Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 17:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 feb 2021 00:25 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Hej alle

Jeg er ny inde på sitet, men jeg har undersøgt ayahuasca en hel del og er nu blevet overbevist om, at det er det rette næste skridt i min selvudviklingsrejse.
Det skal lige siges, at jeg ikke har prøvet andre psychedelics før. Det eneste rusmiddel jeg har prøvet er hash/joints. Jeg er ikke rigtig typen, der søger ayahuasca/DMT oplevelsen for sjov, men jeg tænker på det som et værktøj til at komme nogle steder i min underbevidsthed som jeg ellers ikke har adgang til sobert.

Allerhelst ville jeg gerne køre "the real deal" i Peru med nogle rutinerede shamaner, men grundet budget og mest af alt corona, er dette ikke en mulighed i den nærmeste fremtid. Så jeg kunne godt tænke mig at høre nogle af jeres erfaringer med ayahuasca cermonier i Danmark. Jeg har læst mig til at der er to muligheder - healingrejser og en privatpraktiserende shaman (umiddelbart har jeg kun fundet en Daniel vis Facebook). Hvis nogle kender andre eller har prøvet sidstnævnte må I gerne skrive mig en privatbesked :)

Jeg er nervøs for om effekten ville være der, med en "selvlært" shaman der kun har begrænset erfaring med at praktisere det (i sammenligning med en peruviansk shaman der har praktiseret det i +30 år), og jeg er nervøs for om settingen er tilstrækkelig med en enkelt dag eller en weekend, da jeg har læst, at nogle først får den fulde oplevelse efter tredje dagsdosis.

TL;DR: Hvad er jeres anbefalinger af danske ayahuascacermonier? Er det det værd, eller skal man hellere vente til man måske kan komme til et sted i Europa eller måske endda vente til Latinamerika?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2021 09:22 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Jeg ville vente og gøre det rigtigt når det her corona letter - bruge tiden til at få læst op på svampe og få afprøvet dem et par gange.
Sådan lige for at få en forsmag på hvor det psychedeliske virker om man så kan sige.
Samtidig kan du jo begynde og spare op til den lange rejse.

Jeg kender ikke noget til de folk i dk du henviser til, jeg har selv prøvet ayahuasca en gang med ukompetente folk og det gik mildt sagt galt.
Ikke her med sagt at de danske tilbud er ukompetente, men som du selv er inde på mht Peru.
Tænker også selve den fysiske rejsegilde være et godt supplement til den fysiske.
“At rejse er at leve”


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2021 15:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Tak for input - jeg er ret utålmodig, fordi jeg føler jeg har arbejdet på mig selv længe og har undersøgt en del, så tanken om at vente mindst et halvt år inden jeg kan rejse er ret længe. Men måske du har ret i at jeg skal prøve svampe eller LSD inden da, selvom jeg egentlig havde set frem til at prøve den fulde oplevelse for første gang :) Men det er ikke logisk.

Hvorfor havde du en dårlig oplevelse? Kan jeg læse om den oplevelse nogen steder?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2021 17:38 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Mit sidste indlæg på første side.
viewtopic.php?f=18&t=48616&p=662088&hilit=ayahuasca+Verden+blev+grøn#p662088


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2021 17:51 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
misssunshine25 skrev:
Tak for input - jeg er ret utålmodig, fordi jeg føler jeg har arbejdet på mig selv længe og har undersøgt en del, så tanken om at vente mindst et halvt år inden jeg kan rejse er ret længe. Men måske du har ret i at jeg skal prøve svampe eller LSD inden da, selvom jeg egentlig havde set frem til at prøve den fulde oplevelse for første gang :) Men det er ikke logisk.

Hvorfor havde du en dårlig oplevelse? Kan jeg læse om den oplevelse nogen steder?


Du kan sagtens få en fuld oplevelse på svampe især. I høje doser er svampe mindst ligeså potente som DMT. Mange sammenligner også de visioner man får på begge substanser. Hvorimod LSD for mange er mere "elektrisk". Hvis du slet ikke kan forestille dig hvorfor man kan få en dårlig oplevelse af Ayahuasca, så synes jeg Fsos råd med at starte med svampe er en utrolig god idé. Den største forskel er imo at svampe ikke svækker din motorik i samme grad som aya. Det vil sige at hvis du får en dårlig oplevelse er det nemmere at finde en anden fysisk setting, hvilket kan gøre alt for at oplevelsen bliver god igen.

Det der med at starte ud i den helt høje ende, det forstår jeg simpelt hen ikke. Det er klart at man ikke skal tage et trip også føle at man ligeså godt kunne have drukket en bajer, men der er altså mange lag i psykedeliske substanser og jeg lover dig at der rigtig mange ting at lære om sig selv på et normalt trip hvor man ikke zoner helt ud til saturn. Hvis man tager f.eks. 2 gram cubensis i en skov med tætte venner eller alene (sidstnævnte er ikke for hvem som helst) så skal der nok komme en hel række af terapeutiske tanker til din mentale rejse!

Jeg var i lang tid sådan en der også gerne ville prøve 5 gram svampe i mørke og have en terapeutisk tilgang til psykedelika. Det har jeg egentlig stadig, men har gentagne gange fundet ud af at indre rejser er overvurderet. Personligt ender jeg i hvert fald altid med at savne dem jeg har kær og lære af deres verdensbillede fremfor bare at gå helt ind i mit eget ego. Hvis du vil opleve terapi med psykedelika så prøv at smelt sammen med dine bekendte i leg og aktivitet. Man kan opleve at blive forbundet med hele verden i stedet for bare at dræbe sit ego. Det er fanme smukt og overgår alle mulige selvudnævnte guddommelige ritualer. Find dig selv i skoven, væsnerne og luften omkring dig!

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2021 23:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Citat:
Jeg er nervøs for om effekten ville være der, med en "selvlært" shaman der kun har begrænset erfaring med at praktisere det (i sammenligning med en peruviansk shaman der har praktiseret det i +30 år),


Jeg tror det er vigtigt at holde sig for øje, at det at tage ayahuasca med en selvgestaltet vestlig “shaman” ikke er, og aldrig kan være det samme som at indtage det i en traditionel ceremoniel sammenhæng med en curandero. Hvad end man måtte mene om disse folks kompetencer eller intentioner, så er der nu engang tale om at man indføre et entheogen til brug i en ikke traditionel kontekst. Det er der ikke noget galt med som sådan, men sidstnævnte udgør om ikke andet en sammenhæng eller ramme, hvori den psykedeliske erfaring gøres forståelig på en bestemt måde; det er et rum og et sprog for at tyde det voldsomme men dragende mysterium, som er den psykedelisk indviedes arvelod, og ét der vel og mærke har bestået den sværeste af alle prøvelser, nemlig tidens. Netop af denne årsag ville jeg personligt tage ayahuasca i en traditionel sammenhæng i Sydamerika, hvis det var mig, der stod foran et sådant dilemma. Nok kan folk, der beskæftiger sig med den slags herhjemme være sympatiske nok, sågar med ædle intentioner og på egen vis kompetente, til det de gør, men jeg finder ofte folks udgangspunkt for at forstå og arbejde med disse ting for lidt for ejendommelig, tit baseret på personlige synkretismer og sammenkog, i nogle tilfælde tenderende hvad jeg har for vane at kalde “nyåndethed” i skæmt, og det er ikke noget jeg selv ville forlade mig på i en sårbar og suggestibel position. Ak og ve kan dog ikke ændre på, at vilkårene nu engang er så i en moderne verden, hvor den traditionelle visdoms overlevering er faldet til tab eller hengemt i skjul, og hvor “søgende” folk oftest er efterladt på egen hånd.



Det er alligevel svært at udstikke nogle konkrete vejledninger til dig på baggrund af de ting, du hidtil har delt. Om “effekten” vil være der eller ej, som du er nervøs for, handler jo også netop om, hvad det er for en effekt, du søger. Du fortæller, at du er på en rejse i ‘selvudvikling’ og er blevet overbevist om, at psykedeliske stoffer er næste skridt. Nuvel, men hvor skal vi hen du? Hvad er det for en vej, du er på vej ad, og hvordan passer den psykedeliske erfaring og entheogener ind i det billede? Det er selvsagt ikke spørgsmål, du er forpligtet til at svare på, men det gør det nemmere for os at komme med råd.



