Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 15:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Hej folkens...

Jeg har lige en overvejelse jeg vil dele med jer og forhåbentlig få nogle kommentarer til.
Jeg har holdt til på psy.dk i lang tid og er meget interesseret i hallucinogener etc., men jeg har aldrig selv prøvet andet end hash og alkohol.

Når jeg læser triprapporter om og beskrivelser af diverse hallucinogener har jeg fået det indtryk at mange stofbrugere herinde bruger hallucinogenerne til at få klarhed over deres liv og eksistens, til at se verdens sammenhæng med. Selvransagelse på en måde. (correct me, if i'm wrong)
Jeg har tænkt på, om man egentlig ikke springer over hvor gærdet er lavest ved at bruge stoffer som et hjælpemiddel til disse formål.
Der findes da personer der kan meditere sig til et meget specielt og brugbart stadie af bevidsthed og på den måde opnår lidt af det samme, som folk skriver de oplever under og efter et trip.
Desuden er der jo ikke mange stoffer der har en positiv fysisk virkning.
Lidt kortfatttet, men jeg har lidt svært ved at formulere det ordentligt.
Håber I forstår mine tanker...

VH
Jonas

Medlem

Nashet skrev:
... Jeg har tænkt på, om man egentlig ikke springer over hvor gærdet er lavest ved at bruge stoffer som et hjælpemiddel til disse formål.

Jeg ved ikke om man decideret kan betragte det som snyd. Hvis man får noget positivt ud af et psykedelisk stof, er det vel kun godt. Men udover de mere filosofiske baggrunde for at tage disse stoffer, giver de jo unægteligt også en utrolig fed oplevelse med flotte visuals og følelser i kroppen som man ikke troede eksisterede. Alene det er for mange et stort motiv for at tage disse stoffer. Men jeg mener ikke man springer over hvor gærdet er lavest, for man kan blive tvunget meget dybt ind i sig selv, og ikke bare uden videre vågne som man kan under meditation. Så hvis man på den måde ser psykedeliske stoffer som en genvej, er der stor risiko for at snuble over gærdet, og så er man nået lige vidt, eller i dårlige tilfælde et stort skridt i den forkerte retning. Håber det gav lidt mening.

Mvh

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg tror ikke der findes noget som hedder "snyd" i universet. Jeg ser kun verden som et sted fuldt af muligheder, og som D|(@ skriver, har psykedeliske stoffer også deres pris. Det kan godt være at man kommer meget dybt og langt ind i de helt store erkendelser, men det er mindst lige så vigtigt at kunne integrere dem i sit sind. Ellers kan man brænde sig voldsomt.

At bruge eller ikke bruge psykedeliske stoffer er et temperamentsag. Det får ting til at ske hurtigere inde i en (f.eks. ændret verdenssyn, erkendelser om sig selv ect.), og det skal man være parat til at være åben for. Man kan opleve at tæppet er ved at blive revet væk under fødderne på en, og det kan være meget provokerende for sindet hvis det godt vil have styr på alting.

Hilsen Fanny

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nashet skrev:
Hej folkens...

Jeg har lige en overvejelse jeg vil dele med jer og forhåbentlig få nogle kommentarer til.
Jeg har holdt til på psy.dk i lang tid og er meget interesseret i hallucinogener etc., men jeg har aldrig selv prøvet andet end hash og alkohol.

Når jeg læser triprapporter om og beskrivelser af diverse hallucinogener har jeg fået det indtryk at mange stofbrugere herinde bruger hallucinogenerne til at få klarhed over deres liv og eksistens, til at se verdens sammenhæng med. Selvransagelse på en måde. (correct me, if i'm wrong)
Jeg har tænkt på, om man egentlig ikke springer over hvor gærdet er lavest ved at bruge stoffer som et hjælpemiddel til disse formål.
Der findes da personer der kan meditere sig til et meget specielt og brugbart stadie af bevidsthed og på den måde opnår lidt af det samme, som folk skriver de oplever under og efter et trip.
Desuden er der jo ikke mange stoffer der har en positiv fysisk virkning.
Lidt kortfatttet, men jeg har lidt svært ved at formulere det ordentligt.
Håber I forstår mine tanker...

