Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Narkomaner
Medlem

Nu er jeg jo lidt af en dør, men jeg gad egentlig godt have en forklaring på hvad det er der gør at i ikke er længere ude end en vær anden narkoman.

1) I tager vanedannende stoffer
2) I sætter jeres fysiske og psykiske helbred i fare
3) I har (formentligt) en stor økonomisk byrde

Den eneste forskel jeg egentligt kan komme på er at i endnu ikke er "så langt ude"...

(Forklar mig....ikke jorde mig :roll: )

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg tager ikke vanedannende stoffer...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
der er vel en forskel på om man tager vanedannende stoffer, eller om man faktisk har en vane...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Davidna, ryger du smøger?
Drikker du kaffe?
Drikker du Cola?
Kan du lide varm cacao?
Ryger du fed?

Alle disse er eller indeholder afhængiheds-skabende stoffer... er man narkoman hvis man bruger dem?

Det er vel et definitions spørgsmål, hvornår er man "langt ude"?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Man" definerer en narkoman udfra forskellige ting.En af de vigtigste er det der i fagsprog kaldes "drug seeking behavior".DVS at man bruger det meste af sin tid på at opsøge stoffer(hvis man ikke har nogen),

Som en skrev,der er stor forskel på at tage vanedannende stoffer,og så rent faktisk at have taget dem så lang tid at man ER hooked.
Stor forskel.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Davidna skrev:

1. Vanedannende stoffer er et vidt begreb, men ja flere af disse indtager jeg, uden at nogen af dem er blevet en dårlig vane.. bortset fra alt den Coca Cola jeg drikker. ;)

2. Jeg føler ikke jeg udsætter mit helbred eller psyke for direkte fare, nogle af de ting man indtager er bestemt ikke sunde, men alt med måde. Hvis jeg kan mærke min krop er udkørt eller jeg får det dårligt pga. stoffer.. Så holder jeg en pause, indtil jeg føler jeg er helt ovenpå igen. Holder i øjeblikket en pause med MDMA, for måske ikke at stoppe helt i nærmeste fremtid.

3. Har absolut ingen økonomisk byrde, tvært imod.. der er plus på kontoen her op til jul og det hele ser faktisk ret lyst ud! Så længe jeg kan fungere fint på min arbejdsplads i hverdagen, holde kontakt med familien og ikke ændrer mig.. Så føler jeg ikke at jeg bare er en tilfældig misbruger af en narkoman at være.. Vil hellere kalde mig en forbruger :]

Alt med måde!

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
ryger du smøger?
Drikker du kaffe?
Drikker du Cola?
Kan du lide varm cacao?
Ryger du fed?

Alle disse er eller indeholder afhængiheds-skabende stoffer... er man narkoman hvis man bruger dem?

Jeg synes du har helt ret, de fleste folk er jo "narkomaner." F.eks. Hvis en person bare SKAL have sin kaffe eller smøg om morgenen, ellers er han/hun sur og irritabel resten af dagen, og så er der nogle som bare SKAL have deres joint om morgenen ellers går det simpelthen ikke, samme princip.
Så kan det så diskuteres hvordan man definerer om en person er "langt ude" hvad enten det så er kaffe, smøger eller hash.

Mvh. Iodjini.

-Jimmy Carter

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Utopia
Grænsen er hårfin på det punkt. Jeg har selv personligt meget svært ved at slippe hashen. En gammel narkoman fortalte mig engang at der ikke er forskel på ham (med junk) og os (E, amf, coke, hash etc.), kun måden vi indtager det på.

Titel:
Medlem

Det er fair nok det i skriver....men i tager narkotika, så er i vel narkomaner...eller hvor er det forskellen ligger

@ Gonzo: Point taken

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Nu er jeg jo lidt af en dør, men jeg gad egentlig godt have en forklaring på hvad det er der gør at i ikke er længere ude end en vær anden narkoman.

Hvem siger vi ikke er det? Og hvad får dig til at tro at vi er narkomaner?

Davidna skrev:

Det gør næsten alle mennesker.

Citat:

Det er farligt at leve, man kan dø af det. Og hvis ikke du har lagt mærke til det, så er det et af formålene med dette board at at vi lærer at reducere faren ved stofferne mest muligt. Men alle er jo velkomne her

Citat:

Styr dine fordomme! Personligt har jeg en månedlig udgift til stoffer, inklusive tobak og alkohol, på langt under 500,-, og det kender jeg mange andre herinde fra som også har.

Citat:
Den eneste forskel jeg egentligt kan komme på er at i endnu ikke er "så langt ude"...

