Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Treasure skrev:
Alle stoffer der virker afslappende gennem indvirkning på GABA-systemet som ethanol, GHB og BDO gør vil altid være skadeligt på længere sigt.

GHB er faktisk overraskende uskadeligt, hvis man ikke tager det for ofte. Ved ikke helt om det var det du mente med "på længere sigt."
GHB bliver nedbrudt til vand og kuldioxid i kroppen, det eneste problem ved rekreationelt brug er at man får lidt meget salt (efter det somregel er na-GHB man indtager)

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
Treasure skrev:
Alle stoffer der virker afslappende gennem indvirkning på GABA-systemet som ethanol, GHB og BDO gør vil altid være skadeligt på længere sigt.

GHB er faktisk overraskende uskadeligt, hvis man ikke tager det for ofte. Ved ikke helt om det var det du mente med "på længere sigt."
GHB bliver nedbrudt til vand og kuldioxid i kroppen, det eneste problem ved rekreationelt brug er at man får lidt meget salt (efter det somregel er na-GHB man indtager)

Mvh. Psyko

Min pointe var bare at stofferne der indvirker på GABA-systemet er let afhængighedsskabende, nogle mere end andre. Da GHB ligner GABA ret meget rent strukturmæssigt er det ihvertfald ikke noget man skal tage for ofte og naturligvis slet ikke i samkvem med alkohol eller benzodiazepiner.

Hvad mener du i øvrigt med rekreationelt brug mht. GHB?

Titel:
In our memories

Treasure skrev:
Psyko skrev:
Treasure skrev:

Mvh. Psyko

Min pointe var bare at stofferne der indvirker på GABA-systemet er let afhængighedsskabende, nogle mere end andre. Da GHB ligner GABA ret meget rent strukturmæssigt er det ihvertfald ikke noget man skal tage for ofte og naturligvis slet ikke i samkvem med alkohol eller benzodiazepiner.

Hvad mener du i øvrigt med rekreationelt brug mht. GHB?

Jeg mener noget man tager engang imellem, f.eks for at slappe af, men altså ikke bruger f.eks hver dag (fordi man er afhængig.)

Og ja, det er selvf. ikke sundt at tage GHB for ofte, da det ligesom alkohol kan give delerium tremens og andre ubehagelige bivirkninger. Kender selv et par stykker der har været lettere afhængige af både GHB og BDO.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Alle stoffer der virker afslappende gennem indvirkning på GABA-systemet som ethanol, GHB og BDO gør vil altid være skadeligt på længere sigt. Jo stærkere virkning jo større skade - ihvertfald rent psykisk.

Psykisk? Vil du ikke uddybe det? BDO er fysisk skadeligt, hvorimod jeg ikke umiddelbart kan se den psykiske skadevirkning.

Treasure skrev:

Skal det forstås sådan at du mener at den afhængighedsskabende effekt er den skadevirkning du nævner ovenfor?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror Treasure mener den psykiske skade virkning der kommer når man er blevet hooked af et stof der virker via GABA receptorene.
Et udemærket eksempel er Benzodiazepiner.Folk der er/ har været hooked på dette stof ved hvad jeg mener.Man får paranoier,agorafobi(angst for at være sammen med andre mennesker),samt en 10-20 andre alvorlige bivirkninger.Det er alvorlige ting vi snakker om her.
Alkohol er en anden.Jeg tror de fleste ved hvor syge folk kan blive af abstinenser fra alkohol.Det kan faktisk være fatalt.Og jeg tror at dette gælder alle stoffer der virker via GABA receptorene.

Titel:
Medlem

Hmm, så vidt jeg ved så virker melatonin rent faktisk positivt, og modvirker kræft. Der er vist blevet lavet undersøgelser, der har vist at folk med forkalket koglekirtel (den kirtel der producerer melatonin), ikke bare har sværere ved at falde i søvn, men også en større risiko for at få kræft. Dette er specielt hos ældre mennesker, og det passer jo meget godt sammen med, at mange ældre sover mindre.
Melatonin skal man vist bare passe på med ikke at bruge for tit, ikke fordi det er farligt, men fordi det giver negativt hormonfeedback til ens egen produkten, som dermed bliver hæmmet. Man ender altså med at være nødt til at tage hormonet, for at kunne falde i søvn.

Der var også en interessant artikel i ill. videnskab for et godt stykke tid siden, hvor nogle forskere påstod at det var kræftfremkaldelde at tænde lyset om natten :). Melatonin bliver kun produceret når det er mørkt, og hvis man tænder lyst midt om natten for f.eks. at gå på WC, så skulle man efter sigende stoppe for produktionen.

Btw, er det blevet lovligt i DK, eller er det stadig forbudt at købe?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Melatonin er en særdeles effektiv antioxidant. I f.eks. USA er det ret almindeligt at tage det som kosttilskud - og ikke nødvendigvis før man skal sove. En større klinisk undersøgelse jeg læste for et års tid siden, kom frem til at den mest effektive søvninducerende dosis er på blot 300 mikrogram! Doser højere end dette skulle være mindre effektive til at give den søvndyssende effekt.
300 mikrogram synes jeg nu selv mærkes til at være i underkanten. Jeg er ganske enig i Dex's dosisforslag, med 1,5 mg for at falde i søvn. Dog tager jeg oftest 3 mg, da det virker til at give en meget "effektiv" søvn for mig; ofte er jeg udhvilet efter blot 4-5 timer. Jeg mærker ikke så meget til den drømmeintensiverende virkning, desværre.
Melatonin er for øvrigt ganske ugiftigt; har læst om folk der har indtaget over 5 gram uden at lide nogen form for overlast.

