Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 01:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Als
Hej

Er der nogen der har nogle kommentarer til det her ?

m.v.h

http://www.benneke.dk

Forgiftning med Amfetamin, Ecstasy eller Cocain.

Amfetamin: Indtages i tabletter, ryges(”ICE”) eller injiceres iv. Optages hurtigt fra slimhinder og gastrointestinalkanalen. Halveringstiden 7-14 timer, men op til 34 timer ved alkalisk urin. Halvdelen udskilles uomdannet i urinen og kan her spores i 3-5 dage.

Ecstasy=3,4-metylendioxymetamfetamin(MDMA): Indtages som tabletter. Tabletterne indeholder som regel 45% MDMA. Resten består af forskellige mængde amfetamin, ephedrin, kinin og koffein. MDMA optages hurtigt fra gastrointestinal-kanalen. Virkningstiden 3-6 timer. 50%udskilles uomdannet i urinen. Andre 50% omdannes i hepar. Kan spores i urinen et døgn efter.

Fantasy: Synonymer bl.a. Natural Power,Liquido, aminosyre= flydende Ecstasy.

Cocain:Sniffes i pulverformeller ryges(=”crack”). Virkning få timer. Halveringstiden 1-2 timer. Omdannes i leveren til relative inaktive metabolitter, der udskilles i urinen. Disse kan måles 2 døgn i urinen.

Toxisk virkningsmekanisme.

Øger frigørelsen af serotonin, blokerer genoptagelsen af serotonin postsynaptisk og frigør samt blokere katekolaminer, primært dopamin og noradrenalin.

Ecstasy medfører især en øgning af serotonin og i mindre grad frigørelse af dopamin, hvorimod relativ større dopamin-frigørelse ses efter amfetamin og specielt cocainindtagelse.

Perifert udøves en generel sympatometisk effekt af samtlige rusmidler i denne genre.

En øget serotoninpåvirkning medfører hovedsageligt cerebrale symptomer med uro, exitation og hallucinationer. Øget uro og muskelaktivitet kan medfører dehydrering. For at kompenserer indtages ofte store mængder væske, hvilket kan føre til vandintoxication.

Serotonin har også en direkte virkning på temperaturcentret, hvilket fører til hypertermi.

Katekolamin frigørelse medfører øget perifer vasculær modstand og øget kardiel output resulterende i hypertension. Desuden ses takykardi og takyarrytmier.

Cocain har en negativ inotrop virkning på hjertet.

En mulig deplementering af serotonin- og katekolaminlagre kan være årsag til depressionsfasen med hypotension, coma og krampe. Ses ved svær forgiftning.

Symptomer.

Pt sveder.

Dehydrering.

Vandintoxication: lavt natrium, hovedpine, opkastning, sløvhed, desorientering, coma og kramper.

Kardiologiske:Hypertension, takycardi og/eller takyarrytmier. I depressionsfasen ses hypotension.

Cerebrale: Eurofori, uro, agitation, hallucinationer, angst-anfald stigende til delerium og paranoide psykoser. Ved svær forgifning kramper og/eller coma.

Hypertension kan medføre intracraniel blødning.

Respiratoriske: Respirationsstop ses specielt ved cocain-forgiftning men kan også ses efter ecstasy og amfetamin. Sjældent ses lungeødem,ARDS eller pneumomediastinum.

Nyre-leverpåvirkning:Nyrepåvirkning ses ofte sekundært til rabdomyolyse, men kan også skyldes vasokonstriktorisk iskæmi.

Leverpåvirkning formentligt grundet vasospasmer. Normali-seres som regel over uger.

Hypertermi:Typisk 39-40C0 ses i svære ofte lethale tilfælde.

Undersøgelser.

Ved ankomsten: EKG, Bt, P, Tp, infektionsparameter, væsketal, levertal, blødningsparameter, carbamid, kreatinin-kinase, glucose og forgiftningsprøver.

Telemetri, SAT-måler samt Tp-føler.

I starten BT hvert 15 min

Urin fra første døgn gemmes.

Herefter tages relevante prøver alt efter pt. tilstand.

Behandling.

Ved pr oralt indtagelse ventrikelaspiration samt aktivt kul.

Behandling symptomatisk.

Ad dehydrering: Væsketilførelse.

Ad vandintoxication: Se kompendiet.

Ad uro og agitation: Benzodiazipiner.

Ad hypertension: Let hypertenson kan ofte ved agiterede pt. behandles med benzodiazipiner.

