Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:44


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 maj 2017 08:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2017 08:27
Indlæg: 5
Hej med jer
Jeg tager 600mg lamotrigin (epilepsimedicin) samt 150mg sertralin (antidepressiv) om dagen.
Mit spørgsmål går på, om nogen af jer ved hvorvidt den anden medicin jeg tager, kan påvirke fx 2cb's potens? Eller mdma? Jeg synes at få samme virkning af amf som mine venner, hvilket jeg dog kun har prøvet en enkelt gang - men ellers påvirkes jeg ikke nær så meget, som dem, jeg tager det med. Med 2cb overhovedet ikke.
Måske i har nogle erfaringer eller viden?

Peace out ✌️

PS jeg har ikke epilepsi hæhæ


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 09:47 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Det frarådes generelt at kombinere SSRI-medicin (selective serotonin reuptake inhibitor) med serotonin affinitive stoffer.
Årsagen hertil ligger i SSRI-medicinens virkningsprofil, da den som navnet antyder, hæmmer genoptaget af serotonin. Det kan i værste tilfælde resultere i serotonin syndrom (serotonergt syndrom).

Så i princippet kan det, og jeg vil tro at det også gør det - men jeg har ingen førstehånds erfaring med det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 10:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2017 08:27
Indlæg: 5
Okay, jeg er ikke bekendt med de termer, du bruger, så jeg har lige googlet lidt.
Hvad mener du, når du siger SSRI-medicin hæmmer genoptaget af serotonin? Jeg ville umiddelbart tænkte, det var omvendt. Er seronin ikke det, jeg mangler - derfor den antidepressive medicin?
Det jeg forstår ved det du skriver er, at hvis jeg tager et stof, som også påvirker mit serotonin niveau, kan jeg få serotonergt syndrom. Korrekt? Ved du i så fald hvilke substanser, det drejer sig om?

Med hvad jeg kan læse mig frem til er løsningen på syndromet blot at lade være med at tage medicinen en dag eller to i forvejen.

Jeg sætter virkelig meget pris på dit svar! Jeg spørger måske til noget, du ikke kender svaret på, men tager chancen. Jeg er, som valget af kategorien "grundskolen" antyder, temmelig uvidende hvad det her angår :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 10:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2017 08:27
Indlæg: 5
Og wow jeg burde læse noget mere om den medicin, jeg tager


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 11:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Generelt er det en dårlig idé at lege med MDMA og 2CB når man er på antidepressive piller. Især MDMA vil jeg mene du skal holde dig fra hvis du har en depressiv tilstand. MDMA kan godt forværre din tilstand og det er uanset om du får effekten eller ej. Jeg har ikke samme viden om 2CB, men er ret sikker på at det også påvirker nogen centre man ikke skal lege for meget med, når man er depressiv.

Ja, antidepressive piller er ikke nødvendigvis den rigtige vej at gå. Der er utroligt mange bivirkninger i forhold til deres effekt. Umiddelbart er det dog bedste alternativ til ulovlige substanser med manglende professionel vejledning. Der findes få psykedeliske terapeuter i Danmark, men de er af gode grunde ikke certificerede og der mangler stadig en hel del forskning i området før man kan dokumentere effekten af den slags terapi. Jeg selv ville dog ikke tøve med at afprøve mikrodoseringer (svampe eller lsd) istedet for antidepressive, hvis jeg var depressiv.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 11:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2017 08:27
Indlæg: 5
Tak Hector, det var en stor hjælp.
Du har helt ret, jeg bør især ikke røre MDMA!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 11:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
123mg skrev:
Okay, jeg er ikke bekendt med de termer, du bruger, så jeg har lige googlet lidt.

Du kan evt. forsøge dig med at læse denne artikel; http://www.webmd.com/depression/guide/serotonin-syndrome-causes-symptoms-treatments#1
I den besvares også et par af dine spørgsmål.