VH
Jonas

Jeg vil ikke til at komme med nogen moralsk vurdering om det er rigtigt eller ej at tage stoffer, for det er mere kompliceret end som så, jeg mener at der er nogen ting som man bør have på sin plads så man ved hva man går ind på og hva man risikere, jeg har da selv taget stoffer og gør det også i ny og næ men mest pot og hash, men jeg respektere det og de fare som er forbundet selv om det som oftest går den gennemsnitslige stofbrugers næse forbi, simpelthen fordi de ikke kender de fare og måske har de taget så mange stoffer at de tror de ved bedre, hvis man blev opmærksom på de fare som hænger over en, som hele tiden har været der, så ville man få et chok, ik for at skræmme nogen, men verden er så meget dybere end dagen er tænk, enhver forestilling er absolut ikke dækkende og et trip giver ikke pludselig en erkendelsen af det, men der findes dog eksempler på folk som har formået at opleve disse væsener, som IKKE er fantasi, men som gerne vil have folk skal tro at det er fantasi, så har de nemmere spil :twisted:

Det ER nemlig at springe over hvor gærdet er lavest, det er helt unødvendigt, men man begyndte at tage stoffer dengang man mistede de naturlige klarsynsevner, idag har vi mulighed for at uddanne hvores lotusblomster/chakraer, ved at lave om på os selv, hvores attitude, hvores moral, hvores måde at leve på, hvores koncentration, meditation osv, men eftersom det er svært og det er så meget nemmere at tage en pille, svamp, eller frimærke, så er der mange som ser sig tilfredse med det. Det man opnår er dog ikke det samme, man kommer som regel ikke længere end til det lavere Astrale område, hvis man overhoved kommer udover sig selv, vi er nemlig selv et kosmos, vi er fyldt af visdom inde i hvores indre dyb, noget af denne visdom kan hentes ud med stoffer, men problemet er blot at det alt for ofte trækker andre uheldige ting med sig, f.eks. selvbedrag hvad angår sig selv og verden, man kan tro man er noget man ikke er, ofte føler man at man har fået ENORME hemmeligheder at vide, som andre bare ikke fatter, fordi de enten er dumme eller andet, at man har set verdens hemmelighederne osv. Hvor man måske kun har kigget igennem "nøglehullet" til sin egen sjæl, altså kort sagt så har man ikke den fornødne viden til at kunne tolke oplevelserne rigtigt og derfor bliver de meget hurtigt forvrængede og fuld af ønsketænkning og ens egne ynglingsforestillinger kan man få bekræftet, selv folk som har taget stoffer i årevis kan sidde fuldstændig fast i deres egen verden og tro at de oplever kosmos hemmeligheder osv. Ikke nok med dette så vil man bagefter begære stoffet, det som kommer nemt går nemt. Begærets natur er sådan i sig selv at den søger et objekt for sin tilfredstillelse og derved føre bevidstheden væk fra det som er nemlig nuet og hen imod en uvis fremtid.
Hvis man tror at noget kan erstatte hårdt arbejde så tager man fejl. Uden den fornødne anstrengelse og indre arbejde med sig selv, bliver man meget nemt et offer for sig selv, eftersom man kunne være nået længere hvis man ikke begrænsede sig selv til at tro at man behøvede et stof for at opnå en ønsket virkning, derfor vil man få langt mere ud af psychedeliske stoffer hvis man også meditere og arbejder med sig selv på et sriøst plan, selv meditere jeg omkring 2 timer dagligt. Man er faktisk istand til MEGET mere end man tror. Det er også muligt at forlade sin krop, dvs. OOBE out of body experiences uden brug af nogen stoffer, trust me i know... Jeg har selv erfaringer på området!

Jeg siger ikke noget imod stoffer, de kan være utrolig dejlige og tilfredstille
ens begær efter sensation og oplevelser, så man rigtig kan føle sig speciel

Men at bruge det som undskyldning for at arbejde med sig selv, og kalde sine stofeskapader for virkelig sriøst spirituelt arbejde det er selvbedrag
HVIS MAN IKKE OGSÅ MEDITERE OG LÆSER OM DET SPIRITUELLE

Stoffer kan vise en vejen, men hvis man bliver hængende så begrænser man blot sig selv, hvis det ikke føre til at man arbejder dybere med sig selv, men blot tror at stoffet kan gøre det hele for en, som nogen tror.

"Stoffer viser en døren, men man kommer ikke ind"

Men altså, hvis man arbejder HÅRDT nok med sig selv, virkelig hårdt, så kan man opnå LANGT mere end hva stoffer i sig selv kan give en, TRUST ME, i know....

Hvis man overbeviser sig selv om at man er nød til at få et bestemt stof for at opnå ditten og datten, jamen så begrænser man netop sine egne udviklingsmuligheder.

