Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hykleri i EU
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ved ikke om denne post måske hører til i medieforummet, men jeg blev godt nok pissed da jeg så denne her artikel:
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=267523#

Og så denne her bagefter:
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=267462

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Nu er det ganske vist sådan med rygning, at det er en virkelig usund hobby, men jeg tror - muligvis - at de overdriver konsekvenserne og skræmmekampagnerne i ovennævnte link.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Det rigtigt skræmmende er sgu at folk ikke kan tage ansvar for deres eget liv...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
@ Fenriz

Hvad er det helt præcist der gør dig pissed i artiklerne? Er det fordi du synes de går for vidt mht. rygning?
Og i artikel nr. 2 ?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Hvorfor forbyder de ikke bare rygning, ligesom alt andet.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
axia skrev:

Hehe, tænkte faktisk på at skrive det samme, indtil jeg så dit indlæg :P

Halifaxxx skrev:
Det rigtigt skræmmende er sgu at folk ikke kan tage ansvar for deres eget liv...

Word!

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
munit skrev:
Hvad er det helt præcist der gør dig pissed i artiklerne? Er det fordi du synes de går for vidt mht. rygning?
Og i artikel nr. 2 ?

Grunden til at topic'et hedder hykleri - og nu gætter jeg - er fordi man vil sætte store mærkater på cigaretpakkerne imens fed mad, alkohol og lignende ikke skal have mærkater på. På trods af at mange folk dør af at indtage disse ting.

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

Det er da for meget at EU skal tvinge disse tiltag ned over cigaretfabrikanterne.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Rygningen bliver vel ikke forbudt på grund af statens indtægter på tobak? På trods af hospitaludgifter osv. er det stadig en meget god forretning.

Desuden skal folk vel selv bestemme om de vil ryge - ligesom de fleste herinde også går ind for en friere narkotikalovning, ik?

Titel:
In our memories

Johndeer skrev:
Desuden skal folk vel selv bestemme om de vil ryge - ligesom de fleste herinde også går ind for en friere narkotikalovning, ik?

Taget fra Poltikens Nudansk-ordbog:

"ironi [iro'ni'] subst. -en, -er, -erne 1. en udtryksmåde hvor man siger det modsatte af hvad man i virkeligheden mener, fordi man vil lave sjov, drille el. håne"

"sarkasme [sakasme] subst. -n, -r, -rne 1. en stærkt ironisk el. spottende måde at udtrykke sig på"

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Geografisk sted: The Falafel Heights
Psyko skrev:

Grunden til at topic'et hedder hykleri - og nu gætter jeg - er fordi man vil sætte store mærkater på cigaretpakkerne imens fed mad, alkohol og lignende ikke skal have mærkater på. På trods af at mange folk dør af at indtage disse ting.

mvh. Psyko

Faktisk har man, pga. det stadigt stigende fedmeproblem, overvejet at sætte etiketter på sodavandsflaskerne, hvorpå der står "Sukker feder" e.l.

Spørgsmålet er bare, hvor stor indflydelse det vil have, når det kommer til stykket. Folk ved da udmærket godt, at man bliver fed af at drikke sodavand og spise slik, men producenterne ved da godt, hvordan de får folk overbevist om det modsatte - for i fastfood- og sodavandsreklamerne ser man ikke fede mennesker, der mister pusten af at gå op på fortovet, nej, tværtimod ser man unge, smukke, glade, selvglade mennesker.

Det er ligesom at folk godt ved, at rygning kan være livsfarligt. Men ikke engang cigaretpakke-etiketter som "Rygning kan forårsage en langsom og smertefuld død" (min yndlings) virker til at gøre synderligere indtryk.
Folk vil ikke forstå det, eller også er de ligeglade. Rygning er en så indgroet del af vor kultur, at folk hverken kan eller vil opgive det. Jeg kender mange rygere, som ikke ønsker at stoppe, fordi "det er så hyggeligt". Før det kan gøre indtryk, må emnet tabubelægges, og derfor er det nødvendigt med de skræmmende billeder på cigaretpakkerne.