Igen skal du styre dine fordomme. Den udtalelse dér implicerer jo at du forventer at det kun er et spørgsmål om tid før vi kommer "langt ud", hvad du så end mener med det.
Du må huske at grunden til at opiat-afhængige ofte lever i så stor elendighed, er at deres stof er ulovligt og/eller svært tilgængeligt. Jeg er sikker på at hvis tobak havde samme juridiske status som heroin, ville de mest afhængige rygere have mindst lige så store problemer som heroin-junkierne har i dag. Så det med at være "langt ude" skal ses i lyset af den nuværende lovgivning.
Jeg tror da at nogle her er mindst lige så dybt inde i stofafhængighed som de mest belastede narkomaner, men de har bare valgt et andet stof, som måske er mere tilgængeligt og billigere.

Citat:

Det kan godt være at du opfatter det som om jeg jorder dig i det ovenstående, men den måde du stiller det op på ser meget ud til at være bygget på fordomme og mangelfuld forståelse af situationen.

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Davidna > Man er ikke narkoman fordi man tager narkotika, det er en forfejlet konklusion. Man er først i narkoman i det øjeblik, at man er "nød" til at tage stoffer for ikke at få det skidt.

Prøv at slå begrebet op i en ordbog, inden du kommer med fejlagtige påstande!

-Psyko

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Psyko skrev:
Prøv at slå begrebet op i en ordbog, inden du kommer med fejlagtige påstande!

For en god ordens skyld:

Citat:
Narko subst. -en
1. = narkotika - være afhængig af narko

narkocenter subst. -et (el. ~centret), ~centre (el. ~centrer), ~centrene (el. ~centrerne)
1. en institution som har til formål at hjælpe narkomaner ud af deres misbrug

narkoman^1 subst. -en, -er, -erne
1. en person som lider ar narkomani = stofmisbruger - en person med stærk trang til noget

narkoman^2 adj. -t, -e
1. som lider af narkomani el. har med narkomani at gøre = eufoman - narkomane tilbøjeligheder

narkomani subst. -en
1. en tvangsmæssig trang til og afhængighed af stimulerende midler = stopfmisbrug, eufomani, narkomisbrug

narkomisbrug subst. -en el. -et, ~misbrug, -ene
1. = narkomani

narkose subst. -n, -r, -rne
1. dyb søvn el. bevidstløshed som er fremkaldt af lægemidler, fx. under en operation = bedøvelse, anæstesi

narkotika subst. -en
1. en rusgift som er stærkt vanedannende, fx heroin, kokain, lsd og som misbruges pga rusvirkningen = narko, euforiserende stoffer, junk

narkotikum subst. -met, narkotika, narkotikaene
1. et stof som har en bedøvende el. smertestillende virkning

narkotisk adj. - , -e
1. som virker bedøvende, smertestillende el. opstemmende

narkovrag subst. -et, ~vrag, -ene
1. (dagl.) en person som er ødelagt af narkotika

Det er hvad jeg kan få ud af min ordbog... jeg er lidt chokeret over at lsd står under narkotika, men ok...

Titel:
Medlem

Damn hvordan klarer i for kun 500?!?

Altså...som jeg har skrevet før var jeg i gang med en projektopgave, skulle bruge nogle henvisninger (som nu bliver denne tråd), til at forklare forskellen på en almen narkoman og jer.

Har jeg ret hvis jeg siger:

I er ikke narkomaner fordi i ikke har den "Drug-seeking behavior"
I er ikke narkomaner fordi i ikke er fysisk afhængige
I er ikke narkomaner fordi i ikke har en ligeså stor økonomisk byrde

Men er en narkoman så en der går præcis det samme som jer, men bare i støøre omfang så han får drug-seeking-behavior?

@Child_Inside: Det var netop for at komme af med fordomme, men så igen hvordan skulle du også vide det....thanx anyway

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
jvf. Alis ordbog. En narkoman er én der lider af narkomani. Dvs.

Citat:
en tvangsmæssig trang til og afhængighed af stimulerende midler

Det der definerer en narkoman er altså ikke bare narkoen, men i højere grad manien. På den måde er der nok ikke den store forskel på narkomaner og ludomaner eller andre maniske folk.

Der er da sikkert også nogen herinde der lider af en eller anden form for narkomani (f.eks. dem der er hooked på den daglige joint og ikke kan stoppe selvom de egentlig godt ved at de burde), men jeg tror ikke det er flertallet. Om de fleste af os herinde kan man nok sige at vi tager narkoen uden at have et manisk forhold til det (sådan har jeg det i hvert fald selv).

