Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Her følger forklaringen på mit postulat tidligere om at LSD kan forårsage genforandringer

http://www.heffter.org/pages/info/research2.html

Dynamic changes in prefrontal cortex gene expression following lysergic acid diethylamide administration.

Nichols CD, Garcia EE, Sanders-Bush E.

Department of Pharmacology, Vanderbilt University School of Medicine, 8148 Medical Research Building Three, Nashville, TN 37232-8548, USA. charles.nichols@vanderbilt.edu

Lysergic acid diethylamide (LSD) is a psychoactive drug that transiently alters human perception, behavior, and mood at extremely low doses. Certain aspects of the behavior elicited by acute doses of LSD closely resemble symptoms of mental disorders such as schizophrenia. Characterizing gene expression profiles after LSD will be important for understanding how it alters behavior, and will lead to novel insights into disorders, such as schizophrenia, whose behavioral symptoms resemble the temporary effects of hallucinogenic drugs. We previously identified a small collection of genes within the rat prefrontal cortex that respond to LSD. Many of the products of these genes are involved in the process of synaptic plasticity. In the current report, we present a detailed analysis of the expression of these genes within the brain using RNase protection analysis. We find that the gene response to LSD is quite dynamic. The expression of some genes increases rapidly and decreases rapidly, while other genes change more gradually. Dose-response studies show two classes of expression; gene expression maximally stimulated at lower doses, versus gene expression that continues to rise at the higher doses. The role of the 5-HT(1A) and 5-HT(2A) receptor in mediating the increases in gene expression was examined in a series of experiments using receptor specific antagonists. Most expression increases were due to activation of the 5-HT(2A) receptor, however expression of two genes had neither a 5-HT(1A) nor a 5-HT(2A) receptor component.

A single dose of lysergic acid diethylamide influences gene expression patterns within the mammalian brain.

Nichols CD, Sanders-Bush E.

Department of Pharmacology, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, TN 37232, USA.

Hallucinogenic drugs such as lysergic acid diethylamide (LSD) have profound effects on humans including hallucinations and detachment from reality. These remarkable behavioral effects have many similarities to the debilitating symptoms of neuropsychiatric disorders such as schizophrenia. The effects of hallucinogens are thought to be mediated by serotonin receptor activation; however, how these drugs elicit the unusual behavioral effects remains largely a mystery, despite much research. We have undertaken the first comprehensive analysis of gene expression influenced by acute LSD administration in the mammalian brain. These studies represent a novel approach to elucidate the mechanism of action of this class of drugs. We have identified a number of genes that are predicted to be involved in the processes of synaptic plasticity, glutamatergic signaling and cytoskeletal architecture. Understanding these molecular events will lead to new insights into the etiology of disorders whose behavioral symptoms resemble the temporary effects of hallucinogenic drugs, and also may ultimately result in new therapies.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
På trods af din hetz mod syre, er jeg for en gangs skyld imponeret over at du har fundet et respektabelt abstract.

Jeg vil se om jeg kan finde den fulde rapport, men jeg tvivler på at det beviser noget som helst.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
På trods af din hetz mod syre, er jeg for en gangs skyld imponeret over at du har fundet et respektabelt abstract.

Måske fordi det også diskuteres på bluelight, og BilZ0r postede et diagram fra netop den undersøgelse?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Mit liv er for kort til både psychedelia og bluelight, så jeg er ikke derinde... Er der også link til fuld rapport?

Titel:
Insane psychedelia user!

Nope. Jeg mente heller ikke at du burde læse derinde, bare at Astral sandsynligvis var heldig lige at falde over noget dokumentation for sine tvivlsomme udsagn.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det er absolut ikke nogen hetz

Jeg har ikke noget imod LSD

Jeg er bare bekymret for folks sindstilstand.

Seriøst, jeg ser ikke ned på folk fordi de tager LSD, men jeg har altså eksempler på at det kan gå gruligt galt hvis man dropper lidt for mange LSD-mærker

Dex du må ikke tage det ilde op....

Jeg skal se om jeg kan finde den fulde rapport ved lejlighed, jeg er en travl mand, det er grunden til at jeg først kommer med henvisningerne på dette tidspunkt.

Men Dex du må vel give mig ret i at det er mere sikkert at indtage stoffer som enten findes i kroppen i forvejen eller ude i planteriget.

Jeg siger ikke at LSD er dårligt, jeg siger derimod at der nok findes bedre alternativer.

Mvh. Astral

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Astral skrev:
Men Dex du må vel give mig ret i at det er mere sikkert at indtage stoffer som enten findes i kroppen i forvejen eller ude i planteriget.

Nej, det vil jeg absolut ikke give dig ret i...
Hvorfor skulle det være mere sikkert at indtage DMT end f.eks. 2C-B eller LSD?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Bob bob... gå grueligt galt? Jeg har sgu haft de bedste spirituelle livsændrende øjeblikke i mit liv på LSD. Jeg siger ikke at f.eks. svampe og aya ikke kan gøre det, for jeg har bestemt også haft nogle på eksempelvis svampe - LSD er bare noget unikt.

