Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: århus
Jeg går selv meget op i jagt, og synes det er fantastisk spænende. Det vigtigste for mig når jeg går på jagt er ikke at skyde noget, men at være i naturen og hygge mig med mine venner, samtidig er det et stort plus at man skal have alle sanser skærpet og være klar hele tiden.
Men hvad er jeres mening om jægerer? Er vi en flok våbengale wannabeemilitsfolk, eller er vi lige så normale som jer andre?

Titel:
Insane psychedelia user!

Har aldrig kunnet se underholdningsværdien i at skyde dyr. Hvis dyrerne måske også havde våben ville det være en fair kamp.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er fint at skyde dyr, hvis man altså dræber dem ved første skud og derefter spiser dem. Om alle omstændigheder er det vel mere fair at skyde dem naturen, hvor de har en chance for at flygte, end skyde dem med en boltpistol i en lille boks.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det burde da ikke være forkert...
Vi har slået dyr ihjel siden tidernes morgen, og om det så er med flintøkse eller riffel, det er da ligegyldigt.

I realiteten burde man - hvis man er imod jagt - forbyde løver, da de (sammen med en masse andre rovdyr) maltrakterer deres ofre...

- Og ja, det ER forbi de skal overleve, men hva' faen...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Jeg synes i det hele taget det er forkert at slå dyr ihjel, men jeg vil da ligesom Ashoka sige, at det er bedre at gøre det i naturen hvor de har en chance for at flygte. Jeg synes faktisk det er rimelig afskyeligt at avle dyr i fangenskab med det eneste formål, at de skal dø..
At du selv prøver at slå et dyr ihjel viser jo at du faktisk ved hvor kød kommer fra, hvilket jeg tror der er mange som ikke rigtig tænker over, når de sætter tænderne i deres burgere. Jeg synes alle som spiser kød skal være i stand til selv at slå dyret ihjel, pelse det, fjerne indvolde osv.
Men når det er sagt, tror jeg ikke der er særlig mange jægere som gør det fordi de har det bedre med at spise kød fra dyr som har gået i naturen, frem for fangenskab. De fleste gør det nok pga. spændingen eller underholdningen..
Så ja, jeg tror de fleste jægere er lystmordere :x
Men nu vil jeg på svampejegt :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Berserker skrev:
Vi har slået dyr ihjel siden tidernes morgen, og om det så er med flintøkse eller riffel, det er da ligegyldigt.

Vi skulle overleve. Det skal vi ikke i dag. Der går vi bare ned i netto og køber det vi nu har brug for.

Hvis vi må slå dyr ihjel, hvorfor skal en bjørn/haj/tiger whatever, så altid fanges og skydes, hvis den har dræbt et menneske? Og det er helt uden langdistance våben!

Titel:
Dedikeret medlem

naturens orden er lidt fleksibel... hvis man så darwanistisk på det var der vel ikke noget forkert i det.

Men kan godt følge at nogen hobby'er som jagt, kan være lidt mere uforstået hos nogen end andre. At det er direkte forkert vil jeg ikke sige, hvis det vel og mærket ikke går over i dyreplageri.

Titel:
Relativistisk båthorn

Treasure skrev:
Har aldrig kunnet se underholdningsværdien i at skyde dyr. Hvis dyrerne måske også havde våben ville det være en fair kamp.

Sådan ser jeg også på det :)

Det er ligesom med piger. De fleste af os er jo pige-jægere, men vi slår dem da ikke ihjel når vi endelig fanger dem, hehe.

Egentlig er jeg lidt ambivalent omkring det at spise dyr, for jeg er selv kød-spiser. Men hvis jeg sidder med en klump kød i munden, og så kommer til at tænke over at det er en død gris eller en død ko eller en død kylling jeg spiser, så bli'r smagen faktisk dårligere synes jeg. Jeg mener; tænk hvis det havde været ens kæle-dyr. Det er lidt klamt synes jeg.
Men så igen; en plante er jo også en levende organisme, så vegetarer og veganere gør jo stort set detsamme som kød-spisere; spiser noget der engang var levende.
Jeg har dog ikke tænkt mig at stoppe med at spise kød (eller planter), så underforstået accepterer jeg jo at man bruger dyr og planter til mad. Men at slå ihjel for underholdningens skyld alene tænder mig ikke (og slet ikke hvis det sker under Ulige forhold, som feks en jæger med kikkert-sigte mod en hjort. Det er lidt for Usportsligt)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
Berserker skrev:

I realiteten burde man - hvis man er imod jagt - forbyde løver, da de (sammen med en masse andre rovdyr) maltrakterer deres ofre...

- Og ja, det ER forbi de skal overleve, men hva' faen...

vi har et valg - løverne har kun deres instinkt.... :idea:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Jeg mener at vi er blevet givet en bevidsthed, en fri vilje og muligheden for at træffe et valg. Dermed er vi også blevet tildelt et karmisk ansvar. Jeg tror at ligemeget hvordan man vender den er det dårlig karma at slå ihjel. Og hvorfor skulle jeg dræbe et dyr når jeg kan få mit protein- og fedtsyrebehov dækket af vegetabilske kilder? Den omnivore livsstil var muligvis nødvendig i jæger/samler-tiden, men ikke i dag.