Svære hypertension behandles med labetolo (Trandate).

1 ml/time svarer til
Vejledende dosis-hastighed

Blanding af infusionsopløsning

Labetolol

1 mikrogr./kg./min.
2-20 mikrogr./kg./min.
6mg* vægten i kg. i 100 ml glukose

Labetolol 5 mg/ml

Patient vægt
Labetolol
Koncentrat
Glucose

40 kg.
240 mg
48 ml
52 ml

50 kg.
300 mg
60 ml
40 ml

60 kg.
360 mg
72 ml
28 ml

70 kg.
420 mg
84.ml
16 ml

80 kg.
480 mg
96 ml
4 ml

Mere end 90 kg.

Ufortyndet labetolol

Ad Takycardi og takyarrytmi: Behandles efter vanlige retningslinier dog må dantrolene, der gives ved svær hypertermi, samt cocain ikke blandes med verapamil eller højdosis neuroleptica grundet negtiv inotrop effekt.

AD Hypotension:Behandles med volumentilførsel. I depres-sionsfasen desuden med dobutamin.

Ad hypertermi: I lette tilfælde skyldes det ofte fysisk aktivitet, hvor afkøling og ro ( evt v.h.a. benzodiazipiner) vil få tp. til at falde. Svære tilfælde afkøling v.h.a. ventilation, afkølede lagner, isposer i axiller og inguer samt evt ventrikelskylning til tp. 38.5.

Man kan ved hypertermi forsøge sig med serenase im op til 30 mg pr døgn eller med Dantrolene.

Dantrolene: Begynd med 1 mg/kg og suppler op hvert 3-5 min til pt retter sig . Den gennemsnitlige dosis er 2,5 mg, men der kan gives op til 10mg/kg initialt. Genopblusser initialt velbehandlet hypertermi gives Dantrolene som infusion 0,25-1,0 mg/kg/time.

Dantrolen=Dantrium findes i hætteglas med 20 mg, hvortil der tilsættes 60 ml sterilt vand. Rystes til indholdet er klart. Cave extracellulært indgift, pH=9,5.

Se i øvrigt anæstesiafdelingens instruks om malign hypertension.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvad er dette her? Hvis det er en vejledning til læger eller lignende, så er det fuldstændig vanvittigt at der står at fantasy er flydende ecstasy, eftersom de 2 ting ikke har noget som helst med hinanden at gøre, og behandlingen for forgiftninger af de to ting er vidt forskellige!

Medlem

Hej Child

Det er en vejledning til læger eller lignende - det er derfor vi bør se på det!!!

m.v.h

Michael

PS Bemærk de skriver - Fantasy: Synonymer bl.a. Natural Power,Liquido, aminosyre= flydende Ecstasy.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Der er da sket et betydeligt fremskridt siden Sundhedsstyrelsens stofinfo.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:

Dette kunne nærmest ikke være mere forkert. Fantasy har ABSOLUT INTET at gøre med "flydende ecstasy"! Det dækker over stoffet GHB, eller Gamma-Hydroxy-Butansyre(eller butyrat, det er jo som regel i saltform). Hvis ikke denne information bliver rettet, kan det koste liv hvis en læge retter sig efter vejledningen ved et tilfælde af GHB-overdosis!

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

benneke hvor henne har du fundet det der??

Titel: Sygehus
Medlem

Hej

Det har jeg fundet på et sygehus....

m.v.h

Michael

Titel:
Insane psychedelia user!

Der står også at det er synonymer.

Citat:

Jeg tror nu nok at en læge godt ved at GHB ikke er flydende ecstasy. De fleste læger der behandler tilfælde med forgiftninger er nok kompetente nok, ikke mindst fra erfaringsmæssigt kendskab, men også teoretisk, til at vide at MDMA og GHB ikke har en disse med hinanden at gøre.

Det er vel fordi, hvis der kommer en patient rullende ind fra en ambulance halvt i koma og han så siger at han har købt noget "flydende ecstasy" af sin pusher, at lægerne så ikke begynder at behandle for MDMA forgiftning, men GHB.

Jeg kan lige forestille mig hvordan det ville se ud hvis drengen har taget "flydende ecstasy", hvor lægerne så begynder at behandle mod ecstasy ved at fyre en bunke stesolider i kæften på ham. Godnat siger jeg bare :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg tror nu nok at en læge godt ved at GHB ikke er flydende ecstasy. De fleste læger der behandler tilfælde med forgiftninger er nok kompetente nok, ikke mindst fra erfaringsmæssigt kendskab, men også teoretisk, til at vide at MDMA og GHB ikke har en disse med hinanden at gøre.

