Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Vegetar
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Hvor mange vegetarer har vi egentligt herinde? Har selv taget beslutningen for ikke særlig lang tid siden, ved dog ikke om det er noget livsvarigt eller om det bare er en fase, men det må tiden jo vise..
Men synes lige det ville være sjovt at høre hvor mange planteædere vi har herinde på psy?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Jeg er selv ikke vegetar, og det kunne jeg nok heller aldrig finde på at blive. Men hvorfor har du tænkt dig at blive vegetar?

Titel:
Dedikeret medlem

er heller ikke vegatar, men er da meget spændt på at høre hvad din grund er til du forsøger det..

For min uvidenhed siger mig, at man skal spise mange "nøde-produkter" for at kunne få sit daglige protein indhold udfyldt.. og kunne forestille mig man fik en sjov mave af grønt (ok brød/byg/korn er en mulighed!)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Kunne ikke leve som vegetar tror jeg. Man skal da have kød :D

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Ser ingen grund til man skulle være vegetar.. kød smager da fantastisk og mætter usædvanlig meget..

Hvis nogen bliver vegetarer fordi det er synd for dyrene, så er det da underligt at systematiseret begynde at spise dyrenes mad.

Titel:
Insane psychedelia user!

axia skrev:
Hvis nogen bliver vegetarer fordi det er synd for dyrene, så er det da underligt at systematiseret begynde at spise dyrenes mad.

Ja for satan, tænkte jeg også lige. Stakkels dyr :P :lol:

Titel:
Medlem

Tjah.. Der er jo mange gode grunde til at blive vegetar, for eksempel de etiske grunde som dyrevelfær og det at man kan stå og se på en sød lille kalv og tænke ”hvor ser den sød ud” for bagefter at så gå hjem og guffe en kalvesteg. Så er der også de sundhedsmæssige årsager, det er meget sundere at leve som vegetar. Så nej man skal ikke ha kød.
Tror faktisk de fleste mennesker har det lidt dårligt med at spise kød hvis de tænker over hvad det egentligt er de putter i munden? Ellers er det bare mig..
Jeg spiser både æg og mælkeprodukter, kaldes vidst nok en Lakto-ovo vegetar, så der er ingen problemer i at få dækket mit protein behov.
Men synes det er fint at folk spiser kød så læge de kan stå inde for det. Har jo også selv spist kød det meste af mit liv.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: havnen
det ligger i menneskets natur at spise kød, alt andet ville være unaturligt... synes ik selv det synd for dyrene... synes til gengæld det synd. når de blir stuvet ind i en lastbil, så nogen blir kvast ihjel

Titel:
Medlem

Spunken skrev:
synes ik selv det synd for dyrene... synes til gengæld det synd. når de blir stuvet ind i en lastbil, så nogen blir kvast ihjel

Øøøø... modsiger du ikke dig selv lidt??

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg tror at hvis hele verden pludselig blev vegetarer, at så ville der komme en enorm skævhed og mangel på mad, til masser af levende væsener. Se bare Indien, hvor mange sultne mennesker og afmagrede køer der er der.
Dog mener jeg det er en god idé at få et noget mere harmonisk forhold til kødspiseri. Det er altså ikke nødvendigt at få kød hver dag, til hvert eneste måltid.
Og jeg tror hvis folk slappede lidt mere af med hvor meget kød de åd, og der blev gjort noget mere for at fremme økologiske former for landbrug, mht dyrevelfærd, dvs. flere fritgående høns, mindre transporter af køer til slagtehaller etc. Det er ret uhumant at fragte dyr over længere strækninger på den måde de gør nutildags.

Selv gør mine egne forældre det at de køber en hel ko/okse (whatever) af en landmand, privat, som så slagtes på stedet. Ingen transport, ingen unødig stress af dyret, bare en hurtig proces så der kommer mad på bordet.
Det synes jeg selv er en noget mere human måde at gøre det på. Og på denne måde har jeg intet problem i at folk bliver ved med at spise kød.
Det er nok mere måden det bliver gjort på jeg har det skidt med.

Nå, rodet indlæg, men håber i forstår pointen.

-Oddie

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg VAR vegetar... stoppede for et par maaneder siden. Holdt det i lidt over 2aar.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har været vegetar i lidt over 8 måneder... og har ingen planer om at stoppe foreløbigt.

Det har nok været et biprodukt af at spise en masse LSD, men jeg har det godt med det, og føler mig velernæret og tilpas! :D

Der er sådan set også kun én type kødædere der har min respekt,
nemlig de folk jeg ved ville kunne gå ud i naturen, slå et dyr ihjel, flå det, tilberede det, osv.

17-årige tøser der køber kød via mainstream-kæder som McDonalds, men som aldrig nogensinde i sit liv kunne choppe hovedet af en kylling, eller skyde en okse en kugle for panden, og ville whine hvis de så det på TV, kan rende mig så fandens meget i røven!

Titel:
Medlem

Oddie skrev:
Jeg tror at hvis hele verden pludselig blev vegetarer, at så ville der komme en enorm skævhed og mangel på mad, til masser af levende væsener. Se bare Indien, hvor mange sultne mennesker og afmagrede køer der er der.