Men det er alligevel utroligt, at folk ikke er i stand til at tænke så langt selv...

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
axia skrev:

Jeg skulle lige til at skrive en mindre afhandling om individets frihed til selv at vælge hvad det vil gøre ved dets krop; om de nye mafiaorganisationer der ville opstå for at opfylde det fortsat store nikotinbehov; om den historiske kontekst til spiritusforbudet i USA osv osv. - indtil jeg tænkte ved mig selv, at du nok skrev din post med et gran ironi i bagtankerne.

Jeg kan i øvrigt bekræfte at alkohol er skadeligt, og selv dagen efter en moderat indtagelse kan hensætte én i en debil-lignende tilstand... :-)

Bla, bla bla bla....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Og det bliver endnu mere hyklerisk, når man sætter afgifterne på cigaretter op, for at kunne sænke selv samme på øl og sodanvand. Jeg tror virkelig, at sodavand har ekstremt meget at sige i forhold til den fedmeepidemi, som hersker. Energimæssigt svarer manges daglige sodavandsforbrug til hovedmåltider - så er det da klart, at de bliver så fede.
Men det er jo blevet gjort smart og tjekket at drikke sodavand... det er en syg, syg verden!

Titel:
Insane psychedelia user!

Hold op med det der relationspjat. Det er muligvis hyklerisk at der ikke bliver fulgt en lige sundhedsfascist linje, men jeg foretrækker sgu hykleri fra politikernes side, fremfor at der er reguleringer på alt der kan være usundt.

Hvor tåbeligt er det ikke lige med de nye klistermærker på medicin "Har du børn eller teenagere i huset? Opvar din medicin et sikkert sted" eller hvad der nu står. At gå udfra at alle børn og teenagere enten har selvmordstendenser eller er dumme nok til at æde et glas hovedpinepiller er sgu en fornærmmelse mod menneskeheden. Hvis man vil dræbe sig selv, er der sgu rigeligt med muligheder, jeg tror næppe at sådan en åndsvag bøn til forældrene vil få antallet af selvmord til at falde. De fleste forældre har nok hjerne nok til at forklare deres børn at medicin i store mængder kan være dødeligt, og til at opbevare deres medicin forsvarligt, hvis børnene skulle være nogle skarnsunger.

Jeg glæder mig til den dag, hvor man selv får ret til at bestemme over sin sundhed, og staten ikke går ind og prøver på at bestemme hvor sund man skal være. :roll:

Titel:
In our memories

Nelson Muntz skrev:
At gå udfra at alle børn og teenagere enten har selvmordstendenser eller er dumme nok til at æde et glas hovedpinepiller er sgu en fornærmmelse mod menneskeheden.

Det synes jeg nu ikke, har hørt om flere tilfælde hvor deprimerede unge har indtaget en overdosis hovedpinepiller. Faktum er at det sker fra tid til anden, og derfor finder jeg det fint at advare imod det.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Psyko skrev:
Det synes jeg nu ikke, har hørt om flere tilfælde hvor deprimerede unge har indtaget en overdosis hovedpinepiller. Faktum er at det sker fra tid til anden, og derfor finder jeg det fint at advare imod det.

Det værste ved det er, at i mange af tilfældene er det blot et opmærksomhedssøgende handling, men i løbet af et par dage kradser de af, da forgiftningen ikke kan standses.

Staten vil altid prøve at påvirke din sundhedstilstand til det bedre (principielt), så længe, at den også betaler for sygebehandlingen.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: The Falafel Heights
Nelson Muntz skrev:
At gå udfra at alle børn og teenagere enten har selvmordstendenser eller er dumme nok til at æde et glas hovedpinepiller er sgu en fornærmmelse mod menneskeheden.