Citat:
jeg er ret utålmodig, fordi jeg føler jeg har arbejdet på mig selv længe og har undersøgt en del, så tanken om at vente mindst et halvt år inden jeg kan rejse er ret længe. Men måske du har ret i at jeg skal prøve svampe eller LSD inden da, selvom jeg egentlig havde set frem til at prøve den fulde oplevelse for første gang :D


Du kan jo tage forberedelsestiden som et led på din udviklingsrejse, en øvelse i tålmodighedens dyd. Det lyder måske kedeligt og gammeldags, men der er ingen grund til at have for travlt. Dunsten river ærlig talt i mine næsebor, når man mener sig langt fremme i sin udvikling, men samtidig mener, at et halvt år er lang ventetid, når man har med de her linjer i livet at gøre. Hav mig undskyldt, men ovenstående citat får mig til at tænke, at der er masser at “udvikle” på endnu. ;)

Entheogenet er som en nøgle, der åbner op for sider af verden, du ikke vidste og ikke kunne forestille dig var til. Mere jævnt sagt; at tage et trip på psykedeliske stoffer kan ændre folks liv radikalt. Nuvel, vi lever i en kultur, hvor vi er vant til at kunne få det meste, oplevelser og behov, opfyldt med øjeblikkelig virkning som vi lyster det. Desto mere vigtigt er det måske, at nogen får sagt os på et tidspunkt, at ikke alle ting i livet fungerer på den måde. Gudedrik er ikke Big Mac! Tag snarere ventetiden og den fysiske, praktiske, mentale og åndelige forberedelse som en vigtig del af rejsen, der skal være der for at tingene bliver, som de skal. I stedet for at fokusere så meget på den hallucinogene oplevelse i sig selv.


Dernæst kunne du jo spørge dig selv, i forlængelse af de spørgsmål jeg stillede dig ovenfor, hvorfor det præcis er ayahuasca, du mener at skulle indtage, og ikke for eksempel den danske mulds egne psykedeliske lærere, de spidse nøgenhatte? Lad mig vove at påstå, at din idé om at svampe og LSD ikke helt er “den rigtige vare” er helt ved siden af og misforstået. Og det kan komme til at bide en gevaldigt i enden, hvis man går ind til de her tinh med den form for hybris.



Endnu en bemærkning: Du siger i dit første indlæg, at du, uden videre erfaring med psykedelika, anser dem for ‘værktøjer du kan bruge’ til at få adgang til underbevidstheden. Der er ingen tvivl om, at man kan bruge psykedeliske stoffer konstruktivt, og nogle personer bruger dem som redskaber i personligt arbejde. Disse mennesker har dog som oftest en masse erfaring, og muligvis en mesterlære og et netværk at trække på. De fleste oplever som en del af deres første bekendskaber med den psykedeliske verden, at de må ydmyge sig og anerkende, at de ikke er i førersædet. Altså, før du begynder at ville ‘arbejde’ igennem en masse underbevidst stof med entheogener, skulle du måske vælge gå ind til den/de første dyk som en tur i passagersædet.



Til sidst er det vigtigt ikke at glemme, når man taler om værktøj, at en hammer ført af håndværkerhånd nok kan bruges til at bygge et hus, men i ubehændig tjeneste kan den påtvinge føreren selv stor skade. Derfor er det alfa og omega, overordentligt væsentligt fra begyndelse til ende, at have gode ressourcer omkring én, det hedder sig folk at tale med før, under og efter, rare, sikre og uforstyrrede omgivelser at trippe i og helst en erfaren og bevandret guide, som man er tryg ved og som kan føre én blidt ind i denne verden. Og så skal alle visionerne og tankerne integreres ordentligt bagefter og fødderne tilbage på jorden, måske med terapeutisk mellemkomst (der findes dygtige mennesker, der beskæftiger sig med den slags her i Danmark).



En sidste vild tanke du kan lege med; måske ud og lede efter nøgenhat i den danske natur til efteråret og ud at lede efter en god ledsager / ven at rejse med til den tid? Du har ikke travlt.



Heil og sæl, frøken Solskin!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2021 01:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Fso skrev:
Mit sidste indlæg på første side.
viewtopic.php?f=18&t=48616&p=662088&hilit=ayahuasca+Verden+blev+grøn#p662088


Tak for link! Puha, det var hård læsning og understreger behovet for kyndige facilitatorer og tripsetters. Hvis jeg må være helt ærlig - og det skal virkelig læses med stor sympati og absolut ikke en negligering af en virkelig rædseslfuld oplevelse, som jeg ville ønske du havde været foruden - så lyder det som om du 1) har været rigtig, rigtig uheldig med at mikse forskellige stoffer sammen, som har affødt en negativ reaktion og et dårligt trip, og 2) din tripsetter har simpelthen ikke været nok opmærksom på dig. Det undgår man forhåbentlig, hvis der er en shaman og facilitator til stede og man undgår at indtage andre stoffer. Men tak for at dele din oplevelse, det har bestemt gjort, at jeg vil være endnu mere kritisk over for den sikkerhed der er i en eventuel setting herhjemme. Jeg håber, du har fået det meget bedre siden den oplevelse <3

Hector Salamanca skrev:
Du kan sagtens få en fuld oplevelse på svampe især. I høje doser er svampe mindst ligeså potente som DMT. Mange sammenligner også de visioner man får på begge substanser. Hvorimod LSD for mange er mere "elektrisk". Hvis du slet ikke kan forestille dig hvorfor man kan få en dårlig oplevelse af Ayahuasca, så synes jeg Fsos råd med at starte med svampe er en utrolig god idé. Den største forskel er imo at svampe ikke svækker din motorik i samme grad som aya. Det vil sige at hvis du får en dårlig oplevelse er det nemmere at finde en anden fysisk setting, hvilket kan gøre alt for at oplevelsen bliver god igen.

Det der med at starte ud i den helt høje ende, det forstår jeg simpelt hen ikke. Det er klart at man ikke skal tage et trip også føle at man ligeså godt kunne have drukket en bajer, men der er altså mange lag i psykedeliske substanser og jeg lover dig at der rigtig mange ting at lære om sig selv på et normalt trip hvor man ikke zoner helt ud til saturn. Hvis man tager f.eks. 2 gram cubensis i en skov med tætte venner eller alene (sidstnævnte er ikke for hvem som helst) så skal der nok komme en hel række af terapeutiske tanker til din mentale rejse!

Jeg var i lang tid sådan en der også gerne ville prøve 5 gram svampe i mørke og have en terapeutisk tilgang til psykedelika. Det har jeg egentlig stadig, men har gentagne gange fundet ud af at indre rejser er overvurderet. Personligt ender jeg i hvert fald altid med at savne dem jeg har kær og lære af deres verdensbillede fremfor bare at gå helt ind i mit eget ego. Hvis du vil opleve terapi med psykedelika så prøv at smelt sammen med dine bekendte i leg og aktivitet. Man kan opleve at blive forbundet med hele verden i stedet for bare at dræbe sit ego. Det er fanme smukt og overgår alle mulige selvudnævnte guddommelige ritualer. Find dig selv i skoven, væsnerne og luften omkring dig!


Du har ret - eller det har I alle tre, for I deler samme budskab. At det er en irrationel tanke at ønske at starte i den høje ende. Måske er det frygten for at blive så betaget af dem, at jeg ender med at gøre det lidt for tit, eller at jeg er bange for at have en lettere triviel oplevelse og derfor afholder mig at prøve ayahuasca (lidt a la den oplevelse jeg havde med cannabis - I couldn't care less). Så hellere gøre det et par enkelte, effektfulde gange og få den "hele" oplevelse. Men det er ikke den rette måde at tænke på, så I har faktisk overtalt mig til at prøve andre psychedelics inden ayahuasca. Vil du uddybe hvofor LSD ikke giver det samme som svampe?