Og jeg kan også være enig i at der er noget helt specielt over stoffer der kommer fra naturen, men jeg vil ikke give dig ret i at de er mere eller mindre skadelige for mennesket end LSD. Der findes sgu meget lort ude i naturen, som kan fucke dig fuldstændig op og slå dig ihjel...

Og nu må vi ikke glemme hvad Grof gjorde for os... med LSD :P

En anden ting er, at der er tale om så ufattelig små mængder LSD, at det ikke rigtigt kan sammenlignes med andre stoffer. Så at det forårsager genforandringer har jeg meget svært ved at tro på - det må jeg være ærlig og sige.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu er jeg ikke sååå skidedygtig hverken til teknisk engelsk eller til det med gener, men umiddelbart er jeg i tvivl om man kan oversætte "influences gene expression patterns" til "forårsage genforandringer". Umiddelbart forstår jeg det som en ændring i cellernes opførsel, ikke som en ændring i selve generne. Forhåbentlig vil nogen der har mere styr på tingene uddybe lidt.

Nelson, vil du ikke linke til den omtalte tråd på bluelight?

Titel:
Insane psychedelia user!

Fandme nej, yeti.

(ovenstående er linket, til dem der ikke fatter det :P )

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Astrals overskrift harmonerer ikke med indeholdet i artiklerne. "Gene expression" er lig gen-udtrykkelse. Genudtryk vil sige, at et gen (en særlig streng i DNA'en) bliver transkriberet til RNA, mRNA, via RNA polymerasen. mRNA kan herefter syntetiseres videre til polypeptider - hermed har det pågældende gen udtrykt sig selv i dette effektgivende protein.
I kroppen ændres transkriptionen af de enkelte polypeptider sig hele tiden, i forhold til hvad der er brug for, og giver altså så hele tiden forskelligt udtryk for de enkelte gener.

Så vidt jeg kan forstå, er det en ændring i dette, disse artikler omhandler, og altså ikke genforandring - det kan Astrals sol derimod sørge for.

Senest rettet af Lemmy 08 mar 2005 01:36, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lemmy: Mange tak, det var også min forståelse af det, men jeg var noget usikker på om jeg havde forstået det rigtigt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu bliver mRNA jo ikke syntetiseret videre, men er arbejdstegningen, som den bærer ind i ribosomerne, som så sammen med tRNA, hæfter de forskellige aminosyrer sammen i den rækkefølge, som det står i mRNA'et og herefter smider det færdige protein, polypeptid eller glykoprotein over i det endoplasmatiske reticulum, hvor det så bliver "skåret til" af diverse enzymer.

Men nok flueknepperi.... :P :D

Ellers en interessant artikel, men hvorfor de så netop får det til at lyde som om det kun er LSD, der forårsager de proteindannelsesforhold (hvis man kan kalde det dét), forstår jeg ikke helt, da LSD jo ikke er det eneste psykoaktive stof, der indvirker på de samme receptorer. Det er jo faktisk den type receptor de fleste hallucinogener binder sig til - eller i det mindste har størst affinitet til, så de samme forandringer eller ændringer i proteindannelsesmønsteret må vel også finde sted med andre psykoaktive stoffer, der virker på de samme receptorer.

Man kan under alle omstændigheder sige at "synaptic plasticity, glutamatergic signaling and cytoskeletal architecture", ikke er nogle specielt gode ting at pille ved. Men hvor udtalte de påvirkninger er, bliver der jo ikke sagt noget om, så man kan kun gisne om hvor alvorligt man skal tage det. Mit umiddelbare indtryk er dog at man skal indtage ret hæftige doser LSD, ret ofte, for at disse ændringer er mærkbare, men man kunne måske også undersøge om netop de ændringer har tilbøjelighed til at afspejle sig i de psykiske lidelser, som et større LSD forbrug om muligt, kan føre med sig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Treasure skrev:
Nu bliver mRNA jo ikke syntetiseret videre, men er arbejdstegningen, som den bærer ind i ribosomerne, som så sammen med tRNA, hæfter de forskellige aminosyrer sammen i den rækkefølge, som det står i mRNA'et og herefter smider det færdige protein, polypeptid eller glykoprotein over i det endoplasmatiske reticulum, hvor det så bliver "skåret til" af diverse enzymer.

Jaja, det var sgu da hovedtrækkene ;)

Treasure skrev:
Man kan under alle omstændigheder sige at "synaptic plasticity, glutamatergic signaling and cytoskeletal architecture", ikke er nogle specielt gode ting at pille ved. Men hvor udtalte de påvirkninger er, bliver der jo ikke sagt noget om, så man kan kun gisne om hvor alvorligt man skal tage det. Mit umiddelbare indtryk er dog at man skal indtage ret hæftige doser LSD, ret ofte, for at disse ændringer er mærkbare, men man kunne måske også undersøge om netop de ændringer har tilbøjelighed til at afspejle sig i de psykiske lidelser, som et større LSD forbrug om muligt, kan føre med sig.

Kan der ikke kun være tale om midlertidige forandringer i genudtrykket? For hvis der blot er tale om en periodisk - i forbindelse med indtaget - burde det vel ikke have noget særligt at sige? Selvfølgelig set bort fra meget hyppigt indtag og høje doser.

