Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 00:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: N2O
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Hej folk...

Dette er bare lige et spørgsmål jeg gerne vil have et svar på ang. lattergas. Ved godt at der nok er billigere metoder at anskaffe sig dette stof, men jeg vil lige vide om jeg har ret i min teori. Ved ikke meget om kemi.

Ammoniumnitrat og vand udgør, så vidt jeg ved, indholdet af isposer til afkølning af idrætsskader (dem man f.eks. ligger på et ben der er brækket)
Vand og ammoniumnitrat ligger i hver sin pose, i en større pose, som så blandes og giver den kølende effekt, hvis man slår på posen eller sådan noget.

Ammoniumnitrats smeltepunkt er vist 170°C, men hvis det opvarmes yderligere skulle det danne vand og N20(lattergas).

Kunne man så i teorien ikke købe nogle af de isposer, skille vandet fra ammoniumnitratet og koge det indtil det danner lattergas?

Måske er det billigere end det der flødeskums stads...

VH
Jonas

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Mente at ammoniumnitrat dannede nitrogen gas, vand damp og ilt, men kom alligevel lidt i tvivl og ville lige finde en kilde til den påstand.
Jeg fandt dog en kilde som underbygger din teori, så held og lykke :D

http://www.seilnacht.com/Chemie/ch_ammn.htm

AmmoniumNitrat er dog sat på obs listen, da det også i sig selv er et sprængstof, så lad være med at betale det med dankort eller at efterlade anden sporings mulighed der hvor du køber det :wink:

Titel:
Medlem

Tak for informationen...

VH
Jonas

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det kan på ingen måde betale sig at gøre det på den måde. Både fordi du får et pokkers stort problem med at opsamle gassen men også fordi det simpelthen er for besværligt. Med patronerne fra Imerco/Inspiration/osv. får du det serveret og det kræver ik alverden at anvende det. Desuden er du sikker på, at det er rent produkt du får, da det formodentligt er kontrolleret i hovede og røv når det er beregnet til fødevarer.

Titel:
Medlem

Jeg regnede heller ikke med at lave det. Mit spørgsmål var mere tænkt som ren teori og aldrig praksis. Nysgerrighed.
Det er klart at opsamlingen af gassen vil være et problem og de der isposer er højst sandsynligt ret dyre.
Men endnu engang tak for at alle svarene.

VH
Jonas

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
@ noname
Tænker du på de gas patroner til vinoplukkere ? , for så er jeg rimelig sikker på at det er CO2, der er i dem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg tror, der menes patronerne til flødeskums"pistolerne".

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Strip, Las Venturas!
tror også det er patroner til flødeskumskranen han tænker på... føler mig godt nok lidt som en flaske vin der bliver "poppet" når jeg suger gas! :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja man skal endelig ikke bruge CO2 patroner, det er livsfarligt! Desværre har de samme størrelse som lattergaspatronerne så hvis ikke man ved, hvad man skal kigge efter så SPØRG!

Min sifon er en ombygget kulsyrevandsprøjte, de er meget flottere end de klamme hvide sifoner folk køber rundt omkring.

Billede af min kære nemesis, hvis nogen skulle være interesserede http://www.home1.stofanet.dk/hoppedi/nemesis.jpg

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
de røde pakker med patroner er lattergas (n2o) de blå pakker er patroner med co2...og ja man skal vide hvad man går efter surt at købe det forkerte og først finde ud af det en søndag kl 11 :D i øvrigt så kan de købes til ½ pris i metro..30-35kr pr pakke...mod 60kr pr pakke i alm isenkræmmere :)

noname : hvor har du fået den den fra.?.tænker på designet er da for sprødt, de plejer kun ha ha alm standart cream bolthels i isenkræmmeren

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja jeg var heldig at finde den på Hjallerup Marked (nordjysk fænomen) for den nette sum af 50 danske kroner, det i sig selv er jo en bonus, da de almindelige sifoner koster 300-400kr.

Jeg har set den samme model i et par antik/genbrugsbutikker, så kom op af stolene og led efter dem! Der er masser af guldkorn at finde...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Med patronerne fra Imerco/Inspiration/osv. får du det serveret og det kræver ik alverden at anvende det. Desuden er du sikker på, at det er rent produkt du får, da det formodentligt er kontrolleret i hovede og røv når det er beregnet til fødevarer.

Det er ikke sålænge siden jeg ved et tilfælde rensede min sifon indeni med et stykke toiletpapir. Der bliver efterladt en tyk brunlig oliesubstans, så helt ren er gassen tydeligvis ikke.

Senest rettet af DR-D 10 jan 2005 11:22, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Er jeg den eneste der synes at det smager sådan lidt af... spaghetti?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

DR-D skrev:
Citat:
Med patronerne fra Imerco/Inspiration/osv. får du det serveret og det kræver ik alverden at anvende det. Desuden er du sikker på, at det er rent produkt du får, da det formodentligt er kontrolleret i hovede og røv når det er beregnet til fødevarer.

Det er ikke sålænge siden jeg ved et tilfælde rensede min sifon indeni med et stykke toiletpapir. Der bliver efterladt en tyk brunlig oliesubstans, så helt ren er gassen tydeligvis ikke.

Hmm, det har jeg sgu aldrig været ude for. Må da hellere lige tjekke Nemesis når jeg får tid...

Og nej, jeg syns ik det smager af spaghetti, nærmere sød lakrids...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
noname@

He he! kan godt huske din sifon! :P (skylder dig vist nogle patroner!)
Har selv prøvet at anskaffe mig en, men har ikke været heldig. De er nu flottest dem i farver.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
no name>> Rart at se den igen. Det er jo lang tid siden at jeg har hilst på den !
Jeg syntes nu ikke jeg kan genkende smagen af spaghetti ! Jeg syntes det ligger mere op ad plastik eller lign... Men mine smagsløg er nok også ødelagt af alt den røg !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]