Når det er sagt, så er der også en lidt mere rationel grund bag interessen for ayahuasca, og det skyldes dets aktive stof, DMT. I min forberedelse har jeg læst en del forskning om stofferne, hvor jeg er særligt interesseret i DMT frem for psilocybin, bl.a. fordi der er en hypotese om at DMT udskilles i menneskehjernen ved døden, og det derfor giver en mere spirituel oplevelse. Jeg er absolut ingen ekspert,og det betyder heller ikke at psilocybin ikke er spændende - men rent kemisk påvirker det hjernen på en anden måde. Et alternativ kunne også være at prøve med DMT eller 5-MeO-DMT, men det er jo også sværere at anskaffe :)

Plejadestjerne skrev:
Citat:
Jeg er nervøs for om effekten ville være der, med en "selvlært" shaman der kun har begrænset erfaring med at praktisere det (i sammenligning med en peruviansk shaman der har praktiseret det i +30 år),


Jeg tror det er vigtigt at holde sig for øje, at det at tage ayahuasca med en selvgestaltet vestlig “shaman” ikke er, og aldrig kan være det samme som at indtage det i en traditionel ceremoniel sammenhæng med en curandero. Hvad end man måtte mene om disse folks kompetencer eller intentioner, så er der nu engang tale om at man indføre et entheogen til brug i en ikke traditionel kontekst. Det er der ikke noget galt med som sådan, men sidstnævnte udgør om ikke andet en sammenhæng eller ramme, hvori den psykedeliske erfaring gøres forståelig på en bestemt måde; det er et rum og et sprog for at tyde det voldsomme men dragende mysterium, som er den psykedelisk indviedes arvelod, og ét der vel og mærke har bestået den sværeste af alle prøvelser, nemlig tidens. Netop af denne årsag ville jeg personligt tage ayahuasca i en traditionel sammenhæng i Sydamerika, hvis det var mig, der stod foran et sådant dilemma. Nok kan folk, der beskæftiger sig med den slags herhjemme være sympatiske nok, sågar med ædle intentioner og på egen vis kompetente, til det de gør, men jeg finder ofte folks udgangspunkt for at forstå og arbejde med disse ting for lidt for ejendommelig, tit baseret på personlige synkretismer og sammenkog, i nogle tilfælde tenderende hvad jeg har for vane at kalde “nyåndethed” i skæmt, og det er ikke noget jeg selv ville forlade mig på i en sårbar og suggestibel position. Ak og ve kan dog ikke ændre på, at vilkårene nu engang er så i en moderne verden, hvor den traditionelle visdoms overlevering er faldet til tab eller hengemt i skjul, og hvor “søgende” folk oftest er efterladt på egen hånd.



Det er alligevel svært at udstikke nogle konkrete vejledninger til dig på baggrund af de ting, du hidtil har delt. Om “effekten” vil være der eller ej, som du er nervøs for, handler jo også netop om, hvad det er for en effekt, du søger. Du fortæller, at du er på en rejse i ‘selvudvikling’ og er blevet overbevist om, at psykedeliske stoffer er næste skridt. Nuvel, men hvor skal vi hen du? Hvad er det for en vej, du er på vej ad, og hvordan passer den psykedeliske erfaring og entheogener ind i det billede? Det er selvsagt ikke spørgsmål, du er forpligtet til at svare på, men det gør det nemmere for os at komme med råd.



Citat:
jeg er ret utålmodig, fordi jeg føler jeg har arbejdet på mig selv længe og har undersøgt en del, så tanken om at vente mindst et halvt år inden jeg kan rejse er ret længe. Men måske du har ret i at jeg skal prøve svampe eller LSD inden da, selvom jeg egentlig havde set frem til at prøve den fulde oplevelse for første gang :D


Du kan jo tage forberedelsestiden som et led på din udviklingsrejse, en øvelse i tålmodighedens dyd. Det lyder måske kedeligt og gammeldags, men der er ingen grund til at have for travlt. Dunsten river ærlig talt i mine næsebor, når man mener sig langt fremme i sin udvikling, men samtidig mener, at et halvt år er lang ventetid, når man har med de her linjer i livet at gøre. Hav mig undskyldt, men ovenstående citat får mig til at tænke, at der er masser at “udvikle” på endnu. ;)

Entheogenet er som en nøgle, der åbner op for sider af verden, du ikke vidste og ikke kunne forestille dig var til. Mere jævnt sagt; at tage et trip på psykedeliske stoffer kan ændre folks liv radikalt. Nuvel, vi lever i en kultur, hvor vi er vant til at kunne få det meste, oplevelser og behov, opfyldt med øjeblikkelig virkning som vi lyster det. Desto mere vigtigt er det måske, at nogen får sagt os på et tidspunkt, at ikke alle ting i livet fungerer på den måde. Gudedrik er ikke Big Mac! Tag snarere ventetiden og den fysiske, praktiske, mentale og åndelige forberedelse som en vigtig del af rejsen, der skal være der for at tingene bliver, som de skal. I stedet for at fokusere så meget på den hallucinogene oplevelse i sig selv.


Dernæst kunne du jo spørge dig selv, i forlængelse af de spørgsmål jeg stillede dig ovenfor, hvorfor det præcis er ayahuasca, du mener at skulle indtage, og ikke for eksempel den danske mulds egne psykedeliske lærere, de spidse nøgenhatte? Lad mig vove at påstå, at din idé om at svampe og LSD ikke helt er “den rigtige vare” er helt ved siden af og misforstået. Og det kan komme til at bide en gevaldigt i enden, hvis man går ind til de her tinh med den form for hybris.



Endnu en bemærkning: Du siger i dit første indlæg, at du, uden videre erfaring med psykedelika, anser dem for ‘værktøjer du kan bruge’ til at få adgang til underbevidstheden. Der er ingen tvivl om, at man kan bruge psykedeliske stoffer konstruktivt, og nogle personer bruger dem som redskaber i personligt arbejde. Disse mennesker har dog som oftest en masse erfaring, og muligvis en mesterlære og et netværk at trække på. De fleste oplever som en del af deres første bekendskaber med den psykedeliske verden, at de må ydmyge sig og anerkende, at de ikke er i førersædet. Altså, før du begynder at ville ‘arbejde’ igennem en masse underbevidst stof med entheogener, skulle du måske vælge gå ind til den/de første dyk som en tur i passagersædet.



Til sidst er det vigtigt ikke at glemme, når man taler om værktøj, at en hammer ført af håndværkerhånd nok kan bruges til at bygge et hus, men i ubehændig tjeneste kan den påtvinge føreren selv stor skade. Derfor er det alfa og omega, overordentligt væsentligt fra begyndelse til ende, at have gode ressourcer omkring én, det hedder sig folk at tale med før, under og efter, rare, sikre og uforstyrrede omgivelser at trippe i og helst en erfaren og bevandret guide, som man er tryg ved og som kan føre én blidt ind i denne verden. Og så skal alle visionerne og tankerne integreres ordentligt bagefter og fødderne tilbage på jorden, måske med terapeutisk mellemkomst (der findes dygtige mennesker, der beskæftiger sig med den slags her i Danmark).



En sidste vild tanke du kan lege med; måske ud og lede efter nøgenhat i den danske natur til efteråret og ud at lede efter en god ledsager / ven at rejse med til den tid? Du har ikke travlt.



Heil og sæl, frøken Solskin!


Hehe mange tak først og fremmest :) I har ret! Jeg burde væbne mig med tålmodighed og afvente. Ikke for at gå i defensiven, men en af grundene til at jeg er så forhippet på at det skal være inden for den nærmeste fremtid er, at jeg har planlagt det meget længe, og har faktisk taget nogle måneder midlertidigt fri fra mit arbejde nu for netop at kunne fokusere på forberedelsen op til, på selve rejsen og på reintegrationen efterfølgende uden at være forstyrret af at skulle møde ind på mit arbejde og præstere osv. Og så kom coronanedlukninger - og jeg sidder nu og har fri uden at kunne udnytte den mulighed, for det bliver (af personlige og logistiske årsager) vanskeligt for mig at tage fri fra arbejde i en længere periode igen til næste år. Så der er helt sikkert en masse utålmodighed og endda måske også en umodenhed og en moderne trang til "instant gratification", men der er også nogle vilkår i øjeblikket, der absolut ville have gjort timingen ideel.

