Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 12:16


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 jan 2018 21:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Hej alle

Skriver herinde fordi jeg godt kunne tænke mig at komme i kontakt med personlige kristne der benytter sig af de muligheder psychedelia giver. Jeg ønsker primært at komme i kontakt med folk der tror på treenigheden og denne som den eneste Gud. Ønsker ikke oplæg til debat om min snæversynethed ;-) eller andet.

Dette er fordi det er tabuiseret generelt i samfundet men også klassisk indenfor min religion - Håber at hvis jeg kan finde ligesindet så må det nødvendigvis være her :-)

Min egen historie kommer fra frikirkemiljøet men selv dette er jo ikke frit nok til at denne samtale kan finde sted særligt mange steder :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2018 22:09 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Hvorfor ikke have en åben debat om det, du nu end måtte have spørgsmål til? Måske vi andre kunne lære noget eller se det fra et andet perspektiv?
Jeg er langt fra typen du søger, så jeg sidder over.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 04:43 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
det var nu heller ikke for ikke at have en åben dialog - Men søger bare specifikt folk der har den samme opfattelse af moral og etik, til at dele denne del af livet med - Hvis folk uden de samme “begrænsninger” som mig deltog i snakken ville jeg ikke helt få samme udbytte :-)

Jeg tænker også engang imellem om der overhovedet findes nogen som mig i det her land :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 07:07 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Kan man ikke godt have samme moral og etik uden at dele religion?

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 14:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Det er ikke nogen tilfældighed at der er så få kristne, der tager psykedeliske stoffer. De kristne er bange for det, og med god grund. De risikerer nemlig at blive klogere. Stofferne åbner op for en fantastisk virkelighed, som transcenderer de menneskelige sprog. Dogmerne kommer fuldstændig til kort.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 16:09 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Det er da kun de moderne kristne som er bange for at trippe. Kristendom er evigt knyttet til især svampe jo.
Der er utallige kirker, som er dekoreret med svampe. Så at sige de bliver klogere synes jeg både er misvisende og ret dømmende. Du taler jo bogstaveligt talt ned til deres intelligens bare fordi du er uenig. Det var jo lige præcis det trådstarter gerne ville undgå.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 16:50 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Hvad er det for kristne kirker, som er dokereret med svampe. Jeg kender ikke én eneste. Og viser det, at tilhængerne faktisk indtager psykedeliske svampe?

Det er ikke et spørgsmål om intelligens, men om at være dogmatisk eller ej.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 17:33 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Jeg kan ikke lige huske kirkerne i skrivende stund, men jeg så en dokumentar om psykedeliske stoffer, hvor de blandt andet snakkede en del om kristendom og hvordan svampe er knyttet til religionen.
Kan huske at den ene kirke de viste, havde et loft der var præcis som en rød fluesvamp og en anden kirke, hvor at mosaikruderne i kirken forstillede hvad jeg mener var spids nøgenhat.

prøver lige at finde dokumentaren igen :D

Edit: ved en hurtig google søgning, var dette det første der dukkede op, og så vidt jeg husker er alle de billeder og kirker med i dokumentaren
https://psychedelicgospels.com/five-sac ... lic-sites/

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 18:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
De findes også i Danmark http://www.stenlarris.dk/HALU/HPSILO.HTM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 19:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Det overrasker mig lidt, men på den anden side: Hvad viser det egentlig? Der står ikke noget om svampene i de kristne tekster. Til gengæld står der en masse om hvordan de fordømmer heksebryg, og er så bange for det, at de brænder heksene på bålet. Måske er der også nogle kættere og sære mystikere, som har flirtet med svampene. Det kan have inspireret nogle af de kunstnere, som har udsmykket kirkerne. Men de kristne autoriteter har til alle tider fordømt de bevidsthedsudvidende stoffer. Jeg er ikke i tvivl om grunden. De psykedeliske oplevelser er farlige, fordi de sætter spørgsmålstegn ved de kristne dogmer.


Senest rettet af Enspænderen 23 jan 2018 20:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 19:57 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Jeg tror også der er ret stor forskel på nutidens kristne, de moderne fortolkede (og rettede) tekster i forhold til i gamle dage.
Jeg tvivler meget stærkt på at biblen er den samme i dag som for bare nogle hundrede år siden. Tror der er rigtigt meget, som er gået tabt under den katolsk-kapitalistiske kirke i sin tid.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 20:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Enspænderen skrev:
Hvad viser det egentlig?

At mennesket har spist svampe ligeså længe som vi har kunnet male på væggene :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 20:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Ja, selvfølgelig. Dyrene gør det også. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 22:02 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Buttkraken skrev:
Kan man ikke godt have samme moral og etik uden at dele religion?


