Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 05:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Så er der mulighed får at opleve hele 5 planeter på himlen i disse dage, Merkur, Venus, Mars, Saturn og Jupiter!!

Læs selv:

Offentliggjort 25. marts 2004 14:38 / Opdateret 25. marts 2004 14:50

Fem planeter synlige på himlen

Netop i disse dage byder aftenhimlen på en usædvanlig lejlighed til at iagttage alle de fem planeter, der kan ses fra Jorden med det blotte øje: Merkur, Venus, Mars, Saturn og Jupiter.

Merkur, der er solsystemets inderste planet, kan ses lavt over den vestlige horisont umiddelbart efter solnedgang, mens de øvrige planeter kan ses hele aftenen - hvis vejret altså tillader det.

Månen står meget tæt ved Mars den 25. og 26. marts, tæt ved Saturn 28. marts og tæt ved Jupiter den 2. april, oplyser astrofysiker Michael Linden-Vørnle fra Tycho Brahe Planetarium i København. Og mandag den 29. marts omkring kl. 21 vil man kunne finde Merkur mod vest, derefter Venus og Mars, mens Saturn og Månen står omtrent i syd og Jupiter mod sydøst.

Man kan få flere oplysninger om, hvor og hvornår planeterne kan findes, på Tycho Brahe Planetariums hjemmeside, http://www.tycho.dk.

/ritzau/

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2337008/

http://www.tycho.dk/article/view/320/2/73/

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Det er fucking spændende!!

Jeg sad og kiggede på månen igennem en meget stærk kiggert igår... Vi så dog også lidt til mars, er jeg ret sikker på. Det var en rød plet på himlen, men stadig meget utydig. Man skal nok have en stjernekiggert for at gøre det.

Og jeg er ikke sikker om det er saturn som også kan ses her fra jorden - det ligner en stjerne, dog lyser den meget kraftigere end de andre stjerner. Dette kunne kiggerten heller ikke helt fange billedet af.

Mars kan man få øje på rimelig tæt på carlsvognen. Det kræver lidt tålmodighed og fokusering.

Det er utrolig spændende at studere rummet. Jeg skal helt sikkert kaste et blik på planeterne, håber bare vejret tillader det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Nice, tror jeg skal ud og tjekke himlen de kommende dage.
..Og..tycho-IMAX film er rigtigt fede...nu lige tycho blev nævnt :)

Titel:
Relativistisk båthorn

Little Horn skrev:
IMAX film er rigtigt fede

De viste engang en japansk 3-D anaglyph (dem hvor man ska' bruge de rød/blå briller) tegne-film om molekyler og den slags. Den var godt nok voldsom :) Der rullede blaa en elefant imod en på et tidspunkt, og dybde-effekten var så stor at tingene svævede lige foran næsen på en. Folk dukkede sig også da elefanten pludselig kom bragende imod en. Det er nok den bedste film jeg har set der. Og deres lyd-system er også alt for godt. Når de feks viser nogle af de film, hvor man ser rumfærgen blive sendt op, så er det ikke bare lidt knitter og en halv-flad subwoofer :)
Jeg hørte engang de sagde at deres center-bas højttaler er ligeså stor som en camping-vogn. Det var i en af de intro-film de viser inden selve hoved-filmen. Så tændte de også lys inde under 'lærredet', så man ku' se alle højttalerne. Det var ret cool :)

Titel:
In our memories

JEL, var det ikke til deres 5 års fødselsdag, i samarbejde med Mantra, hvor der blev spillet live ambient forneden i salen, og techno i udstillingssalen...!? Det var ihvertfald en effektfuld film, specielt på Cambodianske mushies,.... :wink:

http://www.ejunip.com/flyers/1994/1031mantra.html

dEEP

Titel:
Relativistisk båthorn

@deep; Det arrangement du nævner har jeg ikke hørt om før nu. Filmen jeg så, hedder "We are born of stars", og det var engang i midten af 90'erne.

Titel:
In our memories

JEL>> Det er rigtigt, "We are born of stars" var desværre ganske kort tid på programmet, og var den film de viste under "Tripping on the Final Frontier"...
Det er nok den vildest Omnimax oplevelse jeg nogen sinde har haft, andre der ikke var på svampe sad og bukkede sig og forsvarede sig med sine hænder, undveg effekterne der kom flyvende igennem luften. WAUW :shock:

Sorry off topic, men den morphede rimeligt kraftigt…

Ali>> Ja, det er fantastisk at studere stjernehimlen,.. har mange gange haft de vildeste tanketrips, clean, ved at sidde under åben stjernehimmel.
Kan varmt anbefale, at tag sit underlag og sovepose, samt en lille snack og en kande varm kakao, og finde sig et lækkert spot ude i naturen, langt væk fra byernes lysforurening… Filosoferende alene, eller sammen med en ven, man kan vende sine tanker med… Drugs er nærmest unødvendige for at dykke dybt ind, men man kan da krydder oplevelsen lidt, hvis naturoplevelsen ikke er nok i sig selv... :wink:

dEEP

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Ville lige poste dette link, hvor man kan finde mange fede og interesante billeder.
http://hubblesite.org/gallery/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]