Ift. hvilken rejse jeg er på og hvorfor det lige skal være psykedelics. Jeg arbejder på "hvem er jeg"-spørgsmålet. Jeg har været i terapi, jeg har arbejdet meget med mig selv, jeg har skrevet +300 maskinskrevne sider med refleksioner, jeg har tænkt og talt og gransket mig selv. Og jeg er lidt stuck. Jeg kan være meget meta, jeg kan bilde mig selv ind at jeg er objektiv men er samtidig bevidst om mit ego spænder ben for mig, jeg kan være selvretfærdig og paradoksal. Jeg føler, jeg med andre ord jeg ville have gavn af at blive prikket til mit ego og en udfordring af mit perspektiv. Noget der virkelig kan skubbe til mig. Jeg går dog også ydmygt til det og er klar over og anerkender, at jeg naturligvis ikke får besvaret alle mine spørgsmål og refleksioner af en te. Men jeg tror, at det kan skubbe lidt til mig og til mine nuværende tankestrømme. En anden grund er spirituel. Jeg interesserer mig for hvad der er udover mennesket, og den oplevelse kan jeg læse mig frem, at mange får med psychedelics. Og så er jeg bare helt utrolig nysgerrig på hvad jeg ville opleve under et trip :)

Ift. ayahuasca vs LSD eller svampe - jeg har primært undersøgt effekten af DMT og måske derfor underkendt mulighederne i LSD og svampe. Det er en fejl, kan jeg læse, og selvom DMT for mig stadig er af en anden karakter, som jeg fortsat er meget interesseret i at udforske på egen krop, så tror jeg, du har ret i, at jeg med fordel kan udvide min psykedeliske horisont :)

Og ja, du har ret i, at disse rejser er bedre i selskab med erfarne. Jeg har gode mennesker omkring mig med erfaring inden for (konventionel) personlig udvikling, men stort set ingen med reel erfaring inden for psykedelia. Men man skal jo starte et sted, og jeg havde måske håbet at det ville komme med en rejse til Peru, der kan håndværket, men måske starter det her i stedet :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2021 08:47 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Godt du kom på banen Plejadestjerne og gjorde det omhyggeligt jeg kan kun støtte op om dit indlæg.

Misssunshine “som jeg ville ønske du havde været foruden - så lyder det som om du 1) har været rigtig, rigtig uheldig med at mikse forskellige stoffer sammen, som har affødt en negativ reaktion og et dårligt trip, og 2) din tripsetter har simpelthen ikke været nok opmærksom på dig”

Jeg ville ikke være den oplevelse foruden, selvfølgelig gad jeg godt og have en fuld funktionel ryg igen, men havde jeg ikke fået det chok som det gav mig da jeg forstod jeg havde brækket ryggen ville jeg ikke have forladt mit usunde mønstre og søgt i behandling efterfølgende.
Jeg gik godt nok glip af dybere indsigt og integrering af oplevelsen helhed pga den store mængde benzoer og efterfølgende periode med stærk antipsykotisk medicin, men bedøvelsen gjorde jeg kom ud af methamfetaminen, hvilket jeg ikke havde klaret uden.
Jeg havde ikke mødt stabilitet og positivitet og ikke mindst kærlighed som har gjort jeg er blevet far, jeg havde ikke fået inspiration til at forlade natten og istedet leve livet i lyset.
Jeg fik det af aya som jeg havde brug for på et eller andet plan, uden ulykken var der ikke kommet bedring og jeg var sikkert på kirkegården, den lukkede eller fængsel i dag.
I forhold til om det var for kort pause fra de andre stoffer op til som gjorde udslaget, så er det muligt men det blev tricket af de ligeglade personer som var omkring mig.
Når man tripper øges en følsomhed til max over for andre mennesker - hjernen opfanger tonefald, ansigtsudtryk, kropssprog og påvirkes deraf.

Tænker at du med fordel kan bruge den her tråd som en rejsehjælper og spørge om de spørgsmål der vil komme undervejs. Så kan vi også være med på rejsen og alle lære.
Det er self helt op til dig selv.
Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2021 10:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
misssunshine25 skrev:

Du har ret - eller det har I alle tre, for I deler samme budskab. At det er en irrationel tanke at ønske at starte i den høje ende. Måske er det frygten for at blive så betaget af dem, at jeg ender med at gøre det lidt for tit, eller at jeg er bange for at have en lettere triviel oplevelse og derfor afholder mig at prøve ayahuasca (lidt a la den oplevelse jeg havde med cannabis - I couldn't care less). Så hellere gøre det et par enkelte, effektfulde gange og få den "hele" oplevelse. Men det er ikke den rette måde at tænke på, så I har faktisk overtalt mig til at prøve andre psychedelics inden ayahuasca. Vil du uddybe hvofor LSD ikke giver det samme som svampe?


LSD kan sagtens give spirituelle oplevelser, men min egen erfaring er at LSD ofte er et mere energisk trip. Jeg får lyst til at gå ture, danse og udforske min omverden på LSD. De ting kan jeg også opleve på svampe, men det er et mere introvert trip og visionerne der kommer er helt klart mere organiske. På LSD bliver hjernen ekstrem dygtig til at genkende mønstre, hvor svampene mere får omgivelserne til at ånde. Jeg har aldrig doseret nogen af delene på fuld dosis (eller det man kalder højdosis), men dengang jeg røg DMT som changa, der mindede verden ekstrem meget om at være på svampe. Især når jeg lukkede øjnene var det bølgende tre dimensionelle farver og former. På LSD er det mere hvad jeg kalder det psykedeliske tapet. Altså to dimensionelle mønstre.

Det skal lige siges at LSD godt kan bruges terapeutisk i følge Stanislav Grof, det kan være du skal læse hans bøger omkring den indre rejse (de er oversat til dansk og kan lånes på biblioteker). Men jeg vil ikke anbefale nogen at forsøge sig med en højdosis LSD med en eller anden random selvudnævnt terapeut. Og grunden til dette er at DMT og Psylocybin har en effekt hvor du oftest bliver lagt ned hvis du får for meget, ved LSD er det modsat at du får lyst til at gå ud i verden selvom du ikke kan se en skid for bare visuals. LSD kan også gøre mig rastløs (hvilket jo er perfekt til fest) hvor svampene nærmest tvinger mig til at meditere. Jeg har f.eks. haft en af de flotteste meditationer i mit liv mens jeg sad inde på festivalpladsen på Roskilde Festival på svampe. Svampene var sgu ligeglade med at der rendte et hav af mennesker omkring mig, de syntes jeg havde brug for at lukke øjnene og drømme mig væk!

Cannabis er simpelthen ikke sammenlignelig med de andre substanser. Cannabis kan komplimentere deres rus, men kræver at blive indtaget oralt i høje mængder for at bare minde om. Det kan stadig blive semi-psykedelisk, men svampene og LSD er ægte psykedelika ligesom DMT/Aya. Så hver ting til sin tid og hvis man vil på sin første dybe indre rejse så anbefaler jeg hermed svampen. Jeg plejer at kunne smelte ind i mine omgivelser på 3,5 g cubensis, men synes man skal starte ud med 2 g, man kan altid bygge rusen op over et par omgange. Man kan aldrig tage mindre og svampe kan altså udløse angst hvis man rammer den forkerte dag eller de forkerte omgivelser.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2021 18:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Citat:
Ift. hvilken rejse jeg er på og hvorfor det lige skal være psykedelics. Jeg arbejder på "hvem er jeg"-spørgsmålet. Jeg har været i terapi, jeg har arbejdet meget med mig selv, jeg har skrevet +300 maskinskrevne sider med refleksioner, jeg har tænkt og talt og gransket mig selv. Og jeg er lidt stuck. Jeg kan være meget meta, jeg kan bilde mig selv ind at jeg er objektiv men er samtidig bevidst om mit ego spænder ben for mig, jeg kan være selvretfærdig og paradoksal. Jeg føler, jeg med andre ord jeg ville have gavn af at blive prikket til mit ego og en udfordring af mit perspektiv. Noget der virkelig kan skubbe til mig. Jeg går dog også ydmygt til det og er klar over og anerkender, at jeg naturligvis ikke får besvaret alle mine spørgsmål og refleksioner af en te. Men jeg tror, at det kan skubbe lidt til mig og til mine nuværende tankestrømme. En anden grund er spirituel. Jeg interesserer mig for hvad der er udover mennesket, og den oplevelse kan jeg læse mig frem, at mange får med psychedelics. Og så er jeg bare helt utrolig nysgerrig på hvad jeg ville opleve under et trip