Titel:
Medlem

Jeg fandt dette på en forhandler side.

Citat:
Melatonin

Anbefalet af Carsten-Vagn Hansen i radioen d. 23.09.04 -Hør udsendelsen her! http://www.dr.dk/p4panelet/

Melatonin sørger for, at du får den vigtige REM søvn, så du vågner udhvilet!

Melatonin er et overordnet hormon, der dannes i hjernes koglekirtel. Kroppens egen produktion er på sit højeste i 6 års alderen, falder brat ved puberteten og mindskes herefter med årene.

Sekretionen af Melatonin reguleres af dagslys. Når lyset rammer øjets nethinde sendes nerveimpulser til koglekirtlen, der transformerer denne information til et hormonsignal i form af en natlig Melatoninsekretion. Herved reguleres kroppens "indre ur" og den vigtige REM søvn forøges. Melatonin bruges derfor i behandlingen af forskellige døgnrytmeforstyrrelser som f.eks. jetlag.

Melatonin er desuden en kraftig antioxidant, der samtidig øger optagelsen af andre antioxidanter. Hormonet kan aktivere immunsystemets T-lymfocytter, har en vis betændelseshæmmende effekt, øger blodpladeantallet og hæmmer den østrogenproduktion, som mange kræftsvulster er afhængige af. Samtidig er Melatonin i stand til at forøge effekten af kemoterapi og reducere dennes skadelige bivirkninger.

Det er forskelligt, hvor stor en dosis tilskud, man har behov for. For kræftpatienter vil en dagsdosis typisk være på 15-25 mg. Til behandling af jetlag anbefales 1 mg. pr. passeret tidszone. Indtages en time før midnat!

Kildehenvisninger

Melatonin for the prevention and treatmentof jet lag. Cochrane Database Syst. Rev. 2002; (2):CD001520

A double blind-placebo controlled study on melatonin efficacy to reduce anxiolytic benzodiazepine ude in the elderly. Neuroendocrinol Lett. 2002 Feb; 23(1):55-60

Melatonin in elderly patients with insomnia. Z Gerontol Geriatr. 2001 Dec;34(6):291-7

Jet lag/night shift, blindvess and melatonin. trans Med Soc Lond. 1997-98; 1147-9

Melatonin protets against oxidative stress caused by delta-aminolevulnic acid: implications for cancer reduction. Cancer Invest. 2002; 20 (2):276-86

Melatonin as a chronobiotic/anticancer agent. Curr Top Med Chem. 2002 Feb;2(2):113-32

Pineal gland, melatonin and cancer. Neuroendocrionol Lett. 1999;20(3-4):139-144

The Melatonin Miracle. Walter Pierpaoli, William Regelson og Carol Colman ISBN 0-671-53435-1

Jeg er lidt i tvivl om jeg må linke til sådanne forhandlere, så jeg lader bare være

Titel:
Medlem

Hvilken virkning har Melatonin egentlig ud over dem beskrevet indtil videre? Bliver man f.eks. skæv af dem, som hvis man ryger fed, eller hvad mærker man?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nej, på trods af at Melatonin er kemisk tæt beslægtet med 5-MeO-DMT, så har det ingen ruseffekt, og forsøg på at lamme sig med Melatonin vil blive straffet med en forskudt døgnrytme! :P

Titel:
Medlem

Okay, havde nu heller ikke regnet med at man kunne misbruge melatonin. Men kan man købe det i danmark uden recept? Jeg spørger selvfølgelig ikke efter hvor, men hvis man skal bestille det hjem fra USA, koster det $1 milliard at få det sendt.. næsten da..

Mvh Dica

Titel:
In our memories

D|(@ skrev:
men hvis man skal bestille det hjem fra USA, koster det $1 milliard at få det sendt.. næsten da..

EU har ikke harmoniseret reglerne omkring salg af melatonin!

-Psyko

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
D|(@ skrev:
Hvilken virkning har Melatonin egentlig ud over dem beskrevet indtil videre? Bliver man f.eks. skæv af dem, som hvis man ryger fed, eller hvad mærker man?

Hvis jeg tager 1,5 mg lige inden jeg skal sove oplever jeg tit en behagelig afslapning i hele kroppen, samt ganske svage visuals med lukkede øjne. Det sidste skyldes sikkert min lidt evighedstrippende bevidsthed :lol: . Mennesker som ikke har trippet før, tror jeg ikke ville lægge mærke til noget.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
D|(@:Tjek lige dette link og kig nederst på siden: http://www.dr.dk/p4/p4panelet/vis_spm.a ... 5942870219

Jeg citerer derfra:
Citat:
"Man kan lovligt hjemtage melatonin til eget forbrug fra EU-lande, mens det ikke kan købes lovligt i Danmark. Melatonin kan fx købes via Internetadresserne: ... "

og her citerer jeg ikke mere, for nu alligevel ikke at gøre noget dumt.

Jeg ved ikke om det er sandt. Jeg læste engang i en kronik fra 1999 at det var så ulovligt, at tolderne skulle konfiskere det hvis de fandt det. Men som du kan se, så linker selv vores public service station til det.

Jeg tror nu altså ikke du skal regne med at få visuals, medmindre du har HPPD ligesom Fanny (he he - jeg håber Du nyder det Fanny!? - altså HPPD. Jeg har tit tænkt på hvordan jeg egentlig selv ville have det med det !?).

I øvrigt påstås det at være totalt bivirkningsfri - medmindre kræfthæmmende er en bivirkning; det kan man vel sige det er, hvis den virkning man egentlig vil have er god søvn, og det andet bare følger med...hmm :roll:

Men prøv i øvrigt at google - det er ikke så lidt man kan finde om melatonin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]