Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 09:31


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 mar 2021 12:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2021 12:04
Indlæg: 2
Hej allesammen, ved ikke om det er det rigtige forum, men lægerne kan ikke hjælpe mig mere.

Jeg har de sidste 3 år levet med hjertebanken, dobbeltslag og diverse underlige følelser fra hjerteområdet. Mit hjerte føles som om det vender sig rundt, eller banker i en helt unormal rytme hvor der kommer fx 3 slag, på sammetid og en mase andre ting som knusende fornemmelser i hjertet, slag op i halsen etc.. Desuden går jeg rundt med høj puls, kan ikke ligge og slappe af uden at lægge mærke til hjertet og hver gang hjertet laver ekstra slag flyver jeg op, får svedture og er sindsygt bange.

Lægerne siger det er angst, og at jeg er helt normal.
Jeg er en ung fyr i 20érne, har fået utallige EKG, Holter, Event recorder i 2 uger og ekkokardiografi. Altsammen helt normalt, udover en enkelt ekstrasystole på en EKG.

Jeg tror ikke på der intet er galt, da jeg også kan læse mig frem til at EKG og andet overvågningsudstyr til det elektriske system, kan slå fejl og ikke opfange lige når der sker noget. Det er så invaliderende for min hverdag, og jeg undgår/skubber min omgangskreds væk fra mig, samtidigt med at det påvirker mit studie. Derfor er jeg lidt desperat, og søger en form for tryghed i at vide jeg måske ikke er den eneste?

Mit spørgsmål er, har i prøvet noget lignende, haft samme symptomer og hvad har i gjort for at slippe af med dødsangsten?
Skal siges jeg tidligere har haft et "misbrug" af Hash.

Admin kan selfølgeligt bare slette, hvis det ikke er relevant for dette forum.

mange hilsner

Den bange fyr


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 14:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Velkommen til.

Jeg har selv dobbeltslag på/i hjertet til tider. Jeg er selv en flittig hashryger i øvrigt. Første gang jeg oplevede det var for 13-14 år siden. Da det startede stod det på uafbrudt i 14 dage i mine vågne timer. Det var udlideligt og mildest talt en klam fornemmelse. Da lægen ringede med svar på mine EKG og sagde at alt så fint ud trods man konstaterede enkelte ekstraslag, forsvandt ekstraslagene med det samme!! Siden hen oplever jeg stadig ekstraslag ca en gang om måneden - det varer mellem 10-20 minutter og det sker ikke flere gange i minuttet som da jeg første oplevede "tilstanden". For mig har stået på i så mange år at jeg ikke er bange længere og derfor påvirker det ikke mit humør, som det helt sikkert ville have gjort hvis det fortsatte som det var da det startede. Det jeg prøver at sige er, at det for mig nok startede en angst spiral som gjorde det værre (altså da det startede). Du skal vide at det ikke er unormalt! Men få det testet igennem flere gange for din egen sindsros skyld - skift læge hvis din nuværende læge ikke vil teste mere. Jeg kan godt forstå du tænker rigtig meget på det - det gjorde jeg selv dengang.
Jeg tager flere gange i ugen magnesium citrat efter et måltid. For mig giver det ro i kroppen og ro i et 'livligt' hjerte. Jeg læste på et tidspunkt om en, som sagde at et kosttilskud med Q10 hjalp for vedkommende - du kan evt prøve at undersøge det nærmere.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 14:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Uden at være for direkte kan det være din underbevidste angst som projicerer problemet over på dit hjerte efter du er stoppet med at ryge hash. Det er meget normalt at man oplever angst, panik, paranoia og bliver lidt småsær da andre ofte godt kan se at man måske ubevidst overdramatiserer lidt, hvilket skubber folk væk. Ser det desværre alt for tit med folk i din situation her. Du kan tage noget der hedder adaptogener som kan styrke dit system imod angst og endda hjerteproblemer og slå to fluer med et smæk. Har haft ene gode tilbagemeldinger fra folk som prøver at starte med Bacopa, Ashwagandha og Rosenrod, og i dit tilfælde kan højdosis citronmelisse og rønnebær også hjælpe til nervesystemet og hjertet men vil starte med de første tre og se efter en måned om ikke du er væsentlig i bedring.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 15:25 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2021 12:04
Indlæg: 2
Hey begge to!

Tusinde tak for den tilbagemelding, endeligt nogle som ikke bare siger jeg skal tage mig sammen.
Jeg vil forsøge mig med det i taler om der, alt der kan hjælpe er guld for mig. Går ud fra det er noget der er receptfri? Har Magnesium herhjemme.

Jeg føler dog at lægerne ikke tager en seriøst, men kan igen også godt forstå at de tænker jeg skal tage mig sammen, jeg har trodsalt fået så mange tests.

