Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 00:53


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 apr 2017 14:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 apr 2017 13:35
Indlæg: 1
Som ædru alkoholiker og meget festen, især i min ungdom med hash. Så lige en advarsel til alle.

De fleste stoffer giver afhængighed, den Fysiske afhængighed vil jeg kun kort komme ind på.
Da hash og de psykedelisk ikke, er de værste her.

Men nogle af de unge jeg var sammen med, i et nok mindre decideret misbrug miljø.
Der var der en som blev indlagt ,med lidt gag i låget. Så vil selv om man ikke fysik bliver afhængige lige advare.
Der er andre skader, som jeg ikke tænkte på, i gør sikkert heller ikke. Men nu får i da en advarsel.

I sær jer unge som også skal have en uddannelse. Forskellen på at møde om efter en brandert og have røget.
Er at man måske nok har lidt tømmermænd om mandagen, men hvis har røget hash,
så ryger der ikke så meget ind på tavlen resten af ugen.

Hvis i stadig drikker jer stangstive når i er kommet i tyverne, og begynder at skulle have en øl/alkohol for at komme igang.
Samt hvis forsøger at skulle det for omgivelser, eller kæresten brokker sig.


Så er det jer som har et alvorligt problem, og i skal søge professionel hjælp.

Også pass på. Kan se nogen her synes at det er sjovt at blive medicineret som en terminal kræftpatient. Så synes jeg at man må have et problem med livet.
Men i skal tænke på at mange som er misbruger, har en anden diagnose, hvor bruget er startet som selvmedicinering.
Eller som ved mig selv. Som har lidt Asbersk, i et forsøg på at bliver lidt mere social, samt jeg fik nogle venner, i et miljø som var mere åben.

Men der er lidt dumt at blive misbruger, hvis problemet ligger et andet sted.

Ellers nyd jeres ungdom, og pass på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 15:28 
Hvis formuleringen bliver bedre (punktum og komma etc.), kan jeg måske forstå mere end halvdelen, af det du prøver at fortælle.


Top
  
 
Indlæg: 11 apr 2017 15:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Ø Tripperen! skrev:
Hvis formuleringen bliver bedre (punktum og komma etc.), kan jeg måske forstå mere end halvdelen, af det du prøver at fortælle.


Eller også skulle du øve dig i at læse "knap så korrekt dansk", som f.eks. ordblinde kan komme til at bruge. Jeg kan ikke se hvad din post skal gøre for trådstarter?
Han kommer med en fair pointe. Bare fordi du ikke forstår det, er det ikke ensbetydende med at det skal ændres eller fjernes; Du kan ikke vide hvor mange kræfter personen har lagt i den post.
Så, hvis du ikke forstår posten, er det nok bedre at holde din mund eller spørge ind til hvad du er i tvivl om.


Og til dig, Den_kedelige.
Tak for dit input. Jeg håber at det går godt med at holde dig ædru og dermed tage livet tilbage i din egen kontrol igen.
Jeg kan se at du er diagnosticeret Aspergers? Vil du mene at der er en højere risiko for misbrug, når man netop har denne udviklingsforstyrrelse?
Det er lidt interessant, for jeg finder forskellige udsagn. Både at Aspergere/autister generelt ikke bruger rusmidler, men alligevel synes jeg at kunne se et klart sammenhæng mellem Asperger og misbrug.
Specielt de Aspergere som ellers er "højt fungerende". De har i mine øjne stadig et stort socialt behov, hvor stofferne kan gå ind og fjerne mange af de faste tankemønstre og reaktioner, som oftest får de sociale relationer til at gå i hårknuder.

Er der nogen med erfaring eller viden om Aspergers og et misbrug. Både der hjemme i privaten, men også som hjælp til at kunne overskue sociale arrangementer?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 16:46 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Ø Tripperen! skrev:
Hvis formuleringen bliver bedre (punktum og komma etc.), kan jeg måske forstå mere end halvdelen, af det du prøver at fortælle.

:roll:

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 16:54 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Mr. Gone skrev:
Fint at du kommer med en advarsel du ser relevant, men jeg synes du generaliserer. At du, og mange andre får indlæringsevnen hæmmet af at ryge cannabis, betyder ikke at det er en fast regel. I gymnasiet fik jeg 10-12 taller, afleverede alt til tiden og huskede hvad timerne handlede om, selvom jeg havde røget 25 bonghoveder og taget ketamin dagen før. Jeg kender nogle stykker der oplevede lignende scenarier i gymnasietiden.

Ellers er jeg enig, og i mit hoved er alkohol særdeles tricky mht afhængighed, fordi det er lovligt, lettilgængeligt og en indgroet del af vores kultur, så det er enormt nemt at komme til at misbruge, eller overforbruge.

Ikke at det er noget jeg kan anbefale, men jeg havde et cannabis misbrug mens jeg tog min HF eksamen, kom ud på den anden side med et snit på 8,4. Kunne det have været bedre hvis jeg ikke røg? Sikkert, men det kunne også have været bedre hvis det ikke var fordi jeg led af PTSD og alvorlig depression samtidigt, cannabis selvom det sikkert ikke gavnede (på min karakter), hjalp mig faktisk igennem hverdagen i den periode. Havde jeg ikke haft det eller drukket i stedet var jeg nok ikke i live i dag.

