Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Gymnasiet
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hej. Jeg er begyndt at tænke en del over, hvad det er, jeg vil i fremtiden, og om jeg træffer de rigtige valg... om en faglig uddannelse nu også er noget for mig. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at komme på gymnasiet til næste år (2005)... tror jeg. Jeg ved, at mange af jer herinde enten går på gymnasiet eller er blevet studenter, så vil I ikke fortælle mig lidt (alt) om, hvordan det er? Hvad der er godt, hvad der er dårligt, om det er det hele værd osv.? Hvordan er miljøet og mentaliteten sådan et sted? Hvor store krav bliver der stillet til én? Kan sådan én som mig selv, der ikke gad følge med i folkeskolen, men hellere ville tage stoffer, overhovedet falde ind - for til sidst at erhverve mig den nydelige hue, så jeg kan stå omme på laddet af en vogn, der bliver kørt rundt i byen med et banner, hvorpå der står "3.Y/X" og "PIK ER GUD", med en øl i hånden og råbe og skrige af ekstase? Jeg er rigtig god til dansk og engelsk, men når det kommer til matematik, har jeg glemt det meste, og jeg steg af i tysk (psykisk), da jeg kunne fortælle, hvad jeg hed, hvor gammel jeg var, og hvor jeg boede. Det var bare noget af dét, jeg vil have svar på.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvis du ikke er typen der gider lave lektier eller bruge tid på skolen så kan du godt glemme alt om gymnasiet. Hvis du skal igennem gymnasiet skal det komme som første prioritet dvs. man går ikke ud og lammer sig i narko hvis man har afleveringer for til om mandagen.

De krav der bliver stillet er naturligvis at du møder op til timerne og at du laver dine afleveringer, men hvor mange lektier du læser og hvor meget du siger i timerne er helt op til en selv, men man får naturligvis også karakterer derefter. Lærerne er de fleste steder nogle gamle afdankede stoddere og kællinger, som man med garanti på et tidspunkt får lyst til at losse i røven, men det er bare noget man bliver nød til at holde ud.
Niveaumæssigt synes jeg at folkeskolen var det rene afslapning i forhold til gymnasiet. I folkeskolen kunne man fede den hele året og så lige læse lidt dagen inden man skulle til eksamen og så alligevel gå op og få 9 eller 10, sådan har det for mit vedkomne ikke været i gymnasiet. Har nok gennemsnitligt brugt 2-3 timer om dagen på lektier. Nogle dage er der ikke så meget at læse og så tager der en 20-30 min, mens andre dage er der en aflevering eller rapport og så kan man godt sidde en hel dag og rode rundt med det. Og jo mindre man har fulgt med i det der er blevet lavet oppe i skolen, jo svære er det at lave derhjemme og så tager det endnu længere tid.

Generelt hører stoffer og skole ikke så godt sammen, så hvis du hellere vil tage stoffer end gå i skole og lave lektier er gymnasiet nok ikke noget for dig. Men du kan jo prøve at starte og se om det er noget for dig - de fleste der overlever 1.g overlever også de næste to år.

Senest rettet af erusaerT 01 jul 2004 01:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

egentlig en god tråd da jeg selv ska starte på gym til august... mulernes forresten hvis nogen nu har gået og kan dele erfaringer =)

TOTAL SKOLE I VOLLSMOSE POWER!!!

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Har lige afsluttet 1.g efter masser af stoffer, fravær, koncentration og mangel på arbejde med lektier uden problemer.

Vil sige det er som folkeskolen bare et par niveau højere, dog er det langt fra så svært som jeg havde regnet med. Har også altid selv været skole træt og havde ikke regnet med at tage gym, men når man først kommer igang er man glad for det og vil gerne videre og have det overstået :)