Oder?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvad er det egentligt, som Astral forsøger at postulere? Det "videnskabelige abstrakt" kan jeg helt sikkert bedre lide end noget af det andet han nogle gange skriver, men selv den siger stadig intetsomhelst konkret, overhovedet.

"Genforandringer", IE mutationer, kan jeg umuligt tro på er, hvad han mener... så siger han jo basically, at LSD er carcinogent.

At LSD "ændrer på udtrykket af gener" kan der vel ikke være nogen tvivl om, at det gør. Det gør alkohol, cannabis, og for den sags skyld også mælk, kød, olivenolie, og sikkert også græs. Det er lidt ligesom at sige, at indtagelsen af glucose "ændrer på udtrykket af gener". Det gør ilt iøvrigt også. Det er vel ikke det, du mener, Astral?

Eller måske mener du den gode gamle historie omkring, at LSD "ødelægger dine kromosomer". Det var en af 60'ernes bedre "reefer madness" historier - rationalet var oprindeligt noget i retning af "it's acid... and chromosomes are acid... so the two kinda group together... and then, boom! You're like, damaged for LIFE." Men, jeg ledes til at tro, at selv dét ville Astral have formuleret mere præcist.

*
Astrals nebuløse indlæg kan man sq altid brygge videre på en Mandag nat. Men, seriøst, hvad fanden mener du egentligt

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Kan der ikke kun være tale om midlertidige forandringer i genudtrykket? For hvis der blot er tale om en periodisk - i forbindelse med indtaget - burde det vel ikke have noget særligt at sige? Selvfølgelig set bort fra meget hyppigt indtag og høje doser.

Nu har astral jo faktisk selv postet et diagram over dette:

Billede

Som i kan se vender de fleste ændringer i kurverne tilbage til baseline indenfor 300 minutter (= 5 timer). Jeg vil gætte på at resten vender tilbage efter de 5 timer er gået, og jeg kan ikke se hvorfor de ikke har ladet målingerne køre længere, da et trip jo som regel er mere end 5 timer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Nu er der en anden ting, jeg tænker på.
Måske lidt off-topic, but here goes.

Hvordan ligger det med påvirkningen af hukommelse, ifm brug af lsd ?
Er det målbart at se om ens hukommelse bliver svækket på nogen måde?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nu producere hvores krop/væsensled jo også arsenik, men det er mængden som afgøre om det er et lægemiddel eller gift

Naturen er beslægtet med mennesket igennem mange mange år.
Og kan være lægemidler i de rigtige dosis også ting som Belladonna

Det er nyere stoffer som LSD ikke fordi de er relativ fremmed-legemer for kroppen.

Jeg forestiller mig jo mennesket som børn af naturen og planterne er hvores slægtninge, faktisk må vi ikke glemme at de faktisk er livsnødvendige for at rense hvores luft, give os føde at spise så derfor er planteriget overordentligt vigtigt

Hvis der nu voksede LSD på træerne så kunne det godt være jeg så anderledes på det :D

Måske er det ikke så meget gener man skal være bange for, men man må lige være klar over at der ligger reélle livskræfter bag gener, altså de er bære af livskræfter og de livskræfter er en del af en sammenhængende energi-felt som vi faktisk kan forstyre ved at proppe fremmede stoffer som vi ikke har noget NATURLIGT forhold til...

Jeg siger ikke hverken det ene eller andet, jeg siger bare at jeg anser det meget sundere at tage DMT end LSD og Meskalin frem for 2C-B og Svampe frem for Research-Chemicals

Men lad nu ikke dette male fanden på vægen for der findes nu meget farligere ting som vi bliver udsat for igennem fødekæden (især hvis man ik spiser økologisk).

Men også igennem den medicin som åharmaceut industrien har fremstillet for at helbrede os...

Det er efterhånden gået op for mange at de har langt flere bivirkninger end traditionel urte medicin som faktisk er blevet brugt igennem århundreder uden alvorlige bivirkninger som lægemiddler ofte forårsager på lang sigt

Jeg er bare lidt af en sundheds-freak

Men det er vel os bare mig...

Jeg går ind for at informere folk, ikke for at fordømme folk, de må selv bestemme i sidste ende

Nu vil de også begyndre at begrænse hvores adgang til koksttilskud, og give dem i kløerne på den penge griske medicinalindustri

Det betyder i praksis at de i visse lande allerede har sat grænser for C vitamin ikke må overstige 200 mg, det er jo dybt latterligt...

Det var min 25 øre...

Mvh. Astral

Lys og kærlighed

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
@Astral> Nu er LSD jo faktisk heller ikke så unaturligt igen, da det er en derivat af lysergsyre (LSA) som er i meldrøjer og tragtsnerler. Så det er da lige før, at det vokser på træerne :wink: .

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvad er det for noget gas? Jeg vil vædde med at hvis du bliver syg, så vil du da ikke ha medicin som de fæle farmaceuter har lavet, næh nej, du skal da heales af en eller anden eskimo-shaman på DMT-trip. Fordi.... Armeneeehh, indianerne gjorde det...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]