdifuldt bidrag til at jeg bliver bedre i stand til at vælge et fokus der er relevant for målgruppen.

Alle deltagere der giver mig kontaktoplysninger får mulighed for at læse både deres transskriberende interviews/ maskerede skriftlige bidrag og selve opgaven, så der hele tiden er mulighed for at få tilføjet og fjerne ting og så du hele tiden ved hvordan jeg bruger din deltagelse. Alle deltagere kan på ethvert tidspunkt trække deres deltagelse tilbage.

Opslaget er godkendt af Psychedelias Pressegruppe


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team