Tak for at dele. :) Det, der er tricky med spørgsmålet “hvem er jeg?” er, at mennesket meget vanskeligt formår at forståeliggøre sig selv i isolation og ikke i relation til noget udenfor det selv. For mange er det langt henad vejen i forholdet til andre mennesker, at man lærer sig selv og sin plads ag kende (i forlængelse af hvad hector skrev om, at man har brug for at spejle sig i andre og den kontemplative vej hurtig bliver ensom). For andre igen bliver det i relationen til noget højere eller ‘det transcendente’, at man bliver sat. Det er heller ikke gensidigt udelukkende. Det synes dog en kendsgerning, at intet menneske kan rodfæste sig i sig selv; følgelig denne trang til at række ud over sig selv. På den måde er der måske ikke den store adskillelse mellem de to bevæggrunde du nævner; at få prikket til dit ‘ego’ og din interesse i at få adgang til noget, der er større end dig selv. Ud fra det, du beskriver, tror jeg du har ret i, at du tranger til at blive skubbet lidt til. Og det kan den psykedeliske erfaring, om ikke andet. Der er imidlertid ikke noget i det, du har skrevet, der får mig til at tænke, at du ikke kan finde det du søger i en tur på svampe i modsætning til ayahuasca. Men der er som bekendt heller ikke noget, der direkte taler imod ayahuasca. Jeg kan godt lide, hvad fso talte om med korrelationen mellem den indre og ydre rejse. (husk blot på, at sydamerika jo også vrimler med plasticshamaner). At rejse til den anden ende af verden og gå ud i junglen er jo også med til at markere en ‘adskillelse’ mellem oplevelsen og dit daglige, profane liv herhjemme. Og den første psykedeliske oplevelse er en virkelig ‘rites de passage’. Det må man gerne gøre noget ud af at markere med setting osv.

Det vigtigste råd lige nu er dog nok at slå lidt kold vand i blodet. :)

Citat:
Når det er sagt, så er der også en lidt mere rationel grund bag interessen for ayahuasca, og det skyldes dets aktive stof, DMT. I min forberedelse har jeg læst en del forskning om stofferne, hvor jeg er særligt interesseret i DMT frem for psilocybin, bl.a. fordi der er en hypotese om at DMT udskilles i menneskehjernen ved døden, og det derfor giver en mere spirituel oplevelse. Jeg er absolut ingen ekspert,og det betyder heller ikke at psilocybin ikke er spændende - men rent kemisk påvirker det hjernen på en anden måde.


Det aktive stof i svampe er psilocin, 4-ho-DMT. Det er, såre simpelt, et n,n-dmt-molekyle med en hydroxylgruppe på kulstof 4 i carbon-ringen. Sammenlign selv:

Dimethyltryptamin
Billede

Psilocin
Billede

De andre molekyler af interesse, der er indeholdt i svampene, psilocybin og baeocystin, er blot mere stabile pro-drugs, dvs. de forgår ikke så nemt under ‘naturens forhold’, men nedbrydes til det aktive psilocin af kroppens metabolisme. Psilocin binder agonistisk til de samme receptorer i hjernen som DMT og virkningen må siges at have mere end en familielighed. At svampe “rent kemisk påvirker hjernen på en anden måde” er således en sandhed med vældige modifikationer. Én væsentlig forskel er dog, at dmt ikke kan krydse blod-hjerne-barrieren, hvorfor du er nødt til at indtage det med en enzym-hæmmer, der går ind og roder med din krops vanlige metabolisme af signalstoffer, for at det kan gøres oralt aktivt. Det er netop enzymhæmmeren i ayahuasca-stokken, der er associeret med mange af de kropslige effekter, opkast osv., der hører ayahuasca trippet til.

For det andet, så husk på at selvom The Spirit Molecule er en bog/film, der stiller spændende spørgsmål, så er det stadig en spekulativ tese.

Citat:
Vil du uddybe hvofor LSD ikke giver det samme som svampe?

Som Hector har været inde på, virker LSD subjektivt mere stimulerende (begge dele stimulerer det sympatiske nervesystem). Man bliver aktiv og eventyrlysten. Derudover er LSD mere et ‘marathon’, det er jo et langt trip, 14-16 timer. Den ideelle setting for et LSD trip ville være at indtage det sammen med rejsekammerater tidligt på dagen på et stort sted, der lå rimelig afsides og hvor der var mulighed for at hygge sig med forskellige inden- og udendørs aktiviteter og omgivelser i løbet af dagen. Svampe til forskel gør en lidt mere tung i kroppen, man gaber og har ikke den store lyst til at bevæge sig rundt. Det egner sig bedre til at lægge sig ned og udforske indersiden af øjenlågene, eller til et cirkelritual og lignende med medrejsende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2021 20:21 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Fso skrev:
Jeg ville ikke være den oplevelse foruden, selvfølgelig gad jeg godt og have en fuld funktionel ryg igen, men havde jeg ikke fået det chok som det gav mig da jeg forstod jeg havde brækket ryggen ville jeg ikke have forladt mit usunde mønstre og søgt i behandling efterfølgende.
Jeg gik godt nok glip af dybere indsigt og integrering af oplevelsen helhed pga den store mængde benzoer og efterfølgende periode med stærk antipsykotisk medicin, men bedøvelsen gjorde jeg kom ud af methamfetaminen, hvilket jeg ikke havde klaret uden.
Jeg havde ikke mødt stabilitet og positivitet og ikke mindst kærlighed som har gjort jeg er blevet far, jeg havde ikke fået inspiration til at forlade natten og istedet leve livet i lyset.
Jeg fik det af aya som jeg havde brug for på et eller andet plan, uden ulykken var der ikke kommet bedring og jeg var sikkert på kirkegården, den lukkede eller fængsel i dag.


Virkelig sejt at og konstruktiv vinkel på din oplevelse :) Jeg forstår hvad du mener, og kan godt se, at du gennem ayahuascaen fik et skub i den retning, der var bedst for dig. :)

Hector Salamanca skrev:
LSD kan sagtens give spirituelle oplevelser, men min egen erfaring er at LSD ofte er et mere energisk trip. Jeg får lyst til at gå ture, danse og udforske min omverden på LSD. De ting kan jeg også opleve på svampe, men det er et mere introvert trip og visionerne der kommer er helt klart mere organiske. På LSD bliver hjernen ekstrem dygtig til at genkende mønstre, hvor svampene mere får omgivelserne til at ånde. Jeg har aldrig doseret nogen af delene på fuld dosis (eller det man kalder højdosis), men dengang jeg røg DMT som changa, der mindede verden ekstrem meget om at være på svampe. Især når jeg lukkede øjnene var det bølgende tre dimensionelle farver og former. På LSD er det mere hvad jeg kalder det psykedeliske tapet. Altså to dimensionelle mønstre.

Cannabis er simpelthen ikke sammenlignelig med de andre substanser. Cannabis kan komplimentere deres rus, men kræver at blive indtaget oralt i høje mængder for at bare minde om. Det kan stadig blive semi-psykedelisk, men svampene og LSD er ægte psykedelika ligesom DMT/Aya. Så hver ting til sin tid og hvis man vil på sin første dybe indre rejse så anbefaler jeg hermed svampen. Jeg plejer at kunne smelte ind i mine omgivelser på 3,5 g cubensis, men synes man skal starte ud med 2 g, man kan altid bygge rusen op over et par omgange. Man kan aldrig tage mindre og svampe kan altså udløse angst hvis man rammer den forkerte dag eller de forkerte omgivelser.


Ah okay, tak for afklaringen! Det giver mening med forskellen mellem LSD og svampe.
Ift. cannabis - jeg er helt med på at det ikke kan sammenlignes, og det var heller ikke det jeg mente. Jeg mente blot, at min oplevelse med cannabis var ret ligegyldig (det er noget tid siden jeg prøvede det og det var for hyggens skyld), og ikke noget, jeg er synderligt interesseret i at prøve igen. Jeg ville være ærgerlig over at have en lignende "triviel" oplevelse, hvis jeg prøvede en lav dosis svampe, og at det derfor ville gøre at jeg mistede interessen i at at prøve ayahuasca på et senere tidspunkt, selvom det kunne give mig det psykedeliske skub, som jeg søger.

