Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 14:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 sep 2018 22:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
Jeg var til bryllup denne weekend og faldt i snak med min fætters ældste datter som er blevet 16.
Foruden at jeg er glad for ikke at skulle være 16 i en tid hvor perfekt krop/liv/ findes overalt (med bedre og bedre filtre) oplever jeg også en støre tilgængelighed af en bredere mængde stoffer i en meget yngre alder.
Jeg starter med at sidestille hash og mdma i min bekymring om brugen af stoffer, mest fordi jeg synes man overser eventuel skadevirkning af hash og overdramatiser eftervirkning af mdma. Jeg forstår godt hvorfor (man kan dø af en overdosis mdma(og folk har) og hashpsykoserne er svære at kortlægge og anden nyhedsværdi).
Men uden fokus på hvad er værst, så står jeg der og prøver at sige noget der hverken bør forhærlige eller fordømme.... og med tanke på man kun husker tre ting fra enhver lektion prøver jeg:
Vær gode til at passe på hinanden, hvis press/lyst altid kun én pille, aldrig tag det flydende...
Men håber jeg måske herinde kunne få hjælp til andre (nemme og korte) råd til næste gang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 11:07 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Hvad mener du med “aldrig tag det flydende”?

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 11:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Mr. Gone skrev:

Begrebet "hash psykose" er noget vrøvl.. Det findes ikke.
Måske cannabis kan udløse latente psykosetilstande, men det skaber dem ikke, så lad endelig være med at sprede det gylle, som medierne har plantet i dit hoved.


Det er noget pjat

Der er mange forskellige slags cannabinoider og forskellige sammensætninger af disse og de kan være grænsepsykedeliske for nogle, og ikke alle hjerner er ens skal du også have med i din ligning.

Der findes mange hvis system ikke tåler disse oplevelser og aldrig ville have blevet "psykotiske" uden at være blevet kastet ind i en kemisk/stofinduceret tilstand. Det samme gælder for ALLE slags psykedelika, folk er forskellige og nogle har anderledes hjerner (små-autistiske/savants) og selvom man kan argumenterer for at det så er dem som er sindsyge, kan jeg finde ligeså mange argumenter for at det er alle de andre som er bindegale og savanterne som faktisk er de få som reelt set forstår hvad der sker, og når de har brugt et liv på at tilpasse sig denne "opbyggede" virkelighed skal de pludselig starte mere eller mindre forfra hvilket medfører symptomer på angst og høj grad af mistillid til omgivelserne hvilket bliver tolket som psykose af folk som ikke kan forstå det eller ønsker at prøve.

Alle vil gerne tro på magi og mirakler, men når nogen oplever det modsatte med uforklarlige dystre mareridtstilstande så er det dem der er syge, for det gider vi ikke at erkende også eksisterer.

Nå det var dagens rant off-topic, beklager hvis det var lidt kort for hovedet, men jeg har i den grad selv været meget påvirket af hvordan andre har forsøgt at definere mig/mine oplevelser og er ved at bygge mig selv tilbage igen så bliver mindre provokeret af de her platituder som går ud over mange af dem som faktisk er ramt. No bad vibes herfra, men tænk lige over at psykiatere er den eneste lægelige profession som ikke gider kigge på det organ de ønsker at helbrede. Det er fordi at de så i høj grad skal starte helt forfra med alle deres diagnostiske systemer, fordi vores hjerner ikke er ens og er så komplekse i deres udformning.

En stemmehører/tankelæser en paranoid/pre-kognitiv og en hallucinerende/dimensionelt følsom går ind på en bar..

Ingen af dem formår at møde og lære noget af hinanden, fordi de har alle sammen fået den samme medicin og diagnose og blevet fortalt at de er syge.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 13:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Jeg kalder det ikke en hashpsykose, men hvordan vil du forklare average joe at nogen som var helt "normale" og aldrig ville have blive påvirket på den måde, pludselig sidder fast i en mareridtsagtig tilstand? Du kan snakke om karma og kollektiv bevidsthed til deres øre falder af, men faktum er at der er nogle som bliver påvirket på den måde af at ryge hash. Sygeliggøre dem er det sidste jeg gør, men undervurdere hash som en potentiel katalysator som er til fare for nogle mennesker ville være at ignorere alt hvad vi ved om nervesystemet og hvordan det påvirkes af udefrakommende stimuli. Jeg råder heller ikke børn til at spise svampe eller tage LSD hvis ikke deres nervesystem er færdiggroet da det er uforsvarligt og meget vel vil have værre konsekvenser end gavn. Samme måde er det med andre emner også, når folk har "skader" eller har lært at tilpasse sig et system som ikke taler deres "sprog"

Mennesker med Savant-Syndrom har ikke en spirituel opvågning, de er anderledes helt inde i deres kernefunktioner i nervesystemet, enten efter en skade, eller fra fødslen af. Man siger at alle mennesker har latente savant-egenskaber men ikke alle har latente psykoseegenskaber så? Det er noget vrøvl.
Det er endnu et eksempel på at vi kollektivt lukker ned for alt det vi ikke ønsker at besidde.
Samfundet, den sociale sfære, vores ideer såvel som måden vi kommunikerer på, er blevet tilpasset til den gængse bevidsthed men at nogen så har superevner men det har vi alle faktisk inde i os, og andre har latente psykoser, men det er kun dem, er dog noget af det mest prætentiøse vi skal lægge øre til i dag, vil jeg mene.

