Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 jul 2017 00:03 
Optimering af fordelene ved brug af psykedelisk terapi

Jeg vil her fokusere på, hvad man kan gøre, for at optimere fordelene, der kan være ved brug af psykedelisk terapi. Jeg vil også kort nævne nogle af de faldgrupper, jeg har erfaret kan opstå, ved brug af psykedelisk terapi. Det skal siges, at alt det jeg beretter om her, er baseret på egen erfaring, høstet igennem alle de rejser jeg indtil videre har været igennem, og den litteratur jeg har læst. Min erfaring ligger på alle slags doseringer, men mit interessefelt har været højdosis sessioner, da de giver mulighed for at gennemarbejde mest materiale pr. session. Min erfaring siger mig, at det sådanset er de samme regler der gør sig gældende, uanset hvad for en substance man rejser på. Der er dog forskel på, hvor meget og hvor lidt de forskellige optimeringer hjælper på de forskellige substancer, og hvor der er undtagelser, vil jeg nævne det. Eneste udbredte substance til psykedelisk terapi jeg ikke har erfaring med, er Ibogain. Lige med Ibogain, er der nogle sundhedsmæssige faktorer man skal tage højde for, som jeg af gode årsager ikke kender så meget til.


Set i dagene op til sessionen

Dit set, eller din mentale tilstand er af stor betydning for, hvordan sessionen udfolder sig. Der er meget man kan gøre for, at forbedre eller at forberede ens set til en psykedelist terapi session. Sørg for at være introvært i dagene op til session, og at mærke efter hvordan du har det i kroppen. Kroppen er dit alarmberedskab, og din målestok for, hvordan du har det psykisk. Lav en bodyscanning. Hvis du bemærker noget mærkeligt, det kunne f.eks. være spændinger i muskler og sener, hjertebanken, uro, nakkespændinger, hovedpine osv., så prøv at arbejde med det. Fabelagtige værktøjer til dette er Yoga og Meditation. Prøv at være så spændingsfri og udhvilet som muligt, når du skal indtage stoffet.
Brug nogle timer ude i naturen, gerne så mange som muligt. Det er forløsende, helende og afstressende i sig selv, at være i et med naturen. Så vær gerne alene. Nogle lange gåture i et passende tempo med tilhørende pauser hvor man mediterer er godt. Vær tilstede hele tiden. Det kaldes Walking Zen. Jeg nyder selv godt af et headset med god musik engang imellem.
Spis godt. Brug god tid til at lave god mad, det er meditation i sig selv. Spis gerne vegansk, specielt ved brug af Ayahuasca og Svampe. Du kan også tage hele kuren, smide alle kryderier og kun spise kulhydrater. Du kan enda gå så langt som at faste. Dette svækker dine forsvarsmekanismer, og giver medicinen bedre muligheder for at arbejde. Dog skal du være opmærksom på, at du ikke overstresser kroppen. Det hele skal virke naturligt, og være behageligt hele vejen igennem. Selv faster jeg i omkring 24 timer ved indtagelse af Ayahuasca, 6-24 timer på freebase DMT, 6-24 timer på Svampe og det er individuelt hvordan jeg gør ved brug af Ketamin og LSD. Det er disse substancer jeg har brugt allermest, men jeg har også erfaring med MDMA, Meskalin, 2c-b osv.
Ved brug af Ayahuasca spiser jeg som oftest vegansk i alt fra 4-7 dage. Du må gerne gøre det i længere tid, så længe det føles naturligt. Følg kroppens iboende intelligense.
Lav noget hård fysisk aktivitet. Motion er godt. Løb en tur for at afvikle noget energi. Men også nogle helt primitive aktiviteter som at flytte en masse tunge sten, kan være god grounding.
Men husk hele tiden at være opmærksom på, at du ikke over anstrenger dig.
Lav noget kreativt. Du kan tegne, male, spille musik, synge, skrive and so on, for at udvide dine kreative horisonter. Personligt har jeg brugt meget tid på at skrive, men kun fantasien sætter grænser her. Så længe du nyder det, er alt som det skal være.
Nu er du ved at være klar til sessionen.


