aliaarhus skrev:
Gode billeder, JEL. Hvordan hulen har du taget dem med pap??
Tak. Jeg tog dem ikke med pap, men med et kamera

Just kidding, hehe.
Jeg satte et stykke pap op, og holdt så en kikkert imellem pappet og solen, så sollyset skinnede igennem kikkerten ned på pappet. Så tog jeg billeder af pappet

aliaarhus skrev:
Jeg brugte en diskettes skive til at få øje på Venus. Det virkede helt fint.
Whoa, du lever vist livet farligt!! De har advaret mod at bruge cd'er og solbriller som skærm, da de ikke filtrerer tilstrækkeligt. Jeg ved dog ikke om en diskette-skive (jeg går ud fra det er ind-maden fra en almindelig floppy-disk du har brugt?) er sikker, eller om du fremover vil ku' se visuals helt uden at spise narko, hehe (ej, det er vist ikke noget man ska' joke for meget med, for jeg mener faktisk ikke at en floppy filtrerer godt nok. Men jeg ved det som sagt ikke sikkert)
dEEP skrev:
Og til jeg der ikke kunne se den, vil jeg bare sige, at i gik ikke glip af så meget.
Jeg er meget Uenig i det statement der. Det man gik glip af, var ved selvsyn at ku' konstatere at astronomien er den bedste videnskab indenfor evnen til at ku' forudsige ting. At astronomien rent faktisk virker, og at sol-systemet rent faktisk gør som vi tror det gør. Ingen anden videnskab ka' med så stor sikkerhed og præcision, sige at en 'lille mørk plet' vil ku' ses mod sol-skiven på et bestemt tidspunkt om så og så mange år.
Det særlige i dét, er at det viser at vi mennesker forstår det miljø vi lever i, på en meget bedre måde end man gjorde tidligere (da man mente jorden var flad feks, eller da man mente solen sad på en vogn der blev trukket henover himlen af heste, osv). Plus at det forhåbentlig bevidstgør folk om det faktum at jorden svæver rundt i dette enorme svimlende virvar af klumper af forskellige materialer. Og at man så forstår hvor skrøbeligt og småt det hele 'hernede' er. Hvor latterligt det er at mennesker bekriger hinanden indbyrdes, når jord-kloden er _så_ lille og let at overse i universet (ligesom et støv-korn man ser virvle rundt i en sol-stråle, blandt millioner andre mikroskopiske støv-korn. Tænk på at hele menneskeheden (for ikke at nævne også alle dyr og planter) er 'fanget' på sådan et enkelt mikroskopisk støv-korn. Alle steder folk rejser på ferie, ligger på dette ene lille støv-korn. Hele menneskeheden's eksistens står og falder med dette ene lille-bitte støv-korn)
Det er som om mange folk tror den blå himmel er et eller andet loft over virkeligheden, og at alt udenfor denne blå 'top' ikke vedkommer os 'hernede'. Som om vi er isolerede fra det der foregår 'deroppe'.
Men rent visuelt har du selvfølgelig ret; der var ikke meget action-packed pee-wee og spræl over event'en, hehe. En lille mørk plet på en større lys plet

Havde astronomerne ikke fortalt folk om det, så ville de færreste overhovedet ha' opdaget at det skete. Hvilket egentlig er ret tanke-vækkende, synes jeg ihvertfald, når man tænker på at en enkelt klump materiale, feks en asteroide/komet, tusinder af gange mindre end den lille mørke næsten Usynlige plet idag, Venus, ville ku' lamme hele menneskeheden hvis den strejfede jorden, vores allesammen's lille fælles støv-korn, i et tilfældigt Uheldigt træf.
dEEP skrev:
Men lidt syret fornemmelse var det da

Absolut enig. Og det er omkring os 24 timer i døgnet, hver eneste dag, sommer og vinter