Man skal ikke undervurdere psykiatriens magt til at tolke selv optimisme som uhelbredelig eller åbenbaringer og indsigter som tegn på manglende sygdomserkendelse, så kender godt til hvad du har været igennem!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 15:07 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Til trådstarter:

Jeg synes først og fremmest sådan en snak skal handle om ærlighed. Børn skal ikke være bange for at snakke med deres forældre/pårørende om stoffer. Heller ikke, hvis snakken handler om, at de selv har taget stoffer. Stofbrug har ofte noget at gøre med dybere følelser, og dem skal vi kunne snakke om. Børn og unge er ofte bange for at blive mødt med fordømmelser og fordomme. Og allerede der kan forbindelsen til dem blive brudt, hvis de skammer sig for meget eller er bange for reaktionerne. Ansvarligt brug og skadesreduktion skal der selvfølgelig også snakkes om. Men det risikerer vi aldrig at komme til, hvis de ikke føler, man kan have en åben dialog om tingene. Og så kan man måske også snakke om deres, eller deres jævnaldrenes motivation for at (mis)bruge stoffer på et lidt dybere plan. Misbrug springer ofte ud af, at folk har underliggende psykiske problemer. Det kommer sjældent af sig selv for ellers glade og velfungerende mennesker. Og det er et meget vigtigt aspekt at få ind i snakken, synes jeg. Det er en del af et fundamentalt problem, at mentalt helbred er blevet tabuiseret i vores samfund. Men jeg tror langt henad vejen, det er nøglen til at forebygge og behandle stofmisbrug blandt unge såvel som voksne mennesker.

Af nemme og korte råd kan måske nævnes:
Start kun med en kvart eller en halv pille (ecstasy). Pillerne på markedet er meget stærke i disse år.
Tag kun stoffer med folk, du stoler på.
Hold øje med dine venner og fortæl hinanden, hvis I vælger at bruge stoffer.
Spørg på Psychedelia.dk, hvis du er i tvivl :mrgreen:

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 16:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Man burde fanme lave en flyer med Imps råd. De er så meget rarere end Music Against Drugs stilen. Og de er ikke engang de værste.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 16:45 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2018 11:09
Indlæg: 13
Mr. Gone skrev:
Begrebet "hash psykose" er noget vrøvl.. Det findes ikke.
Måske cannabis kan udløse latente psykosetilstande, men det skaber dem ikke, så lad endelig være med at sprede det gylle, som medierne har plantet i dit hoved.


Skal lige spørge dig hvordan jeg fik min psykose dengang? Havde ikke prøvet andet end hash, da jeg fik den. :)

_________________
Fuckt op på amfeta og diverse


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2018 17:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Buttkraken skrev:
Hvad mener du med “aldrig tag det flydende”?

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2018 17:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Lige det der med psykoser og hass. Så vidt jeg ved, så er det at være i psykotisk tilstand noget midlertidigt, som kan være udløst af alt muligt. Det er slet ikke forstået 100%, hvad en psykose rent faktisk er, men der er bred enighed om kriterierne for, hvornår man kan diagnosticere et menneske til at være i en psykotisk tilstand. Nogle kvinder oplever fx fødselspsykoser, så det er bare for at sige, at psykoser kan nærmest opstå ud af hvilken som helst tænkbar situation (mistet job, brud i kærlighed, søvnmangel, alkohol, konfusion, spontant (altså ingen relevant årsagsforklaring)).
Vi havde en psykiater/læge på studiet, som nævnte noget interessant med psykose og cannabis specifikt; er psykosen opstået pga. cannabis? Eller har disse mennesker selvmedicineret, fordi det på en måde dæmper for latente psykoser? Er det kun cannabis der kan udløse en psykotisk tilstand på et tidspunk, eller kan der være andre faktorer indover, som har bidraget til det? Nogle af dem der oplever 'hash psykose', har samtidigt enten meget dårlige søvn(mønstre), tager noget andet narkotika oveni (amfetamin fx) eller noget tredje; altså kan psykotiske tilstande efter min mening godt være udløst af cannabis, men tænker man på det således, så er der rigtig mange faktorer, der ikke medregnes. Efter tre dage på amfetamin med ingen søvn så tror jeg sagtens, at bare et enkelt sug på en standard joint kan udløse alle mulige former for tilstande, sjældent med positivt udfald.

Ikke mere derail nu, soz, lad os oprette en ny tråd til at diskutere psykose i, for det er pisse spændende, og jeg aner slet ikke nok om det.