Dosis

Det er af stor betydning, at ramme en passende dosis for klienten. Den skal ikke være for lav og ikke for høj. Det er individuelt for hver person, hvad der er optimalt. En for lav dosis kan gøre at du ikke bliver blæst ordentlig igennem, og kommer ud halvforløst. En for høj dosis kan være meget skræmmende og i værste fald traumatiserende.


Set på sessions dagen, før indtagelse af substancen

Lav en bodyscanning. Er alt som det skal være, føles kroppen rar og blid at være i. Hvis ikke, så vend det med terapeuten/shamanen/bisidderen. Forklar hvor der er ubehag, og hvordan du har det. Drøft det og gør hvad der skal til, for at få det forløst. Hvis I sammen bliver enige om, at I er klar, er alt som det skal være.
Lav gerne noget Yoga eller meditation i timen før du indtager substancen, for at gøre kroppen klar.


Set efter at substancen er indtaget

Nu er der kun et at gøre, og det er at søge indad. Følg flowet, stol på kroppens iboende visdom, og gør hvad du føler for. Bare gå til den, alt er tillad så længe du ikke gør skade på dig selv eller bisidderen. Her kan du komme ind i mange bizarre tilstande, og gennemleve alt muligt mærkeligt. Her kan du få vandladning, diarre og brække dig. Du kan sparke og slå på puder, råbe og skrige, savle, ryste og spasme. Det er fuldstændig utilregneligt, hvad for nogle tilstande man kan komme ind i, og hvad for nogle behov du måtte få. Her er det, at perinatalt/fødsels materiale og transpersonligt materiale/trancendens af tid og rum fænomenet kommer ind (reinkarnationer osv), og du kan opleve alt fra at blive født til vold, drab, ensomhed, voldtægt, klaustrofobi, mærkelige seksuelle driftsimpulser, behov for onani osv. alt kan ske. Du skal bare følge flowet, og gennemleve oplevelserne fuld ud. Det er dette materiale fra det ubevidste, der skaber spændinger i dit sind. Det er altafgørende, at du gennemlever disse tilstande fuld ud, for at få forløst disse spændinger. Der kan selvfølgelig også komme ganske almindelige traumaer op fra denne inkarnation, de kommer som oftest i førsterække, også fra spædbarns alderen, som du har fortrængt. Stanislav Grof er konge til at beskrive disse tilstande.
Lad dig ikke forstyrre, af udefra kommende indtryk. Ignorer dem, og fokuser indad. Jeg ved godt, det ikke altid er let, men prøv alligevel.
Jeg anbefaler, at du beholder øjenbindet på, så længe som muligt. Helst til stofvirkningen helt er aftaget, for at få mest muligt ud af rejsen. Jeg har dog haft flere rejser, hvor jeg har taget det af lidt før, eller slet ikke haft noget på. Det har også fungeret, men længere du bevarer det på, mere kan du få ud af rejsen, specielt som nybegynder.
Hvis det er svært at overskue situationen, eller hvis du føler, at du er ved at køre af sporet, er der forskellige teknikker man kan bruge, for ikke at køre skævt. Vend tilbage til åndedrættet, træk vejret og pust ud, træk vejret og pust ud. Følg åndedrætter indtil du føler, at du igen kan følge med. Ellers kan bruge et Mantra. I virkeligheden er det en flugt fra materialet, men hvis materialet bare er meget mere, end du kan overskue for denne gang, kan det være en løsning.


Landingen/Comedown

Når du lander, og hvis du er velforløst, er det også af stor betydning, at du gør hvad du føler for. En gåtur ude i naturen eller et bad er altid godt. Jeg prøver altid at hvile i disse tilstande, og ikke at forhaste nogen integrationsprocess. Bare vær i et med dig selv, og nyd at der er ro på. Nyd tilstanden, integrationen sker helt automatisk, hvis alt er forløbet som det skulle. Det egentlige arbejde kommer først nogle dage efterfølgende.
Hvis ikke du lander velforløst, må I arbejde videre med processen med det samme. Prøv at redde den på comedown. Her kan man bruge forskellige psykoterapeutiske teknikker, såsom bodyhealing, holotropi osv.
Hvis ikke det lykkes, er en reparations session vejen frem. Den skal ske rimelig hurtigt efterfølgende. Stanislav Grof siger, at en uge til to efter er passende, hvis man arbejder med LSD. Hvis det er Ayahuasca, kan man gøre det noget før. Det er helt normalt at drikke Ayahuasca flere dage i træk nede i sydamerika. DMT har også den fantastiske egenskab, at tolerancen falder lynhurtigt. Der er ingen tolerance dagen efter en session. Personligt har jeg taget en højdosis reparations session, tre dage efter jeg crashede. Det var perfekt for mit vedkommende.