En anden ting er at det måske kan forsvares at dræbe et dyr, men det kan sgu ikke forsvares at behandle dem på den måde som vi gør i dag. At jeg godt kan lide at bruge ti minutter på at spise en god bøf, kan ikke retfærdiggøre at et dyr skal leve et helt lorteliv. Derfor spiser jeg ikke kød.

/karma!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halifaxx:

Går du i lædersko? Æder du vingummi? Sidder du lædersofaer? Og så videre...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, jeg bruger ikke animalske produkter. Mælkeprodukter og æg er untagne hvis de er økologiske. Selvfølgelig har jeg sko fra før jeg blev vegetar, da det ville være meningsløst og overforbrugerisk at smide dem ud nu hvor de er købt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, respekt for det, men der må være utroligt mange ting man skal tage hensyn til.

Nå, men beklager derailingen af threaden, tilbage til topic.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er der også, men en positiv biting er at man opdager hvor meget mærkelig lort der bliver puttet i gængse (og især billige) fødevarer. Tit er produktet med den mest simple varedeklaration også det bedste. Og desværre ofte det dyreste...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg ved ikke hvad jeg mener om vegetabilske livsstile. Ved ikke om jeg selv kunne holde nallerne fra en dejlig luns oksekød eller andesteg. Men respekt til Halifax!
Der er kun én ting jeg synes der er galt og det er den måde vores samfund har udviklet sig på mht. spise vaner. Vi skal reklamere og dyrenes beskyttelse skal lave kampagner for at vi tænker os om en ekstra gang før vi beslutter os for at købe uøkologiske fødevarer.
Det burde efter min mening være ganske naturligt kun at spise det økologiske for det er da ikke fair at vi skal udvikle os til en høj intelligent race, for at håne dyrene på de værst tænkelige måder for at vi selv kan overleve. Jeg tror vi har misforstået pointen i hvad vores evolution går ud på.
Tror ikke vi skal udrytte/håne naturen som hjælper os til at udvikle os selv. Jeg tror vi skal give naturen en kærlig hånd for på længere sigt at give os selv og naturen en chance for at følge med vores udvikling. Ellers ender vi sku med at se evolutionen løbe fra det tempo vi er født til at følge.

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hmm, synes det er fair nok at dræbe dyr hvis man æder dem og dræber dem hurtigt og smertefrit. Hvis man har respekt for dyret er der ingenting i vejen med at dræbe og æde det synes jeg... Kan ikke rigtig sætte mig ind i det JEL siger med kæledyr, har aldrig rigtig brudt mig om dyr, så kunne sagtens spise en kanin eller hund.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hold det nu seriøst...

//Edit: Indlæg slettet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg kan virkelig ikke se det forkerte i at gå en tur i skoven, og hvis man så ser en hare, skyde den, pelse den, og smide den i fryseren. Vildt er utroligt lækkert kød, og jeg spiser det lige så tit jeg kan komme til det.

Men når man begynder at opdrætte dyr i hundredevis, for at slippe dem løs, og så rende rundt og skyde som en gal på alt hvad der rør sig, så har det ikke noget med jagt at gøre længere, så er man en psykopatisk lystmorder!

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Jeg har også et lidt ambivalent forhold til at spise kød. Jeg spiser helst kun økologisk. Hvis kød ikke smagte så fandens godt og var overalt og i alt, så ville jeg nok blive vegetar. Det er måske en lidt slatten holdning at have, men jeg kunne ikke overskue konsekvenserne af at skulle konvertere til vegetarisme en dag. På den anden side har jeg det også dårligt med, hvordan dyr i det hele taget behandles. Dog ser jeg ikke de problemer hos økologisk opdrættede dyr.

Jeg synes, der er noget, der bliver overset i den her debat. Jeg ville da langt hellere spise kød fra et dyr, der har gået "frit" på en mark hele sit liv. Derefter bliver det aflivet, og jeg kan ikke forestille mig, det gør ondt på dyret. Hvis man derimod tager et vildt dyr skudt af en jæger, så vil dyret i 99% af tilfældende dø en langsom død - formentlig smertefuld også.

Mit syn på jægere er, at i er lystmordere. Du skriver, at det ikke er det vigtigste, om du skyder noget - hvorfor i helvede så overhovedet tage geværet med?! Man kunne da sagtens samles og gå en tur uden absolut at skulle dræbe.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
miss84 skrev:
Jeg kan virkelig ikke se det forkerte i at gå en tur i skoven, og hvis man så ser en hare, skyde den, pelse den, og smide den i fryseren.

Det er fordi at du er en fucking bonderøv! :P

Personligt kan jeg bedre se at man kan retfærdiggøre at myrde et menneske end et dyr.
Dyr er ikke kriminelle i andet end at leve og følge deres natur - mennesker derimod, er nogle nøjeregnende svin!

STOP DYREMORDENE!

Personligt går jeg selv og leger med tanken om at blive veganer.
Jeg har været vegetar i lidt over et år, og spiser sådan set aldrig æg udover bagværk.
Dog drikker jeg gerne mælk og spiser ost dagligt, men det er sådan set også mere udfordringen i at lave lækker vegansk mad der tiltaler mig.

P.S. Halifax er en wannabe-vegetar! :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]