Bo Dega, kan du beskrive hvordan det føles i dit hjerte? Vendte det sig, eller slog to slag på samme tid hvor du fik et rush i kroppen imens? Og hvordan det lærte du at leve/håndtere med det ift sociale arrangementer og generelt det at være sammen med folk?
Jeg undgår nemlig for det meste situationer hvor der er mange mennesker, eller jeg skal tale med en masse, fordi jeg ikke kan stå stille og have ro i kroppen, og derfor føler mig meget social angst og unormal ift andre, det er især pga frygten for at hjertet bare hopper rundt. Søvnen er ofte dårlig, fordi jeg ligger og tænker over alt det man kan læse på nettet, angående Langt QT syndrom, "sudden cardiac arrest" og så videre... Hvor jeg så forbinder de ting med mine ekstraslag eller dobbeltslag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 15:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Der var en pisse god tråd om præcis det her for lidt tid siden.. Skal se om jeg kan finde den, ellers prøv selv at søg lidt..

Hvis du gerne vil minimere risiko for hjertekarsygdomme/cardiac arrests, kan jeg give dig en masse fifs ifm kost.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 20:32 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Keka97 skrev:
Bo Dega, kan du beskrive hvordan det føles i dit hjerte? Vendte det sig, eller slog to slag på samme tid hvor du fik et rush i kroppen imens? Og hvordan det lærte du at leve/håndtere med det ift sociale arrangementer og generelt det at være sammen med folk?


Følelsen er svær at beskrive, men ja, 2 slag på samme tid eller dvs ét slag med dobbelt slagkraft - svupperfenmmeler i hjertet. Det rush du beskriver mærker jeg også og er selv kommet frem til at det må være adrenalin som bliver frigivet når det sker.
Det har taget tid at lære at leve med det, men i takt med det, så er det blevet mindre. Det har hjulpet mig at forstå at de elektriske impulser i hjertet og i kroppen ikke altid sker med samme frekvens - at der er glitches og det er normalt. Når det så er sagt, så ville jeg ikke kunne leve med det, som det var da det startede. Så jeg forstår din frustration, men det bliver bedre. Medmindre der reelt set er noget galt, så bliver det værre (grunden til jeg skriver dette er jeg personligt mener at den tilstand du er i pt ikke kan slå dig ihjel - som du virker bange for).
Håber det giver mening - skrevet på mobil.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021 23:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det er rigtig normalt at have ekstra hjerteslag og andre former for irregulariteter ift. hjertet. Dine læger har også helt ret i, at der intet fysiologisk er galt med dig.

Efter hvad du skriver, er du blevet undersøgt langt ud over normen. Jeg har selv i mange mange år haft underlige følelser fra mit eget hjerte. Noget af det tidligste jeg husker, er at sidde (skæv) og se tv, og pludseligt få følelsen af, at nogen nærmest klemte mit hjerte og intet blod kunne komme rundt. Det føltes som om hjertet gik i stå i 2 sekunder, for så at hamre der ud af. I mange år affejede jeg det bare, fordi det kom så sjældent.

Det blev lidt til en ting det dukkede op, og på en ellere anden måde, fandt jeg ud af at hvis jeg hostede kraftigt, så forsvandt følelsen. Jeg fortsatte med bare at acceptere at det "var sådan dét var." år senere begynder det at tage til, og jeg mærker det mere og mere. En kvinde der ligger med hovedet på mit bryst hører det en dag, og hun synes det lød helt underligt - hun udtrykte mest bare akut bekyrimg. Efter det, så begyndte jeg at mærke det mere og mere. Jeg gik til læge, intet at se. Jeg får flere EKG'er og sågar får jeg den her følelse i hjertet mens jeg får et EKG. Intet at se.

Efter det, accepterede jeg at det er rent psykologisk. Der er meget dårlig sammenhænge mellem hvordan det føles, ignhvad der egentligt foregår i hjertet. Omkring 20 % af befolkningen har dobbeltslag, men de færreste opdager det nogensinde. Jeg mærker meget sjældent de her dobbeltslag mere, og når jeg gør, er det i et splitsekund. Der er ikke ubehagelige følelser osv., fordi det er klart for mig, at hele min oplevelse var præget og påvirket af min subjektivitet. Ser jeg tilbage, giver det mening.

Følelsen kom først næsten kun når jeg var skæv. Altså både mere opmærksom på kroppen og mere angst-labil. Da følelsen tog til, var det i en ret travl og stresset periodeni mit liv. Der var ingen fysiologisk rød tråd, men en tydelig psykologisk rød tråd.

Det er klart, det er ikke nemt at slippe af med, bare fordi det er psykologisk. Det var nemt for mig, fordi jeg er en lidt primært objektiv person. Men er man ikke det, tror jeg, at det er en lang process at lære at acceptere, at ens hjerne kan påvirke meget af det man tror er "virkelighed."

Det blev lidt 'kort' da jeg skriver via telefon.. Jeg uddyber gerne senere, hvis det har relevans.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team