Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:05


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 17 apr 2017 22:01 
Jeg fik måske ikke formuleret mig godt nok.

Rysteture i form af det du nævner med kæben osv. har jeg oplevet mange gange, på både DMT og Psilocybin. Jeg oplever det tit, under mine terapi sessioner. Men at kroppen spasmer og kramper så voldsomt, at man bliver blå rund om på hele kroppen, har jeg kun oplevet på høje doser LSD. Dette vil jeg vurdere, minder lidt om et Epilepsi anfald, uden at jeg ved så meget igen om Epilepsi.

Både Stanislav Grof og Jørgen Lundby skriver, at LSD har denne specielle desorganiserende effekt på psyken, som de andre slet ikke har i samme omfang. Jeg forstår det som om, at psyken splintrer i stykker, og de forskellige stykker river i hver sin retning. Det er her jeg spasmer og kramper voldsomt, uden egentlig at ane hvad der foregår, da min bevidsthed er mange steder henne, på samme tid. Dette sker meget sjældent på Svampe, DMT og Meskalin, men forholdsvis ofte på LSD. Det er det jeg mener med, at selve stoffet har en del at sige, i forhold til at komme ind i disse tilstande.
Man er godt smadret efter sådan en rejse, og har en hel del at integrere. Derved ikke sagt, at man ikke kan få noget godt ud af sådan en omgang, det kan man godt, men det kræver lidt arbejde.

Jeg ved ikke, om jeg har fået forklaret mig godt nok. Vi er ude på et område, hvor sproget har svært ved at følge med. Sig endelig fra, om det er forståeligt, eller om det er sort snak :)


Top
  
 
Indlæg: 17 apr 2017 22:23 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Det tror jeg gerne! Det var lige det jeg gerne ville vide ja, og du får tegnet billedet fint :)

Kan du huske nogen steder du enten kan linke til, eller i bøgerne hvor det bliver beskrevet? Har været igang med Grof et par gange, men synes ikke jeg har brug for at læse det hele - jeg er overbevist om meget af det i forvejen. Og er det ikke møg ubehageligt, når sindet sådan splintres? Kan godt se at det kan være helende, men er ikke lige noget jeg springer ud i på egen hånd.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2017 23:05 
Jeg ved det står meget kort i "Brug og Misbrug, vi er alle på stoffer". Desværre husker jeg ikke sidetal, bogen er 800 sider lang. Det er det der forårsager de såkaldte bersærker gange, som igen som oftest sker på LSD. Det er også det der forårsager de velkendte LSD crash, som også er de mest hyppige crash. Her er det en uforløst "desorganiserende rejse". Sindet splintrer simpelten under de forkerte settings,og derved samles det forkert igen. Man kan selvfølgelig sagtens have en uforløst LSD rejse, uden at nå så dybt.
Jeg husker ikke, hvor Stan skriver om dette. Så vidt jeg husker, har han ikke et kapitel specifikt om dette, men kommer lidt ind på det i flere sammenhæng.

LSD er også kendt for at være det psykedelika, der har knust flest psykonauter. Personligt har jeg dog aldrig oplevet et LSD crash, men jeg havde en meget kraftig uforløst LSD rejse tilbage i April 2015. Jeg crashede så tilgengæld på Ayahuasca, som næsten er uhørt. Også på Zopiclone og Cannabis, som der ikke er særlig stor viden om.

EDIT: Men jeg har oplevet den før nævnte bersærkergang/deliriums tilstand. Jeg fik et kort blackout, på en høj dosis LSD rejse, hvor jeg blev kraftigt udadreagerende. Jeg er dog kommet rimelig godt forløst ud af den rejse.


Top
  
 
Indlæg: 18 apr 2017 01:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Ø Tripperen! skrev:
Jeg ved det står meget kort i "Brug og Misbrug, vi er alle på stoffer". Desværre husker jeg ikke sidetal, bogen er 800 sider lang. Det er det der forårsager de såkaldte bersærker gange, som igen som oftest sker på LSD. Det er også det der forårsager de velkendte LSD crash, som også er de mest hyppige crash. Her er det en uforløst "desorganiserende rejse". Sindet splintrer simpelten under de forkerte settings,og derved samles det forkert igen. Man kan selvfølgelig sagtens have en uforløst LSD rejse, uden at nå så dybt.
Jeg husker ikke, hvor Stan skriver om dette. Så vidt jeg husker, har han ikke et kapitel specifikt om dette, men kommer lidt ind på det i flere sammenhæng.

LSD er også kendt for at være det psykedelika, der har knust flest psykonauter. Personligt har jeg dog aldrig oplevet et LSD crash, men jeg havde en meget kraftig uforløst LSD rejse tilbage i April 2015. Jeg crashede så tilgengæld på Ayahuasca, som næsten er uhørt. Også på Zopiclone og Cannabis, som der ikke er særlig stor viden om.