Jeg håber virkelig du har ret! Men jeg synes virkelig det er foruroligende at der står den slags vildledende oplysninger i en vejledning til læger, som jo helst skulle vide hvad de har med at gøre, uden nogen former for tvivl . Det er sgu for vigtigt til at slå hen med et "lægerne ved det nok godt"!

Senest rettet af йети 22 jul 2004 11:27, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Utopia
Jeg vil nu også give Child ret... Hvis ikke vi kan give korrekte oplysninger får vi jo aldrig ændret på snæversynede Danmarks narkopolitik...

Titel:
Insane psychedelia user!

Er der ikke lige en der kan forklare mig, hvor der står noget som er ukorrekt? At skrive at "flydende ecstasy" er et synonym for GHB synes mig nu ikke som ukorrekt oplysning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Er der ikke lige en der kan forklare mig, hvor der står noget som er ukorrekt? At skrive at "flydende ecstasy" er et synonym for GHB synes mig nu ikke som ukorrekt oplysning.

Læs det i sammenhængen. Lige ovenover står ecstasy beskrevet, med fuld kemisk betegnelse og det hele. Lige derefter kommer fantasy så, der står blot en række synonymer, og til sidst står der "=flydende ecstasy", som en slags forklaring på hvad alle synonymerne dækker over. Jeg kan ikke se hvad der er at være i tvivl om, jeg synes det meget entydigt fremstår som om fantasy er det samme som flydende MDMA/MDMA opløst i væske.

/edit: Desuden hedder vejledningen "Forgiftning med Amfetamin, Ecstasy eller Cocain.".

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes Benneke har skrevet det lidt underligt op. Jeg tror gerne jeg ville læse den folder eller hvad det nu end er Benneke har kopieret fra. Det er ikke så meget fordi jeg tror at hospitalerne og deres vejledninger er fejlfri, men man behøver heller ikke stemple det som decideret forkert, blot fordi der er usikkerhed om hvad der menes. Man burde ringe derind og høre om der virkelig menes at fantasy er ecstasy i flydende form, eller om det blot er et synonym for et af dets betegnelser på gaden. Men jeg må give dig ret i, Child, at det virker lidt underligt at der står SÅ lidt om GHB i forhold til de andre.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg tror ikke et sekund at lægerne er i tvivl når de læser sådan en vejledning. Grunden til at de så skriver synonymer som "flydende ecstasy" ved fantasy, er vel bare for at informere lægerne om hvad stoffet hedder på gadeplan.

Hvis en dreng som er helt fra den bliver kørt på sygehuset og han så lidt sløret udtaler han har fået ecstasy på flaske, nytter det jo ikke at lægerne behandler ham for symptomer for overdosering af ecstasy.
Derfor er det vigtigt de også ved hvad synonymerne for de forskellige stoffer er.

Titel: Hej
Medlem

Kære ...

Jeg har ikke ændret på noget i denne vejledning... jeg poster lige orginalen når jeg kommer hjem fra BRD i aften.

Tak til alle for den gode debat....

m.v.h

Michael Benneke

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Altså, det er bestemt muligt at lægerne er klogere end som så(og det håber jeg fandme!), men dem som har skrevet den vejledning er altså ikke for kloge. Overskriften er "Forgiftning med Amfetamin, Ecstasy eller Cocain", hvilket efter min bedste overbevisning ikke omfatter GHB. GHB er faktisk overhovedet ikke nævnt ved navn nogen steder i teksten, så jeg kan for min død ikke se hvorfor I synes det ser godt nok ud.

Hvis en læge følger den vejledning når han får en fantasy-OD ind, så skal der sgu en god portion held til hvis patienten skal overleve. Så hvis denne tekst har forbindelse til gældende praksis på et eller flere af landets sygehuse, vil jeg stærkt opfordre Benneke til at oplyse de ansvarlige om sagens rette sammenhæng, og det kan ikke gå hurtigt nok!

Medlem

Hej

Her findes de oplysninger: http://www.fremad.suite.dk/Ecstasy.htm

http://www.fremad.suite.dk

m.v.h

Michael Benneke

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Forrykt!

Websitet ligner noget der er lavet i Frontpage anno 97!

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: 1553
Dextrose skrev:
Forrykt!

Websitet ligner noget der er lavet i Frontpage anno 97!

"<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">"

Du har ret... :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]