Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Dette er et uddrag fra det nye Illustreret videnskab, hvor der er en artikel om forskning i meditation og de resultater man har opnået. Der står bl.a.:

"Vestlige hjerneforskeere benytter sig i stadigt stigende grad af buddhistiske munke, når de skal undersøge, hvad der sker i hjernen under dyb meditation. Resultaterne har været overraskende, for meditation påvirker ikke alene hjerneaktiviteten under selve den meditative fase, men også i dage og uger efter. Meget tyder på, at meditationen får nye nerveforbindelser til at opstå i hjernen, så den fremover tænker mere positivt og lægger en dæmper på frygt og aggressioner."

(...) Munkene mediterede i omkring en time, og når de nåede deres dybeste meditative tilstand, skulle de rykke i en snor der var bundet fast til deres ene finger. Den anden ende af snoren var fæstnet til Andrew Newberg, og et ryk i snoren var signal til, at han sprøjtede et radioaktivt sporstof ind i munkens blodårer. Sporstoffet fulgte med blodstrømmen op i hjernen til de mest aktive hjernecentre, som derefter kunne kortlægges ved hjælp af en såkaldt SPECT-skanning.
Hjerneskanningerne under meditation blev sammenlignet med tilsvarende skanninger under normal hvile, og det viste sig, at to hjernecentre blev kraftigt påvirket af den meditative tilstand. Aktiviteten faldt voldsomt i et center i toppen af hjernen, i hjernebarkens isselap, hvor vores sanser koordineres, så vi oplever os selv som en del af omgivelserne.(...) Det andet center, som var berørt af meditation, lå helt fremme i hjernen, i pandelappernes hjernebark, og det er blandt andet ansvarligt for evnene til at koncentrere sig. Skanningerne viste, at hjerneaktiviteten steg i dette område, hvilket tydede på, at munkene koncentrerede sig meget, mens de var i den meditative fase. Men senere undersøgelser har vist, at centret i pandelappen også har andre funktioner. Her skabes vores personligehed, følelser, humør og temperament, og hjerneaktiviteten i netop dette center afspejler en persons sindstilstand. Jo gladere og mere positivt indstillet en person er, desto mere er aktiviteten forskudt over i hjernecenterets venstre halvdel, mens en relativt større aktivitet i den højre halvdel er kendetegnet ved dårligt humør og en pessimistisk indstilling."

I øvrigt blev blodgennemstrømningen i amygdala, som er bestemmende for angst, nervøsitet og aggressivitet også nedsat og munkene reagerede stort set ikke på f.eks. pistolskud og lignende, hvor andre, ikke-mediterende fik et chok. Også immunforsvaret bliver styrket ved en større blodgenenmstrømning gennem venstre del af pandelappen. Det viser sig også at det ikke kun er munkene der har et medfødt positivt livssyn, men også almindelige vesterlændinge kan gennemgå de samme ændringer i hjernen ved meditation.

Så det er bare med at komme i gang med at meditere derude :)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

læste allerede artiklen og fik mig egentlig til at meditere mere!

Jeg scanner artiklen senere... nogen der har et sted at uploaded en?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Wow :shock:

jamen hvis det virkeligt holder stik så vil jeg da helt sikkert til at medtitere mere end en gang ugeligt.
Hvor ofte mediterer i andre?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan ikke finde ud af at meditere? :(

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing Mors
WOW jeg vidste godt det havde nogen ændringer i hjernen aktiveteten men det er jo dejligt at få af vide at det ligefrem påvirker en så positivt.

Third aya (Cope) skrev:
Wow :shock:

jamen hvis det virkeligt holder stik så vil jeg da helt sikkert til at medtitere mere end en gang ugeligt.
Hvor ofte mediterer i andre?

Det optimale er at mediterer 3 gange om dagen i 20 min til en halv time ad gangen. Jeg har gjort det meget på et tidspunkt men er kommet lidt fra det igen 1 - 2 gange om ugen

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg mediterer en gang om ugen men har nu sat det op til to gange om ugen... Det bliver formentlig til engang dagligt snart

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Universets Kerne, we all float down here.
http://www.learningmeditation.com/ , http://www.meditationcenter.com/ , http://www.spiritonline.com/ - Her er nogle sider hvor man kan lære at meditere

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Århus C
hmm..vidste godt det var sundt, men at det ligefrem ændrer hjernen positivt er jo dejligt at vide til næste gang :D

jeg mediterer ca. 2 gange om ugen..glæder mig til ferien hvor jeg kan gøre det mere..

Hilsen smj135

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Vejle
Eftersom der nu er et par stykker der har skrevet de mediterer jævnligt, har i så nogen bestemt gode meditations-forslag og teknikker? Jeg kan sagtens finde noget på nettet om det også, men vil gerne høre folks personlige erfaringer med det. :)

Det her er vidst forresten min første post. Hmm...

Så... Hej. Jeg er ny skriver, gammel læser.