En anden fare er at man kan lave kludder i den måde hvorpå sjælen, kroppen og ens morphologiske felt arbejer sammen på som kan gøre det vanskeligt for en senere at opnå visse ting, derudover har jeg også fortalt om den fare der ligger i at blive infiltreret fra det lavere astrale, fra diverse snylter og parasit væsener som faktisk nære sig fra mennesker som de kan manipulere som regel uden deres kendskab.

Det er ikke noget jeg finder på, det har været kendt i tusindvis af år, ikke bare af Shamaner, men også inden for mysterietraditionerne, det er IKKE kun kristendommen som tror på onde ånder, Shamanerne helbreder sygdomme ud fra den tro at ånder faktisk også er istand til at gøre mennesker syge, hvad enten det er fysisk eller psykisk, hvilket ofte høre sammen.

Der findes mennesker, men også ånder
Der findes gode mennesker og dårlige mennesker, men også gode og dårlige ånder, de dårlige udnytter naive mennesker og folk som ikke ved nok om det spirituelle, men som DINGLER rundt i de astrale.

Det er HELT rigtigt at psychedeliske stoffer åbner op for en, så meget at man kan være uheldig at en snylter ånd når at foretaget de ændringer som skal til for at skabe en forbindelse til den pågældende person og så er han ellers modtagelig for manipulation på et plan som er så sofistikeret at Newbie-new-agers som har åbnet sig selv og gjort sig selv så sårbare at dette bliver muligt, ikke har ret mange chancer for at gøre så meget, det man ikke ved kan man ikke gøre så meget imod

Nu er det nok også på sin plads at nævne at mennesker faktisk ikke er særlig intelligente iforhold til de væsener som findes i det astrale, faktisk synes mange elementar væsener f.eks. at mennesker er DUMME! :D

Tro ikke på mig hvis i ikke vil, tro bare jeg finder på en masse ting hvis det gør at du føler dig bedre tilpas....

Nu har jeg sagt det jeg skal...

MVh. Astral

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Har nu hørt om eksempler på meditation hvor du ikke BARE kan vågne op - meditation kan ligeså vel gå galt.

Og er enig, stofferne KAN bruges til at få styr på nogen ting, ændre livsopfattelser osv. men en ligeså stor del af det er altså at have det sjovt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Johndeer skrev:
Har nu hørt om eksempler på meditation hvor du ikke BARE kan vågne op - meditation kan ligeså vel gå galt.

Kan du finde dokumentation for det nogen steder?
Det lyder meget usandsynligt i mine ører, da man jo selv i dyb meditation netop bevarer bevidstheden, ellers er man vel nærmere i dyb søvn, coma eller GHB-lam ;)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jeg kender et eksempel på, at en person ikke selv kunne vende tilbage efter en shamanistisk trommerejse. Derfor måtte en anden øvet person rejse derned og finde vedkommende. Men den slags er nu sjældent.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Meditation: Den langsomme vej. ---> dog naturlig
Psychedeliske svampe f.eks.: Den hurtige vej. ---> OGSÅ naturlig
altså ingen "snyd" :wink:

Citat:
Terence McKenna:

En person kom engang hen til mig og spurgte mig om hvorfor jeg ikke mediterede. Jeg svarede: Buddah stod en dag i sin hjemby og "prædkede" om buddhismen, da en mand sagde til ham. Se buddha, jeg har lagt sten ud i floden hele mit liv i håb om at jeg en dag vil kunne gå på vandet over floden, vha. stenene i vandet. Idag kan jeg "gå på vandet"
Hvorefter buddha spørger manden: "Hvorfor tager du ikke bare færgen? Den koster ikke så meget besvær"

Kan ikke helt huske historien korrekt, men den skulle vist være til at forstå alligevel hu?

/Cope

Titel:
Medlem

Snyd? Tjae... Jeg ser det mere som forskellige måder at nå samme steder hen. Nogle bruger meditation, andre fremprovokerer en trance med trommer, og nogle tager stoffer. Alt sammen kan få dig samme steder hen, så vil ikke kalde det snyd. Vil hellere kalde det forskellige måder at komme samme sted hen.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Astral skrev:
Citat:
men der findes dog eksempler på folk som har formået at opleve disse væsener, som IKKE er fantasi, men som gerne vil have folk skal tro at det er fantasi, så har de nemmere spil

