Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lidt interessant læsning for de interesserede her

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Meget interessant :!:
Tak for det...

Har et tid de mere fysik interesserede, der måske har hørt at lyspartikler kan være på mere end et sted ad gangen. Forskere har fundet, at mindre molekyler også kan opfører sig sådan :!:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2004/02/22/QUANTUM.TMP&type=science

Titel:
Insane psychedelia user!

Det har vel altid været vidst, at depression skyldes for lav blodgennemstrømning i visse dele af hjernen, og aktiv behandling med enten ECT eller antidepressiva skaber nye eller opretholder gamle nerveforbindelser til de dele, og på den måde kan man godt sige at depression får hjernen til at skrumpe for jo færre nerveforbindelser og jo lavere blodgennemstrømning, der er til de dele, jo mindre bliver de. Men at der direkte er tale om en skade, ved jeg nu ikke om man kan sige. Man får jo depression af bestemte årsager, som kan afhjælpes, hvis man får den rette hjælp, og dermed fjerne depressionen fordi de tankemønstre, der er grundlaget for depressionen, enten forsvinder eller bliver ændret. Jeg tror ikke en depression eller "skaden" på hjernen, kan være permanent, hvis man får løst op for de rette problemer eller tanker, som er til grundlag for den.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hmmm... Jeg ville nu tage første artikkel med et gran salt. Som Treasure skriver er der ofte en grund(=mening) til depressionen og derfor er det ikke godt bare at medicinerer sig ud af den. Hvis man f.eks. udsætter sig selv for en levevis der gør en deprimeret (det kan være usund kost, for lidt søvn, stress, ubearbejdede traumer eller undertrykte overgreb) kan det rent faktisk forhindre en bearbejdning af problemet for personen, og derved standser medicinen en sund process, hvor kroppen prøver at fortælle sindet at der er noget galt.

Jeg vil ikke sige, at der ikke findes tilfælde hvor depressionen er patologisk, men jeg vil tro at der findes rigtig mange tilfælde, hvor raske, men deprimerede mennesker får medicin, hvor de måske var bedre tjent med psykoanalyse.

Jeg synes ovenstående artikkel er lidt for meget skræmmekampange som gør de mennesker som er deprimerede endnu mere bange for at der ikke er nogen "naturlig udvej" af smerten. :roll: .

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny -> Som de skriver kan der også være biologiske årsager til depression, men det er sandsynligvis på samme måde, som man er genetisk disponeret for andre sygdomme eller lidelser, som f.eks. stofskiftesygdomme, kræft, åreforkalkning osv.

Det er også vigtigt at forstå, at depression er en følelsesmæssig lidelse, da man kan sige at de autonome dele af hjernen, jo ikke kan blive deprimerede. Det er de dele af hjernen, der styrer følelser og tanker, der bliver ramt når man får depression, så den eneste måde at tilvejebringe en balance, er ved at få kontrol og styr på sin følelsesmæssige situation, hvilket diverse medicinske behandlinger ikke kan. Jeg forstår folk der tager medicin for at komme ud af en depression, men det er også vigtigt at forstå at medicinen ikke fjerner depressionen, ligesom penicillin fjerner en infektion, men at den snarere lægger låg på den, lidt ligesom at komme plaster på et betændt sår. Man kan "fjerne" depressionen, ved at gøre den depressive til en følelsesmæssig lammet og fjern person, så han/hun ikke har depressive tanker og er deprimeret, men modsat bliver man aldrig "rask". Der er kun tale om en midlertidig løsning.

Som du selv siger er depressionen et signal om at der er noget galt, og jeg tror aldrig man vil kunne fjerne en depression for alvor, uden at gøre op med de ting, som er galt. Jeg synes egentlig det afspejler vores verden i dag ret godt, at man i stedet for at hjælpe folk med deres problemer, mere eller mindre bare sender dem hjem med en pakke piller, da det vel på en eller anden vis er en nemmere og billigere løsning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Treasure skrev:
Jeg synes egentlig det afspejler vores verden i dag ret godt, at man i stedet for at hjælpe folk med deres problemer, mere eller mindre bare sender dem hjem med en pakke piller, da det vel på en eller anden vis er en nemmere og billigere løsning.

Der vil jeg give dig fuldstændig ret! Man får en pakke piller istædet for en snak, selvom snakken er den eneste medicin til et bedre humør.
Solen er så også skyld i megen vinterdepretion. Altså ikke skyldig i noget. Problemt er bare at den ikke er der...
Godt vejer og en dyb snak er efter min overbevisning mere værd end alt det (...) man får stukket i hånden på apoteket!

/Cope

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]