123mg skrev:
Hvad mener du, når du siger SSRI-medicin hæmmer genoptaget af serotonin? Jeg ville umiddelbart tænkte, det var omvendt. Er seronin ikke det, jeg mangler - derfor den antidepressive medicin?

Om det er serotonin du mangler, er det kun i teorien. Der mangler endnu et værktøj/apparat der kan understøtte den hypotese der "retfærdiggør" ordineringen af antidepressivt medicin.
At det for nogle er en trøst at tage medicin dagligt, og at det i sig selv kan være den psykologiske terapi de har behov for, vil jeg ikke kloge mig på.
SSRI virker ved at hæmme genoptaget af serotonin for at øge koncentrationen i blodbanen. Men mekanismen der anvendes resulterer i at kroppen ikke kan genoptage den udskilte serotonin. Hvis du kigger på billedet her af en neuron;
Billede
blokerer SSRI den presynaptiske neuron, der er ansvarlig for genoptaget. Hvilket medfører at depoterne udtømmes og der ikke gendannes lige så meget da den del af det der burde være genoptaget, mangler. Når så dette system kombineres med en høj affinitiv 5-HT substans, udtømmes depoterne fuldkomment og koncentrationen bliver så høj at hjernen tager skade, og dens kropsregulerende egenskaber svækkes.

123mg skrev:
Det jeg forstår ved det du skriver er, at hvis jeg tager et stof, som også påvirker mit serotonin niveau, kan jeg få serotonergt syndrom. Korrekt? Ved du i så fald hvilke substanser, det drejer sig om?

Jeps.
De psykedeliske substanser
Semi psykedeliske stimulanser,
Stimulanser som kokain og meth
MAOI kilder/medicin.
Formentlig flere..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 11:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
Hej 123mg.
Skidt pyt med om du har helt styr på, hvad der farmakologisk foregår.
Bare du forstår, at du kan blive hjerneskadet eller dø, hvis du tager MDMA mens du er på sertralin. (Ved ikke med epilepsimedicinen).
Sertralin hæmmer derimod stoffer som 2c-b + LSD og svampes virkning i så høj grad, at man ikke får noget ud af at tage det.

Men hvis du døjer med depression, ville jeg godt nok først og fremmest overveje, hvorvidt stoffer overhovedet var værd at gamble med. Bare et tip fra en tidligere deprimeret og misbruger.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 11:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
123mg skrev:
Med hvad jeg kan læse mig frem til er løsningen på syndromet blot at lade være med at tage medicinen en dag eller to i forvejen.


Ifht. det: Selv hvis du har holdt op med at tage sertralinen op til og det er helt ude af kroppen (og det kan jeg ikke sige om det er), så tømmer MDMA jo så dine serotonindepoter fuldstændig, og så er du tilbage i det sorte hul, som sertralinen jo egentlig skulle arbejde med til at få dig ud af. Så det er at modvirke sin egen bedring. Men det er jo op til dig selv, det lyder bare ikke gennemtænkt i forhold til den situation du er i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2017 22:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2017 08:27
Indlæg: 5
Du har helt ret :-)
Mange tak for svarene, det er godt med andres input - så jeg har en realistisk tilgang til det, jeg har gang i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2017 00:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2013 19:26
Indlæg: 121
Studier på rotter har vist at Lamotrigin kan forstærke effekten af vise SSRI'er og dermed resulterer i en øget påvirkning af selektive serotoningenoptagshæmmere.
Kombinationen af SSRI og Lamotrigin har derfor resulterer i hypoteser om, at begge i kombination hjælper mere på despression og andre psykiske sygdromme end SSRI alene. Et af studierne jeg henviser til et Bourin et al. (2005).

Derfor vil det også være en dårlig ide, synes jeg, at kombinere det med stoffer som MDMA og 2CB.

Off topic, da Lamotrigin påvirker strømmen af Natrium-ioner, kan det være en ide at supplere med calcium og D-vitamin for dine tænders skyld. Især hvis du får andet medicin, der påvirker sodium/natrium såsom pregabalin (Lyrica)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team