Der er selvfølgelig også dem der snakker om weekendnarkomaner. Det virker måske umiddelbart lidt absurd at man skulle kunne have en mani på deltid, men jeg kan da godt genkende visse maniske træk i min trang til alkohol i weekenden.

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Davidna skrev:

Nu vil jeg så også lige pointere at der er rigtig mange hallucigener fra planternes verden der på ingen måde er vanedannende... fysisk afhængighed er stort set umulig, og psykisk afhængighed er sjældent. Og det er videnskabeligt dokumenteret!!!

Jeg har personligt "ingredienser" liggende til MANGE oplevelser på den kant, men det er alligevel flere måneder siden jeg har prøvet noget, fordi jeg ik lige har haft tid og overskud til det. Det er jo ik nødvendigvis noget man bare skal ha presset ind i kalenderen...

Davidna skrev:

tja, det gør man vel. Men som sagt er der en risiko ved næsten alt, og man må jo være fornuftig nok til at overveje den risiko man tager. Lige meget om det drejer sig om at tage stoffer eller springe elastikspring. Som mit forbrug er, har jeg selv vurderet at den fysiske risiko er tæt på nul, men der er jo altid en risiko for at det rammer en psykisk. Jeg mener jo personligt (som de fleste nok gør) at jeg ikke presser mig selv for meget psykisk. Men det er en kalkuleret risiko, som jeg har besluttet at jeg er villig til at tage.

Davidna skrev:

nu tager jeg personligt meget sjældent i byen, og der går tit 1-2 måneder mellem jeg beruser mig i alkohol. Og når jeg endelig vælger at tage en aften alene, eller med en ven i "narkoens" tegn, er det ofte billigere end en stiv aften i byen... Min største økonomiske "byrde" pt. er faktisk cigaretter, som jeg meget snart skal ha taget mig sammen til at quitte. De er sq værre end alverdens narko :P

og så lige en sidste ting...

Davidna skrev:
Det er fair nok det i skriver....men i tager narkotika, så er i vel narkomaner...eller hvor er det forskellen ligger

ud fra den logik er alle der drikker alkohol, lige meget hvor tid det sker, jo også alkoholikere... den dur bare ikke!!!

/Bardo

Titel:
Relativistisk båthorn

@Child; Kanon godt indlæg.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: nordjylland
Det er sandt man løber en risiko ved at indtage "stoffer", det kan der vist ikke være nogen tvivl om (alt andet ville være selvbedrageri)...

MEN! jeg er i større fysisk fare pga. min fedme end langt de fleste folk er her inde pga. stoffer (surt! ).

Så den med
Citat:
I sætter jeres fysiske og psykiske helbred i fare.
holder nok ikke helt. Det er sandt at et hvert overdrev/uovervejet indtag,om det så er intagelse af stoffer, mad, slik eller what ever, kan være uhensigtsmæssigt.

MTV
Mads Jensen

PS! Fedt blad

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: nordjylland
Den her tråd burde laves sticky.

MTV
Mads Jensen

PS! Fedt blad

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Davidna skrev:

Jeg vil lige prøve at komme med mit bud på et svar.

Først vil jeg sige, at jeg synes at det er cool at du stiller spørgsmålene. Vi har kun godt af noget modspil herinde. Der er ikke noget mere kedeligt end at diskutere noget vi alle er enige om.

Ja vi tager stoffer. Med hensyn til hvor vanedannende de er, mener jeg at dette aspekt er stærkt overvurderet hos den almindelige befolkning. Og at det virker temmelig underligt at alle stoffer bare bliver skåret over en kam. Der er jo tale om stoffer der er totalt forskellige, og faren for at komme til at overdrive brugen varierer meget fra stof til stof.

Her det sidste halve år har jeg bl.a. eksperimenteret med 5meo-DMT, Salvia Divinorum og LSD. Det er temmeligt kraftige stoffer. Men langt de fleste der bruger disse stoffer, gør det ikke særligt ofte, da det er utroligt psykisk hårdt. Man sætter virkeligt sin bevidsthed på arbejde, og den skal have tid til at falde til ro igen. Det samme gælder for mange andre stoffer.

Så er der heroin. Da jeg begyndte at tage stoffer for ca. 10 år siden (mest speed og coke), var mange af dem jeg snakkede med om det, fuldstændigt oppe at køre. De mente at jeg ville ende med at tage heroin, og så ville jeg være fuldstændigt fortabt. Hvorfor det? Tænkte jeg. For det første har jeg ikke lyst til at tage heroin, og hvis jeg endelig gjorde, havde jeg ikke tænkt mig at ende som en taber der lavede kriminalitet og var ynkelig. Så jeg besluttede mig for at prøve heroin en gang, for at bevise over for mig selv og andre, at det ikke er jordens undergang. Oplevelsen var god, og jeg har ikke prøvet det siden. Og det var egentligt det hele værd at kunne sige til andre, når de begyndte med deres heroinpis, at: "Det har jeg da prøvet, det er bare et stof ligesom alle andre". Det der med at: "så er man bare hooked", det gjaldt i hvert fald ikke for mig.