Plejadestjerne skrev:
På den måde er der måske ikke den store adskillelse mellem de to bevæggrunde du nævner; at få prikket til dit ‘ego’ og din interesse i at få adgang til noget, der er større end dig selv. Ud fra det, du beskriver, tror jeg du har ret i, at du tranger til at blive skubbet lidt til. Og det kan den psykedeliske erfaring, om ikke andet. Der er imidlertid ikke noget i det, du har skrevet, der får mig til at tænke, at du ikke kan finde det du søger i en tur på svampe i modsætning til ayahuasca. Men der er som bekendt heller ikke noget, der direkte taler imod ayahuasca. Jeg kan godt lide, hvad fso talte om med korrelationen mellem den indre og ydre rejse. (husk blot på, at sydamerika jo også vrimler med plasticshamaner). At rejse til den anden ende af verden og gå ud i junglen er jo også med til at markere en ‘adskillelse’ mellem oplevelsen og dit daglige, profane liv herhjemme. Og den første psykedeliske oplevelse er en virkelig ‘rites de passage’. Det må man gerne gøre noget ud af at markere med setting osv.

Det vigtigste råd lige nu er dog nok at slå lidt kold vand i blodet. :)

Citat:
Når det er sagt, så er der også en lidt mere rationel grund bag interessen for ayahuasca, og det skyldes dets aktive stof, DMT. I min forberedelse har jeg læst en del forskning om stofferne, hvor jeg er særligt interesseret i DMT frem for psilocybin, bl.a. fordi der er en hypotese om at DMT udskilles i menneskehjernen ved døden, og det derfor giver en mere spirituel oplevelse. Jeg er absolut ingen ekspert,og det betyder heller ikke at psilocybin ikke er spændende - men rent kemisk påvirker det hjernen på en anden måde.


Det aktive stof i svampe er psilocin, 4-ho-DMT. Det er, såre simpelt, et n,n-dmt-molekyle med en hydroxylgruppe på kulstof 4 i carbon-ringen. Sammenlign selv:

Dimethyltryptamin
Billede

Psilocin
Billede

De andre molekyler af interesse, der er indeholdt i svampene, psilocybin og baeocystin, er blot mere stabile pro-drugs, dvs. de forgår ikke så nemt under ‘naturens forhold’, men nedbrydes til det aktive psilocin af kroppens metabolisme. Psilocin binder agonistisk til de samme receptorer i hjernen som DMT og virkningen må siges at have mere end en familielighed. At svampe “rent kemisk påvirker hjernen på en anden måde” er således en sandhed med vældige modifikationer. Én væsentlig forskel er dog, at dmt ikke kan krydse blod-hjerne-barrieren, hvorfor du er nødt til at indtage det med en enzym-hæmmer, der går ind og roder med din krops vanlige metabolisme af signalstoffer, for at det kan gøres oralt aktivt. Det er netop enzymhæmmeren i ayahuasca-stokken, der er associeret med mange af de kropslige effekter, opkast osv., der hører ayahuasca trippet til.

For det andet, så husk på at selvom The Spirit Molecule er en bog/film, der stiller spændende spørgsmål, så er det stadig en spekulativ tese.

Citat:
Vil du uddybe hvofor LSD ikke giver det samme som svampe?

Som Hector har været inde på, virker LSD subjektivt mere stimulerende (begge dele stimulerer det sympatiske nervesystem). Man bliver aktiv og eventyrlysten. Derudover er LSD mere et ‘marathon’, det er jo et langt trip, 14-16 timer. Den ideelle setting for et LSD trip ville være at indtage det sammen med rejsekammerater tidligt på dagen på et stort sted, der lå rimelig afsides og hvor der var mulighed for at hygge sig med forskellige inden- og udendørs aktiviteter og omgivelser i løbet af dagen. Svampe til forskel gør en lidt mere tung i kroppen, man gaber og har ikke den store lyst til at bevæge sig rundt. Det egner sig bedre til at lægge sig ned og udforske indersiden af øjenlågene, eller til et cirkelritual og lignende med medrejsende.


Tusind tak for at uddybe forskellen mellem DMT og 4-ho-DMT. Jeg var ikke klar over at de var så nært beslægtede. Som jeg forstår det er det dog stadig psilocybin i svampene, der er det primære virkningsmiddel. Men jeg må lige undersøge det nærmere.
Og don't worry - jeg har ikke min viden udelukkende fra The Spirit Molecule :) Jeg har læst anden forskning, der bakker op om tesen, og har talt med en medicinal forsker fra mit private netværk omkring DMT.

Der er helt sikkert noget "rite de passage" over en jungletur, så jeg kan godt se fordellen i at vente med ayahuascaen til jeg kunne tage til Peru. Men nu hvor I advokerer så kraftigt for at svampe kan give en meget lignende oplevelse - hvorfor så overhovedet bruge ayahuasca, der gør dig fysisk dårlig, når man kan "nøjes" med svampe, som er nemmere og knap så fysisk ubehageligt? Ayahuascaen må kunne noget udover (plastik...)shamaners messen? Der må være en øget/anden effekt? Og hvorfor lige svampe - hvorfor ikke changa, freebase DMT eller 5-MeO-DM?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2021 13:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Citat:
Som jeg forstår det er det dog stadig psilocybin i svampene, der er det primære virkningsmiddel. Men jeg må lige undersøge det nærmere.


Det er rigtigt, at der oftest er højere koncentration af psilocybin i svampene, men psilocybin virker, fordi det hurtigt efter indtagelse nedbrydes til psilocin af kroppen. Det er et såkaldt pro-drug. Det er egentlig bare et fosforyleret psilocin-molekyle, hvorfor slægtskabet jo stadig er der.

Citat:
Men nu hvor I advokerer så kraftigt for at svampe kan give en meget lignende oplevelse - hvorfor så overhovedet bruge ayahuasca, der gør dig fysisk dårlig, når man kan "nøjes" med svampe, som er nemmere og knap så fysisk ubehageligt? Ayahuascaen må kunne noget udover (plastik...)shamaners messen? Der må være en øget/anden effekt? Og hvorfor lige svampe - hvorfor ikke changa, freebase DMT eller 5-MeO-DM?


Jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke advokerer for det ene eller andet, men ja jeg reagerer på nogle bestemte ting i dine indlæg, der får mig til at respondere med lidt modspil:

1) du skriver, at du har besluttet dig for, at ayahuasca er det helt rigtige næste skridt på din rejse i ‘selvudvikling’, men dine planer er blevet spoleret af den ekstraordinære situation verden befinder sig i, og som påvirker os alle lige nu, og derfor er du blevet utålmodig ved udsigten til ikke at kunne få opfyldt rejselysten i det næste halve år og på den baggrund overvejer du at kaste dig ud i forskellige ting. Derfor foreslår jeg dig at slå koldt vand i blodet.
2) Du udtrykker usikkerhed om “effekten” vil være der, men er samtidig ikke helt klar på, hvad det er for en effekt, du forventer eller leder efter. Derfor indbyder jeg dig til at reflektere lidt over din intention med at give dig i kast med disse tunge skyts.
3) Du udviser interesse, eller er i al fald ikke afvisende overfor tanken om at forsøge dig med LSD eller svampe, men du anser det ikke helt for den rigtige vare. Denne misforståelse skal manes til jorden, fordi den i værste fald kan være decideret farlig.

Der er altså ikke tale om, som du antyder i dit sidste indlæg, at det ene skal tales op/ned overfor det andet, eller at den ene lærer er objektivt “bedre” end den anden. Desuagtet om det er svampe, syre, aya eller noget fjerde, så taler vi om entheogener, der åbner op for ting, man ikke kunne forestille sig var til, og som vender op og ned på folks forståelse af dem selv og verden omkring dem. Verden er ikke den samme bagefter. Porte til verdensomkalfatrende erfaringer (og en åndelig virkelighed, iflg. nogen) fordrer en vis ærefrygt og respekt af dem, der gebærder sig ind ad dem. Præsten valser jo heller ikke ind bag sløret til det allerhelligste i templet iført shorts og badetøfler. Det er altså selvsagt, at der er mere til ayahuasca i en traditionel kontekst end lidt messesangs-akkompagnement til noget farvelade. Og alle disse lærere fortjener, ja fordrer, at man nærmer sig med respekt.