Det kan vi sagtens men du vil ikke føle dig bundet af bibelens retningslinjer som mig og derfor vil jeg ikke finde det jeg søger :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 22:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Enspænderen skrev:
Det overrasker mig lidt, men på den anden side: Hvad viser det egentlig? Der står ikke noget om svampene i de kristne tekster. Til gengæld står der en masse om hvordan de fordømmer heksebryg, og er så bange for det, at de brænder heksene på bålet. Måske er der også nogle kættere og sære mystikere, som har flirtet med svampene. Det kan have inspireret nogle af de kunstnere, som har udsmykket kirkerne. Men de kristne autoriteter har til alle tider fordømt de bevidsthedsudvidende stoffer. Jeg er ikke i tvivl om grunden. De psykedeliske oplevelser er farlige, fordi de sætter spørgsmålstegn ved de kristne dogmer.



Der er slet ingen sammenhæng imellem Bibelen og forfølgelsen af hekse i Europa

Lige så lidt som at mænd skulle være perveterede fordi nogle begår overgreb - næste argument skulle være muslimer ønsker at halshugge alle i vesten - du skyller barnet ud med badevandet

Der er ingen der er bange for svampe eller den oplevelse de kan give - Jeg er personlig kristen og mine oplevelser med psykedeliske stoffer har på ingen måde gjort at jeg har opgivet min tro - jeg er så at sige ikke blevet klogere

Der er ingen i min omgangskreds der er fordømmende eller forfølger mig - men der er heller ingen der rent faktisk benytter sig af dem

Jeg ønsker at finde nogen at dele min rejse med som også forstår min - det var derfor jeg skrev som jeg gjorde i min originale post

Ønskede ikke en diskussion om kristendommen er rigtig forkert langt ude eller skyld i alle verdens ulykker siden vi kom ud af hulerne allesammen

Mit håb var at måske her gemte der sig nogen som kunne forstå mig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2018 23:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Hej Bhoop og velkommen til siden,
Jeg kan ikke hjælpe dig i din søgen, da jeg ej tripper psykedelika længere og fordi min tro nok er en smule for uortodoks. Men jeg forstår udemærket at du gerne vil finde andre, som du kan dele de spirituelle sider af det psykedeliske med ud fra en nogenlunde fælles horisont og ud fra fælles værdier. Håber det lykkes dig at finde nogen.

Der er svjv en Santo Daime menighed i Danmark, der arbejder med ayahuasca i ceremonielle sammenhænge, men det er jo ud fra en katolsk opfattelse, hvilket måske ikke flugter med din tilknytning til en lutheransk eller anden protestantisk denomination.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 00:16 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Bhoop skrev:
Der er slet ingen sammenhæng imellem Bibelen og forfølgelsen af hekse i Europa

Lige så lidt som at mænd skulle være perveterede fordi nogle begår overgreb - næste argument skulle være muslimer ønsker at halshugge alle i vesten - du skyller barnet ud med badevandet

Der er ingen der er bange for svampe eller den oplevelse de kan give - Jeg er personlig kristen og mine oplevelser med psykedeliske stoffer har på ingen måde gjort at jeg har opgivet min tro - jeg er så at sige ikke blevet klogere

Der er ingen i min omgangskreds der er fordømmende eller forfølger mig - men der er heller ingen der rent faktisk benytter sig af dem

Jeg ønsker at finde nogen at dele min rejse med som også forstår min - det var derfor jeg skrev som jeg gjorde i min originale post

Ønskede ikke en diskussion om kristendommen er rigtig forkert langt ude eller skyld i alle verdens ulykker siden vi kom ud af hulerne allesammen

Mit håb var at måske her gemte der sig nogen som kunne forstå mig

Jeg er heller ikke ude på at starte en stor diskussion. Jeg forsøgte bare at give dig en forklaring på hvorfor du har så svært ved at finde en kristen, som deler din interesse.

Der er ingen grænser for hvad man kan opleve, når man tager psykedeliske stoffer: Tidligere liv, Buddha, den store Tomhed, den store Modergudinde, og meget andet, som ikke kan forenes med kristendommen. Jeg har hørt eksempler på at folk har skiftet religion efter at have taget LSD. Du har været heldig indtil videre, men du kan aldrig vide om du pludselig en dag kommer til at opleve noget, som sætter dig i en dyb krise i forhold til din religion. Jeg tror at de fleste kristne føler instinktivt, at stofferne kan blive farlige for deres tro.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 01:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Plejadestjerne skrev:
Hej Bhoop og velkommen til siden,
Jeg kan ikke hjælpe dig i din søgen, da jeg ej tripper psykedelika længere og fordi min tro nok er en smule for uortodoks. Men jeg forstår udemærket at du gerne vil finde andre, som du kan dele de spirituelle sider af det psykedeliske med ud fra en nogenlunde fælles horisont og ud fra fælles værdier. Håber det lykkes dig at finde nogen.