Trådstarter: du vil gerne vide, hvordan du snakker med din fætters ældste datter om narkotika, ik? Jeg tror helt klart at det bedste, som du umiddelbart kan gøre, er at være åben, ærlig og ikke fordømmende. Sidder man og lyver som voksen, og helt sikkert ment i bedste beskyttende øjemed, så har det kontra effekt på den unge ala:"Nåå, så jeg skal IKKE prøve cannabis, fordi du siger man kan få en psykose af det, selvom mine venner siger det er mega fedt?" Så tror jeg i hvert godt, at jeg ved, hvad den unge ville gøre efterfølgende. Medmindre man er en mega striks forælder, der har sat så meget frygt i sit barn, at det vokser op fyldt med neuroser (don't do this).
Så vær ærlig, åben og sig kun ting du mener. Ja, MDMA gør at man får det federe, det er der mange stoffer der gør. Altså, der er en grund til, at der tjenes et par tusinde milliarder dollars på det årligt - det virker. Men der er lige så mange andre ting der er fede i livet; blive god til noget, få en kæreste, gennemføre en uddannelse som man kan lide, fordi man kan se et/flere formål med udannelsen ifm. egne interesser og idéer til beskæftigelse, interesse sig for filosofi (mest for at gøre de unge klar over, at ting tager ofte tid før de bliver rigtig fede, derfor kan man sjældent bruge fx narkotika som katalysator for at opnå mål/nye mentale udviklinger. Langtidssigtet perspektiver, yessir).
Så det jeg mener med det her afsnit er, at det efter min mening er smartest at:
1) få de unge til at blive motiveret i andre ting i livet end narkotika, for livet er rimelig nice til at starte med. Som ham der buschaufføren fra Simpsons siger: "I don't need drugs to enjoy this, just to enhance it".
2) vær ærlig omkring narkotikas virkninger så de føler det ikke er tabu, således de kan opsøge viden om, hvordan de gør det så sikkert som muligt, såfremt de skulle tage beslutningen om at udføre idéen. Henvis dem til fx psychedelia.dk, erowid.org, bluelight.ru eller diverse grupper på facebook som arbejder med stofoplysning. Som ung er man jo meget nysgerrig, og kan man hjælpe dem med at få stillet deres nysgerrighed vha. god, sober og underbygget oplysning, så kommer man så meget længere end andre strategier.

Sig til hvis det ikke giver mening, føler det er klodset skrevet l0l

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2018 19:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
Buttkraken skrev:
Hvad mener du med “aldrig tag det flydende”?



Tænker det er svære at vurdere hvad / hvor meget der er hvis tilbudt i drink.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2018 19:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
tak for svar og beklager virkelig min kommentar om hashpsykose da pointen med denne tråd blev tabt lidt.
Jeg prøvede at pointere at alt stoff kan være godt og skidt og det drejer sig mere om forsvarlig brug end hvad der bruges.
Jeg er så enig i man kommer længst med ærlighed / åbenhed og det er i den åbenhed jeg kan komme til kort, eller kunne bruge flere fif.
Hvis tråden herfra kunne være: hvad ville du sige til den 16 årige pige der prøver at navigere i fest/alkohol/stoffer.. med fokus på nem ærlig og praktisk brugbar information


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2018 19:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
Imp skrev:
Til trådstarter:

Jeg synes først og fremmest sådan en snak skal handle om ærlighed. Børn skal ikke være bange for at snakke med deres forældre/pårørende om stoffer. Heller ikke, hvis snakken handler om, at de selv har taget stoffer. Stofbrug har ofte noget at gøre med dybere følelser, og dem skal vi kunne snakke om. Børn og unge er ofte bange for at blive mødt med fordømmelser og fordomme. Og allerede der kan forbindelsen til dem blive brudt, hvis de skammer sig for meget eller er bange for reaktionerne. Ansvarligt brug og skadesreduktion skal der selvfølgelig også snakkes om. Men det risikerer vi aldrig at komme til, hvis de ikke føler, man kan have en åben dialog om tingene. Og så kan man måske også snakke om deres, eller deres jævnaldrenes motivation for at (mis)bruge stoffer på et lidt dybere plan. Misbrug springer ofte ud af, at folk har underliggende psykiske problemer. Det kommer sjældent af sig selv for ellers glade og velfungerende mennesker. Og det er et meget vigtigt aspekt at få ind i snakken, synes jeg. Det er en del af et fundamentalt problem, at mentalt helbred er blevet tabuiseret i vores samfund. Men jeg tror langt henad vejen, det er nøglen til at forebygge og behandle stofmisbrug blandt unge såvel som voksne mennesker.

Af nemme og korte råd kan måske nævnes:
Start kun med en kvart eller en halv pille (ecstasy). Pillerne på markedet er meget stærke i disse år.
Tag kun stoffer med folk, du stoler på.
Hold øje med dine venner og fortæl hinanden, hvis I vælger at bruge stoffer.
Spørg på Psychedelia.dk, hvis du er i tvivl :mrgreen:


Tak for disse råd, og er pinlig over jeg har fået sagt "tag kun én pille" i troen af hvor det går galt er der hvor man er vant til at tage 3, så får en meget stærkere batch, og det så går galt.... men måske de to drenge det sidst gik galt for kun behøvede at tage en..
og glad for pointen om fællesskab.. kun med venner - fortæl altid en tæt på hvad du har/regner med at tage...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team