Det er heller ikke evt. selvmordsmodne teenagere, der tænkes på, når producenterne sætter labels på medicinæskerne.
Der tænkes på små børn, der ikke ved hvad der sker, når man spiser 100 hovedpinepiller. Et barn på knapt to år kan med lidt held åbne et pilleglas, og alle børn undersøger alle ting ved at putte dem i munden. Også selv om det er en blå, hvid, gul, rød eller grøn pille! Og også selv om der er 100 af dem.
Det er den slags uheld, producenterne gerne vil undgå, så de er nødt til at sætte den slags labels på pakkerne.
Det mest uhyggelige er imidlertid, at der har været fortilfælde, der har nødvendiggjort mærkningen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
Nelson Muntz skrev:

Jeg er ligeglad med deprimerede teenagere, deprimerede teenagere er deprimerende, og ikke mit problem. Hvis nogen der står mig nær, vil tage deres liv, vil jeg prøve at tale dem fra det, ikke desto mindre er det deres egen sag. Jeg kunne ikke være mere ligeglad, end med folk jeg ikke kender, der har lyst til at tage livet af sig selv.

Hvad skal advarslen hjælpe? Hvis forældrene gemmer pillerne væk, så kan teenageren bare købe dem i butikkerne. Desuden tror jeg tit at forældre ikke har den ringeste ide om at teenageren er deprimeret, før der sker et selvmordsforsøg, hvilket vil sige at alle forældre til teenagere skal gemme deres hovedpinepiller væk, hvis det skal have nogen effekt. Næste tiltag bliver advarsler på reb, stikkontakter, knive, alt som man kan skade sig selv med. Men det mener du måske er fint nok?

mælkebøtten skrev:
Det er heller ikke evt. selvmordsmodne teenagere, der tænkes på, når producenterne sætter labels på medicinæskerne.
Der tænkes på små børn, der ikke ved hvad der sker, når man spiser 100 hovedpinepiller. Et barn på knapt to år kan med lidt held åbne et pilleglas, og alle børn undersøger alle ting ved at putte dem i munden. Også selv om det er en blå, hvid, gul, rød eller grøn pille! Og også selv om der er 100 af dem.
Det er den slags uheld, producenterne gerne vil undgå, så de er nødt til at sætte den slags labels på pakkerne.
Det mest uhyggelige er imidlertid, at der har været fortilfælde, der har nødvendiggjort mærkningen.

Duh!

Nu står der der altså "teenagere" på mærkningen, mener de børn på 2 år med det? Jeg husker ikke ordret hvad der står på dem, men når jeg tar stilling til hhv. teenagere og børn, så er det altså fordi at begge er nævnt.

Desuden er det ikke noget som producenterne frivilligt gør, de har indgået et kompromis med staten, som ville tvinge dem til at sælge medikamenterne i mindre doser.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg tror det er de færreste brugere af hovedpinepiller der har et problem med at den advarsel står derpå... Til gengæld tror jeg at en del rygere ville være utilfredse hvis der begyndte at komme "skræmmebilleder" af folk med cancer og små klamme fostre på pakkerne, og jeg tror også at folk ville blive ret trætte af det hvis vi nu satte billedet af det halvt opløste lig af en fed mand der er død på sit eget toilet uden på hver eneste coca cola flaske.
Jeg er egentlig ligeglad med diverse selvmords og sikkerheds advarsler på medicinen, der er sgu nok en grund til at de er der, men billeder og kæmpe store mærkater der sættes på pakkerne udelukkende for at nedgøre rygerne er fandme for meget. Folk skal have lov til at vælge som de vil, uden at skamme sig over det!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener også at det er valgfrit om man vil ryge smøgere eller ej. Jeg er selv ryger, men jeg vil helt vildt gerne stoppe. Det er bare sværere end man lige regner med!
Mener også folk skal have lov til at tage alt den narko de vil. Men der skal så også være et specielt tilsyn mht. brugernes adfærd osv. Men jeg vil ikke komme ind på hvordan lovgivningen skal hænge sammen nu, da det er offtopic.

Menneskets frie vilje - længe leve!

/Cope

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]