Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Det kan godt være, når man har kigget de forskellige sektioner igennem nogle gange, at man ikke synes det virker synderlig rodet. Ikke desto mindre synes jeg stadig det er sådan lidt... hmm... fagligt indforstået, hvis man kan sige det - de navne der er blevet brugt til de forskellige afsnit, bl.a. med henblik på latinske navne af forskellige planter. Jeg tænkte, at det må man da kunne gøre bedre, så jeg satte mig ned og lavede en ny udarbejdning af triprapport sektionen. Jeg har oven i købet tilladt mig at sortere de forskellige grupper i alfabetisk rækkefølge under de forskellige hovedgrupper :) - I må endelig komme med respons, hvis der er noget I synes der skulle gøre anderledes, noget jeg har glemt eller noget der decideret er forkert/uegnet osv.

Her er så mit forslag til et nyt udkast:

Syntetiske substanser

2C-(X)
Benzodiazepiner
Dextrometorphan (DXM)
DMT/5-MeO-DMT
LSD
MDMA/Ecstasy
Research chemicals
Andre syntetiske substanser

Alkaloider/Entheogener

Ayahuasca/Yage
Ephedrin
Hash/Pot/Skunk
LSA
Meskalin
Natskygger
Opiater
Psilocybin-svampe
Salvia Divinorum
Andre alkoloider/entheogener

Andet

Kombinationer
Tripture

Senest rettet af erusaerT 06 jan 2004 20:06, rettet i alt 4 gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det ser jo fint ud, men i stedet for en "Andet" sektion under "Andet", så synes jeg hellere der skulle laves en "diverse syntetiske" og "diverse planter" i de to kategorier.

Titel:
Insane psychedelia user!

Fenriz skrev:
Det ser jo fint ud, men i stedet for en "Andet" sektion under "Andet", så synes jeg hellere der skulle laves en "diverse syntetiske" og "diverse planter" i de to kategorier.

Og hvor skulle tripture sektionen så placeres?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
du har misforstået mig, der skulle stadig være en "andet" sektion, der skulle bare ikke være en til diverse stoffer under den.

Titel:
Insane psychedelia user!

Fenriz skrev:
du har misforstået mig, der skulle stadig være en "andet" sektion, der skulle bare ikke være en til diverse stoffer under den.

Ah, nu forstår jeg. Ja, det ville nok være at foretrække :)

Edit: Nu har jeg ændret det som du mente det burde være, men så gik der lidt rod i den alfabetiske sortering. Jeg ved ikke om "Andre"-sektionen skal stå i starten eller i bunden af hver af kategorierne - jeg synes dog de burde stå i bunden.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Det lyder som en fin ide. Alt hvad det ville kræve var en ændring af forsiden på triprapporterne.

Måske den ændring at 2C-(X) smides ind under Research chems?

Research chemicals
2C-(X)

Mvt. Jesper

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes det er en fin opdeling du har lavet. Og jeg er ganske enig i at "Andre"-kategorierne skal stå nederst.

jeg synes også at 2C-X-stofferne skal have en kategori for sig. Der er nok rapporter til at retfærdiggøre det, og efterhånden er i hvert fald nogle af stofferne i denne gruppe(2C-B og 2C-I) så gennemprøvede at de vel strengt taget ikke længere er RC's.

Hvad med en kategori under syntetiske der hedder DMT/5-MeO-DMT?

Titel:
Insane psychedelia user!

Child_Inside skrev:
Hvad med en kategori under syntetiske der hedder DMT/5-MeO-DMT?

Nu er det jo lidt svært med de DMT og MeO-DMT substanser, fordi de jo er naturligt forekommende - men ja, jeg er enig i at der burde være en sektion for MeO-DMT'erne, da de jo før lå under research-chems sektionen, men vel efterhånden er berettiget deres egen sektion, ikke mindst fordi de vel er blevet afprøvet af forholdsvis mange, men også fordi der er relativt mange triprapporter om det.

Da DMT allerede ligger under Ayahuasca, skulle 5-MeO-DMT så have en kategori for sig selv - jeg synes selv det skulle være under de syntetiske substanser da jeg umiddelbart ikke kender nogen planter hvor det skulle være at finde i doser hvor det skulle give et rent 5-MeO-DMT trip.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes at ren DMT skal adskilles fra ayahuasca. Der er HULENS til forskel mellem at ryge DMT og indtage ayahuasca oralt. Ayahuasca-delen skal så naturligvis også dække oral indtagelse af de rene stoffer harmin og DMT.

Om denne kategori skal være under planter eller syntetiske, vil jeg lade andre afgøre... begge dele giver mening for mig.

Titel:
Insane psychedelia user!

Child_Inside skrev:
Jeg synes at ren DMT skal adskilles fra ayahuasca. Der er HULENS til forskel mellem at ryge DMT og indtage ayahuasca oralt. Ayahuasca-delen skal så naturligvis også dække oral indtagelse af de rene stoffer harmin og DMT.

Om denne kategori skal være under planter eller syntetiske, vil jeg lade andre afgøre... begge dele giver mening for mig.

Nu ved jeg ikke rigtig... er det ikke ret sjældent at man ryger ren DMT? Jeg har ihvertfald ikke set nogen tilfælde under triprapporterne, andet end da MDM@ røg ren rodbark :P

Jeg ved ikke om det lige er det du tænker på, men jeg har valgt at skrive "Ayahuasca/DMT" fordi DMT jo er det virksomme stof, til trods for at Ayahuascaen er et udtryk for både MAOI'en og nogle andre psykoaktive stoffer. Lidt i samme stil som jeg har skrevet "MDMA/Ecstasy", hvor der jo (som regel) også er andre stoffer i Ecstasy-tabletter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Nu ved jeg ikke rigtig... er det ikke ret sjældent at man ryger ren DMT? Jeg har ihvertfald ikke set nogen tilfælde under triprapporterne, andet end da MDM@ røg ren rodbark :P

Jeg kender da nogle stykker herindefra som har ekstraheret DMT fra mimosa hostilis og røget det. Så det forekommer altså...