Settings

Settings, eller de omgivelser man rejser i er af stor betydning for, at få en velforløst rejse. Man kan sagtens få en velforløst rejse på en dårlig setting, men så kræver det et ekstremt godt set. Og det samme den anden vej, man kan godt få en velforløst rejse, med et mindre godt set, men så kræver det en kniv skarp setting. Hvis begge dele spiller, og dosen er lige i øjet, er der garanti for en velforløst rejse.
Vær opmærksom på settings på dagen. Hvordan er energien på stedet. Hvordan har Shamanen det, er han vel udhvilet, er han tilstede, har han overskudt, energi og tid til at snakke. Vær opmærksom på, om han virker stresset og har travlt. Hvis det er tilfældet, så aflys sessionen. Husk på, at Shamanen bare er et menneske, og at han også kan lave fejl. Han er ikke en Buddha. Hvis noget mærkes forkert, så er det sikkert det. Igen stol på dig selv og kroppens alarmsignaler. Kroppen, ved hvad den gør.
Som udgangspunkt mener jeg, at man som minimum skal have en individuel snak med Shamanen, omkring hvor man står inden sessionen. Helst på dagen før sessionen. Hvis Shamanen ikke indvilligel i det, er der noget galt.
Så hvad er en god setting. Jo jeg vil mene, at et rum hvor du kan råbe og skrige som du har lyst, et madrasselandskab, en spand til bræk, et vandtæt lagen, nøje udvalgt musik, to gode og erfarne bisiddere helst af hvert sit køn og øjenbind, er en forholdsvis god setting. Det er vigtigt, at bisidderne er erfarne med den givne substance. En Aya rytter kan intet stille op, imod en person på højdosis LSD. Det er også af stor betydning, at bisidderne har gennem arbejdet deres egne processer. Jeg har oplevet, at en bisidder blev trigget af min egen process der gjørde, at han greb ind i min ellers meget velkørende regressions process, brød reglerne og ødelagde min rejse fuldstændig. Det skete på Ayahuasca. Han havde været bisidder/guide utallige gange før, men har selv meget beskeden erfaring med sessioner efter Stanislav Grof metoden, og sådanset ingen erfaring på høje doseringer. Det duer ikke, vær opmærksom på det. Bisidderne skal være erfarne med nøjagtig det, som du selv gennemgår.
Naturen kan også bruges som setting. Jeg har haft mange fine både moderat og højdosis sessionen ude i naturen. Her er det dog vigtigt at du er på et område, hvor du kan råbe og skrige, uden at nogen skulle blive forstyrret. Det er også af stor betydning, med et passende terræn. På toppen af et plant bjerg, i en dal eller langt ude i en skov har fungeret fint. Disse rejser har jeg for det meste gjort alene, men det anbefaler jeg ikke til nogle, uden man er meget erfaren som indre rejsende. Hav altid en bisidder eller to, i særdeleshed på høje doser. Hvis du er en stærk mand, kan det være nødvendigt med to mandlige bisiddere der kan holde dig ved magt, hvis du skulle blive udadreagerende. Dette er i særdeleshed gældende ved brug af høje doser af LSD og Svampe, da de er de mest powerfulde substancer. Høje doser er i min verden 4-600µg LSD, og 5-10g Spids Nøgenhat. LSD har et mætningspunkt, det har Psilocybin efter min erfaring ikke, du bliver bare blæst om kuld til sidst, hvis du spiser en stor nok mængde af Svampe.
Det er en god ide, at du og bisidderen aftaler for sessionen starter, at hvis du føler, han gør noget forkert, skal han stoppe, det han har gang i, hvis du siger stop. Stop er derved det eneste ord han reagerer på, det vedrørende, da alt andet kan være en del af processen.