EDIT: Men jeg har oplevet den før nævnte bersærkergang/deliriums tilstand. Jeg fik et kort blackout, på en høj dosis LSD rejse, hvor jeg blev kraftigt udadreagerende. Jeg er dog kommet rimelig godt forløst ud af den rejse.


Hvad mener du med et crash på LSD, hvis ikke det er "en meget kraftig uforløst LSD rejse", som du skriver?

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2017 01:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Havde det nok på fornemmelsen, det er ofte noget der bare lige bliver nævnt kort, jeg gad virkelig godt se nogen gå i dybden med hvordan alt det der fungere, fordi det siger så meget om hvordan vi er bygget. Men jeg må jo bare bide i det sure æble, og tygge mig igennem bøgerne på et tidspunkt.

Det er skræmmende at tænke på.. ja alt det der, og at det er ret få mennesker der overhovedet har forstand på det. Sender dig sgu lige en PM.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2017 02:36 
йети skrev:
Ø Tripperen! skrev:
Jeg ved det står meget kort i "Brug og Misbrug, vi er alle på stoffer". Desværre husker jeg ikke sidetal, bogen er 800 sider lang. Det er det der forårsager de såkaldte bersærker gange, som igen som oftest sker på LSD. Det er også det der forårsager de velkendte LSD crash, som også er de mest hyppige crash. Her er det en uforløst "desorganiserende rejse". Sindet splintrer simpelten under de forkerte settings,og derved samles det forkert igen. Man kan selvfølgelig sagtens have en uforløst LSD rejse, uden at nå så dybt.
Jeg husker ikke, hvor Stan skriver om dette. Så vidt jeg husker, har han ikke et kapitel specifikt om dette, men kommer lidt ind på det i flere sammenhæng.

LSD er også kendt for at være det psykedelika, der har knust flest psykonauter. Personligt har jeg dog aldrig oplevet et LSD crash, men jeg havde en meget kraftig uforløst LSD rejse tilbage i April 2015. Jeg crashede så tilgengæld på Ayahuasca, som næsten er uhørt. Også på Zopiclone og Cannabis, som der ikke er særlig stor viden om.

EDIT: Men jeg har oplevet den før nævnte bersærkergang/deliriums tilstand. Jeg fik et kort blackout, på en høj dosis LSD rejse, hvor jeg blev kraftigt udadreagerende. Jeg er dog kommet rimelig godt forløst ud af den rejse.


Hvad mener du med et crash på LSD, hvis ikke det er "en meget kraftig uforløst LSD rejse", som du skriver?


Forskellen for mit vedkommende består i, at en meget kraftig uforløst rejse betyder flere uafsluttede processer, tvivl, angst osv. Man har ikke fået svar på de spørgsmål, der opstod under rejsen. Man kan have fødsels materiale liggende i klemme osv. Jeg har f.eks. sandsynligvis noget af det liggende i klemme, fra min sidste bersærker gang, da jeg nu falder ned i process(fødsels traume) imens jeg sover, altså i mine drømme. Og jeg lider af søvn paralyse hvor jeg processer engang imellem, det har jeg ikke gjort før.

Nogle kalder måske dette for et crash, men det gør jeg ikke rigtig længere.

På min LSD rejse i 2015, opstod der en masse angst og tvivl. Jeg var så bange, ikke for mig selv, men for en af mine venners helbredt, som jeg trippede sammen med. Han crashede på den rejse, men jeg havde bare en meget kraftig uforløst rejse. To dage efter indtagelse, kunne han stadig ikke finde fra København til Odense. I ca. 1 år, havde han nul hukommelse. Han huskede ikke sin familie, sit studie, eller noget som helst fra rejsen. Den dag i dag ved han kun det fra rejsen, som jeg har fortalt ham. Han faldt ned i barndoms bevidsthedstilstand, og forblev der i over et år, før der begynde at komme ændringer. Han var som at snakke med et 3 årigt barn.

Da jeg crashede på Ayahuasca f.eks. var der ikke bare angst, tvivl og uforløste processer. Jeg kunne pænt sagt ikke gå. Jeg havde sindsyge smerter i ben, hoved og ryg. Jeg havde ingen balance, og jeg var ude af stand til, at tage i skole. Der var intet tilbage, jeg var splintret.

Da jeg crashede på Zopiclone og Cannabis, kom jeg slet ikke ned. Zopiclone er ikke et psykedelika, men mere en deliriant. Jeg trippede i en deliriums tilstand i over et halvt år. Først 8 måneder efter, begyndte de første forbedringer at vise sig. At trippe i denne deliriums tilstand betød for mig, ingen masse i noget (alt var gennemsigtigt), skikkelser osv. Jeg oplevede at brænde på bål, blive spist op af insekter, at pigtråd blev trukket ned igennem mit nervesystem osv. alt sammen til dagligt.
Fælles for begge mine crash var, at jeg ikke kunne mærke forskel på dig og mig. Eller mig og et træ, mig og en sten eller mig og noget andet. Alt var samme substance og samme følelser.
Nogle har spurgt mig, om ikke bare jeg var totalt i et med den kosmiske tomhed, men det var jeg ikke. Jeg var i et med det kosmiske kaos, forvirring og misforståelse.

