Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 18:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Denmark
link: http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=274763

Citat:
Læge: Formel 1-kørere er på kokain

MOTORSPORT: Hver tredje formel 1-kører er på kokain, mener en tidligere Ferrari-læge. Ingen blevet taget for kokain

/ritzau/ - 14:11 - 29. dec. 2004

Hver tredje formel 1-kører tager kokain. Det er udmeldingen fra en tidligere læge for formel 1-mandskabet Ferrari, Benigno Bartoletti.

- Ved motorløbene er kokainen i omløb, og ved formel 1-løbene kan det endda være omtrent hver tredje, der tager det, sagde den 68-årige læge til den italienske motorsportsmagasin Quattroroute.

Bartoletti tilføjer, at kokainen giver kørerne en magtfølelse. Ifølge ham virker kokainen i cirka 90 minutter, og i de minutter vil køreren være hurtigere til at reagere.

- Skulle et løb vare længere, bliver eftervirkningerne farlige for køreren. Risikoen for ulykker stiger kraftigt, citerede magasinet Bartoletti.

Indførslen af dopingprøver i formel 1 bekræfter ikke Bartolettis teori. Ingen af kørerne er blevet testet positive for kokain i den forgangne sæson.

Citat:
Bartoletti tilføjer, at kokainen giver kørerne en magtfølelse. Ifølge ham virker kokainen i cirka 90 minutter, og i de minutter vil køreren være hurtigere til at reagere.

Det sku noget god Cola hvis selve opturen er der i 90 min :wink:
Men selvfølgelig han er jo læge så han ved vel hvad han snakker om!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Hvis man suger nok, og er istand til at lade det sidde i næsen er det vel ikke umuligt at rusen varer 90 minutter?

Desuden ville jeg da klart foretrække amfetamin, hvis jeg skulle være klar og overlegen i den slags sport.

Titel:
Medlem

Eller en kombo med Lsd og mdma, ville nok også kunne gøre det :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!

Jagerpiloter bruger også ofte amfetamin på nogle af de længere flyveture, og jeg tror en racerkører bruger nogenlunde de samme egenskaber som en jagerpilot, så egentlig burde amfetamin være at foretrække, hvis det nu endelig skulle være, til trods for at der vist nok har været nogle historier med jagerpiloter, der har taget fejl af fly, misbedømt situationer og fejltolket ordre, pga. amfetaminrusen.

Titel:
Medlem

Jeg har da også flere gange fejltolket ordre eller taget fejl af ting på 2 dagen :P

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, der var for et halvt års tid siden, et dokumentarprogram om nogle fra det amerikanske flyvevåben der brugte hele dagen på at hapse Dexedriner, og "kom til" at bombe nogle af deres tropper...

Titel:
Medlem

Den så jeg godt, slap af det var smadret :lol:

Titel:
Medlem

Johndeer skrev:
Hvis man suger nok, og er istand til at lade det sidde i næsen er det vel ikke umuligt at rusen varer 90 minutter?

Har du nogen sinde prøvet Cola?

ved ikke lige hvor du har den information fra men 90 min. er nok lige i over kanten!

Jeg finder lige et par kilder:

http://www.harmreduction.org/cocaine.pdf

Citat:
Cocaine is a short-lived, intense high. How quickly you get high depends on how
you take it, the purity of the drug and how much of it you do. Smoking is the
quickest method. Generally, it takes three minutes when snorted, thirty seconds
when injected, and only a few seconds when smoked.

http://www.erowid.org/chemicals/cocaine ... sics.shtml

Citat:
Duration
The effects of snorted cocaine are quite short with the primary high lasting only 20-40 minutes. This is one of the reasons leading to problems with addiction. As the effects wear off, more is often snorted. This pattern of repeated use can quickly move in the direction of addiction. A hit of smoked Crack (freebase cocaine) will typically produce effects lasting 5-15 minutes.

men okay fair nok hvis du har så stor en næse at du kan få stampet et lille lager derop er det vel fair nok :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Suspekt: Ja det har jeg, men kun nogen få gange med ønsket effekt. Rusen varer ikke 90 minutter nej, men hvis der sidder 1 gram i næsen og bliver optaget langsomt er det vel ikke utænkeligt?

Bare mit bud, men selv den bedste kan tage fejl 8)

Titel:
Medlem

Kunne det ikke tænkes, at formel 1-gutterne drikker eller spiser coke? Eller måske at de får nogle piller af en slags? Jeg ved godt, at rusen bliver mindre udtalt, når stadset indtages oralt, men så kan man jo bare æde noget mere :twisted: Og kan det så ikke godt passe, at rusen varer længere?