Hvis du er klar på 3 år, med skolegang i kedelig stil er du klar til gym og ja, der er plads til stoffer efter mine erfaringer (ihvertfald det første år) :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing Mors
Nu kan man se der er kommet to forskellige tråde herinde. Den ene siger at man godt kan klare det igennem med stoffer den anden ikke. Det er osse det jeg har oplevet. Kender nogen stykker som kan sidde og suge hash et par gange om dagen og klare skolen samtidigt hvor at jeg selv ikke skal ryge dagen før jeg skal i skole.
Så det er forskelligt for person til person.
Min egen historie minder meget om din gik udad 7 klasse og lavet ikke andet end at drikke og tag stoffer (hvilket jeg fortryder nu) og kunne ikke på det tidspunkt klare hverken skole eller et arbejde der stofferne havde taget overhånd. Men nu har jeg motivationen til det og gider at gå i skole og jeg klarer det fint selvom jeg ikke har gået i skole i langtid. Og skulle selvfølgelig osse først ha taget min 9.klasse eksame først. så hvis du har motivationen til at starte og gider at gå i skole skal du osse nok klare det

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvad angår stoffer og gymnasiet, så kan det godt lade sig gøre... men alt med måde!

Personligt benytter jeg hash som et værktøj, når jeg skal i skole næste dag eller efter weekenden. Hvis skolen virkelig presser mig helt ud på det yderste og bliver stresset, så kan jeg godt finde på lige at snuppe en joint på 0,2-0,3g inden jeg skal i seng. Det fjerner stress og får én til at falde i søvn. Næste dag i skolen er det som om at man er begyndt på ny. Husk dog på, at det er lektierne der skal laves først. Så samler du endnu mere stress til sengetid, som hashen tager livet af.

Dette skal dog ikke gøres så tit. Jeg har kun gjort det 1 gang i år. Hashen er normalt forbeholdt ferierne.

Hvad angår andre stoffer (hallucinogener for mit vedkommende), så skal man også tilpasse det. Man skal ikke gå på kompromis med sig selv: Enten har man tid til det, ellers har man ikke. Hvis man har en opgave der skal afleveres efter weekenden, og man ikke er færdig med den, så er det en dårlig idé at trippe. Det prøvede jeg også én gang i dette år, og der sank karakteren ned til 7 for en 3-siders stil, hvor jeg normalt scorer 9 i års- og standpunktskarakter og til næsten alle de afleveres opgaver i netop det fag. Dér brændte jeg nallerne, og det har fået mig til at tænke mig om næste gang.

At gå ud og lamme sig hver weekend kan du ligeså godt lægge fra dig. Du har heller ikke særlig meget tid til dig selv, og derfor bliver ferierne og weekenderne guldværd. Det skal man leve fuldt ud.

I weekenderne er det nogle gange nødvendigt at drikke sig fra sans og samling, ellers klarer du fandme ikke de tre år :D

Og så er det lektierne... folkeskolen er INTET i forhold til gymnasiet. I gymnasiet har du 2-3 afleveringer for hver uge (3-5 i 2.g), og laver du ikke dem, så gælder det sammen med dit fravær, som ikke må overstige 10%. Først får du en mundtlig advarsel, derefter en skriftlig advarsel, hvor du senere kan gå hen og risikere at blive selvstuderende for det enkelte år. Når året er færdigt, så må du ikke fortsætte i næste trin (ret mig dog hvis jeg tager fejl på det område).

Men gymnasiet er ikke kun slid og hårdt arbejde. Det er fedt at gå der, det er fedt at være en del af et lille demokrati (hvis rektor dog tillader det ;)) og have indflydelse på systemet. Det er fedt med fællesskabet og det sociale. Man lærer nye og fantastiske mennesker at kende, man udvikler sig meget og får nye omgangskredse (visse personer slipper af med de "dårlige" venner, som rent faktisk har en dårlig indflydelse på én).

Håber dette hjalp lidt :)

PS. Hvis du ikke har det godt med matematik, så skal du ikke være matematiker. Matematik og fysik er et meget højt prioritet på de matematiske linier, mens engelsk og tysk/fransk/begyndersprog er et højt prioritet på sproglige linier. Så for dit vedkommende ville jeg vælge sproglig linie: Om du suger til tysk betyder intet. Der er så mange der er dårlige til tysk i gymnasiet, at man bliver helt overrasket. Jeg ligger selv til et 6-tal for hele året, og fik 5 til eksamen. Men der er ingen der bliver overraskede... "nåh, er det bare tysk?" :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Tak skal I ha'... Det skal nok blive spændende, hvis jeg beslutter mig for det - det kommer til at betyde en helt anden livsstil. Man bliver jo helt fornuftig og smart-ass? :D

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
aliaarhus skrev:
At gå ud og lamme sig hver weekend kan du ligeså godt lægge fra dig. Du har heller ikke særlig meget tid til dig selv, og derfor bliver ferierne og weekenderne guldværd. Det skal man leve fuldt ud.

