Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg har lagt mærke til, at uroligt meget læseværdigt skønlitteratur, der er skrevet 1900+ har narko som et større eller mindre tema. Tag fx:

Enhver bog af Irvine Welsh
Enhver bog af Bret Easton Ellis
Enhver bog af Hunter S. Thompson
Enhver bog af Aldous Huxley (Okay, jeg har kun læst "Brave New World")
Clockwork Orange
Macht und Rebel
Hafnia Punk
Terningemanden
Jagten på Terningemanden
Et væld af opiumslitteratur fra starten af det 20. århundrede.

...+ mange flere.

Jeg synes efterhånden, det er lidt suspekt. Det er ikke fordi, jeg decideret leder efter narkolitteratur (hele tiden), men det lader til, at næsten alle de bøger, jeg læser, ender i et virvar af meth, coke og syre før eller siden.

Nogen, der kan anbefale noget ikke-narkorelateret fiktion? Helst noget, I selv synes er godt...

I er også velkomne til at tilføje til ovenstående liste.

Ps. Grunden til, at William S. Burroughs ikke er på listen, er, at jeg synes, han er for svær at at forholde sig til, sagt på en pæn måde.

Edit: Jeg har læst George Orwell, forresten.

Senest rettet af Strafferen 27 sep 2004 17:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Søllerød Blues( teenagedrenge der blandt andet tager på staden, ryger en masse hash, spiller bordfodbold og drikker dåse colaer i fælles køkkenet)

Alexandre Dumas - Greven af monte Cristo (hash totalt old school style)

(kan ikke huske forfatterens navn) - klit(dune)(hele universet styres af handlen med spice)

alt af William Gibson(Det er sci-fi, masser af de kendte stoffer og en hel masse stoffer der ikke er blevet opfundet endnu)
Selv i det totalt politisk korrekte Star Wars univers er der "spice". Det er ikke nævnt så meget i filmene, men der er en hel del om det i nogle af bøgerne.

Det er optimistisk hvis du vil finde en masse litteratur der er totalt renset for alt hvad der har med rusmidler at gøre. Det ligger simpelthen til menneskets natur at bruge rusmidler(heldigvis).

udover det vil jeg anbefale "Borte med blæsten". Det er nok en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst. Der er en hel del druk med, men stoffer var der jo ikke så mange af dengang.

Hvis der er en lille nørd gemt i dig vil jeg også anbefale alle dragonlance bøgerne, start med krønikkerne.

venlig hilsen
Fråder

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Fight Club skrevet af Chuck Palahniuk - Rigtig fed bog, mindst lige så god som filmen. Slutningen i bogen giver også en del mere mening end i filmen. - ingen stoffer så vidt jeg husker :?

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Anjin-san skrev:
Ps. Grunden til, at William S. Burroughs ikke er på listen, er, at jeg synes, han er for svær at at forholde sig til, sagt på en pæn måde.

Boy you need to cop a little smack! :P

Jeg kan egentlig ikke se noget problem i kun at læse bøger hvor der indgår rusmidler, selvom det selvfølgelig er en smule snæversynet hvis man decideret undgår straight edge bøger. Hvis man går på en gymnasial uddannelse, er der dog ingen fare for det! :?

-Psyko

/edit: Du skal selvfølgelig ikke tage heroin, det er en dårlig ide!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg kan anbefale Vacuum Diagrams skrevet af Stephen Baxter, en hædret sci-fi forfatter. Historien omhandler skabelsen af universet og om de enorme mennesker der trasker rundt i rummet, før de bliver til planeter. Den er langt ude og ekstremt detaljeret men jeg kom ud på den anden side med opspilede øjne.

Revelation Space af Alistair Reynolds er også en yderst spændende sci-fi fortælling! Mange anmeldelser jeg har læst om den skriver at den har det mest originale og tankevækkende "alien artifact" i nyere tid.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
House of Leaves af Mark Z. Danielewski, kun lidt narkorelateret, men den fedeste bog jeg har læst de sidste par år...