Titel:
In our memories

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=7469
måske de to emner kunne peppe hinanden lidt op :)

dEEP

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Denne her er også super:

http://www.wildmind.org

Jeg burde også komme i gang, men jeg er fandme for doven af mig... Kunne godt bruge noget mere selvdisciplin, men det kunne de fleste vel.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg har i flere år brugt et program der hedder Brain Wave Genererator, det kan bl.a. hjælpe en med at meditere.
Kort sagt handler meditation om at komme ned i en rolig, bekymringsløs, tankeløs tilstand, såkaldt Alpha tilstand dvs hjernen svinger med omkring 8-12hz
eller i en endnu dybere Theta tilstand, nærmest trance og er en tilstand hvor kroppen faktisk sover, men sindet stadig er helt vågen (selvom det kan være svært at holde sig vågen)

Når vi normalt render rundt er vi i Beta tilstand.

Pointen med Hjernebølgegeneratoren er at få hjernens til at svinge i nogle bestemte frekvenser. Teknikken er noget man kalder Hemi-synch (tror jeg nok) og går ud på at hvis man sender en frekvens ind i det ene øre og en anden i den anden, vil der opstå en svingning inde i hjernen som svinger med forskellen på de to. Altså hvis man sender 15hz ind i det ene øre og 45hz ind i det andet vil hjernen komme til at svinge med 30hz
Hjernen kommer til at svinge i takt med den indre frekvens.

Dette kan man også bruge til meditation og langsomt føre hjernen fra eks. 15hz. til 4hz(Theta)

Desuden gør det det lidt nemmere at bevare fokuseringen at man bare kan lytte, der er desuden baggrundslyde på de fleste presets, naturlyde eller trommer. Nogle frekvenslyde (rene sinus kurver mener jeg) kan dog godt virke lidt irriterende i starten men man behøver ikke høre det særlig højt, da det ikke skal høres som musik. Men det kræver nogle stereoheadphones, og alt mulig 3dlyd halløj slået fra, altså ren højre og venstre.

Man kan hente en programmet her : http://www.bwgen.com
Der er også en masse userpresets mange til meditation, oobe's, lucid dreaming, kundalini awaikening og forskellig healing og sygdomsbehandling. Det er ikke alle der er lige effektive men tror det er meget individuelt.

Her er desuden en liste over frekvenser og hvad de gør i hjernen, det er sgu ren videnskab: http://www.lunarsight.com/freg.htm

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

ThirdEyeFLood interesant program... det skal da hel;t klart afprQves!

Titel:
In our memories

http://www.monroeinstitute.org i forbindelse med ThirdEyeFloond hjernesvingninger :wink:

Her kan det skaffes i DK!

dEEP

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Aarhus
omg.

Troede det omvendte :S - prøver selv på at lave Lucid Dreaming også en slags meditation. hmm.. ... ..

Titel:
Junior medlem

Et lille sidespring...

Nogen af jer der har prøvet at stå længe og stirre på jer selv i spejlet og bare holde "øjenkontakt"?

Jeg har gjort det et par gange og er blevet helt paf over jeg efter noget tid har været i stand til at se min egen aura af energi. Var meget overvældende! Kan være det er en slags illusion/synsbedrag - måske en følge af udvidede pupiller, men det sære var jeg ikke kiggede efter den jeg stirrede bare.
Jeg har egentlig tænkt på det som en slags trancetilstand eller meditation om man vil.

Mvh.

MORF

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Treasure skrev:
Dette er et uddrag fra det nye Illustreret videnskab, hvor der er en artikel om forskning i meditation og de resultater man har opnået. Der står bl.a.:

"Vestlige hjerneforskeere benytter sig i stadigt stigende grad af buddhistiske munke, når de skal undersøge, hvad der sker i hjernen under dyb meditation. Resultaterne har været overraskende, for meditation påvirker ikke alene hjerneaktiviteten under selve den meditative fase, men også i dage og uger efter. Meget tyder på, at meditationen får nye nerveforbindelser til at opstå i hjernen, så den fremover tænker mere positivt og lægger en dæmper på frygt og aggressioner."

Er jeg den eneste, der i artiklen ser, en uhyggelig tendens i udviklingen inden for brugen af forsøgsdyr i videnskabelige eksperimenter? :shock:

Interesant artikkel i øvrigt, selvom jeg har læst den før. :)

Og jo der sker sjove ting hvis man stirer tilstrækkeligt længe i et spejl :wink:

Insane psychedelia user!

Dr. Otling skrev:
Treasure skrev:

Er jeg den eneste, der i artiklen ser, en uhyggelig tendens i udviklingen inden for brugen af forsøgsdyr i videnskabelige eksperimenter? :shock:

Interesant artikkel i øvrigt, selvom jeg har læst den før. :)

Og jo der sker sjove ting hvis man stirer tilstrækkeligt længe i et spejl :wink:

Hvad mener du med forsøgsdyr? De har hjernescannet munke.. kan ikke lige se hvor forsøgsdyrene kommer ind der?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hmm, det var nu også en joke, og den slags bliver sjældent bedere af at man forklare dem, men munke er vel også en slags dyr! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]