I weekenderne er det nogle gange nødvendigt at drikke sig fra sans og samling, ellers klarer du fandme ikke de tre år :D

Lige en lille kommentar...Jeg foretrækker faktisk at lamme mig, i stedet fro at drikke mig fra sans og samling. Jeg tager primært opiater og coke (nogle gange amf) og vil faktisk påstå, at jeg er bedre i stand til at læse lektier dagen efter en heftig omgang drugs, end dagen efter en druktur. Så ens valg er rusmidler bør altså være individuelt. Det siger dog sig selv, at man ikke kan lamme igennem fra fredag til søndag (medmindre man er rigtig dygtig.)

Jeg faldt personligt aldrig til på gymnasiet, men det kan selvf. også ha' noget at gøre med min klasse, og det sted jeg gik. Jeg oplevede at mange folk havde en ret negativ indstilling til erhvervsuddannelserne, og der var generelt lidt for meget snobberi. Dette varierer sikkert fra gymnasium til gymnasium, som så meget andet. Lektiepresset er ganske stort, selv i 1g., men hvis man er indstillet på at komme igennem, så kan det også lade sig gøre (jeg gennemførte ikke 1g, så jeg ved det egl. ikke.)

Held og lykke med det!

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

gymnaisum, er interessant, afslapning, lidt i stil med at læse en halvdårlig bog, men alligevel blive ved fordi man intet bedre har at foretage sig på det tidspunkt......

folk der går i gymnasium er generalt de dummeste og mest irreterende mennesker, uden noget der bare minder om jordforbindelse, og huen er ikke nødvendig.....

men tjahh, fik da drukket nogle øl på de tre år og det er også nogenlunde det jeg fik ud af det.........

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Enig med Zik!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kbh. Nv.
Så nu vil du på gymnasie?:lol:

Tjah, i don't blame you.. Jeg havde det lidt på din måde, men mine forældre havde allerede gjort det helt klart at det var det jeg skulle, end of discussion.

Til at starte med - Hvis du SÅ meget ikke gider - er du så sikker på det er det du vil?

Indrømmet - De fleste siger det er langt sværere end det egentligt er. Folk kan være uenige, men jeg mener at hvis man på forhånd ved at det kommer til at dreje sig om fester og ikke gider at engagere sig, drejer det sig kun om hvorvidt du er velbegavet eller ej. Jeg mener, hvis du godt kan forstå tingene ved bare at læse det i bogen, og ikke nødvendigvis behøver at have en lærer til at skære det ud i pap, behøves der kun et minimalt engagement, til afleveringer. Nåja, og så til at ha' hånden oppe i timerne.

En smule intelligens, evnen til at sætte sig ned og lave en aflevering på to timer i stedet for at se tv, og selvsikkerhed - så er du nået langt.

(Jeg er da nået gennem 1.g i hvert fald!:-))

BTW, Ali; fysik kræver et minimum af matematik i 1.g - sålænge du kan finde ud af at rode rundt med nogle formler. Men ja, matematik bliver uden tvivl det mest krævende fag når man er på matematisk linje - hvilket vel egentlig siger sig selv :P.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
aliaarhus skrev:

....

Men gymnasiet er ikke kun slid og hårdt arbejde. Det er fedt at gå der, det er fedt at være en del af et lille demokrati (hvis rektor dog tillader det ;)) og have indflydelse på systemet. Det er fedt med fællesskabet og det sociale. Man lærer nye og fantastiske mennesker at kende, man udvikler sig meget og får nye omgangskredse (visse personer slipper af med de "dårlige" venner, som rent faktisk har en dårlig indflydelse på én).