Settings efter at substancen er indtaget

Bisidderne skal holde sig væk, så længe processen kører som den skal. De griber kun ind, hvis det bliver nødvendigt. Det kan f.eks. være hvis der opstår blokeringer i processen, eller hvis klienten bliver til fare for sig selv eller andre. Eller hvis han tager øjenbindet af. Det er en stor fordel, hvis bisidderne kan synge, tromme, rasle og spille på andre instrumenter. Det gør bare noget for processen, hvis der er live musik. Det kan også være god guidning, hvis Shamanen kan synge helende toner.
Mindst mulig snak under sessionen. Snak bare forstyrrer processen. Og absolut ingen fortolkninger fra bisidderne. Det betyder dog ikke, at man slet ikke kan sige noget til terapeuten. Men prøv at fokusere indad.
Det er af stor betydning, at der ikke er andre tilstede end den person som skal rejse, og bisidderne.


Integrationen

Dette er så tredje og sidste stadie af rejsen. Hvis det har været en vellykket og velforløst session, starter integrationen først nogle dage efter sessionen. Den starter, når du selv føler for det, mærk efter. Det er når den nydelige tilstand man er i efter en vellykket session er ved at blive “normal”, altså man har vænnet sig til det. For mig har det været alt fra 4-14 dage, nogle gange længere, op til et par måneder. En god måde at integrere oplevelserne på, er at lave noget kreativt, med inspiration fra rejsen. Det kan være alt fra en sessions rapport, til at tegne og male visioner man har haft under rejsen. Nogle gange har jeg følt behov for at opsøge bestemte mennesker, som jeg under rejsen har erkendt, at jeg elsker, savner eller måske enda har forsømt. Gør hvad du føler for, og følg kroppens naturlige flow. Mange timer i naturen er også god grounding. Hvis det har været en overvældende rejse, kan det være meget forløsende, at snakke om oplevelsen med andre, der har indsigt i, hvad psykedelisk terapi er for noget. Man transformerer og forløser energi, ved at snakke om oplevelsen. Dvs. hvis du har haft en uforløst rejse, kan det være meget sundt. Hvis du på den anden side har haft en velforløst rejse, kan for megen snak nærmest suge energien ud af oplevelsen. Jeg har nogle gange følt, at enkelte mennesker nærmest har tømt mig for energi, ved at spørge for meget ind til, hvad jeg har oplevet. Det spiller ikke altid så stor en rolle, hvad man har oplevet. Det handler om, hvordan man har det efterfølgende.
Det kan være godt med et netværk af mennesker, der arbejder med det samme. Så har man altid nogen at gå til, hvis der er noget, der går en på.


At rejse alene

Det er min erfaring, at man sådanset godt kan rejse sikkert alene på de fleste substancer. Det er i hvertfald gået godt indtil videre, og jeg har nu tæt på 200 psykedeliske sessioner på bagen, hvor over 100 er solo rejser. Jeg mener dog, at nogle substancer er mere harmløse og bedre egnede end andre, og Ketamin er klart en af dem. Jeg har rigtig mange Ketamin sessioner på bagen, og kun nogle enkle har været i fællesskab med andre og bisidder. Alle er gået godt. Jørgen Lundby skriver, at Ketamin ikke kan bruges til at forløse perinatalt materiale/fødselstrauma. Det passer ikke, det kan det godt, men det er langt fra så kraftfuld til lige netop det, som Psilocybin, DMT/Aya og LSD er. Det kræver mange sessioner. Det er f.eks godt til at implementere kraftige rejser på en af de før nævnte substancer, og at forløse et crash. Og det kan en masse i sig selv. Ketamin har den fantastiske egenskab, at det nærmest nulstiller din bevidsthed. Du er som nyfødt efter en Ketamin session. Men meget af effekten svækkes med tiden, så det kan ofte være passende, med nogen at snakke med omkring rejsen, når man lander, for lige at drøfte hvad man har oplevet, og få det implementeret. Her er en bisidder god, også på Ketamin sessioner. Men hvis ikke man har en bisidder, kan det være en ide, at snakke det man har på hjerte ud i den tomme luft. Det er ikke altid, at gode råd er så gode alligevel, og det slipper man fra, hvis man er alene, og snakker ud i det blå. Ofte ligger svaret i selve spørgsmålet, så bare man har fået sat ord på det man er i tvivl om, kommer erkendelsen helt af sig selv.
Jeg anbefaler ingen at lave psykedelisk terapi alene, men hvis nu man skulle finde på at gøre det alligevel, kan det være et brugbart værktøj. Også er Ketamin den mest hensigtsmæssige substance på den front. Efter min egen erfaring i hvertfald.