De der jagerpiloter på dexedrin sniffer jo heller ikke lige en bane, inden de letter...

Titel:
Medlem

Anjin-san skrev:
Kunne det ikke tænkes, at formel 1-gutterne drikker eller spiser coke? Eller måske at de får nogle piller af en slags? Jeg ved godt, at rusen bliver mindre udtalt, når stadset indtages oralt, men så kan man jo bare æde noget mere :twisted: Og kan det så ikke godt passe, at rusen varer længere?

De der jagerpiloter på dexedrin sniffer jo heller ikke lige en bane, inden de letter...

Forstår ikke helt hvad du mener?

Løbende:
Men hvis jeg har forstået dig rigtigt så ja, så kan man vel bare æde det løbende, men nu må man vel gå ud fra at lægen mener pr. dosis og ikke med redosering!

på en gang:
Og kan ikke se det peeker længere ihvertfald ikke i 40 min ekstra. bare pga. man tager mere det slår nok bare hårdere! hvis du altså mener det skulle indtages på en gang!

Så kan du selv vælge din valg mulighed :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

Johndeer skrev:
Suspekt: Ja det har jeg, men kun nogen få gange med ønsket effekt. Rusen varer ikke 90 minutter nej, men hvis der sidder 1 gram i næsen og bliver optaget langsomt er det vel ikke utænkeligt?

Bare mit bud, men selv den bedste kan tage fejl 8)

Prøv at forestil dig hvor meget et gram coke ville fylde i forhold til det indre rumfang af dine/dit næsebor. Jeg tror din næse ville blive ret stoppet og i praksis ville du nok nyse det hele ud fordi slimhinderne bliver irriteret.

Titel:
Medlem

Treasure skrev:
Prøv at forestil dig hvor meget et gram coke ville fylde i forhold til det indre rumfang af dine/dit næsebor. Jeg tror din næse ville blive ret stoppet og i praksis ville du nok nyse det hele ud fordi slimhinderne bliver irriteret.

Men man skulle være et svin hvis man ikke prøvede :wink:

Titel:
Medlem

Citat:
på en gang:
Og kan ikke se det peeker længere ihvertfald ikke i 40 min ekstra. bare pga. man tager mere det slår nok bare hårdere! hvis du altså mener det skulle indtages på en gang!

Ja, det skam det, jeg mente. Noia at redosere under et løb!

Jeg ved s'gudda ikke, hvor meget rusen kan forlænges ved at man æder coke. Mener dog bestemt ikke, at det (kun) slår hårdere. Jeg ved i det hele taget slet ikke, om jeg tror på den her historie.

Titel:
Medlem

Anjin-san skrev:
Jeg ved s'gudda ikke, hvor meget rusen kan forlænges ved at man æder coke. Mener dog bestemt ikke, at det (kun) slår hårdere. Jeg ved i det hele taget slet ikke, om jeg tror på den her historie.

Virkningen kan slet ikke forlænges ved at spise cola, den nedsættes :!:
Og det slår heller ikke hårdere af at æde det(Jo selvfølgelig hvis du spiser et tilfreds stor dosis)

Og nej historien er sikkert fake, skal da nok passe at nogle af dem gør det engang imellem, og hvem ville ikke det :wink:

Titel:
Medlem

Jeg tror nu bare at det er ham lægen der ikke har styr på det, og derfor går ud fra at det er cola?

Edit: formulering

Titel:
Medlem

Eller også har ekstra bladet bare bikset en historie sammen!

Men hvis den er sand tror jeg godt på lægen når han siger der er mange der tager coke. nok bare hans viden der er begrænset eller EB som har sat deres personlige præg på lægens udtagelser!

Titel:
Insane psychedelia user!

Suspekt skrev:
Eller også har ekstra bladet bare bikset en historie sammen!!

Nu synes jeg generelt at eb er ret uvederhæftig, men prøv lige at se her:Google: Benigno Bartoletti + Kokain

Jeg tror næppe, at de selv har fundet på den!

Titel:
Relativistisk båthorn

Citat:
Formel 1-kørere er på kokain

Hehe, jeg ved godt hvad jeg vil tænke næste gang der er formel1 og kommentatoren si'r "Og starten er gået... feltet fik en flyvende start" :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har Sid Watkins selv udtalt, at der tages doping prøver inden for F1, og de har ikke haft nogle tilfælde endnu.
Desuden har Bartoletti også udtalt, han er blevet fejlciteret af den pågælde avis, der foretog interviewet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]