Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Er der nogen, der kan fortælle mig om det er rigtigt, at mennesker kun kan bruge 30% af musklernes kapacitet?

Titel:
nej det tror jeg ikke .men har et vis antal muskle i kroppen ,og de blive så stør ved der sider nogen membraner inde i den .når de så blive rykke blive de stører .det gør at muskle vokse. og man får ikke fler muskle :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Der er noget om det så vidt jeg husker, men det er hvis mere af hensigtsmæssige årsager, for havde man mulighed for at trække musklen sammen ved alle aktin-"hovederne" ville sammenfæstningen til knoglen blive revet over, hvilket man jo også ser i sjældne tilfælde hos forskellige vægtløftere eller hos folk der har taget steroider.

Men det har jo også noget at gøre med hvor meget glucose der bliver frigivet og hvor store ATP lagrene er. Det er som regel noget man kan øge ved at træne og så øger man jo sin muskelkapacitet derved :)

Titel:
Tidligere holdmedlem

prøv at læs lidt om neurale tilpasninger i forhold til muskelvækst......de har en udmærket artilkel på motion-online.dk

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har fået at vide, at man højst skal træne hver anden dag, fordi musklerne trænes ved, at man først nedbryder dem (gennem træning) for derefter at give musklerne tid til at komms sig og vokse sig større. Så hvis man træner (nedbryder dem) for meget, så når de ikke at vokse ordentligt. Passer det overhovedet?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
@Bakkenbart

Jeg har hørt det samme. Flere af mine pumpe venner træner også skiftevis over- og underkrop (f.eks. mandag - overkrop, tirsdag underkrop) og siger at det er den måde de får mest ud af det

Titel:
Dedikeret medlem

hænger også sammen med dine vener tager skade af eksempelvis for meget hård (vægt mæssigt/eksplosiv) trænning, og de måske har brug for en fridag. Derfor er det som Dual D siger en god idé at skematisere sin trænning hvis man da gør den ofte!

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
DualD - DD skrev:
@Bakkenbart

Jeg har hørt det samme. Flere af mine pumpe venner træner også skiftevis over- og underkrop (f.eks. mandag - overkrop, tirsdag underkrop) og siger at det er den måde de får mest ud af det

De får mere ud af at træne bestemte regioner af kroppen. F.eks.

Region 1: Bryst, tripceps, (mave?)
Region 2: Ryg (hele ryggen, også skulderbladene), biceps, (mave?)
Region 3: Ben (hele benet) og bagdel, (mave?)

Region 1 trænes første dag, region 2 dagen efter og region 3 den tredje dag, og så starter man forfra igen.

Dette får man mest ud af, da 2 dage af gennemsnitligt for alle mennesker - dvs der kan være nogle udsvingninger: Enten har man kun brug for 1 dag, eller 3 dage.

Og hvis man deler det op i de tre regioner, så har man mere tid til at træne de bestemte dele i længere tid. På den måde får man meget mere ud af det, og ens muskler får men sikkerhed den pause de har brug for.

Maven skal også have en pause, men maven i det her tilfælde er lidt tricky. Nogle kan li at træne den sammen med brystet, andre kan li at træne den med ryggen, da de ellers får ondt i ryggen (der skal være en god balance). Træner man den sammen med ryggen, så anbefales man at tage en mavetur ca hver (anden) gang man er færdig med en bestemt øvelse.

Det er lidt rodet, men skulle gøre det hurtigere. Håber det giver mening :)

Titel: ...
huske også man vokse når man er sover .men med protein så skal det nopk gå og man kan godt træne hverdag vis man kun træne muskle gruppe .så har man også mere enegi men det skal man ikke før man er stor.....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
aliaarhus skrev:

De får mere ud af at træne bestemte regioner af kroppen. F.eks.

Region 1: Bryst, tripceps, (mave?)
Region 2: Ryg (hele ryggen, også skulderbladene), biceps, (mave?)
Region 3: Ben (hele benet) og bagdel, (mave?)

Skulder skal altså med for sig, oghvis der skal køres 3-split, som du her foreslår, kører de fleste den sammen med ben og mave.
Så det altså ser sådan ud:

1: Bryst/triceps
2: Ryg/biceps
3: Ben/skulder/mave

Selv træner jeg med kun 2 forskellige "regioner", altså 2-split. Da jeg så når det hele igennem på kortere tid, hvilket er godt hvis man ikke har så meget tid.

Jeg kører:
1: Bryst/skulder/triceps
2: Ryg/Biceps/mave/ben

mvh.

Titel:
Insane psychedelia user!