At rejse i grupper

Det er blevet ret udbredt, at rejse i grupper. Her i Danmark udføres gruppe ceremonier med helt op til 20 mennesker ad gangen. Disse gruppe ceremonier, udføres for det meste på substancen Ayahuasca. Jeg har selv rejst i nogle gruppe ceremonier, og jeg må indrømme, at jeg ikke er fan. Jeg har været med til ceremonier, hvor der har været 14 rejsende og 4 guider. Jeg ved godt, at det er helt normalt, men efter min erfaring og mening, er det er ikke i orden. Jeg ved dog, at der andre steder altid er en guide for to rejsende. Det synes jeg er på grænsen til det minimale, og jeg mener faktisk, at hvis muligheden for en velforløst skal være i top, burde der altid være en guide pr. rejsende.
Jeg har også rejst i mindre grupper, på høje doser og forskellige substancer. Det er ikke anbefalelses værdigt. Rejser man i grupper, er det altid på lave til moderate doser og samme substance. Ellers kan der forekomme ubalance i energierne, da man rejser på hver sin frekvens.
Som jeg ser det, er eneste grund til gruppe ceremonier, at Shamanerne kan spare tid og tjene flere penge.
Til gruppe ceremonierne er en af risikoerne, at processerne kan blandes sammen. F.eks. hvis nogen råber og larmer, kan det forstyrre de andres processer. Eller hvis en går amok under ceremonien, kan det potentielt være traumatiserende for de andre.


At rejse alene med to terapeuter

Dette er efter min mening, den optimale setting. Her er det kun dig der processer, og ingen andre at forholde sig til. Derudover har du to terapeuter til at guide og støtte, hvis det skulle blive nødvendigt. Også til at holde dig, hvis du skulle blive udadreagerende.Terapeuterne er gerne af hvert sit køn, så der både er feminine og maskuline energier i rummet. I denne setting, kan man også skrue helt op for dosen, og for den sags skyld også kombinere substancerne. Klart den setting, der giver størst mulighed for en intens og velforløst session.


En session

Jeg synes det er vigtigt, at skelne imellem et trip, en ceremoni og en session. Et trip er et trip, altså noget man gør for sjov skyld, der dog sagtens kan give nogle indsigter på vejen. Her er der ingen regler. Dette kan gøres til fester, festivaler, der hjemme, ude i naturen og til at have sex på.
Til en ceremoni er man ofte flere der rejser, og hovedformålet er spirituel tilfredsstillelse. Det kan dog sagtens være forløsende og give nogle logiske indsigter. Her har man ofte røgelse, instrumenter og nogen der synger. Dette gøres ofte ude i naturen, rundt om et bål eller i et passende lokale.
En session er ren terapi, og har intet andet formål, end at få det bedre i din daglige bevidsthedstilstand. At blive mere fri og ren bevidshedsmæssigt, og for at hele fysisk og psykisk smerte. Disse rejser gøres ofte efter de set og setting, som jeg før har prøvet at beskrive. Disse rejser gør man ikke for sjov skyld. Det er ofte en kamp.
Dvs. at et trip, en ceremoni og session er tre forskellige ting, men det betyder ikke, at de ikke overlapper hinanden på forskellige punkter.


Skrevet som led i en integrations process. Forståelsen af teksten er på egen risiko. Skrevet i 2017.


Senest rettet af Ø Tripperen 10 jan 2019 05:35, rettet i alt 2 gange.