Hvad der så er det ‘rigtige valg’ afhænger af personen, hans/hendes intention og omstændighederne omkring ham/hende. Der er imidlertid ingen af os her på siden, der kender dig nok til at kunne sige, hvad der er rigtigt for dig i din situation. Når det er sagt, så er der ikke noget i den beskrivelse af din baggrund for at være draget til de her ting, som du har givet; at du er åndeligt søgende, har lyst til at blive prikket til i din selvforståelse og lære nogle andre sider af dig selv at kende, jeg tænker at du ikke ville kunne få ud af et lavdosis-svampetrip i trygge omgivelser med en erfaren tripsitter i modsætning til et dybt og fysisk tungt jungletrip på den anden side af jorden. Men vi fremmede her på internettet kender dig ikke nok og er ikke kvalificerede nok til at kunne give dig det rigtige svar, blot nogle perspektiver at overveje. Jeg foreslår dig i øvrigt at drøfte dine overvejelser om disse ting med nogen i dit liv, der kender dig godt, hvis ikke du allerede gør det.

Citat:
hvorfor så overhovedet bruge ayahuasca, der gør dig fysisk dårlig, når man kan "nøjes" med svampe, som er nemmere og knap så fysisk ubehageligt? Ayahuascaen må kunne noget udover (plastik...)shamaners messen? Der må være en øget/anden effekt? Og hvorfor lige svampe - hvorfor ikke changa, freebase DMT eller 5-MeO-DM?


I forlængelse af disse dine spørgsmål om, hvor meget man kan nøjes med, og hvorfor ikke det ene eller andet, kunne du jo også spørge, hvorfor ikke nøjes med fløde i kaffen det sted, hvor jeg er i mit liv lige nu, og så bruge den næste tid på at udvikle dig videre; her taler jeg ikke nødvendigvis om flere timer i divan hos terapeuten eller flere maskinskrevne sider med refleksioner om dig selv og din proces, men komme ud i nye sammenhænge og spejle dig i nye mennesker, dygtiggøre til et eller andet, eller hvad end det måtte være (Jeg ved det for tiden er svært.. Du er ikke ene om at være frustreret. :))

Du kan jo stadig læse om det psykedeliske, evt. tage ud i den danske natur til efteråret og kigge efter de små spidse, måske prøve med en mindre dosis (som enhver der har lidt erfaring med disse ting ved er langtfra trivielt, hvis det stadig skulle være en bekymring for dig). Og hvis ikke du finder nogen, så kommer sæsonen igen næste år. Den psykedeliske erfaring går ikke nogen steder. Og det er en af de få ting, der ikke må behandles som fastfood. Jeg har en idé om, at det er dér mange kommer til at brænde nalderne i dag, hvor disse ting er blevet adskilt fra den sakrale/adskilte kontekst, de traditionelt blev forstået ud fra og tilgået igennem, og det er en bevæggrund for, at jeg skriver som jeg gør, om du så måtte synes jeg er en smule irriterende. :) Det er i sidste ende på baggrund af, at jeg selv har prøvet at være en stor eventyrlysten knejt og nok haft lidt for travlt med at åbne op for pandoras æske uden at vide, hvad det egentligt indebar. I forlængelse heraf vil jeg da gerne slå et slag for, i modsætning til hvad nogle af de mere ivrige og glorificerende stof-aktivister synes at mene nogle gange, at sådan noget som psykedeliske traumer og krisetilstande induceret af psykedelika er virkelige fænomener, og netop derfor er det vigtigt at man går til det med respekt, og allerhelst med en erfaren guide og noget professionel hjælp til at få det hele bearbejdet bagefter.

Hvis vi i stedet for at se på det psykologisk kigger på det åndelige plan, så vil jeg formulere det på den måde, at den virkelighed, den psykedeliske port åbner op for, er differentieret, den indeholder forskellige gradueringer af lys og mørke. Den indeholder intelligens, gode såvel som slette hensigter, og den indeholder indsigter såvel som røgslør, narrespil og store illusioner. Det er vel egentlig baggrunden for, at jeg ikke selv rigtig beskæftiger mig med det længere. Jeg ved, at der er folk, også i den moderne verden, der forstår at navigere og arbejde på de niveauer osv., og det er nogle særlige og dybt inspirerende mennesker, men selv har jeg slået mig ind på en mere jævn vej, hvor jeg nok har et personligt og hengivent forhold til Gud/det Hellige, men stadig er jorden og min ydmyge plads som lille menneske tro. At ‘være spirituel’ (som det på besynderlig vis er kommet til at hedde på moderne språk, som om det var en mærkelig art identitet) implicerer ikke nødvendigvis, at man behøver skyde sig selv ud i den kosmiske kanon og være åndemaner. :D Forbindelsen mellem åndelig forløsning og personlig indsigt i det skjulte (gnosis) er meget hip at drage i nyåndelige kredse i dag, men er den nødvendig? Blot et andet perspektiv at tygge på, på din ‘udviklingsrejse’...


Godspeed!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2021 20:08 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Elsker og læse dine indlæg plejadestjerne :hjerte: visdom og dybe overvejelser tak for dem.

Misssunshine25: “Jeg ville være ærgerlig over at have en lignende "triviel" oplevelse, hvis jeg prøvede en lav dosis svampe, og at det derfor ville gøre at jeg mistede interessen i at at prøve ayahuasca på et senere tidspunkt, selvom det kunne give mig det psykedeliske skub, som jeg søger.”

Sidste efterår fik jeg et opkald fra en af mine gamle venner, som jeg altid har bedømt til suppe steg is typen, han havde self prøvet at ryge hash men det har ikke sagt ham noget.
Han havde i længere tid gået og overvejet om hans skulle afprøve svampe fordi der ligesom manglede noget i hans liv, så han havde læst, hvad han kunne finde på nettet.
Nu var sæsonen igang og han havde som alle der skal ud og plukke for første gang det svært, men han vidste at det var en gammel hobby af min.
Så vi tog en tur sammen på marken og efterfølgende har han haft nogle rigtig gode trip på en 2-3 g pr tur.
Du vil ikke blive skuffet over svampe er min umiddelbare mening og vi skal nok kunne guide dig så du selv kan finde her til efteråret.
Der er noget ekstra fedt ved selv at bruge tiden på marken først og gå og glæde sig til turen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2021 23:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Hej begge

Tak for at tage jer tid til at svare så grundigt :)

Min nærmeste omgangskreds er ikke typerne der gør sig i psychedlics eller øvrige stoffer - de skærer dem ret meget over en kam, så jeg kan ikke rigtigt få inputs ift. denne overvejelse med dem. Jeg har en enkelt ven, som i sin tid foreslog mig ayahuasca pga. de spørgsmål, jeg tumlede med. På det tidspunkt havde jeg aldrig nogensinde hørt om det og vidste ingenting om stoffer - jeg troede LSD var en mere varig version af speed, blot for at give et eksempel på mit sølle vidensniveau :P Min ven havde selv prøvet svampe (dog ikke LSD) men havde alligevel anbefalet ayahuascaen til den type spørgsmål jeg havde. Jeg har dog en meget nær veninde, som kan være tripsitter og som også er interesseret, men har ingen erfaring selv.

Det var ikke for at være provokerende, at jeg spurgte "hvorfor så overhovedet overveje ayahuasca?", det var et oprigtigt spørgsmål for at forstå hvad der ville være anderledes og hvad for en effekt jeg kan forvente. Som tidligere nævnt har jeg primært undersøgt ayahuasca/DMT så det var min undren over hvad der ville være anderledes hvis jeg i stedet prøvede svampe.

Jeg kan forstå argumentet med at vente på ayahuascaen til restriktionerne lempes og jeg kan få den fulde oplevelse, som jeg har planlagt så længe. Det argument køber jeg og har taget til mig, og jeg har derfor skubbet min ayahuascaoplevelse til det er muligt at tage til junglen igen - whenever that is. Det lyder også som om at svampe er en god forberedelse for mig - jeg skal dog lige læse lidt mere op på det. Svampe giver dog en anden fleksibilitet - jeg siger ikke, jeg skal tage dem i morgen, selvfølgelig skal jeg undersøge dem nærmere, men jeg behøver vel ikke vente til jeg selv kan plukke dem? :)

Jeg lyder måske meget utålmodig (og en del af mig er helt sikkert også utålmodig efter at tage det næste skridt og komme videre med min udvikling), men når man føler sig meget klar, har gjort sit fodarbejde og i øvrigt har taget sine forholdsregler (nære venner der skal vide hvad jeg skal/eller være tripsitter, en terapeut der kan samle op på oplevelsen efterfølgende, fri fra arbejde til at have god tid til at bearbejde uden øvrige forstyrrelser), så ser jeg ikke et argument for at blive ved at skubbe det frem?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2021 10:12 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Det med at vente til sæson, var ud fra en tanke om at det kan være svært og finde en som sælger svampene især hvis du ikke har kontakter i den store usynlige parallel verden hvor det foregår.
Derudover er der nogle forberedelse du skal gøre dig i forhold til årstid, hvor, hvem og dosis du skal ha gjort dig.