Der er svjv en Santo Daime menighed i Danmark, der arbejder med ayahuasca i ceremonielle sammenhænge, men det er jo ud fra en katolsk opfattelse, hvilket måske ikke flugter med din tilknytning til en lutheransk eller anden protestantisk denomination.


Tusinde tak

Det betyder ret meget for mig at dele denne rejse med nogen - Det ønsker vi vel alle i store træk i dette liv

Jeg vil slå dem op og kigge nærmere - tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 01:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Enspænderen skrev:
Bhoop skrev:
Der er slet ingen sammenhæng imellem Bibelen og forfølgelsen af hekse i Europa

Lige så lidt som at mænd skulle være perveterede fordi nogle begår overgreb - næste argument skulle være muslimer ønsker at halshugge alle i vesten - du skyller barnet ud med badevandet

Der er ingen der er bange for svampe eller den oplevelse de kan give - Jeg er personlig kristen og mine oplevelser med psykedeliske stoffer har på ingen måde gjort at jeg har opgivet min tro - jeg er så at sige ikke blevet klogere

Der er ingen i min omgangskreds der er fordømmende eller forfølger mig - men der er heller ingen der rent faktisk benytter sig af dem

Jeg ønsker at finde nogen at dele min rejse med som også forstår min - det var derfor jeg skrev som jeg gjorde i min originale post

Ønskede ikke en diskussion om kristendommen er rigtig forkert langt ude eller skyld i alle verdens ulykker siden vi kom ud af hulerne allesammen

Mit håb var at måske her gemte der sig nogen som kunne forstå mig

Jeg er heller ikke ude på at starte en stor diskussion. Jeg forsøgte bare at give dig en forklaring på hvorfor du har så svært ved at finde en kristen, som deler din interesse.

Der er ingen grænser for hvad man kan opleve, når man tager psykedeliske stoffer: Tidligere liv, Buddha, den store Tomhed, den store Modergudinde, og meget andet, som ikke kan forenes med kristendommen. Jeg har hørt eksempler på at folk har skiftet religion efter at have taget LSD. Du har været heldig indtil videre, men du kan aldrig vide om du pludselig en dag kommer til at opleve noget, som sætter dig i en dyb krise i forhold til din religion. Jeg tror at de fleste kristne føler instinktivt, at stofferne kan blive farlige for deres tro.



Der er noget der tegner på at svampe var en del af den katolske tro for munke og biskopper Europa over indtil ca. 1400 da heksejagten gik ind - så køber ikke nødvendigvis din præmis

Tror du vil opleve en del af den virkelighed du allerede føler dig tilknyttet til - Tør godt love dig at jeg ikke møder nogen anden end den Gud jeg tror på - Religionskrisen kommer ikke - Men egoopløsning og en krise i forhold til hvad jeg troede jeg vidste om mig selv er jo hele målet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 02:22 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Bhoop skrev:
Hej alle

Skriver herinde fordi jeg godt kunne tænke mig at komme i kontakt med personlige kristne der benytter sig af de muligheder psychedelia giver. Jeg ønsker primært at komme i kontakt med folk der tror på treenigheden og denne som den eneste Gud. Ønsker ikke oplæg til debat om min snæversynethed ;-) eller andet.

Dette er fordi det er tabuiseret generelt i samfundet men også klassisk indenfor min religion - Håber at hvis jeg kan finde ligesindet så må det nødvendigvis være her :-)

Min egen historie kommer fra frikirkemiljøet men selv dette er jo ikke frit nok til at denne samtale kan finde sted særligt mange steder :-)

Hvis du opretter en seriøs tråd under 'Psykedeliske ceremonier & psykedelisk terapi'-subforummet, med nogle af de religiøse emner du gerne vil tage op, vil jeg godt være med til at moderere benhårdt, så det ikke ender i endnu en for/imod religion tråd. Der er helt sikkert andre kristne herinde, du kan få en indefrareligiøs diskussion med, og det kan huritgt blive interessant for os ateister/agnostikere/kulturkristne (som forummet nok hovedsageligt består af), at få et indblik i. Så længe det sker med respekt for andre mennesker og deres synspunkter, samt forummets regler, så go for it.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team