Nej det passer ikke, lad mig citere fra vegetaren.dk
Citat:
Land, energi og vand ressourcer udnyttes alt fra 10 til 1000 gange bedre ved dyrkning af afgrøder end ved dyrehold. Således kunne den globale fødevareproduktion øges så betragteligt, at der stort set ikke var grund til sult i verden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
[quote="Spunken"]det ligger i menneskets natur at spise kød, alt andet ville være unaturligt... synes ik selv det synd for dyrene... synes til gengæld det synd. når de blir stuvet ind i en lastbil, så nogen blir kvast ihjel[/quote]

Præsis!
Mennesket er født med små hugtænder for at kunne bide sådant noget som kød over uden at brække dem. Mennesket er født til at kunne spise alt "vegetar mad" (er ikke helt sikker på hvilke madprodukter det helt præsist drejer sig om) og mange kødarter. Vi har gennem tusinder af år kombineret de dejlige safter fra grønsagerne sammen med en lækker steg fra bålet. Normaderne er et eks. på det jeg har nævnt.
Jeg mener heller ikke at det er unaturligt at gribe øksen og hugge hovedet af en kylling. Det er bare vores civilisation som har fået folk på afstand fra sådanne oplevelser, og det er synd synes jeg. Vi er et led i fødekæden og det vil sige vi er dyr der gennem lang tid er blevet vandt til at dræbe for føden.

som *Spunken* hentydede til:
Dyremishandling i form at transport med levende dyr sådant som man ser det i Dyrenes beskyttelse's reklamer, er efter min mening mindst ligeså fejt som når en voksen mand tæver løs på en lille dreng der ikke aner hvad der foregår.
Hva med de sæler som Canadas regering blev trætte af? de blev slået ihjæl med køller. Ikke nok med at sælerne bare skulle dø. De skulle også lide fordi de ikke måtte have skydhuller i pelsen. Hvis der kommer skudhuller i pælsen vil folk jo ikke købe dem.
Canadas regering sucks big time!!! efter min mening!! :evil:

Men for at komme tilbage til emnet synes jeg at det er helt iorden at være vegetar. Synes bare de går glip af noget rigtigt lækkert :)
Har selv overvejet det, men jeg kan ikke holde min fra kylling, oksekød, svinesteg, og bedst af alt; andesteg :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så vidt jeg ved, er menneskets tænder netop ikke beregnet til at spise kød. Se bare på hajer og store kattedyr som kun lever af kød. Jeg har squ ikke sådan et gebis. Menneskets tænder er ment til at spise rødder og bær osv.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg er ikke vegetar, og tror heller ikke at jeg nogensinde bliver det.
Jeg vil ikke kunne holde mig fra kød.

Men hey, jo flere vegetare, jo mere kød til os andre... ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
[quote="Soul_Pitcher"]Så vidt jeg ved, er menneskets tænder netop ikke beregnet til at spise kød. Se bare på hajer og store kattedyr som kun lever af kød. Jeg har squ ikke sådan et gebis. Menneskets tænder er ment til at spise rødder og bær osv.[/quote]'

Hva så med vores hjørne tænder? er de kun til for at vi skal kunne bide i rødder :? ?

Jeg synes bare at jeg engang så i "lægens bord" at vi har hjørnetænder for at kunne bide materialer som kød og hårde "grønsager" over med...
Men jeg skal ikke gøre mig for smart i det spørgsmål for det er kun noget jeg mener jeg kan huske. Ingen links eller noget desværre :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mindes bare i biotimerne for nogle år tilbage min lærer var så venlig at påpege det. jeg kan selvf. tage fejl eller huske forkert.
Men hvis man kigger på at mennesket kraniet er blevet mindre med tiden, skyldes det jo at vi ikke bruger vores kæber ligeså meget mere. Dengang var det jo grovere kost de spiste og sikkert ikke en mørbradsburger :D

Titel:
Medlem

Hjørnetænderne/hugtænderne er jo ikke beregnede til at spise med, i hvert fald ikke hos rovdyr, der er de beregnede til at bide sig fast i byttet og ikke give slip før det er dødt. Vores hjørnetænder er jo nok bare et men fra fortiden hvor vi gik på alle fire og havde pels. Hvis mennesker var beregnede til at spise kød ville det da være mærkeligt at vi har bedre af at lade være eller i hvert fald gøre det meget sjældent.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
Jeg mener at jeg fik at vide i biologi tilbage i folkeskoletiden, at fortænderne er bygget til at bide hårde og seje genstande over med, som feks kød, og kindtænderne bruges til nærmest at "male" maden med. Dermed er vi bygget til både at spise kød og planter.

Fortænderne er jo også helt perfekt udformet til at bide kødet af et ben feks. :-).

Hvis man ser på en kalvs bisser er de flade hele vejen rundt (er selv opvokset på landet) da de udelukkende er planteædere og kun har brug for at "male" maden. :-).

Håber dette kan bruges til noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]