Det eneste stof jeg har haft en tendens til at tage for meget af er coke (og til dels speed). Men det er mange år siden nu. Det er bare en totalt god følelse at sniffe en bane coke af rigtig god kvalitet. Og bare blive fyldt med energi og ekstatisk godt humør, og lige pludselig synes at du er verdens klogeste og lækreste fyr. Og at opdage at når du selv synes det, synes pigerne (for det meste) det samme. Så det tog jeg lidt for meget. Og så er det lige pludseligt ikke så fedt. Så kommer bivirkningerne. Så jeg holdt op. Men det krævede viljestyrke. For det var fristende lige at tage en bane mere. Og så lige en til. Men man ved jo godt det ikke holder. Tror der er mange der har det lige som mig med coke. Men jeg tror også at jeg er specielt disponeret for misbrug af stimulanser, da jeg stærkt har på fornemmelsen at jeg har et lavere dopamin- og seretonin-niveau end normalt.

Så for at svare på dit spørgsmål: Det der gør at vi ikke er lige så langt ude som dem du opfatter som narkomaner, er at vi har en viljestyrke der ligger på et normalt niveau. Hvis vi ser at vi er ved at komme lidt for langt ud, tager vi os sammen og dropper stofferne eller skærer ned for en tid.

Du kan sammenligne det med alkohol. Fordi man drikker en gang i mellem er man ikke alkoholiker. Men du kender sikkert nogen, eller har selv prøvet at drikke for meget i en periode. De fleste siger: Det holder ikke det her, jeg må holde en pause, eller i hvert fald skære ned på mit forbrug. Men nogle få bliver bare ved og ender som alkoholikere (eller narkomaner hvis det er stoffer). Forskellen er viljestyrke. For mit vedkommende skal der ikke bruges større viljestyrke til at holde mig fra stoffer end fra alkohol. Bortset lige fra coke, men det var stadigt ikke vanedannende nok til at jeg blev hængende.

Med hensyn til faren ved at tage stoffer er den også totalt overvurderet. Og det er unuanceret ikke at skelne mellem stofferne. Mange af farerne skyldes at folk er for dårligt informerede, og så selve det at de er forbudte. Dermed er der ingen kontrol med hvad der sælges. Man hvis man giver sig tid til at søge information, og får stofferne fra pålidelige kilder er faren ikke så stor igen. Dermed ikke være sagt at de er fuldstændigt ufarlige.

Og til dit sidste punkt. Jeg ved ikke hvad du forstiller dig at stoffer koster? Mange af dem kan du få for under en halvtredser for en enkelt dosis. Jeg bruger måske 100-200 kr om måneden på stoffer. Nogle herinde bruger mindre, andre lidt mere. Men meget få, hvis overhovedet nogen herinde, bruger flere tusind hver måned. Igen er det coke der er synderen. Hvis man har et stort cokeforbrug kan det hurtigt løbe op.

Og så er der alle de gode sider ved stoffer. Men det er jo ikke det der er emnet her.

Håber det giver et lille indblik i vores fucked up verden. 8)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Allerførst : Tak til Felix for at skrive det bedste svar indtil nu i denne tråd.

Davidna: Jeg synes det er fint du stiller spørgsmål for at blive klogere, det har jeg intet problem med. Men jeg blev i stødt over især disse to sætninger:

Citat:

og
Citat:

Grunden til det er at du går ud fra nogle forudsætninger som du ikke har nogen som helst mulighed for at vide noget om, og det er præcis hvad fordomme handler om. Hvis du havde spurgt os om hvor mange penge vi bruger på stoffer, havde sagen jo været en anden. Og når du siger "endnu ikke", ligger det jo i sætningen at du forventer at vi kommer langt ud på et tidspunkt, noget som du heller ikke kan vide noget om(det kan vi ivrigt sjældent selv, vi kan blot tage nogle modforholdsregler for at formindske sandsynligheden for at det sker).

Hvis man lader være med at tage ting for givet før man har undersøgt dem, kan man undgå mange fejl.

Og dette er ikke ment som endnu et surt opstød, men som en forklaring på hvorfor jeg blev sur før. Jeg håber du kan bruge det til noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]