Top
  
 
Indlæg: 03 jul 2017 22:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Hej Ø tripperen, Tak for et rigtigt godt indlæg her.

Jeg læste det hele og kommer nok til at vende tilbage til denne tråd, men jeg blev fanget af delen som handler om "At rejse i grupper"
Beklager at jeg ikke kommer med en gennemført respons på alt hvad du har brugt tid på at skrive.

Jeg har prøvet en gruppeceremoni hvor en person tog al opmærksomhed på grund af at det var personens første oplevelse med psykedelika. Jeg vil ikke kalde min oplevelse for traumatiserende, jeg blev voldsomt påvirket af det i øjeblikket og mange dage efter. Men for mig resulterede det i at min oplevelse handlede mere om hvordan jeg fungerer i et socialt sammenhæng med fremmede mennesker, end min egen indre rejse. Og set i bakspejlet var det egentlig en ret brugbar og interessant læring.

Det var en grænseoverskridende oplevelse at gå igennem transformationen med en flok totalt fremmede mennesker, og DET i sig selv tror jeg er en form for terapi som er brugbar for alle socialt akavede personer som mig selv. Men du har nok ret i at det kan være traumatiserende. Jeg har ihvertfald brugt en del tid på at efterbehandle det inden i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2017 01:06 
Hej Mustang og tak for feedback :)

At rejse i grupper, kan også have sine fordele. Som du selv har erfaret, kan det hjælpe en til at forstå sig selv i sammenhæng med andre mennesker. Det kan også hjælpe en til at åbne op overfor fremmede, når/hvis f.eks en talestav går rundt, og man har mulighed for at snakke åbent fra hjertet. Jeg har selv nydt godt af gruppe rejser, men jeg har også erfaret, hvor galt det kan gå. Der er eksempler på, hvor en klient har prøvet at begå et seksuelt overgreb på en bisidder. Der er også eksempler på, hvor en klient har givet en bisidder en skalle. Hvis en stærk klient bliver kraftigt udadreagerende under en gruppe rejse på f.eks. 14 mennesker og der kun er 4 bisiddere, kan det blive en meget kaotisk situation, og hvis der så er andre imellem de rejsende, der rejser for første gang, kan det nemt blive meget traumatisk. forestill dig, hvis der var et par stykker der blev udadreagerende under sådan en setting?

Dog er risikoen langt mindre, hvis man holder sig til lave og moderate doser. Men høje doser og grupper er et no go i mit hoved, det har jeg lært på den hårde måde. Stanislav Grof der udførte over 3000 LSD sessioner, skriver også om disse problematikker ved at rejse i grupper.

Det skal nok også læses med de briller på, at jeg er til højdosis sessioner. Rundt omkring i Danmark er 50-100mg DMT meget normalt i Ayahuasca drinken for hver klient, jeg tager personligt ++300mg, når jeg rejser på Ayahuasca indtaget på en gang. Der er en verden til forskel.

Så gruppe rejser er ikke ubrugelige, men to terapeuter og en rejsende er bare langt bedre og mere sikkert, efter min egen mening og erfaring.

Men mange tak for respons, det giver mulighed for uddybning, og en bedre forståelse for os alle. Det er også en integrations process for mig, bare at fortælle om mine erfaringer. Og meget fedt, at du også deler ud af dine :)

EDIT: Folk har selvfølgelig også deres personlige præferencer, måske nogle foretrækker grupper. Jeg er ikke ekspert, jeg har meget at lære endnu.


Top
  
 
Indlæg: 05 jul 2017 10:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 okt 2013 01:45
Indlæg: 4
Geografisk sted: Bornholm
Kan genkende stort set alt du skrive.

Tak for at formoler der.
Godt skrevet.
Kærlighed


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jul 2017 19:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Tilgangen med at bruge bodyscanninger er rigtig god, den bruger jeg også lidt selv, men din forklaring omkring at tage sig af evt. forstyrrelser gav mig en ny klarhed på det område - også det at integrationen først begynder et par dage efter havde jeg ikke bidt mærke i før. God guide, med flere ting jeg vil se om ikke jeg kan få hevet med over i mine egne trips i højere grad.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team