Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

EU vil overvåge danskere på nettet

Pol - 20-10-04: 15:18

EU og Danmark vil registrere og overvåge folks kommunikation og færden på Internettet. Embedsmænd herhjemme og i EU arbejder derfor på højtryk, for at finde frem til et regelsæt, som skal gøre dette muligt.

Det elektroniske overvågningssamfund vil formentlig være en realitet i løbet af det kommende år.

Kritikere frygter, at det er starten på et skræmmesamfund. Fortalerne mener derimod, at kampen mod international terrorisme ikke kan vindes uden denne form for overvågning.

Herhjemme raser forskellige borgerretsgrupper over den elektroniske overvågning. 90 organisationer har allerede underskrevet en protesterklæring.

De advarer om, at registreringen i sidste ende vil gøre myndighederne i stand til at fremstille et virtuelt identitetskort over hver enkelt borgers omgangskreds, interesser og aktiviteter.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1465200

In our memories

Her sætter du aftryk på nettet
20-10-04: 18:01

Hver eneste gang vi går på internettet sætter vores færden digitale aftryk. Selv ting vi tror er private og slettet for altid, kan pludselig dukke op, hvis vi har foretaget os noget strafbart.

Af Peter Møller

Tillykke - det er nu blevet registreret, at du har læst denne artikel.

Det er for sent for dig at gøre noget ved det. Din computer er registreret hos os, og hvis politiet har mistanke om, at du er forbryder, og tropper op med en dommerkendelse hos os, vil vi være nødt til at udlevere vores oplysninger om dig.

Fra det øjeblik du tændte din computer til dette øjeblik er din færden blevet registreret i større eller mindre grad, og oplysninger om dig ligger på computere flere steder i verden.

Så selv om du nu hælder din computer over med syre og smider den ud fra Møns Klint er der stadig gemt en masse oplysninger om, hvad du har foretaget dig på nettet.

Hvis politiet mistænker dig for at være kriminel, kan disse oplysninger blive brugt i efterforskningen.

Her følger en gennemgang af, hvad der registreres.

Surfer du hjemmefra er intet privat

Teoretisk set er det muligt, at din internetudbyder ved alt om din gøren og laden på nettet. For at komme på nettet har du givet dine personlige oplysninger til udbyderen.

Desuden gemmer mange udbydere oplysninger om al din internetsurfing, og ofte gemmer de også dine e-mails et godt stykke tid tilbage i tiden.

Dine emails, chat på nettet og anden personlig korrespondance er som udgangspunkt omfattet af straffelovens § 263. Det vil derfor være et brud på brevhemmeligheden, hvis man åbner andres e-mail og dermed vil det også være strafbart.

Men selv om det er forbudt er der jo ingen garanti for, at loven ikke bliver brudt af brådne kar på nettet.

Derfor er der aldrig grund til at tro, at e-mail er privat korrespondance. Hvis du vil holde din post hemmelig, skal du kryptere din e-mail. Hvis du krypterer et Word-dokument korrekt og sender det som en vedhæftet fil, vil det være meget svært for andre end den påtænkte modtager læse det.

Vil du undgå, at efterlade data om din færden på nettet, er du nødt til at surfe på biblioteket eller fra andre offentligt tilgængelige computere.

Spor efterladt af din computer

Når du besøger et websted, efterlader din computer et uudsletteligt spor hos det sted du besøger.

Webmasteren på den side du besøger kan finde ud af, hvem du er på baggrund af den 12-cifrede IP-adresse som identificerer din computer og internetudbyder.

Desuden efterlader du en række andre informationer på det sted du besøger.

Det drejer sig om de sider, du har besøgt, og hvordan du fik adgang til webstedet. Hvis du har klikket på et link, ved webmasteren hvilket, og hvis du kom ind gennem en søgemaskine ved webmasteren nøjagtigt, hvilke søgeord du brugte.

Hvis du vil minimere andres viden om din færden bør du aldrig klikke på links men i stedet kopiere og indsætte webadresser i en ny side i browseren.

Spor efterladt på din computer

Cookies er små databidder der gemmes på din computer når du besøger en hjemmeside. De bruges til at genkende dig næste gang, du besøger webstedet.

Cookies kan bruges af webstedet til at gemme oplysninger om hele din navigation rundt på stedet, herunder om det du kigger på.

Disse informationer om dig kan give de websteder du besøger kendskab til dine forbrugsvaner tilbage til den dato, hvor den seneste cookie blev gemt på din harddisk.

Det sted du kigger nyheder på nettet ved i princippet, at du for et par måneder siden læste en om et bestemt emne, hvis du altså ikke har slettet dine cookies.

Cookies kan slettes fra din browser. Det sker normalt fra menuen Funktioner.

Gammel chat ruster ikke

Chat på nettet er det tætteste man kommer en samtale, skal man ikke regne med at ordene forsvinder lige med det samme.

Chat kan enten foregå i såkaldte chatrum, hvor alle kan deltage, eller gennem programmer som MSN Messenger og ICQ, hvor begge parter skal godkende hinanden inden man kan komme i direkte kontakt.