Der findes også (masser!) af eksempler på at angst og paranoia kan skabe billeder af væsener som er ude efter en, og som virker uoverkommeligt skræmmende for en, så længe man tror at de er virkelige! Angsten nærer disse skræmmebilleder, og først ved at erkende, at de er skabt af en selv, kan man mane dem i jorden. Alle dine "pas nu på, for de onde væsener er virkelige nok!" kan være med til at skabe masser af dæmoner i andre mennesker med paranoide tilbøjeligheder.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Rart med så meget respons.
Jeg ved ikke selv hvad jeg mener i denne sag, men jeg kan forstå alle synspunkterne.
Et eller andet sted ser jeg det dog stadigt som værende forkert at bruge noget der er skidt for kroppen til at opnå disse ting.
Det er på dette punkt jeg er ret splittet, da jeg også selv har røget hash for at slappe af, høre musik og tænke på en anderledes måde end normalt, selvom jeg et eller andet sted er af den opfattelse at man som menneske ikke har brug for andet end sit eget og måske andres sind, for at blive mere afklaret og lære sig selv og verden bedre at kende.
De gange jeg har røget hash har der dog ikke været noget overordnet tema eller desideret formål med det udover det rekreative.
Jeg tror det gamle ordsprog; "Alt med måde" ville passe godt ind i denne sammenhæng.

VH
Jonas

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Skidt for kroppen?
De små mængder LSD du f.eks. skal tage (100-150 mikrogram) er vist næppe skadeligt, og psilocybin/psilocin er heller ikke belastende. Prøv at sammenlign det med alkohol. Hvor tit har du ikke haft tømmermænd? Dét tror jeg er skadeligt for kroppen, men jeg har aldrig haft det skidt fysisk efter et trip. Jeg synes tværtimod at det har føltes sundt.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Rimelig enig, Fanny. På trods af at en sammenligning mellem doser nok ikke er så reel - f.eks. er en 10 øl nok mindre skadeligt end en liter benzin!?

Bare et dumt eksempel :) Ku ikke lige dy mig..

Titel:
Medlem

Nashet skrev:
Det er på dette punkt jeg er ret splittet, da jeg også selv har røget hash for at slappe af, høre musik og tænke på en anderledes måde end normalt, selvom jeg et eller andet sted er af den opfattelse at man som menneske ikke har brug for andet end sit eget og måske andres sind, for at blive mere afklaret og lære sig selv og verden bedre at kende.

Der er ret stor forskel på psykedeliske stoffer. Selvom hash klasificeres som et psykedelisk stof, vil jeg mene at det er så som så med de psykiske gevinster af stoffet, primært fordi man hurtigt glemmer de ting man tænker på under påvirkning af hash. Jeg ved godt at nogle mennesker bliver mere blæst end andre af thc, men for de fleste mennesker er det en relativt mild psykedelisk rus man får, sammenlignet med f.eks. LSD. Desuden følger der en vis grad af "tømmermænd" ved hashrygning i form af bongethed dagen(e) efter og måske også ondt i lungerne. Disse bivirkninger forekommer ikke ved indtagelse af lsd, og man kan som regel tydeligt huske de fleste af de ting man har set/oplevet. At det er umuligt at forklare til en som ikke har prøvet det er så en anden sag, for oplevelserne er meget personlige og der findes ganske enkelt ikke ord i det danske sprog som kan beskrive sådan en oplevelse. Men jeg vil give Fanny ret i, at hvis et trip på LSD/svampe/ayahuasca går godt, så efterlader det faktisk en følelse af velvære. Som om at man er blevet renset rent psykisk, og fundet ud af at verden faktisk er meget smuk og livet værd at leve. Lidt lige som hvis man er sammen med en pige, og verden lige pludselig ikke er så kedelig og grå og fuld af onde mennesker, som man måske før har gået og synes. Denne følelse er dog på samme måde flygtig, hvis man ikke formår at integrere oplevelsen så den permanent bliver en del af en selv.

Så derfor synes jeg ikke at:
Nashet skrev:
Et eller andet sted ser jeg det dog stadigt som værende forkert at bruge noget der er skidt for kroppen til at opnå disse ting.

holder, da f.eks. LSD ikke nødvendigvis er skidt for kroppen.

- Peace out

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Fanny skrev:
Der findes også (masser!) af eksempler på at angst og paranoia kan skabe billeder af væsener som er ude efter en, og som virker uoverkommeligt skræmmende for en, så længe man tror at de er virkelige! Angsten nærer disse skræmmebilleder, og først ved at erkende, at de er skabt af en selv, kan man mane dem i jorden. Alle dine "pas nu på, for de onde væsener er virkelige nok!" kan være med til at skabe masser af dæmoner i andre mennesker med paranoide tilbøjeligheder.

Hilsen Fanny

Det ene modsvare ikke det andet...

