Hej alle
Det er mit indtryk at der er meget få der ved noget om hvordan man kan kommunikere sikkert på nettet, så derfor starter jeg denne tråd, med den hensigt at give folk et bedre grundlag for at undgå krænkelser af deres privatliv. Efter min mening er det et relevant emne for alle, og nok i særlig grad for folk på et board som dette.
Og hvad menes der så med sikker kommunikation? Et oplagt eksempel er at man ønsker at skjule indholdet af f.eks. en email eller en icq-besked. Et andet eksempel er at man skriver på et narko-board og ikke ønsker at ens egen IP-adresse bliver logget. Et tredje er at man har brug for at være sikker på hvem man kommunikerer med, så man undgår at give følsomme oplysninger til de forkerte.
Jeg vil prøve at fortælle lidt om nogle af de metoder man kan bruge til at opnå dette, samt give nogle forslag til nogle konkrete programmer man kan bruge. I skal være velkomne til at rette mig eller stille spørgsmål. Jeg er ikke ekspert, men har dog efterhånden fået samlet mig en lille portion viden om emnet.
En simpel metode til at skjule sit IP-nummer er at surfe gennem en anonym proxy-server. Det er vigtigt at sikre sig at det er en anonym server man bruger, da mange proxy'er er transparente, dvs. at de videresender ens egen IP, og det var jo ikke meningen.
Man kan finde lister over gratis proxy-servere rundt omkring på nettet, f.eks.
her. Det er ganske enkelt at bruge dem, man taster simpelthen proxy'ens IP og portnr. ind inde under internetindstillingerne, og så kører det ellers. Man skal dog vide at ens forbindelse ofte bliver en del langsommere, så det er en god idé kun at bruge den når det er nødvendigt.
Skal man skjule tekst eller filer for uvedkommende, er kryptering løsningen. PGP(Pretty Good Privacy) er standardprogrammet, og kan dække de flestes behov. Det fungerer på følgende måde: Hvert individ har et sæt krypteringsnøgler, en offentlig og en privat nøgle. Den offentlige bruges til at kryptere meddelelser og filer med, og den private bruges så til at dekryptere med. Da man ikke kan dekryptere meddelelser med den offentlige nøgle, kan denne gøres frit tilgængeligt for alle interesserede, uden at man risikerer at andre kan få adgang til data som er krypteret til en selv. Skal man kryptere data til andre, skal man have deres offentlige nøgle og bruge den til krypteringen.
Systemet med de 2 nøgler kan også bruges til at signere data med. Her er processen nærmest lige omvendt: Man bruger sin private nøgle til at signere med, og så kan andre verificere signaturen ved hjælp af den offentlige nøgle.
Sikkerheden af ovenstående afhænger naturligvis helt og holdent af at det kun er én selv der har adgang til og kender adgangskoden til ens private nøgle.
PGP kan bl.a. hentes på
http://www.pgp.comMan kan læse mere om kryptering og relaterede emner
her.http://www.hushmail.com er en webmail med integreret kryptering. Det er mit indtryk at det er temmelig sikkert, og det er i hvert fald brugervenligt. Man behøver ikke vide noget om kryptering for at bruge det. En anden god ting ved hushmail er at man kan bruge
hush messenger når man er registreret. Hush messenger er nok den mest sikre IM-client på markedet.
Hushmail er gratis at bruge, men man skal huske at logge ind minimum hver 3. uge, ellers bliver ens konto deaktiveret, og så må man enten betale for at få den genåbnet, eller lave en ny konto.
Et populært IM-program er
Trillian. Dette program samler en masse forskellige IM-programmer under ét, og giver mulighed for krypteret chat over enten ICQ eller AOL. Sikkerheden er ret god, men så vidt jeg har kunnet finde ud af er udvekslingen af krypteringsnøgler ikke helt sikker, og det er derfor muligt at opsnappe nøglen når den udveksles. Hvor svært dette er ved jeg ikke, men jeg har ikke set nogen eksempler på at det rent faktisk er blevet gjort, så jeg vil tro at det er et rimeligt sikkert program. Det fås i 2 versioner, en gratis- og en betalings-version. Den gratis version har alle de væsentlige funktioner, jeg vil tro det er de færreste der har behov for betalingsudgaven.
Nå, nu skal jeg vist også holde, det er jo nytårsaften!
GODT NYTÅR!
(har lige gjort teksten om proxy-servere lidt mere præcis, den var ret uklar)