Det er bare vigtigt at pointere at det ikke altid er helt sort/hvidt, vi reagere alle sammen lidt forskelligt og håndtere ting forskelligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 17:19 
Khazim skrev:
Ø Tripperen! skrev:
Hvis formuleringen bliver bedre (punktum og komma etc.), kan jeg måske forstå mere end halvdelen, af det du prøver at fortælle.


Eller også skulle du øve dig i at læse "knap så korrekt dansk", som f.eks. ordblinde kan komme til at bruge. Jeg kan ikke se hvad din post skal gøre for trådstarter?
Han kommer med en fair pointe. Bare fordi du ikke forstår det, er det ikke ensbetydende med at det skal ændres eller fjernes; Du kan ikke vide hvor mange kræfter personen har lagt i den post.
Så, hvis du ikke forstår posten, er det nok bedre at holde din mund eller spørge ind til hvad du er i tvivl om.


Jeg synes ikke, det er særlig nemt at læse. At misbrug, ungdom og uddannelse ikke altid er den smarteste kombination, er ret indlysende. Og at det kan være en mulighed, at opsøge professionel hjælp hvis man har et alvorligt problem, er vidst ingen hemmelighed.
Men det er forskelligt hvad vi behøver, og hvordan vi reagerer. Derfor er det for mig at se lidt generaliserende, og når teksten ikke er mere skarp, end den er, synes jeg det er svært at gennemskue, hvor trådstarter præcist vil hen.

Selv har jeg haft et ret massivt forbrug at Cannabis, plus et forbrug af andre stoffer, men mine karakterer fejler intet. Som BasicReality siger, er det ikke altid så sort/hvid.


Top
  
 
Indlæg: 11 apr 2017 18:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 aug 2008 12:11
Indlæg: 423
Som trådstarter selv nævner er det oftest folk med en psykiatrisk diagnose der havner i misbrug, grundet selvmedicinering. Selv har jeg altid brugt stoffer med respekt, hvis jeg selv skal sige det.. men hvad hjælper det, hvis man er prædisponeret for en eller anden form for psykisk vanskelighed. Det kan være rigtig svært, at spotte før man står i lort til halsen.
Jeg startede selv af bare nysgerrighed, og det åbnede da også et helt nyt og fantastisk univers. Men som tiden gik handlede det dog mere og mere om at kunne takle sociale situationer, og det var uden jeg egentlig bed mærke i det.
Selvfølgelig skal vi passe på os selv og hinanden, og derfor synes jeg da bare det er fedt, at trådstarter kommer med en lille advarsel.
har selv modtaget en del behandling for misbrug og fra psykiatrien og har formentlig en skizotypisk sindslidelse, hvilket godt kan blive forvekslet med Aspergers i nogen tilfælde.
Desværre har jeg stadig perioder, hvor misbrug/selvmedicinering synes nødvendig, for at kunne takle hverdagen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 18:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Nu kan vi ikke vide om trådstarter tidligere har haft en anden bruger herinde, men det her kunne virke som en 1-gangs-poster. Jeg synes ikke det er fair, at starte en tråd i et debat forum, uden at følge op de spørgsmål som evt måtte komme fra andre brugere. Det sker desværre af og til herinde, men personligt, kan jeg ikke se meningen med at starte en tråd for derefter at forsvinde ud i den blå luft. Det virker useriøst, selvom hensigten (i det her tilfælde) sikkert er reel nok. Man sidder bare tilbage med en lidt flad fornemmelse.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 22:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
Bo Dega skrev:
Nu kan vi ikke vide om trådstarter tidligere har haft en anden bruger herinde, men det her kunne virke som en 1-gangs-poster. Jeg synes ikke det er fair, at starte en tråd i et debat forum, uden at følge op de spørgsmål som evt måtte komme fra andre brugere. Det sker desværre af og til herinde, men personligt, kan jeg ikke se meningen med at starte en tråd for derefter at forsvinde ud i den blå luft. Det virker useriøst, selvom hensigten (i det her tilfælde) sikkert er reel nok. Man sidder bare tilbage med en lidt flad fornemmelse.


Måske var OP ikke flygtet, hvis han blev mødt med lidt mere imødekommenhed fra start på sin første post? Bare en tanke. Om man så er uenig i indlægget eller synes at tegnsætning er rod.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2017 23:02 
Plejadestjerne skrev:
Bo Dega skrev:
Nu kan vi ikke vide om trådstarter tidligere har haft en anden bruger herinde, men det her kunne virke som en 1-gangs-poster. Jeg synes ikke det er fair, at starte en tråd i et debat forum, uden at følge op de spørgsmål som evt måtte komme fra andre brugere. Det sker desværre af og til herinde, men personligt, kan jeg ikke se meningen med at starte en tråd for derefter at forsvinde ud i den blå luft. Det virker useriøst, selvom hensigten (i det her tilfælde) sikkert er reel nok. Man sidder bare tilbage med en lidt flad fornemmelse.


