Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Hvad sker der i hjernen, når man har hovedpine(evt. bare spændingshovedpine)?

Hvis du ligger inde med viden/henvisning (helst)på dansk, så post den her!!
Har tjekket netdoktor og hvad der findes i den boldgade, og der er ikke meget at hente der.

dEEP

PS. hvor er sundheds forumet :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Det kan fx. være fordi du har fåey for lidt væske. Så trækker din hjerne sig sammen som en rosin i solen. Altså bare en lillebitte smule, men stadig nok til at det gør ondt. Derfor kan mange hovedpiner faktisk løses med et glas vand eller to.
I nogle tilfælde kan det oxo være fordi dit syn ikke er godt nok. Fejlen findes i øjet, men synsnerven forsøger forgæves at stille skarpt. Det kan føre til spændinger i hjernen og hovedpine. Her kan et par briller klare det.

/karma!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Man siger ofte at det ikke er hovedpine pillen der hjælper mod hovedpinen, men vandet der bruges til at skylle den ned med. Har jeg i alt falt fået fortalt op til flere gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

axia skrev:
Man siger ofte at det ikke er hovedpine pillen der hjælper mod hovedpinen, men vandet der bruges til at skylle den ned med. Har jeg i alt falt fået fortalt op til flere gange.

Det er rigtigt i nogle tilfælde, men bestemt ikke i alle. Jeg plejer altid at skylle en halv liter vand ned som det første, hvis jeg har hovedpine, men hvis det ikke hjælper efter 10 minutter, så er det altså ikke væskemangel der er årsagen.

Og ja, vi skal have det sundhedsforum :P

Titel:
In our memories

Kan det ikke forklares sådan lidt mere teknisk, hvad der sker i hjernen ved hovedpine?!
Hvordan trække sig sammen,.. og hvad hvis man har fået væske nok og ens syn er ok?

dEEP

Titel:
Insane psychedelia user!

Serotonin spiller faktisk også en rolle i hovedpine. For høj serotonin koncentration medfører nogle neuroner til at nærmest "klemme" hårdere på arterierne i hjernen så blodtrykket øges. Det højere blodtryk trykker på arterierne som så igen opfattes af de samme neuroner og får dem til at klemme endnu mere - en slags positiv feedback mekanisme.

Det højere tryk eller serotoninkoncentration må anses at ske på neuroner eller interneuroner der har kontakt til thalamus.

Titel:
Dedikeret medlem

Det kan også være du har fået et slag/stød i hovedet.. hvilket kan resultere til flere ting:

Først er der bare slaget og blå mærke, som man lidt kan opnå en hjernerystelses lignende oplevelse.. hvilket er hjernen banker fra side til side, eller frem og tilbage, og under turren enten klemmer eller beskadiger dele af hjernen..

Er så også kraniebrud facen, som bare er markant voldsommere end ovennævnte!

Så er der også man kan blive stresset træt i hovedet.. og hvad der gør man bliver træt og får hovedpine gad jeg faktisk ogdt vide...!

Tør/varm luft kan også danne en hovedpine, aner jeg heller ikke hvorfor!

er ikke dne store anetomiker, så vil da gerne have lidt uddybene forklaringer på dette også :D

Junior medlem

Jeg har læst at en forbigående hovedpine ofte skyldes en "spasme" i en arterie i hjernen. Skummelt :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Denne tråd kunne vist godt klare et indlæg fra en ekspert.

Titel:
In our memories

Jow tak,.. men det Treasure er ude i lyder lækkert... :)

dEEP

Titel:
Insane psychedelia user!

dEEP skrev:
Jow tak,.. men det Treasure er ude i lyder lækkert... :)

dEEP

Jeg kan godt uddybe det lidt mere, hvis du er interesseret. Det er noget jeg har læst i en bog jeg har liggende, men det er et stykke tid siden jeg har læst det så jeg kan ikke helt huske hvordan det foregår.

Titel:
Dedikeret medlem

en tittel på bogen, og evt forfatter og udgiver, lidt nemmere at finde den så :P

Titel:
Insane psychedelia user!

sorn skrev:
en tittel på bogen, og evt forfatter og udgiver, lidt nemmere at finde den så :P

Problemet er at jeg ikke helt kan huske hvad den hedder :P

Er ikke helt sikker, men mener det står i den der hedder "Hjernens Kemi" af Jane Brinch.

Titel:
Dedikeret medlem

der fandtes ihvertfald en bog der hed hjernens kemi af brinch. til 88,-

http://www.e-boghandel.dk/search.asp?keyword=hjernens+kemi&languageid=1166&languageid=1176

Men man kunne selvfølgelig også bare kigge forbi det lokale bibliotek

Titel:
Dedikeret medlem

hehe lige en anden hurtig ting, fandt et link ved blot at være dum og skrive hovedpine.dk også dukkede der noget op om det :D

http://www.hovedpine.dk/ondtihovedet/top.asp har set wden igennem, står lidt om hvad det kan skyldes, hvad man kan gøre imod det osv lidt hurtig læsning hvis man lige havde interessen, også sparede man da 88 kr :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Treasure skrev:
sorn skrev:

Problemet er at jeg ikke helt kan huske hvad den hedder :P

Er ikke helt sikker, men mener det står i den der hedder "Hjernens Kemi" af Jane Brinch.

Den har jeg også læst og jeg har faktisk citeret noget fra den netop om hovedpine, men kan ikke finde det i søgemaskinen - det stod omkring noget der omhandlede andenfases migræne så vidt jeg husker...

Junior medlem

Check:

http://www.eyemdlink.com/Condition.asp?ConditionID=288

De skriver blandt andet om, at årsagen til hovedpinen kan skyldes en spasme i en arterie.

Titel:
In our memories

Ups, havde lige glemt, at jeg havde startet dette tropic op, hehe… :oops:

Det viste sig faktisk, at jeg havde: Hjernes kemi – en temabog om transmitterstoffer,... af Jane Brinch og Nucleus, Foreningen af Danske Biologers Forlag, ApS, ISBN: 87-90363-04-3, http://www.nucleus.dk stående i min bogreolen. Den er faktisk ret go’, hehe,.. kan varmt anbefales!! :idea: :wink:

Men tak for svarene, og den lille reminder om en okay bog IRL.

dEEP

PS. ville det ikke være en god idé med et sundhedsforum? :?:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]