En uforløst rejse betyder for mit vedkommende, en dårlig rejse hvor man har det af helvedes til når man kommer ned, men er istand til at være menneske, uden nødvendigvis at forstå hvad det vil betyde.

Et crash er når man ikke er istand til hverken at være eller forstå, hvad begrebet mennesket betyder.

Jeg ved ikke, om det giver mening. Det er et komplekst område, men det korte af det lange er nok bare, intensiteten af hvor meget man er knust efterfølgende, der afgør, om jeg kalder det en uforløst rejse, eller et crash.

Jeg ved, du har lidt erfaring Yeti, så du må gerne sige fra, hvis du mener, jeg går afvejes nogle steder. Der er ikke så mange, der ved hvad man snakker om, på disse breddegrader.

Fritzie
Ja heldigvis kan man sige, at der ikke er så mange mennesker der har erfaring på området. Stan er ret god absolut! Han har skrevet tusindvis af sider om vores sind. Alligevel har jeg været inde i bevidsthedstilstande, som jeg ikke har kunne finde, i hans litteratur.
Jeg synes selv det er et forvirrende felt, for hvergang man finder svaret på ens tvivl, kommer man dybere og der opstår endnu flere spørgsmål. Så det er også ret spændende, jeg kan i hvertfald ikke lade være med at grave dybere og søge videre :P


Top
  
 
Indlæg: 18 apr 2017 23:34 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jeg kan godt forstå hvorfor du mener der er forskel på de ting du beskriver som hhv crash og uforløste oplevelser. Umiddelbart synes jeg dog det lyder som om at i hvert fald nogle af dine eksempler simpelthen er uforløste ting som bare har en enormt stor indflydelse i tiden efter. Eksempelvis dit crash på ayahuasca lyder som en uafsluttet, men meget aktiveret oplevelse, der så altså resulterede i dine fysiske vanskeligheder efterfølgende. Hvis du prøver at læse nogle af Grofs case-historier hvor han beskriver hele eller delvise behandlingsforløb, kan du nok godt se hvad jeg mener. Hans bøger indeholder flere historier om folk der pludselig havde nogle helt nye symptomer imellem sessioner, det være sig psykiske, fysiske eller begge dele. Din egen beskrivelse af at være et med det kosmiske kaos lyder for mig som en uforløst BPM 2-oplevelse, hvis vi skal bruge Grofs begreber, dvs en klassisk helvedes-oplevelse. Den slags kan godt medføre enormt stærke muskelspændinger og andre kropslige symptomer som dem du beskriver.

Ovenstående selvfølgelig med det forbehold at jeg har misforstået det du skriver.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2017 02:04 
Vi er helt enige så. Alt er jo i sidste ende bare uforløste ting. Men det er nemlig forskellen på indflydelsen bagefter der afgør, om jeg har kaldt det en almindelig uforløst rejse, eller et crash da jeg synes, at uforløste ting er et meget vidt begreb. Der er ret stor forskel på at komme ned og mærke, at der er noget galt, men jeg har det sådan set okey, eller at være totalt knust og bare have lyst til at tage hjem i ens egen seng og græde, eller hvis man er totalt fucked i hovedet. Så jeg har ligesom valgt at differentiere der, måske er det ikke så klogt igen.
Er godt klar over, at mit Aya crash er en uafsluttet oplevelse, der satte sig i kroppen. Men FUUUUUUCK det var voldsomt.
Her bagefter har jeg også analyseret mig frem til, at mit crash på Zopiclone og Cannabis, har haft noget med BPM 2 stadiet at gøre. Men det fattede jeg hat af, imens det stod på. Jeg brugte rigtig lang tid og mange sessioner, for at gennemarbejde det stadie. Jeg røg uhyre meget DMT, en Svampe session, to på LSD, en på Meskalin/Svampe/DMT/MDMA/Cannabis og Ketamin, 4 Aya, en MDMA og mange Ketamin som egentlig ikke var så effektive, men tilgengæld ikke så voldsomme og risikofyldte. Men godt du bekræfter mig i det Yeti :)
Så forskellen på en uforløst rejse og et crash er hvor kraftigt det har påvirket mig efterfølgende, men den definition, er vidst noget jeg selv har fundet på :oops: :P
En klar forskel på mine uforløste rejser og mine crash har været, at efter mine uforløste rejser er det eneste jeg har haft lyst til, at tage endnu en rejse, for at gennemarbejde det uforløste. Efter mine crash har jeg haft en periode, hvor jeg har tvivlet på alt og egentlig ikke haft lyst til at tage endnu en rejse med det samme. Det er en ret stor forskel, men det ændrer ikke på, at alt i sidste ende bare er uforløste processer.

Jeg tror, du har forstået min beskrivelse meget fint.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team