Måske var OP ikke flygtet, hvis han blev mødt med lidt mere imødekommenhed fra start på sin første post? Bare en tanke. Om man så er uenig i indlægget eller synes at tegnsætning er rod.


Nu er det off-topic, men så forfærdeligt kan det heller ikke være, at få respons på ens tegnsætning eller formulering. Jeg har flere gange fået "høvl" for min formulering, men jeg er ikke smuttet af den årsag.

Måske det bare er mig, der har svært ved at forstå tekstens pointer, men det må da være et minimums krav, at det er forståeligt, for at man kan give et nogenlunde relevant svar.


Top
  
 
Indlæg: 12 apr 2017 09:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Ø Tripperen! skrev:

Nu er det off-topic, men så forfærdeligt kan det heller ikke være, at få respons på ens tegnsætning eller formulering. Jeg har flere gange fået "høvl" for min formulering, men jeg er ikke smuttet af den årsag.

Måske det bare er mig, der har svært ved at forstå tekstens pointer, men det må da være et minimums krav, at det er forståeligt, for at man kan give et nogenlunde relevant svar.


"Respons på ens tegnsætning eller formulering"? :roll:
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du bliver ved? Kan du ikke forstå at det er uacceptabelt at komme med det nederdrægtige svar som du postede?
Hvorfor vil du blive ved med at forsvare at du kan svine andre? :hm:

Bo Dega, Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Det står vel frit for alle at oprette et emne som man finder interessant, og så kan de mennesker som lyster, kommentere på det. :)

Edit: Jeres udsagn om at i har knarket igennem hele gymnasiet "uden at præstere dårligere", kan vi ikke rigtig bruge til en skid, da det ikke kan bevises.
Nu er gymnasiet så heller ikke det sværeste sted at få høje karaktere, imens man baked.
Og på samme måde så er gymnasiet heller ikke just stedet som udviser intelligens.
Det kunne være dejligt at tage diskussionen på et principielt niveau, så vi ikke skal til at diskutere om vi mener at hinanden har haft en velfungerende skoletid. Det kan kun hjælpe til at splitte vores indbyrdes forhold.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2017 09:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
Ø Tripperen! skrev:
Nu er det off-topic, men så forfærdeligt kan det heller ikke være, at få respons på ens tegnsætning eller formulering. Jeg har flere gange fået "høvl" for min formulering, men jeg er ikke smuttet af den årsag.

Måske det bare er mig, der har svært ved at forstå tekstens pointer, men det må da være et minimums krav, at det er forståeligt, for at man kan give et nogenlunde relevant svar.


Det er ikke for at trække tråden alt for langt ud af en tangent, men mener faktisk at det er relevant for alle på siden at overveje de her ting, så her kommer mit svar:

For det første mener jeg, at der kan være problematikker forbundet med at universalisere dit eget ståsted på den måde. Du har måske forholdsvis tyk hud, men folk er forskellige og kommer til siden med forskellige prædispositioner. Man kan have en baggage med, hvor man fx har haft svært ved at indgå i fællesskaber, har problemer med følelse af selv-værd eller på den ene eller anden måde kommer med en baggrund der gør, at man tager visse ting på en bestemt måde. Og det mener jeg man som udgangspunkt - inden for rimelighedens grænser - bør have en sensibilitet overfor. I trådstarters tilfælde gør han faktisk eksplicit opmærksom på, at han har aspergers syndrom og tidligere har haft svært ved at indgå i sociale sammenhæng. Det betyder ikke, at der er et 'blindpunkt' man ikke må røre. Men det betyder, at man måske bør udvise mere sensibilitet i sine formuleringer. Altså man kan godt skrive tingene på en pæn måde.

Udover det, så mener jeg faktisk ikke at det første indlæg er helt umuligt at få mening ud af, omend tegnsætningen er galt på den. Det kan man selvfølgelig påpege, men jeg mener også man skal udvise den respekt, hvis man vil svare, at forholde sig til det mening, der kan udvindes af det han skriver, og den intention bag om at udveksle erfaring. Jeg mener altså ikke, at det der skal være bærende for at kunne undgå i fællesskabet her på siden er skrivekundskaber.

Det jeg har elsket psychedelia for, og det der fik mig til at blive hængende efter mit første indlæg for små 4 år siden (?) var, at siden favner en utrolig bred skare af folk i alle deres forskelligheder, og at man i de fleste tilfælde bliver mødt med en rar imødekommenhed, når man poster herinde, også selvom det er første gang og man er uklar i sine formuleringer.

Det er selvfølgelig en spændende diskussion at tage, men tænker enten den skal have en separat tråd eller den skal fortsætte over PB, hvis den skal fortsætte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2017 18:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Jeg synes altså stadig det er irriterende med hit'n'run-attituden uagtet tegnsætning og grammatik og mening.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team