Titel:
Insane psychedelia user!

Child_Inside skrev:
Treasure skrev:

Jeg kender da nogle stykker herindefra som har ekstraheret DMT fra mimosa hostilis og røget det. Så det forekommer altså...

Well, så burde man måske lave en "DMT/5-MeO-DMT" og en "Ayahuasca/Yage"-sektion ? Eller synes du DMT og 5-MeO-DMT virkningerne ligger for langt fra hinanden til at kunne ligge under samme kategori. Jeg har desværre ingen personlig erfaring med nogle af stofferne :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Well, så burde man måske lave en "DMT/5-MeO-DMT" og en "Ayahuasca/Yage"-sektion ?

Det var præcis det jeg foreslog for nogle indlæg siden :D

Citat:
Eller synes du DMT og 5-MeO-DMT virkningerne ligger for langt fra hinanden til at kunne ligge under samme kategori. Jeg har desværre ingen personlig erfaring med nogle af stofferne :P

Jeg har heller ingen erfaring med dem selv, men jeg tror det er fint at holde de 2 i én kategori, vi skal også lige passe lidt på ikke at få alt for mange kategorier.

Titel:
Insane psychedelia user!

Child_Inside skrev:
Treasure skrev:
Well, så burde man måske lave en "DMT/5-MeO-DMT" og en "Ayahuasca/Yage"-sektion ?

Det var præcis det jeg foreslog for nogle indlæg siden :D

Sorry, sidder her og er lidt småsyg og tilsyneladende ikke helt klar oven i hovedet endnu :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Evt. en mulighed for bedømme, (rate) de forskellige trips?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Eller måske bare få ryddet lidt op i de eksisterende, for nogle af dem er ret ubrugelige som egentlige 'rapporter'. :P

"Jeg åd 10 piller, kæft jeg var lam!"

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Opdelingen i "syntetiske stoffer" og "alt andet" er vel ikke nødvendig ? De syntetiske stoffer har ikke nødvendigvis nogen ligheder mht. virkning eller kemi. Jeg synes ikke, at man behøver at lave "paraply-grupper", men at man bare kunne liste alle stofferne i alfabetisk rækkefølge (som vidst nok var det gamle system?).
Og stofferne indenfor gruppen "Alkaloider/Entheogener" har jo heller ikke meget tilfælles. "Alkaloider" er en kemisk klassifikation og "Entheogener" beskriver virkningen (og kan forresten benyttes om næsten alle stoffer - bl.a. beskriver Erowid GHB som et "entheogen").

Hvis der skal laves opdelinger og grupper, synes jeg, at man bør opdele i:

GABA-stoffer: Alkohol, Benzodiazepiner, GHB/GBL/BDO osv.

Opiater: Opium, Kodein, Morfin, Heroin og div. syntetiske stoffer som f.ex. Fentanyl

Stimlunaser: Guarana, Ephedra, Amfetamin, Kokain, (MDMA) osv.

Psykedeliske stoffer: Cannabis, 2C-X-substanser, Psilocybin-svampe, LSD & LSA, (5-MeO-)DMT, Ayhahuasca-brygge, Meskalin & Kakti, Ketamin, Iboga, (MDMA) og evt. Natskygger og DXM

Andre: Poppers, Lightergas, Lim og alt hvad der ikke hører indenfor de ovenstående kategorier.

Kombinationer: Siger sig selv

Man kunne evt. også lave en Research Chemicals-sektion, men det bliver problematisk, da stort set alle stoffer indenfor denne gruppe også passer i en af de andre grupper.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Check triprapporterne nu ...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det ser fint ud (især den nye farve), men hvorfor ligger alle LSA-rapporter under "Andre alkoloider/entheogener", når der er én, der hedder LSA? Og hvordan kan det komme til at passe sammen, at der både er en DMT og en ayahuasca? Så skulle ayahuascarapporter jo ligge begge steder. Og så synes jeg i øvrigt, at du burde lave det, sådan så man stadig kan se, hvad det er for nogle substanser, der er tale om, når man ser de 20 sidste rapporter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

PsyGoA skrev:
Det ser fint ud (især den nye farve), men hvorfor ligger alle LSA-rapporter under "Andre alkoloider/entheogener", når der er én, der hedder LSA?

Nok en fejl, skal du se. Men tak fordi du gør opmærksom på det. :)

Citat:
Og hvordan kan det komme til at passe sammen, at der både er en DMT og en ayahuasca? Så skulle ayahuascarapporter jo ligge begge steder.

Det er faktisk meget enkelt, og det står også forklaret længere oppe i denne tråd: DMT/5-MeO-DMT er til rapporter om rent stof, indtaget ved rygning eller injektion, mens ayahuasca-delen er til oralt brug i sammenhæng med en MAO-hæmmer.

Citat:
Og så synes jeg i øvrigt, at du burde lave det, sådan så man stadig kan se, hvad det er for nogle substanser, der er tale om, når man ser de 20 sidste rapporter.

Her er jeg enig, og det kunne jeg forestille mig at woody også er... Woody, kigger du ikke lige på det når du har tid? ;)

Jeg synes sgu det er fedt, godt lavet woody!

Skal jeg kritisere noget, bliver det skriftfarven inde i selve rapporterne, den er alt for skrigende... så vil jeg næsten hellere have den gamle farve. Den brune baggrund er fin nok, men jeg tror det ville være bedre at beholde den gule som blev brugt før.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]