Da jeg lige er hjemvendt fra Roskilde, vil jeg være doven, og bare erklære mig 110% enig i hva Ali skriver...
Jeg skal til at begynde på 3. år(mat). Gymnasiet er det bedste der nogensinde er sket for mig, og har udviklet mig kolosalt både menneskeligt og fagligt. Men det kommer selvfølgelig også an på om du kommer i en god klasse, jeg kender folk som er træt af deres lorte-klasse, hvor jeg bare har været heldig at komme i klasse med de fedeste, på trods af at vi er meget forskellige, mennesker. Mange af dem vil jeg se MANGE år frem over :D
På Gym sys jeg der gøres utrolig meget ud af det sociale liv, og det kan mærkes.

just my 2 joints....

og nu vil jeg i bad.

Titel:
Medlem

Jeg er helt enig med Creatif. 2.g er det hårdeste, men for dem med bare lidt intellekt bliver det aldrig alvorligt. Det værste er den evige kamp mod kedsomheden igennem alle tre år.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: københavn
hehe.. jeg har overlevet 1g med at være i byen næsten hver weekend og mere end 10% fravær, og selvfølgelig fået skodkarakterer. har ikke ofret det der skal til, og det finder jeg så ud af om jeg vil i 2.g, og ellers må jeg jo droppe ud og gøre det jeg er bedst til.. lave ingenting.. det kræver en stor arbejdsindsats, så vælg kun gymnasiet, hvis du er parat til at gøre hvad der kræves, ellers står man jo bare med en ubrugelig eksamen og 3 "spildte" år?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Esbon skrev:
hehe.. jeg har overlevet 1g med at være i byen næsten hver weekend og mere end 10% fravær, og selvfølgelig fået skodkarakterer. har ikke ofret det der skal til, og det finder jeg så ud af om jeg vil i 2.g, og ellers må jeg jo droppe ud og gøre det jeg er bedst til.. lave ingenting.. det kræver en stor arbejdsindsats, så vælg kun gymnasiet, hvis du er parat til at gøre hvad der kræves, ellers står man jo bare med en ubrugelig eksamen og 3 "spildte" år?

Altså, jeg vil ikke kalde de 3 år for spildte. Jeg fatter heller ikke det karakter-ræs der kører rundt omkring på gymnasierne landet over. Fuck da karakter - det vigtigste er at man lærer noget, hvilket også er meningen.

F.eks. er jeg den bedste i min klasse til biologi, da jeg næsten er den eneste der interesserer sig for det - men der er stadig et par stykker der har fået en enkel karakter over mig. Det de gør, det er at grine ad det... de har snørret læreren og fået en god karakter, når de i virkeligheden ikke fatter noget som helst af det de har lært... og det indrømmer de selv.

Jeg skal ikke bruge min eksamen til en skid - måske overvejer jeg at gå ind og læse biologi eller datalogi senere hen, men det er ikke engang sikkert. Jeg er der for at lære, ikke for at bedømmes... og jeg tror det er en meget vigtig indstilling af have - ellers går der for meget konkurrence i det. Det resulterer i, at det kun er karakteren man fokuserer på, men ikke det man lærer og har lært.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: københavn
Aliaarhus > Præcis! Jeg har heller ikke specielt planer om at bruge min eksamen til noget, da jeg ikke rigtig gider læse videre (som studerende..) Men synes der er meget at det vi skal lære, som jeg ikke rigtig har den store interesse i at lære.. danmarkshistorien i 1600 tallet f.eks. Og ja, de elever der slikker lidt røv på lærerne får helt klart bedst karakterer! Men i det tilfælde at man skal ind på en videregående uddannelse skal man bruge karaktererne og ikke det man har lært.. altså til at komme ind.

Man spilder jo heller ikke 3 år, der er jo et vigtigt socialt samliv og alt sådan noget.. men jeg kunne for mig selv, som hjemmegående lære langt mere, som jeg interesserede mig for, end på gymnasiet, dermed ikke sagt at jeg ville få det gjort. Det er nok også mest derfor jeg går på gymnasiet, for hvis jeg ikke gik der, ville jeg ikke få lavet noget, men bare stene uafbrudt.. og så er jeg også tvunget til at lave en helvedes masse, for at tjene penge, da jeg er under 18 og arbejder til lorteløn, og det er jo ikke være fedt at have en masse fritid, hvis man ingen penge har, så man ikke engang hår råd til ryger :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]