Thomas deQuincey - Confessions of an English Opium-eater. Obligatorisk opium-læsning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fråder skrev:
Søllerød Blues( teenagedrenge der blandt andet tager på staden, ryger en masse hash, spiller bordfodbold og drikker dåse colaer i fælles køkkenet)

venlig hilsen
Fråder

Enig. Søllerød Blues af Morten Hansen er super fed!
Men der er jo mange bøger at tage fat på. Carlos Castaneda og Adam Gottlieb f.eks. :D
Fråder skrev:
(kan ikke huske forfatterens navn) - klit(dune)(hele universet styres af handlen med spice)

Du tænker vist på Frank Herbert. Han skrev Dune serien. Senere er hans søn Brian også hoppet med på vognen og skrevet noget ret så fede preludes sammen med kevin J. Anderson.

Titel:
Medlem

Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

Rigtig fed og langt ude historie om en mand der er den eneste overlevende, når jorden sprænges i luften af larmende aliens. Historien indeholder bl.a. svaret på universets største gåde og meget andet. Her er det humoren der er i højsædet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

PIH- og TIHKAL :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

En anden lidt overset forfatter,I mine øjne,er Michael Chrighton(eller noget i den retning).
Desmond Bagley er også fed.Typisk spjæld læsning. :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nordkraft er heller ikke så tosset.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Philip K. Dick - The Three Stigmata of Palmer Eldritch

Hele bogens omdrejnings punkt er sci-fi stoffet Chew-Z. En af de bedste sci-fi romaner jeg har læst.

Titel:
In our memories

Drugs på et lidt dybere plan:

Ø, af Aldous Huxley

Jaguarens Kald, af Stanislav Grof

+ en del Dan Turèll, i den sjove afdeling...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
"Hannibal the kannibal" er faktisk også superfed 8)

Titel:
Insane psychedelia user!

Her er et par bøger uden dope, som jeg har læst for nyligt.

Joseph Heller - Catch 22

Ayn Rand - Kun den stærke er fri.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Soul-Pitcher-> kevin J. Anderson er det ikke ham der har skrevet et par hammer gode bøger til starwars serien??? Jeg har læst nogle af forsætterne til Dune også. men preludes har jeg ikke hørt om, dem MÅ jeg have fat i.

offtopic-> Nu Grof bliver nævnt kommer jeg lige i tanke om at han efter min mening har skrevet verdens bedste faglitteratur om svampe/syre.

Venlig hilsen
Fråder

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hulkamaniac skrev:
"Hannibal the kannibal" er faktisk også superfed 8)

Thomas Harris' bøger om Hannibal Lector er klassikere. Dem skal man læse.

Fråder skrev:
Soul-Pitcher-> kevin J. Anderson er det ikke ham der har skrevet et par hammer gode bøger til starwars serien??? Jeg har læst nogle af forsætterne til Dune også. men preludes har jeg ikke hørt om, dem MÅ jeg have fat i.

offtopic-> Nu Grof bliver nævnt kommer jeg lige i tanke om at han efter min mening har skrevet verdens bedste faglitteratur om svampe/syre.

Om han har skrevet star wars bøger skal være mig usagt, men han har skrevet en masse sci-fi gennem tiderne.

Om preludesne af Dune er bla. Dune: House Harkonnen, The Machine Crusade: Legends of Dune og nogle andre. Du kan evt. søge på Amazon efter Brian Herbet.

Groff har skrevet serien "Den Indre Rejse".

Titel:
Insane psychedelia user!

Dette vil måske interessere nogen: The best films, movies and music involving drugs

Og Anjin-San, Troma er topdollar :wink:

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Ashoka skrev:
Philip K. Dick

Han har forøvrigt også skrevet "Minority Report" som Spielberg filmatiserede for et par år siden!

-Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
"Breaking open the head" af Daniel Pinchbeck. En kanon bog om Iboga, Svampe, Meskalin, LSD, og Ayahuasca. Jeg er halvvejs i den nu, og den er ret så spændende. Det er om hans egne oplevelser med substanserne.

/Cope

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]