Du har ret i at ens egne negative følelser (løgn, hån, had osv) skaber dæmoniske væsener, hvad enten man kan se dem eller ej, i visse tilfælde af mentale forstyrelse, skizofreni f.eks. der kan personen opleve sine egne negative tankeformer som noget som kommer udefra og angriber vedkommende, dette er normalt i det astrale, eftersom det som har med en selv at gøre netop opleves som noget ydre, men det fjerner altså ikke den fakta at der faktisk er helt andre væsener som faktisk bruger disse tankeformer og dårlige energier til deres fordel. eftersom deres udvikling består i at korumpere mennesker og de er virkelig hvad enten man tror på dem eller ej, de gamle Indianere som har brugt Ayahuasca i mange år, kan udvikle sig i to retninger, som Healer eller som Brujo dvs. heks eller sort magikere som arbejder på at skade andre, se f.eks. hvordan at Inkaerne ofrede massere af mennesker og dyrkede sort magi, dette er i allerhøjeste grad noget som tiltrækker onde væsener og skaber besættelse af negative kræfter, hvorimod det modsatte, at heale folk og prøve at hjælpe eller rådgive folk det virker fremadskridende for menneskene, den hedenske vej er balancen på en knivsæg imellem det gode og det onde, det som føre til frelse og fremgang og det som føre til fordærv og tilbagegang, her snakker vi ikke om himmel eller helvede men om man vælger det som er godt for en selv eller skidt for en selv. Inka kulturen gik i dekadence, det samme gjorde den Egyptiske, her er eksempler på børneofringer, De gamle hedenske præstinde kulture gik også i dekadence da de begyndte at ofre mennesker for at beholde deres magt da deres svigtende evner forsvandt fra dem.

Jeg er ikke ude på at give nogen paranoia, jeg ønsker absolut ikke at nogen skal blive besat, hvis jeg var ligeglad så ville jeg ikke advare om det....

Hvis man skal tage stoffer så er det i orden at kende sine egne grænser, hvis man åbner for alle kanaler, så vær på vagt at der ikke slipper dårlig indflydelse ind fra det lavere astrale, som ikke høre til der, vær vågen, vær bevidst og hold øje med hvad der foregår med dig. Men først og fremmest lyt til dem som har erfaring, til Shamanen, de hellige skrifter eller andet som man stoler på brænd noget røgelse, syng nogen Icaros, strø bagepulver ved dørtrinet, lav en beskyttende cirkel, pågald de lysets og det godes beskyttende kræfter, gør hvad du føler vil hjælpe dig væk fra uønsket indflydelse, der var en grund til hvorfor man i gamle dage brugte entheogener under rituelle former, for netop at skabe en atsmosfære som kan give de rigtige setting for rejsen

Vær opmærksom på at det ikke er legetøj og at det kan være risikabelt

Og fjern angsten, den hjælper ikke, vær ikke bange, men hav respekt for det som kan være farligt, hav respekt for for åndeverdenen! Det mener jeg seriøst...

Mvh. Astral

Lys og kærlighed til alle

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg vil heller ikke mene, at psykedeliske stoffer er "snyd". Personligt har jeg dog oplevet, at jeg med stofferne kan komme meget langt, men dog have stort besvær med at få oplevelserne integreret og brugt. Da jeg i sep. begyndte at læse igen, lagde jeg psykedelikaen på hylden, da jeg havde brug for fokus på bøgerne. Jeg begyndte dog at meditere meget, og har fået meget mere styr på denne kunst. Det har virkelig været positivt for mig, og har betydet en langt bedre integration af nogle tidligere oplevelser, og har samtidig givet mig en meget behagelig harmoni med mulighed for at reflektere over hvordan min proces forløb, da jeg brugte psykedelika.
Det har bl.a. betydet, at min sidste svampetur, som jeg dengang ikke syntes endte godt, rent faktisk er vendt til noget positivt, og der er pludselig kommet mening med det.
Jeg føler mig godt tilpas med udelukkende at bruge meditationen, og på den måde har jeg også selv kontrol over, hvor hurtigt tingene skal gå. Det er selvfølgelig lidt vattet at ville have denne kontrol, men det er et spørgsmål om, at jeg også har andre mål i livet, som meget af tiden kræver min fulde opmærksomhed. Men jeg glæder mig da selvfølgelig til sommer til mit næste trip - for det ér jo fantastisk! :D

Alt i alt tror jeg, det er meget individuelt, hvad der virker bedst. Ikke alle kan overkomme månedlige visioner ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]