Årstid/hvor: naturen er lækker og trippe i og det giver en helt anden levende oplevelse som åbner for samhørigheden med den end at gøre indenfor eventuelt med bind for øjnene for at fortabe sig helt i fraktaler, flyvende slotte og alle de finurligheder vi har bag øjnene.
Der er forskel på de to oplevelser, jeg tænker lidt til første gang vil det nok være sikrest bag en låst dør og uden bindet, men igen det er kun mine tanker.
Det kan være svært og møde andre menneske som ikke ved man tripper da man har max åbnet for sin følelse radar bliver det let til noget støj. Et trist eller vredt ansigt sender hurtigt en tripper ud af en negativ tangent.

Hvem lyder til du har svaret.

Dosis er afhængelig af to faktorer - hvilken type svampe og hvor intenst trippet skal være. Den kan vi følge op på når typen og intensitet graden er bestemt, men jeg synes ikke der er nogen grund til et høj dosis trip som det første.

En sidste ting når datoen er sat, så skal du alligevel være klar til at være fleksibel og tage en udskydelse såfremt det ikke føles rigtigt på dagen.
Det kunne være et negativt input op til fra omgivelserne, dårligt humør på dagen eller lign.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2021 16:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Fso skrev:
Det med at vente til sæson, var ud fra en tanke om at det kan være svært og finde en som sælger svampene især hvis du ikke har kontakter i den store usynlige parallel verden hvor det foregår.
Derudover er der nogle forberedelse du skal gøre dig i forhold til årstid, hvor, hvem og dosis du skal ha gjort dig.

Årstid/hvor: naturen er lækker og trippe i og det giver en helt anden levende oplevelse som åbner for samhørigheden med den end at gøre indenfor eventuelt med bind for øjnene for at fortabe sig helt i fraktaler, flyvende slotte og alle de finurligheder vi har bag øjnene.
Der er forskel på de to oplevelser, jeg tænker lidt til første gang vil det nok være sikrest bag en låst dør og uden bindet, men igen det er kun mine tanker.
Det kan være svært og møde andre menneske som ikke ved man tripper da man har max åbnet for sin følelse radar bliver det let til noget støj. Et trist eller vredt ansigt sender hurtigt en tripper ud af en negativ tangent.

Hvem lyder til du har svaret.

Dosis er afhængelig af to faktorer - hvilken type svampe og hvor intenst trippet skal være. Den kan vi følge op på når typen og intensitet graden er bestemt, men jeg synes ikke der er nogen grund til et høj dosis trip som det første.

En sidste ting når datoen er sat, så skal du alligevel være klar til at være fleksibel og tage en udskydelse såfremt det ikke føles rigtigt på dagen.
Det kunne være et negativt input op til fra omgivelserne, dårligt humør på dagen eller lign.


Gode pointer! :)
Ift. hvornår - du har helt ret, jeg har ikke kontakter i det store usynlige univers. Eddermanme svært at komme ind i de kredse! Jeg har aldrig helt forstået hvordan det var så nemt for andre :(
Lige med svampe er jeg dog knap så bekymret for, da jeg har læst, at det er meget nemt (og nok også mest forsvarligt) at gro dem selv. Hvis jeg ville prøve LSD eller DMT/5-MeO-DMT ville jeg nok købe det på the dark web, så svampe er på mange måder nemmere at give sig i kast med som første forsøg :)
Jeg havde tænkt at jeg ville vente til foråret/sommer, hvor man netop kunne være uden for i naturen og hvor det også er varmt nok til at kunne være uden for i længere tid end det er nu :) Jeg har tidligere talt med en veninde om at leje en hytte et sted og så prøve af over en weekend. Så kan man starte inde, og hvis jeg får trang til at gå ud, så er muligheden der i relativt private omgivelser - hun ville være upåvirket, så hun kan passe lidt på mig. Jeg er også indstillet på at droppe det, som du er inde på, hvis jeg ikke er in the mood - hellere det, end at få et bad trip. Hvis ikke jeg har lyst, så har vi bare en hyggelig weekend sammen i hytten :)

Jeg ved ikke nok om de forskellige typer. Jeg vil gerne have nok til at kunne få en oplevelse/mærke effekten, så det skal være mere end en microdosis. Til info er jeg petite og kvinde, men jeg bliver ikke skæv så hurtigt af en eller anden årsag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2021 00:12 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Skriv når du har fundet ud af hva slags du ender ud med at have.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2021 21:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 feb 2021 00:03
Indlæg: 10
Har læst lidt mere, og kan se at trøfler skulle være meget nemmere at anskaffe. Er der stor forskel på effekten på svampe vs trøfler?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2021 22:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Plejadestjerne skrev:
[...] De andre molekyler af interesse, der er indeholdt i svampene, psilocybin og baeocystin, er blot mere stabile pro-drugs, dvs. de forgår ikke så nemt under ‘naturens forhold’, men nedbrydes til det aktive psilocin af kroppens metabolisme. Psilocin binder agonistisk til de samme receptorer i hjernen som DMT og virkningen må siges at have mere end en familielighed. At svampe “rent kemisk påvirker hjernen på en anden måde” er således en sandhed med vældige modifikationer. Én væsentlig forskel er dog, at dmt ikke kan krydse blod-hjerne-barrieren, hvorfor du er nødt til at indtage det med en enzym-hæmmer, der går ind og roder med din krops vanlige metabolisme af signalstoffer, for at det kan gøres oralt aktivt. Det er netop enzymhæmmeren i ayahuasca-stokken, der er associeret med mange af de kropslige effekter, opkast osv., der hører ayahuasca trippet til.


Selvom det er lidt ved siden af selve emnet, så vil jeg alligevel påpege at DMT sagtens kan brydse BBB, det sker med aktivt optag (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5048497/). Grunden til 'enzym-hæmmer', er for at DMT molekylerne slipper hele igennem deres første møde med leveren. Hvilket samtidig også harmonerer bedre med, at DMT kan freebases. Strukturelle ligheder til trods, er der nu ret stor forskel på de to molekyler og det er der da også i rusen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 01:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
misssunshine25 skrev:
Har læst lidt mere, og kan se at trøfler skulle være meget nemmere at anskaffe. Er der stor forskel på effekten på svampe vs trøfler?

Trøfler er langt mindre potente, hvilket betyder du skal indtage mere masse for at få effekt. 15g trøfler ~ 1.5g svamp. Det kan godt blive meget at gumle på. Har ikke selv erfaring med trøfler, men synes jeg har læst om flere, der har haft milde / undervældende oplevelser med trøfler, og jeg tror det kan hænge sammen. Måske man kan lave the eller udtræk på trøffel, hvilket kunne eliminere problemet, men det skal vi have nogen andre på banen til at svare på.

Randomname skrev:
Selvom det er lidt ved siden af selve emnet, så vil jeg alligevel påpege at DMT sagtens kan brydse BBB, det sker med aktivt optag (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5048497/). Grunden til 'enzym-hæmmer', er for at DMT molekylerne slipper hele igennem deres første møde med leveren. Hvilket samtidig også harmonerer bedre med, at DMT kan freebases. Strukturelle ligheder til trods, er der nu ret stor forskel på de to molekyler og det er der da også i rusen.


Godt at få en videnskabens mand på banen :) det er lommeviden om organisk kemi/biologi, mest fra gymnasietiden, jeg trækker på, med dertilhørende mangler! Ja, der er da forskelle i rusen, men samtidig en ret så stor familielighed om ikke andet, vil de fleste vel være enige i. Både subjektivt, men også ifht. virkningsmekanisme.

Citat:
Elsker og læse dine indlæg plejadestjerne :hjerte: visdom og dybe overvejelser tak for dem.
et forsinket tak! jeg kan blot svare, at jeg ligeledes værdsætter at følge med i dine skriverier herinde. :) :hjerte:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team