Jensus skrev:
Hvorfor er det at man ikke kan se lys bevæge sig?
Dine øjne ka' kun se de lys-fotoner der lige præcis rammer dem. Alle dem der ikke rammer dine øjne, eller som rammer men er uden for de frekvenser dine øjne trigger på (feks UV-stråling og infra-rødt lys), er Usynligt for dig (selvom det stadig findes). Det er lidt detsamme som at du ikke ka' høre P1 på radioen hvis du har indstillet den til P3 (det er det med at lyset er uden for øjet's opfattelige frekvens-spektrum), eller at du ikke ka' høre P3 hvis din satellit står skævt (sådan så signalet/lyset ikke rammer satellitten's modtager-del, altså øjet)
Jensus skrev:
Og hvorfor er det den absolute højeste hastighed i universet?
Det er det heller ikke nødvendigvis, man har bare ikke observeret noget der var hurtigere endnu (med de sanser/apparater vi indtil videre ka' måle med)
Jensus skrev:
Jeg forstår godt at lyset bevæger sig væk fra en, men det lyder bare dumt på en eller anden måde. Hvorfor gør det det?
Ligesom ringe i vandet også kun bevæger sig udad. Feks hvis du kaster en sten (som symboliserer lys-kilden) i en sø, så er stenen den energi-kilde der starter ringene i vandet. Dvs stenen _afleverer_ energi til sine omgivelser, og når man afleverer noget så er det jo nødt til at være udad (hvis stenen afleverede energi til sig selv, så afleverede den jo ikke noget udad, og så ville der ikke være nogen ringe i vandet)
Hvad er det for en bog du læser?
@dex; Se engang, det havde du måske så ikke lært hvis du ikke havde taget narko, hehe

Astral skrev:
Lys er usynligt (ren lys) derfor så har jeg svært ved at se hvordan man kan måle lys, vi ser farver, vi ser ting, men vi ser ikke lyset, vi lever i lyset, men vi ser det ikke.
True. Vi ser ikke lyset som sådan, men vi opfatter en reaktion i hjernen, forårsaget af den energi lys-fotonen afleverer til vores øje. Vi er sådan set lidt ovre i 'fri vilje' debatten her, for den kæde-reaktion der sættes igang i hjernen når en foton rammer et bestemt sted i øjet, er jo en anden hvis fotonen rammer fra en anden vinkel. Så det der sker i hjernen er altså påvirket af hvordan fotonerne rammer. Hvis de rammer på en bestemt måde, så ser vi måske en bil. Hvis de rammer på en anden måde, så ser vi måske et tog. Men er det vores hjerne der af egen fri vilje bestemmer hvad den ser? Eller tvinger det vi ser, hjernen's videre kæde-reaktion (dvs ultimativt set måske også hvad vi i sidste ende tænker). Det er måske nok lidt offtopic nu, men jeg tror selv mest på det sidste, og det er for mig at se endnu et argument for at vi ikke har rigtig fri vilje. Vi må derfor næsten nødvendigvis være et rent produkt af vores diverse inputs (intet menneske rammes af de præcist samme inputs (og her taler jeg selvfølgelig om alle inputs og ikke kun traditionelt synligt lys), og derfor ka' intet menneske 'mærke' den præcist samme efterfølgende kæde-reaktion, og derfor opfører alle mennesker sig forskelligt. Det er ihvertfald 1 teori

(og det forklarer så samtidig hvorfor kapitalismen ikke er særlig hensigts-mæssig: hvis kun nogle få rammes af 'penge-inputs', så vil kun nogle få aflevere 'penge-outputs'. Og dermed undergraves økonomien (jo færre der er til at købe, jo færre penge tjener dem der sælger. De ka' så selv kun købe mindre, og så har man TDS (the death spiral) hvor økonomien skrumper ind (sparer sig selv ihjel) indtil alle er gået konkurs (det er selvfølgelig kun fordi det er dig jensus, at jeg også lige nævner dette, hehe

))))