Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 16:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Jeg sad lige og kedede mig lidt idag og kiggede så i PIHKAL og fandt ud af der var en lille ordbog bagi.

Jeg undrede mig lidt da jeg læste dette:

Citat:
HALLUCINATION, n. An extremely rare phenomenon, in which a completely convincing reality surrounds a person, with his eyes open, a reality that he alone can experience and interact with. The inducement of hallucinations is a property that is commonly attributed to psychedelic drugs , but in reality is vitually non-existent in the use of such materials. In almost all psychedelic experiences undergone by normal, healthy people, there is an awareness of real surroundings. Visual disortions are common, but they are not confused with objective reality by the subject; they are known to be visual disortions and appreciated as such. The delusional anesthetic drugs, such as scopolamine and ketamine, on the other hand, can do produce true hallucinations.

Nu er jeg ved at blive ret forvirret.
Visuals, hallucinationer og delusioner?

Mvh. Iodjini.

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hvad er det du ikke forstår?

/Cope

Titel:
Admin
Brugeravatar

Var vist lige lidt for hurtig der :wink:
Jeg forstår bare ikke hvad forskellen så er på hallucinationer og delusioner. Hvis man kun får visuals af "almindelige" psykedeliske stoffer og får hallucinationer af f.eks. natskygger, hvad er så delusioner? Håber det giver mening. :)

Mvh. Iodjini.

-Jimmy Carter

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Delusion betyder bedrag eller vrangforestilling, så mon ikke det er det man med godt dansk kalder mindfuck.. :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Visuals er jo forstyrrelser i din opfattelse af virkeligheden, dvs. mønstre i væggen osv.
Hallucinationer er oplevelser hvor alt omkring dig er skabt af din bevidsthed, dine visuals lægger sig som et tæppe på den virkelige verden.

Delusion = http://dictionary.reference.com/search?q=delusion
Se også deluded.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hallucinationer

En hallucination er en sanseoplevelse, der ikke har rod i virkeligheden. Hallucinationer er et almindeligt og skræmmende symptom på en psykose eller som led i en forgiftning. En hallucination kan opstå fra enhver sansekvalitet dvs. at alle vores sanser kan opleves forvrængede. Ved psykoserne er det almindeligst, at man er hallucineret på hørelsen eller i sjældnere tilfælde på følesansen. Synshallucinationer ses oftest ved misbrug af alkohol eller stoffer, og hyppigst i abstinensfasen, når der ikke kan skaffes det ønskede rusmiddel.

Hørehallucinationer kan opleves som en bred vifte af lyde i forskellige kvaliteter. En skizofren patient fortalte mig engang, at hans hallucinationer begyndte som en hvisken i græsset, for dernæst at krystallisere sig til stemmer der talte til ham, for til sidst at være ren larm i hovedet. Når en psykotisk oplever hørehallucinationer kan det ved yngre patienter lyde som stemmer der kommer udefra og opleves som reelle høreoplevelser. Ved andre er der rungede lyde indeni hovedet som et ekko eller som når man står i et tomt, lydt lokale. På de psykiatriske afdelinger er patienterne oftest indlagt med negative oplevelser idet stemmerne er onde ved patienten og kommenterer vedkommendes gøren og laden i negative vendinger. Det må være indlysende, at patienter der oplever positive signaler i form af opmuntrende kommentarer er mindre tilbøjelig at søge behandling, men i stedet i hvert fald i en periode glæder sig over at man for en gangs skyld får positive tilkendegivelser. Mange lidt ældre patienter ved intellektuelt udmærket at oplevelserne er umulige, og forsøger derfor at omskrive oplevelserne til noget der er acceptabelt, det kan være at ondsindede mennesker har indopereret højtalere eller paradoksalt nok mikrofoner forskellige steder i kroppen. Nogle mener logisk nok at der er højtalere i ørene, men også mere bizarre placeringer ses. F.eks. var en patient overbevist om, at der var mikrofoner i hans tænder, konsekvensen deraf var et beslutsomt tandlæge besøg, hvor munden blev ryddet. Personligt er jeg ikke i tvivl om, at mange at de såkaldte alternative behandlere, der hævder at kunne behandle ved hjælp at tankeoverføring eller telepati, har (godartede) psykotiske forestillinger.