DualD - DD skrev:
@Bakkenbart

Det er jo klart, da man træner ved i princippet at "ødelægge" musklerne. Når du træner og producerer mælkesyre og lactin, nedbrydes musklerne pga. den høje pH-værdi i muskelområdet, som i øvrigt også påvirker de spændingsafhængige calcium ionkanaler som befinder sig i muskelcellernes membran. Derfor når du træner skal musklerne have lov at hvile et stykke tid for at kunne genopbygges og i øvrigt styrkes, så de kan tåle højere mælkesyre og lactin-koncentrationer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil det sige at det er en dårlig ide,at tage omkring 20 curls et par gange om dagen hver dag,med 5 kilos vægte?

Titel:
Insane psychedelia user!

Gonzo skrev:
Vil det sige at det er en dårlig ide,at tage omkring 20 curls et par gange om dagen hver dag,med 5 kilos vægte?

Jeg er ikke så meget inde på alle de der forholdsregler med styrketræning osv. hovedsageligt fordi jeg ikke træner selv, men det er klart at når musklerne bliver ømme skal man ikke pumpe videre, eller som bodybuilderne gør, skyder morfin så de ikke mærker smerten. Jeg tror ikke det betyder så meget når vægtene kun er på 5 kg :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
Som sagt ovenfor gør 5 kg vægte nok ikke så meget, men i princippet skal dine muskler ha mindst 36 timers hvile. Nogle siger enda 48. Før at de er fuldt restitueret.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
det er helt rigtigt at der dannes mælkesyre som er skrevet et eller andet sted i den her tråd men muskelfiberne sprænges også det der med at man kan klare mere mælkesyre efter hver træningsomgang passer også men hvis du træner udholdenhed så er det sådan set kun mælkesyretræning men styrketræning er det lidt af hvert med mindre du ikke kan tage mere end 6-8rebs før du føler dig udmattet så.

det kan godt være noget af det er lidt forkert, skal lige formulere mig ordentligt en anden gang(hvis det er)

det kunne være jeg skulle tage og skrivew en håndbog for bodybuildere

Titel:
Tidligere holdmedlem

du vrøvler noget sekstoi, men tror at du prøver at sige er at hvis man går efter udholdenhed så skal man tage mange reps med få kg, og hvis man går efter eksplosiv styrke og masse så 6-8 reps med mange kg.....

korrekt?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: havnen
præcis Thujoin!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: nordjylland
alt andet end fulll body for nybegyndere er useriøst!

Citat:
Er der nogen, der kan fortælle mig om det er rigtigt, at mennesker kun kan bruge 30% af musklernes kapacitet?

hvad var den oprindelige formulering? det giver ikke rigtigt mening.
jeg har da set utallige EMG målinger med tal i 70 -90% så det er ihvertfald ikke aktivering af motoriske enheder der referes til.

kraft er definiteret m*v dvs. dvs din accelerring har også noget at sige. jeg har ikke rigtigt læst publikationer omkring bedre acceleration da det ikke er nødvendigt - med alm CAT (Compensatory Acceleration Training) kan man på få uger føle hvor hurtigt kraft kan produceres :D

ligger man og koger med >80%(ok det er lang tid siden jeg har beskæftiget med med netop det så jeg er ikke sikker på det er 80 - kan fx også være 85 - men det er ligegyldigt for du skal alligevel altid kører øvelserne hurtigt) kan man samtidig og gaine ved at forbedre sin fyringsfrekvens dvs hvor kort der er imellem fyringer(aktivering hedder det på dansk men på engelsk hedder det firing og det lyder federe :P ). dette vil være med til at øge kraftudvilklingen. dette skal også ses i lyset af at ved >80% er praktisk talt alle motoriske enheder i forvejen aktiveret - trænes automatisk ved altid at køre så hurtigt som muligt.

vil bare lige slutte af med at sige at muskler stortset kun består af de to proteiner actin og myosin og at der egenlig ikke er så meget hokus pokus i. magien ligger i tilpasninger i PNS og CNS - du kan være bølende stærk uden et nævneværdig muskeltværsnit ;)

og husk så at træn full body!

EDIT: et par ret så forstyrende stavefejl og dårlige formuleringer. skr-dansk har aldrig været min stærke side :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
kraft er definiteret m*v

Har du ikke lige defineret impulsen, produktet af masse og hastighed?

F=m*a er vel mere korrekt, når kraften skal defineres under acceleration?

Vh Flueknepperen :wink:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: nordjylland
satans! du har naturligvis ret... :D

my bad :oops:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]