Psyko skrev:
Nelson Muntz skrev:
At gå udfra at alle børn og teenagere enten har selvmordstendenser eller er dumme nok til at æde et glas hovedpinepiller er sgu en fornærmmelse mod menneskeheden.
Det synes jeg nu ikke, har hørt om flere tilfælde hvor deprimerede unge har indtaget en overdosis hovedpinepiller. Faktum er at det sker fra tid til anden, og derfor finder jeg det fint at advare imod det.
Jeg er ligeglad med deprimerede teenagere, deprimerede teenagere er deprimerende, og ikke mit problem. Hvis nogen der står mig nær, vil tage deres liv, vil jeg prøve at tale dem fra det, ikke desto mindre er det deres egen sag. Jeg kunne ikke være mere ligeglad, end med folk jeg ikke kender, der har lyst til at tage livet af sig selv.
Hvad skal advarslen hjælpe? Hvis forældrene gemmer pillerne væk, så kan teenageren bare købe dem i butikkerne. Desuden tror jeg tit at forældre ikke har den ringeste ide om at teenageren er deprimeret, før der sker et selvmordsforsøg, hvilket vil sige at alle forældre til teenagere skal gemme deres hovedpinepiller væk, hvis det skal have nogen effekt. Næste tiltag bliver advarsler på reb, stikkontakter, knive, alt som man kan skade sig selv med. Men det mener du måske er fint nok?
mælkebøtten skrev:
Det er heller ikke evt. selvmordsmodne teenagere, der tænkes på, når producenterne sætter labels på medicinæskerne.
Der tænkes på små børn, der ikke ved hvad der sker, når man spiser 100 hovedpinepiller. Et barn på knapt to år kan med lidt held åbne et pilleglas, og alle børn undersøger alle ting ved at putte dem i munden. Også selv om det er en blå, hvid, gul, rød eller grøn pille! Og også selv om der er 100 af dem.
Det er den slags uheld, producenterne gerne vil undgå, så de er nødt til at sætte den slags labels på pakkerne.
Det mest uhyggelige er imidlertid, at der har været fortilfælde, der har nødvendiggjort mærkningen.
Duh!
Nu står der der altså "teenagere" på mærkningen, mener de børn på 2 år med det? Jeg husker ikke ordret hvad der står på dem, men når jeg tar stilling til hhv. teenagere og børn, så er det altså fordi at begge er nævnt.
Desuden er det ikke noget som producenterne frivilligt gør, de har indgået et kompromis med staten, som ville tvinge dem til at sælge medikamenterne i mindre doser.