Taktile hallucinationer er det faglige udtryk for hallucinationer på følesansen, dette er ikke så almindeligt som høre hallucinationerne, måske fordi personen intellektuelt ved at oplevelserne ikke kan være korrekt. Nå patienten dog oplever denne form for hallucinationer, kan det komme til udtryk som en orm der kravler rundt i kroppen og spiser de indre organer. Dette er meget pinefuldt, men ofte tager patienten omvejen omkring en kirurg eller anden læge for at få fjernet ”ormen”. En andet symptom bevæger sig på grænselandet mellem det almindelige og sygelige. Det er velkendt at kvinder med indbildt graviditet kan mærke fosteret bevæge sig. Dette er efter definitionen en hallucination, men regnes almindeligvis ikke med til de psykotiske lidelser. Det ses dog specielt hos yngre skizofrene kvinder, at de oplever sig gravide, på trods af de ikke har haft samleje, og dette er oftest på basis at følehallucinationer, hvor de mærker det indbildte foster bevæge sig.

At være hallucineret på lugtesansen er ikke helt almindeligt, men det ses dog at enkelte sindslidende gentagne gange søger øre, næse hals læge grundet oplevelse af rådden lugt, som ikke andre kan opfatte. Rationaler herfor er forestillingen om en sygdom i næsen, der kan forklare oplevelsen. Andre oplever, at der bliver sprøjtet gas ind i deres hjem, idet de tydelig kan lugte forandringer. Det er ikke ualmindeligt med mange henvendelser til myndigheder og talrige skift af bopælen inden den psykiatriske synsvinkel erkendes af enten mennesket selv eller dets omgivelser.

Hallucinationer på synet ses næsten udelukkende som led i en misbrugende adfærd. Flere stoffer de såkaldte "hallucinogener" frembringer direkte i rusen hallucinationer på synet og ofte på andre sanser. Når der er synshallucinationer i ikke påvirket tilstand er der oftest som led i abstinenser. Alle kender historien om drankeren der oplever de lyserøde elefanter. Det er dog ikke så ofte, at det er så åbenlyse vrangforestillinger. Det er hyppigere andre forestillinger med fornemmelse af kryb over hele kroppen, mus der vrimler i lokalet, eller besøg af afdøde familiemedlemmer, der dominere.

Fra tid til anden ses hallucinationer som led i en legemlig sygdom. Det kan være efter en hjerneblødning eller blodprop i hjernen hvor balancen mellem de forskellige centre er blevet forrykket, ligesom der er velkendt at patienter der lider af Parkinssons syge, kan have hallucinationer specielt på synssansen uden andre tegn på sindslidelse. Høj feber kombineret med væskemangel kan ligeledes udløse hallucinationer.

Slutteligt må det fremhæves at også ganske sunde og raske personer kan have hallucinationer i bestemte situationer. Under indsovningen har de fleste oplevet at sanseindtryk er blevet forvrænget eller, at man har haft en sanseoplevelse, der åbenlyst er forkert (betegnes som hypnagoge hallucinationer). Dette er som anført almindeligt og er ikke nogen markør for udvikling af sindslidelse.

Erik Kjærsgaard (erik@netpsych.dk)

Titel:
Admin
Brugeravatar

Så blev jeg da så klogere. Tak for svarene :)

Mvh. Iodjini.

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hehe... Nu bliver jeg i tvivl.. Hvad er forskellen på delirium og hallucinationer så?

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!

Delirium er en tilstand, som blandt andet opstår hos alkoholikere, når de ikke kan få deres drug of choice. Tilstanden indebærer nervøsitet, forvirring og hallucinationer.

http://dictionary.reference.com/search?q=delirium

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Infected Cope skrev:
hehe... Nu bliver jeg i tvivl.. Hvad er forskellen på delirium og hallucinationer så?

Ifølge min ordbog:

"Delirium (medicin) = en akut forvirret sindstilstand med vrangforestillinger"

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories

Nelson Muntz skrev:
Delirium er en tilstand, som blandt andet opstår hos alkoholikere, når de ikke kan få deres drug of choice. Tilstanden indebærer nervøsitet, forvirring og hallucinationer.

http://dictionary.reference.com/search?q=delirium

Du slog mig! Anygays, så hedder drankergalskab delirium tremens.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hvordan kan folk på Lophophora diffusa kaktuser så få et delirium?
eller ok.. peyote er jo et "medicin".... what ever :oops:

/Cope

Titel:
In our memories

Infected Cope skrev:
eller ok.. peyote er jo et "medicin".... what ever :oops:

Medicin hentyder til at det er et "medicinsk"-udtryk. Altså noget der bruges indenfor lægeverdenen.

_Psyko

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

totalt ot men sys jeg ka huske en sang eller noget andet hvor de siger Delerium tremens... nogen der lige ka huske hva det er for en? Ka osse godt være at det er gruppen der hedder det. Det er hvisthiphop

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]