Når en bruger kobler på et chatrum vil den centrale server straks registrere dette og andre personer på serveren vil få besked.

De fleste chat-servere har adgang til de samme informationer som web-steder, det vil sige hvilken type computer man bruger, hvilken version af internet-browser og operativsystem der anvendes med mere.

Visse chat-steder gemmer en kopi af al samtale på stedet, og kan overgive kopien til politiet i forbindelse med efterforskning af kriminel aktivitet.

Gennem chat over MSN Messenger og ICQ bliver korrespondancen ikke umiddelbart gemt, men det registreres hvilke computere der har været i kontakt med hinanden og på hvilket tidspunkt.

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=1462929

Titel:
In our memories

Andre relaterede emner:

Sikkerhed på nettet
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... +sikkerhed

Aflytning/overvågning

Nu vi snakker om sikkerhed på nettet (MSN-kryptering)

Terrorpakkens krav til overvågning af telenettet

KnækMitPassword2004

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Kun 6 nye topics idag, dEEP. Så spændende er det altså heller ikke, og ofte ikke skide relevant...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
JohnDeer, det er spændende. Der er ingen der tvinger dig til at åbne et topic , hvis overskrift ikke tiltaler dig.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Det er skam spændende, og meget relavant! Det handler sgu om vores frihed til at bevæge os uden at blive holdt øje med!

Frem med beskyttelsen, krypteringen og alle andre våben mod de overvågninger!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg synes skam også det er ganske relevant. Det er da fedt at manden gider at sidde og smide alle de tekster ind i medieforummet, der er sgu guldkorn imellem...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Personligt synes jeg, at vi alle burde have indoppereret en chip, der kunne opfange alle hjernebølger og tilkobles et netværk, der fortolker bølgerne. Og så skulle det offentliggøres hvad alle tænkte, også ubevidst, og så skulle det være en hver frit for at straffe vedkommende, som tænkte uden for Lovens rammer! :twisted: :twisted: :mrgreen:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
synes sku det er meget relevant, godt arbejde deep, fortsæt endelig..

hvis den lov træder i kraft ska jeg fanme ha søgt efter alt overhovedet som jeg ka krypter.. ska sku ik ha nogen til at se hvad jeg laver, lige meget hvad det måtte være :? :wink:

Titel:
Site Admin

Folk der frygter den slags overvågning bør downloade Java Anonymous Proxy - JAP [smile] Bruger den selv flittigt når jeg besøger diverse skumle sider... Kan gøre ens surfing så sikker som den kan blive!

MVH
KI

Titel:
Dedikeret medlem

Hmm... kan ikke forstå hvorfor al den mediehysteri omkring overvågning - hvad er i bange for?

Måske er jeg blot uvidende, men så forklar venligst for mig, som overhovedet ikke pt. ser noget slemt i overvågningssystemet. Skal nok uddybe senere.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Johndeer skrev:
Hmm... kan ikke forstå hvorfor al den mediehysteri omkring overvågning - hvad er i bange for?

Måske er jeg blot uvidende, men så forklar venligst for mig, som overhovedet ikke pt. ser noget slemt i overvågningssystemet. Skal nok uddybe senere.

Nu kan det jo ske, at man har ulovlige ting liggende, og kombineret med en prohibitiv og meget hård narkolovgivning, så er det jo ikke sjovt at man bliver overvåget. Overvågning kan lede til ransagninger, som kan lede til arrestationer/bødestraf osv.

Det er jo ikke ligefrem fordi det går den rigtige vej mht. narkolovgivningen.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

Nu er den slags jo sådan set ulovligt, så på den måde vil det vel gøre politiets arbejde lettere og mindske kriminaliteten? Om man så mener at narkotikalovningen bør laves om eller ophæves er en anden sag..

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Johndeer skrev:
Nu er den slags jo sådan set ulovligt, så på den måde vil det vel gøre politiets arbejde lettere og mindske kriminaliteten?

Hvad mener du? Hvad er det, der er ulovligt? Narko?

Mvh. Psyko

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Johndeer skrev:
Nu er den slags jo sådan set ulovligt, så på den måde vil det vel gøre politiets arbejde lettere og mindske kriminaliteten? Om man så mener at narkotikalovningen bør laves om eller ophæves er en anden sag..

Det er jo også fair nok, men hvis politiet skal have lov til at jage mig, så vil jeg også have lov til at beskytte mig selv. Af den grund ser jeg de her topics som relevante.

Hvad jeg propper i kæften på mig selv, er op til mig og ikke en eller anden idiot-politiker der ikke aner en kæft om hvad hun taler om... LSD psykosestof min bare røv.

KenIshii skrev:
Folk der frygter den slags overvågning bør downloade Java Anonymous Proxy - JAP [smile] Bruger den selv flittigt når jeg besøger diverse skumle sider... Kan gøre ens surfing så sikker som den kan blive!

MVH
KI

Hvordan virker det? Hver gang jeg besøger en side, så bliver jeg bedt om at downloade siden (gemme eller åbne, og ingen af dem virker), ellers virker nettet slet ikke i Internet Explorer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]